جستجوی آرمانهای جمعیت اسلامی در پان ترکیزم
تعدادی از نخبگان جمعیت اسلامی افغانستان چنان راه گم کرده اند، که در جستجوی قهرمان مذهبی در میان مکتب پان ترکیزم، دشمنان فرهنگ، زبان و اقتدار سیاسی خود شان هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۶    ۱۳۹۵/۵/۱۲ کد خبر: 118971 منبع: پرینت

چگونه یک تعداد نخبگان جمعیت اسلامی افغانستان آرمانهای اسلامی خویش را در پان ترکیزم جستجو می کنند؟
حوادث اخیر در ترکیه بازتاب و نگرانی های گسترده ای در میان یک تعداد نخبگان افغانستان داشته است. البته پان ترکیست ها و مهره های وابسته به ترکیه مثل دوستم و جنبشی ها که تکیه گاه، پناهگاه و منبع قدرت شان در افغانستان وابسته به ترکیه و شخص اردوغان است، حق دارند که نگران ترکیه و سر نوشت دولت اردوغان باشند.

افزون بر آن گلب الدین، استاد اردوغان در پشاور، که توسط ترکیه کمک سیاسی و مالی می شود، نیز حق دارد نگران سرنوشت اردوغان باشد. به همینگونه طالبان که روابط نزدیک با ترکیه دارد، نیز نگران سرنوشت اردوغان است.

داعش دست پرورده پروژه سعودی و ترکیه نیز باید نگران پدر معنوی خویش اردوغان باشد. اما در شگفت ام، برخی نخبگان جمعیت اسلامی که ریشه تباری اش در سطح منطقه توسط پان ترکیزم برچیده شد و بیش از 25 سال است پان ترکیزم در همدستی با ازبیکستان، پاکستان، عربستان سعودی ، پشتونیزم و مهره ها و دست پرورده های خویش آسمان و زمین افغانستان را بر سر جمعیت اسلامی افغانستان به جهنم تبدیل کردند، با کدام انگیزه نگران بحران ترکیه و سر نوشت اردوغان هستند؟

واقعیت این است که یک تعداد نخبگان جمعیت اسلامی افغانستان چنان راه گم کرده اند، که در جستجوی قهرمان مذهبی در میان مکتب پان ترکیزم، دشمنان فرهنگ، زبان و اقتدار سیاسی خود شان هستند. این در حالی است که ترکیه در تحت رهبری اردوغان از هیچ تلاشی برای نابودی جمعیت اسلامی، راه اندازی جنگ های قومی میان تاجیک و ازبیک و تاخت و تاز بر بلخ، تخار و شمال از طریق دوستمی ها و تمامیت خواهان ارگ کابل دریغ نورزیده است.

من نمی گویم دست از باور های اسلامی خویش بکشید و لائیک شوید. اما تصور نمی کنم پان ترکیزم و یا اردوغان آدرس درست برای اسلام سیاسی باشد. آقای اردوغان بحیث شاگرد وفادار راکتیار دست استادخویش را از پشت بسته است. چنانچه خون هزاران انسان بی گناه سوری،عراقی و کرد را در همدستی با سعودی ها در راستای اهداف آزمندانه خویش به زمین ریختاند و کشور زیبای سوریه را به جهنم تبدیل کرد. تازه ترین برخورد انتقام جویانه و داعشانه او را در شکنجه بی حد غیر انسانی و اسلامی سربازان اسیر در کودتای اخیر در ترکیه مشاهده نمود که شباهت به مجازات داعش در عراق وسوریه دارد.

البته زمانیکه از خطر پان ترکیزم نژاد پرست حرف می زنیم، نمی توانیم پان ایرانیزم شعیه پرست و تمامیت خواه که خود را وارث تمام عظمت تمدنی و تاریخی منطقه می داند ، یاد نکنیم. به بیان دیگر پان ترکیزم و پان ایرانیزم در همدستی با پشتونیزم قبیله محور و کوچی پرست، که خواهان ریشه کن کردن زبان فارسی و میراثهای فرهنگی و تاریخی افغانستان اند نقش خیلی تباه کن را در اتحاد اجتماعی مردم بازی نموده اند.

به باور من نباید آرمانهای مذهبی و یا عرفی خویش را در سیاست های ایران، ترکیه، عربستان، هند، روسیه و یا غرب جستجو کرد. تجارب تلخ 4 دهه اخیر ثابت ساخت که با پیروی از سیاست ها و بازی های دیگران افغانستان قربانی شد. با تاسف حوادث اخیر در ترکیه نشان داد، که بسیاری ها از گذشته نیاموخته اند، نه دوست را شناختند و نه دشمن و عوامل تباهی خویش را.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اردوغان داعی وحدت امت است نه وحدت ترکها فقط
حسن

>>>   بزدرغم جان قصاب هم درغم چربو :درست است که پانترکیزم حتی گلوبالیسم همه و همه درغم شکم خوددیگران رابجان هم میاندازندتالاش نصیب شان شود .اماکیست دموکرات واقعی و دموکراسی واقعی ؟ قوم و مذهب تامنطقه خاص راامتیازجداگانه نداده انسانیت رابرسمیت بشناسد .همین قوممگراوسایرگراهای وطنفروش خودودیگران رافروخته مصروف خون یکدیگرند .کجاست آن داکترنجیب دموکرات ؟حیف به ملت جاهل که ازدزدی لقمه امیدکرده دسترخوان خودراازدست داده است .
وطندار

>>>   جمعیتی ها از ابتدا یکدل و منسجم نبودند و بعد از شاه مسعود بیشتر منفعت های شخصی شان را تعقیب کردند و از اینکه فقط طیارخوری فرهنگ شان بوده بارها بازیچه قرار گرفته اند که فعلا به هر قیمتی طیارخوری شان را رفع میسازند و بخیر روزی میرسد برای بازیچه بیشتر حاضر باشند چون خواسته خودشان است و استعدادشان همین است

>>>   هارون جان، گپ هايت چندان ارتباط با همديگر ندارند، اگر خواهش سياسي شدن را داري، برو نزد كس شاگردي كو، باز آهسته آهسته به تبصره هاي كوچكتر شروع كن. اما بصورت خلص برايت بايد گفت كه جمعيت اسلامي افغانستان با وجود همه مشكلات و كم و كاستي هايش، با مقايسه تمام احزاب و جريان هاي سياسي ، بيشتر افغانستان شمول بوده و است.
ديگر اينكه رابطه حكمتيار و اردوغان ، رابطه شاگردي و استادي نبوده و نيست، بلكه تمام تنظيم هاي اسلامي و سياسي جهان با هم ارتباطات نظرياتي مستقيم و غير مستقيم داشته و دارند.
اينكه ميگوئي كه تركيه يا اردوغان در پي خرابي روابط جمعيت و دوستم و يا كدام جريان ديگر بوده باشد، دروغ شاخدار است، چون از ابتدا تا حال روابط جمعيت اسلامي افغانستان با تنظيم هاي اسلامي ترك ، بسيار قوي و برادرانه بوده و است. اما روابط بين به اصطلاح قومندانهاي جمعيت و جنبش گاه و ناگاه خوب وخراب ميشود كه آنهم كدام دليل سياسي ندارد تنها سليقه أشخاص و منطقوي است، و جمعيت هيچ وقت جنبش را همتاي خود نمي پندارد، چون از آغاي دوستم به جمعيت و شهيد مسعود پناه آورد و جهت خود را از رژيم خلق تغير داده و با ملت پيوست.

>>>   کدام "آرمانهای اسلامی" ؟؟؟!!!! را در پان ترکیزم "جستجو میکنند" آقای هارون امیرزاده ؟؟؟؟

>>>   آقای امیرزاده بجای اینکه تحلیلی سیاسی داشته باشد بفکر دفاع ازتعصب زبانی خوداست دقیقاهرکسی مخالف ایده ی ناشناخته آن باشد دریک ردیف قرارمی دهد یابرایش فرق نمی کند یانمی داند که چی قدر میان گروهای که نام برد اتحادفکری وایدولوژی وجوددارد فقط برایش مهم است که نام آنهارا بگیردو...فقط بدان آقای که ازوی به پان ترکیزم یادمی کنی من نمی گویم نماینده اصیل سیاسی اسلام امادرشرایط که آن اسلام را درترکیه معرفی کرد خیلی بعید است که مثل وهزاران نظیرت بتواند یالااقل بفهمد من ازبرادرم امیرزاده می خواهم اول درباشگاه وزن برداری خودرا بیازماید سپس بمقداروزن ودهنش حرف بزند...
هاشمی

>>>   اردوغان یکی از بهترین رهبران جهان اسلام است کار های اردوغان در طول تاریخ سیاسی گزارشته تا امروز بسیار مفید برای ترکیه و جهان اسلام بوده و هست مثلاً اگر اردوغان نتواند مسجد های بسته شده ای مسلمانان فرانسه را بروی مسلمانان بازکند دیگر هیچ رهبری و یا کشوری این توانایی و اعتبار را در جهان ندارد
جوزجانی

>>>   امروز را دوستم جشن گرفت !
خود فروشی و بیگانه پرستی در روز روشن و آفتابی !
در حالیکه جریان خونهای هموطنان هزاره ما که دیروز توسط خودمرداران اوغان جاریشد ، هنوز نه‌ ایستاده است ، جناب محترم ، مجاهد کبیر ، خالد بن ولید ثانی‌ ، پهلوان دوران ، رهبر جنبش ملی‌ و اسلامی صفحات شمال ، استرجنرال ، الحاج عبد الرشید دوستوم امروز پیروزی اردوقان را ، در شمال جشن گرفت . آیا اینکارهرچند که مایهٔ سر افگندگی میباشد ، چند روز بعد ممکن نبود ؟

>>>   برای ترکان همیشه پانترکیزم از همه مهمیتر است، چه اتاترک سکولار،و چه اردوغان مسلمان،

>>>   آنچه من متوجه آن نمیشوم، ارتباط اردوغان با اسلام است... عده ای از به اصطلاح عالمان دین از او به عنوان رهبر مسلمانان یاد میکنند و او را مجسمه تقوا ساخته اند... حالا من چند سوال از آن عالمان دارم... اردوغان معتقد به سکولاریسم است، شما هم هستید؟
اردوغان با وجود پیشینه فقر و تنگدستی اش، بیشتر از 130 میلیون یورو ثروت اندوخته، در حالیکه بیشتر از 40 فیصد از مردم ترکیه روزانه زیر 5 یورو درآمد دارند، در اسلام چنین چیزی داریم ؟؟؟
او سالها متحد درجه اول اسرایل در منطقه بود و ترکیه هم عضو ناتوست( همان ناتوی که آمریکا همه کاره اش است و شما هم دشمن درجه یک آمریکا)، این هم اشکال نداره ؟؟؟
اگر این مسایل اشکال نداشته باشد، پس بگذارید تا ما هم سکولار باشیم...
متاسفانه عقل بسیاری از عالمان دین در چشم هایشان است.

>>>   به این میگن، فقر شعور و فرهنگ و عقب مانده گی و مزدوری!
نبود غرور ملی، بی هویتی و عقب مانده گی و فقر فرهنگ باعث میشه که مردم افغانستان قهرمان های ملی خویش را در خارج از مرز های جستجو کنند.
هر ملتی لیاقت دولتی را دارد.
همان مردم ترکیه و همان اردوغان!
اصلا به شما چی؟ افغانستان دچار هزار و یک مشکل است.
در افغانستان همه کار ها به سر رسیده که حالا دنبال مسایل ترکیه افتادیم.

>>>   پشتیبانی اخوانی ها در سراسر جهان از اردوغان ظاهرا به نفع اردوغان است، ولی در حقیقت به ضرر اردوغان تمام میشود، زیرا چندان خوش امریکا و غرب نمیاید.

>>>   جناب جوزجانی از این که شما ترکتبار ازبیک میباشید طرف اردوغان را نگیرید وی در موارد بسیاری خاین به جهان اسلام شده است از جمله حمایت گروه های تکفیری در سوریه و عراق که هر دو دولت از وی به شدت منتقد و ناراضی هستند مورد دیگر دوستی رسمی با اسراییل است و مورد بعد فحشا و منکرات در بعضی شهر های ترکیه منبع در آمدهای مالی حرام است

>>>   کودتای ضد اردوغان عجیب کودتای بوده است! چند نفر پولیس ده ها سرباز را با تانک های شان خلع سلاح و دستگیر می کنند. در هیچ کودتای در جهان نشنیده ام که چند تا پولیس یک قوای مجهز ارتش را خلع سلاح کنند.
آیا برای شما هم تعجب آور نیست؟
آیا ارتش ترکیه تا این حد ضعیف است که چند نفر پولیس با دستان خالی آنها را خلع سلاح نموده مانند دزدان دست بسته به ماموریت پولیس ببرند؟
آیا این یک کوتای نظامی بمعنای واقعی بود و یا یک توطیه ساختگی و تمرین کودتا؟

>>>   چگونه یک تعداد نخبگان جمعیت اسلامی افغانستان آرمانهای اسلامی خویش را در پان ترکیزم جستجو می کنند؟
حوادث اخیر در ترکیه بازتاب و نگرانی های گسترده ای در میان یک تعداد نخبگان افغانستان داشته است. البته پان ترکیست ها و مهره های وابسته به ترکیه مثل دوستم و جنبشی ها که تکیه گاه، پناهگاه و منبع قدرت شان در افغانستان وابسته به ترکیه و شخص اردوغان است، حق دارند که نگران ترکیه و سر نوشت دولت اردوغان باشند. افزون بر آن گلب الدین، استاد اردوغان در پشاور، که توسط ترکیه کمک سیاسی و مالی می شود، نیز حق دارد نگران سرنوشت اردوغان باشد. به همین گونه طالبان که روابط نزدیک با ترکیه دارد ، نیز نگران سرنوشت اردوغان است. داعش دست پرورده پروژه سعودی و ترکیه نیز باید نگران پدر معنوی خویش اردوغان باشد. اما در شگفت ام، برخی نخبگان جمعیت اسلامی که ریشه تباری اش در سطح منطقه توسط پان ترکیزم برچیده شد و بیش از 25 سال است پان ترکیزم در همدستی با ازبیکستان، پاکستان، عربستان سعودی ، پشتونیزم و مهره ها و دست پرورده های خویش آسمان و زمین افغانستان را بر سر جمعیت اسلامی افغانستان به جهنم تبدیل کردند، با کدام انگیزه نگران بحران ترکیه و سر نوشت اردوغان هستند؟
واقعیت اینست که یک تعداد نخبگان جمعیت اسلامی افغانستان چنان راه گم کرده اند، که در جستجوی قهرمان مذهبی در میان مکتب پان ترکیزم ، دشمنان فرهنگ، زبان و اقتدار سیاسی خود شان هستند. این در حالیست که ترکیه در تحت رهبری اردوغان از هیچ تلاشی برای نابودی جمعیت اسلامی، راه اندازی جنگ های قومی میان تاجیک و ازبیک و تاخت و تاز بر بلخ، تخار و شمال از طریق دوستمی ها و تمامیت خواهان ارگ کابل دریغ نورزیده است.
من نمی گویم دست از باور های اسلامی خویش بکشید و لائیک شوید. اما تصور نمی کنم پان ترکیزم و یا اردوغان آدرس درست برای اسلام سیاسی باشد. آقای اردوغان بحیث شاگرد وفادار راکتیار دست استادخویش را از پشت بسته است. چنانچه خون هزاران انسان بی گناه سوری،عراقی و کرد را در همدستی با سعودی ها در راستای اهداف آزمندانه خویش به زمین ریختاند و کشور زیبای سوریه را به جهنم تبدیل کرد. تازه ترین برخورد انتقام جویانه و داعشانه او را در شکنجه بی حد غیر انسانی و اسلامی سربازان اسیر در کودتای اخیر در ترکیه مشاهده نمود که شباهت به مجازات داعش در عراق وسوریه دارد.
البته زمانیکه از خطر پان ترکیزم نژاد پرست حرف می زنیم، نمی توانیم پان ایرانیزم شعیه پرست و تمامیت خواه که خود را وارث تمام عظمت تمدنی و تاریخی منطقه می داند ، یاد نکنیم. به بیان دیگر پان ترکیزم و پان.... در همدستی با پشتونیزم قبیله محور و کوچی پرست، که خواهان ریشه کن کردن زبان فارسی و میراثهای فرهنگی و تاریخی افغانستان اند نقش خیلی تباه کن را در اتحاد اجتماعی مردم بازی نموده اند.
به باور من نباید آرمانهای مذهبی و یا عرفی خویش را در سیاست های ایران، ترکیه، عربستان، هند، روسیه و یا غرب جستجو کرد. تجارب تلخ 4 دهه اخیر ثابت ساخت که با پیروی از سیاست ها و بازی های دیگران افغانستان قربانی شد. با تاسف حوادث اخیر در ترکیه نشان داد، که بسیاری ها از گذشته نیاموخته اند، نه دوست را شناختند و نه دشمن و عوامل تباهی خویش را.

>>>   این یک واقعیت است که ترکیه یکی از اعضای پیمان ناتو و از متحدین صادق آمریکا همانند پاکستان و عربستان بوده و در نا امن سازی کشور های شرق میانه و در مطیع سازی آنها به آمریکا دست دارد. جمعیت اسلامی که بعد از پیروزی جهاد شان در افغانستان از دستور آمریکا و تحت تاثیر فرمانده مسعود سر پیچی نمود و حاضر نشد جهاد آمریکایی را در همکاری با حزب اسلامی به آسیای میانه بکشاند مورد غضب وبی مهری امریکا قرار گرفت و در گیر و دار این غضب رهبر و اکثر قوماندانان با ننفوذ خود را به اشارهٔ امریکا و همکاری پاکستان و مقاماتی در دولت کرزی و اشرف غنی از دست دادند بناهٔ با نزدیک شدن با اردوغان که یکی از مهره های صادق آمریکاست میخواهند بدینوسیله از غضب آمریکا بکاهند و خود را پس دوباره نزد آمریکا شیرین کنند و آن جایگاه قبلی دوران جهاد را نزد آمریکا بدست آورند و از آن پول های باد آورده همانند سایر مزدوران آمریکا در افغانستان نصیب شوند در غیر آن ذخایر جهاد و پسا جهاد رو به اتمام است.
قلندر شاه از کابل

>>>   اردوغان شاگرد اربکان اسلامیست عقب گرابا خط بطلان تدریجی
در صدد محو نهضت اتاترک استند ستاره ترکیه رو به افول است
دوستم و گروه شدیدآ نشنلیست او از سیاست و تایخ آن کاملا
بی خبر اند
رحیم الله حجت

>>>   دوستان عزیز !
با گذشت حهار دهه بدبختی و نابسامانی در وطن ،متاسفم ازینکه ما هنوز در صدد آن نشده ایم تا به بدبختی های جامعه خویش بیاندیشیم و یک قدم استوار بطرف ملت شدن بگذاریم .پیروی از اشخاص اجانب وممالک بیگانه برای ما مایه افتخار شده نمیتواند . به زعامیی ضرورت داریم که این ملت را ازین بدبختی نجات دهد.
درویش

>>>   برادر عزیز آقای امیرزاده؟ تو چرا ایرانی ها را پان می نامی؟؟!! بنده به عنوان یک ایرانی که زبانم فارسی است چطور می توانم به دنبال نابودی زبان فارسی باشم؟!!
سه میلیون پناهنده از افغانستان را در ایران پذیرفتیم،بخاطر اینکه مسلمان هستیم و دارای فرهنگ و تمدن مشترکیم.
نگفتیم که کدام مهاجر شیعه و کدام سنی و کدام مسیحی یا یهودی است.
بلکه به همه با یک نظر نگاه کردیم/
شاید ندانی که در ایران سه میلیون ارمنی مسیحی ،هم در ارمنستان خانه دارند و هم در ایران/
از مردم مسیحی ارمنستان بپرس که کشورت را بیشتر دوست داری یا ایران را.....
در جواب به تو خواهند گفت: ایران را

>>>   بعضی ها حتا املا ندارد نظر هم میدهد۱،دو
گفته شد که پولس بادست خالی ارتش را
توقف کرد در تلویون دیدم دو نفر آدم از راه
رسید باست خالی تانک را توقوف داد بله
برادر

>>>   دوستان گرامی تاریخ کشور خود و کشور های منطقه مطالعه کنید بعدآ میفهمید که چقدر خدمات بزرگ این ملت قهرمان ترک تبار نمودند. خوارزمشاهان ترک تبار، غزنویان ترک تبار، تیموریان ترک تبار، صفویان ترک تبار، نادرافشار ترک تبار(قزلباش) همهه پادشاهان ایران کنونی تادوره قاجر و پهلوی ترک تباربودند، مغلولهای هند ترک تبار ،اینکه زبان دولتی انها پارسی یا به عباره عربی فارسی بود معنی این راندارد که همه شان تاجکان یا تاجکتبار بودند. ملت ترک تبار تاریخ پر عظمت وشگوفان دارد اما نشنلستهای پشتون و تاجک نه همه پشتونها و تاجکان انرا نادیده می گیرند در حالیکه این تاریخ پر عظمت مربط به همه ما است.
امید وردک

>>>   آقای وردک؟
اوج قدرت ایران در حکومت و امپراطوری هخامنشیان و ساسانیان بود. که ترک نبودند . در این دوره از تاریخ جهان ،ایرانیان قدرتمندترین حکومت جهان را داشتند،
کوروش کبیر یا همان ذوالقرنین ، نامش در کتاب قرآن کریم ذکر شد.که بعد از حضرت سلیمان،او قوی ترین پادشاه عادل جهان بود.
کوروش بنیان گذار امپراطوری هخامنشیان بود./
آقای وردک؟ اهمیت و بزرگی کوروش کبیر چنان زیاد است که دولت اسراییل نام خیابان مرکز پایتخت خود را کوروش نامید.
اسراییلی ها قبول دارند که روزی جزعی از سرزمین ایران بودند

>>>   دوست گرامی که اسم شما را نمیدانم من در مورد تاریخ کهن ایران که صرف مربوط به ایران کنونی نیست و منحصربه چند کشور منطقه است حرف نگفتم. نا گفته نماند پایتخت کوروش کبیر تیسفون خاک کنونی عراق بود.سیاست صلح جویانه کورش کبیر متاُثر از فرموده های حضرت زردوشت که از بلخ باستان( مهد نژادآریایی)،بوده.. خود کوروش کبیربه یک روایت در خاک ترکمنستان_ازبکستان فعلی توسط شاه دوخت(دختر شاه)بقتل رسید که ترک تبار بود روی روایت دیگر توسط شاه دوخت در منطقه داغستان_گرجستان کنونی سربریده ودر ظرف پر از خون نگهداری میشود مردم داغستان ترک تباراست هم کوروش کبیر تاریخ پر عظمت و پر از افتخاردارد وهم ترک تباران کنونی واین میراث فرهنگی وتایخی مربوط به همه ماست.
امید وردک

>>>   باقیمانده مطلب: ساسانیان در اخرین زمان قدرتش از ینکه یک دیگررا بر سرقدرت میکشت بطوری مثال شیرویه۱۲ برادر وبرادرزاده خود سرقدرت کشت انها آانقدر ضعیف بی اتفاق شده بودند که یک مشت عرب ها آنراشکست داد ند. نا گفته نماند که یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی بعد از شکست عرب ها از روی شاهنامه فردوسی بزرگ در اسیا توسط آسیابان در حوض در منطقه ترکمستان کنون بقتل رسید.
امید وردک

>>>   داشتم داشتم مهم نیست دارم دارم مهم است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است