کشف حقیقت شگفت‌ انگیز درباره زنبور عسل
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۵    ۱۳۹۵/۵/۹ کد خبر: 118803 منبع: پرینت

در یک مطالعه جدید چگونگی عملکرد زنبورهای عسل برای مقابله با شرایط بحرانی همچون گرمای شدید آشکار شد.

زنبورهای عسل زمانیکه در گرمای شدید قرار می‌گیرند، بصورت سازمان یافته با این بحران مقابله می‌کنند. در این شرایط گروهی از این حشرات تحت عنوان زنبورهای آبرسان شروع به جمع‌آوری آب می‌کنند.

محققان با روش‌های مصنوعی گرم کردن محیط کندو، نحوه برقراری ارتباط زنبورهای عسل برای جمع‌آوری آب و انجام کار گروهی جهت تهویه، هوای کندو را مورد مطالعه قرار داده و متوجه اهمیت آب برای حفاظت گروه از گرمای بیش از حد شده‌اند.

در شرایط نیاز به آب، زنبورها تا حد ممکن از طریق نوشیدن شهد گل‌ها آب بیشتری بدست می‌آورند، اما در بعضی از شرایط مثل گرم شدن شدید هوای مرکز کندو، جایی که تخمها و زنبور های جوان در آن نگهداری می‌شوند، آنها به آب بیشتری نیاز دارند.

محققان دریافتند که با گرم شدن لانه، زنبورهای کارگر از طریق بال زدن تلاش می‌کنند که گرمای کندو را به بیرون برانند. همچنین صدها زنبور عسل با حرکت نزدیک بهم به صورت یک توده‌ خوشه‌ای از لانه بیرون آمده و با بازکردن مسیری برای جریان هوا باعث کاهش حرارت کندو می‌شوند. زنبورها همچنین از طریق ایجاد تبخیر باعث سرد شدن محیط می‌شوند.

در گرما زنبورهای میانسال با دراز کردن زبان مرتبا درخواست آب می‌کنند و زنبورهای کارگر را به فعالیت وا می‌دارند. این زنبورها 80 درصد وزن بدن خود را با آب پر کرده و به زنبورهای داخل لانه تحویل می‌دهند، سپس زنبورهای تحویل‌گیرنده به ناحیه گرم رفته و آب جمع‌آوری شده را با استفاده از زبان به محل گرم می‌پاشند.

بعد از قرن‌ها مطالعه در مورد زنبورهای عسل، مشاهده زندگی اعجاب‌انگیز آنها همچنان شگفتی‌های تازه‌ای را به نمایش می‌گذارد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عسل این زنبور ها شفا بخش ده ها امراض است ولذت بخش هم است حتی بکسانی که مرض شکر هم دارند خوردن عسل به انه مفید است نه ضرر رسان همچنان نظام وتشکیل اردو انبساط از نظم و تشکیل همین زنبور عسل است هیچ فرقی بین تشکیل نظام عسکری و تشکیل و نظام زنبور عسل دیده نمیشود .

>>>   جهان ما پر از موجودات زنده است. در طول موجودیت حیات در روی زمین که از سه و نیم ملیارد سال پیش شروع شده است، حدود صد ملیارد نوع موجود زنده اعم از زنده جان های تک سلولی و چند سلولی و بکتریاها و حیوانات بحری و خشکه و نباتات و قارچ ها وغیره در روی زمین به وجود آمدند و از بین رفتند.
فعلأ در حدود سی میلیون نوع آن در حرارت بیش از صد در جه سانتی گراد تا منفی هشتاد درجه سانتی گراد در روی زمین، زیر زمین، ابحار، در اتموسفیر زمین و غیره جاها زندگی میکنند.
تنها اگر شما روی جلد تان را در زیر مایکروسکوپ مشاهده کنید، مثلی که زنبور ها در کندوی خود خانه کرده باشند، به همان اندازه مکروب و بکتریا ها در روی جلد شما و همچنان در جوف دهن و بینی شما و در معده و روده شما موجود است که مجموع وزن آنها در یک شخص متوسط با هشتاد کیلیو وزن، حدود چهار کیلو میشود.
خوشبختانه اکثراین بکتریا ها بی ضرر هستند و برای زندگی و رشد و نمو بدن انسان و دیگر زنده جان ها ضروری است و بدون موجودیت آنها نه انسان ها و نه دیگر زنده جانها میتوانند به حیات خود ادامه بدهند.
اگر ما هرکدام نوع ازین زنده جانها را از نگاه ساختمان بیولوژیکی و فعالیت حیاتی آنها مورد مطالعه قرار بدهیم، کشفیات حیرت انگیزی خواهیم داشت که بر اساس آن میتوانیم ما تکامل حیات را از آغاز پیدایش حیات در روی زمین تا به امروز مورد مطالعه قرار بدهیم.
هر چند حدود ملیارد نوع زنده جان های قبلی در روی زمین دیگر موجود نیستند،اما با آنهم علما و دانشمندان با بدست آوردن بعضی از فوسیل های این حیوانات از زیر زمین، تا اندازه یی تکامل حیات را در روی زمین مورد تحقیق و بر رسی قرار دادند.

>>>   افرین به زنبور. طالبان و داعیش بخوانند

>>>   كتاب موريس ميترلينگ بنام مورچه و زنبور عسل بهترين كتاب كلاسيك و قديم است كه مطالب برازنده ان هيچ كهنه نميشود، هر انسان بايد يك مراتبه اين كتاب را بخواند واز راز خلقت و نحوه حيات و فعاليت اين موجودات باخبر شود، حيف است ما وقت خودرا به جنگ، آدم كشي، شخصيت كشي، تعصب قومي ،ديني و مذهبي و جهل سپري ميكنيم
ما انسانها به هزاران سال از مدنيت اين موجودات به عقب هستيم، مورچه تمدن چند مليون ساله در زمين دارد، افسوس كه از نحوه زيست و تمدن اين كوچكترين موجود زير پاي خود خبر نداريم
كابلي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است