افتتاح اداره ملی امور دارویی در وزارت صحت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۶    ۱۳۹۵/۵/۱۱ کد خبر: 118906 منبع: پرینت

اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات طبی به منظور تنظیم بهتر امور دوایی و محصولات طبی در کشور، فراهم سازی ادویه باکیفیت و موثر و با قیمت امروز رسما در چوکات وزارت صحت عامه ایجاد گردید.

به گزارش وزارت صحت عامه داکتور فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه در مراسم افتتاحیه این اداره صحبت نموده گفت:" ادویه بی کیفیت، غیر نظام مند بودن مارکیت ادویه در کشور یک معضل بزرگی است که دامنگیر وزارت صحت عامه میباشد و دوا های با کیفت نقش مهمی را در عرضه خدمات صحی دارد. بنـا وزارت صحت عامه پس از یک سال تلاش توانست که این اداره را در جهت معیاری سازی ادویه با کیفیت در مارکیت های افغانستان و نظام مند ساختن سکتور خصوصی ایجاد نماید".

دوکتور فیروز افزود:" سالانه بیش از چهار صد میلیون دالر بخاطر وارد نمودن ادویه در خارج از کشور به مصرف می رسد که 95 فیصد ادویه جات از کشور های بیرونی وارد میشود و اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات طبی سعی دارد تا میدان رقابت را برای شرکت های داخلی دوا سازی مساعد سازد که این کار نه تنها شرکت های داخلی دوا سازی را تقویت می بخشد بلکه از مصرف پول در خارج از کشور جلوگیری می نماید".

کنترول مارکیت های دوا، جواز دهی فعالیت های تاسیسات و فارمسست، بازرسی و تنفیذ قانون، ثبت ادویه و محصولات صحی، نظارت از کیفیت و قیمت دوا در بازار، کنترول ادویه مخدر و کنترول مطالعات تحقیقی و تخنیکی دوا ها از جمله وظایف عمده این اداره میباشد.

در همین حال نور شاه کامه وال رییس اجرایی اداره ملی تظیم امور دوایی و محصولات طبی میگوید:" قاچاق ادویه های بی کیفیت، مشکلات امنیتی و درست کنترول نکردن سرحدات بزرگترین چالش در برابر معیاری شدن ادویه باکیفیت در بازار های کشور میباشد که این اداره در تلاش است تا این چالش عمده را برطرف نماید تا زمینه برای تولید ادویه با کیفیت در کشور فراهم شود.

کد(24)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است