انگلیس به تعهدش در پذیرش آوارگان عمل نکرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۳    ۱۳۹۵/۵/۷ کد خبر: 118737 منبع: پرینت

کمیته منتخب وزارت داخله مجلس عوام در تازه ترین گزارش خود که روز چهارشنبه منتشر شد، دولت محافظه کار انگلیس را متهم کرد که به تعهدش در قبال پذیرش و اسکان پناهجویان سوری عمل نکرده است.

کمیته وزارت داخله مجلس عوام در این گزارش عنوان کرد که به رغم تعهد دولت انگلیس در پذیرش 20هزار پناهجوی سوری تا سال 2020 میلادی تاکنون تنها 2 هزار پناهجو را اسکان داده است.
در این گزارش آمده است: ‘ما نگران هستیم که دولت انگلیس با توجه به ظرفیت های ایجاد شده، نتواند به تعهدش برای پذیرش 20 هزار پناهجوی سوری عمل کند.

این گزارش می افزاید: ‘ما همچنین نگران هستیم که دولت انگلیس نتواند به تعهد جداگانه اش در قبال اسکان هزاران کودک آواره سوری عمل کند.’
دولت انگلیس در آخرین ماه های نخست وزیری دیوید کامرون تحت فشارهای صورت گرفته به خصوص از سوی نمایندگان مجلس اعیان، پذیرفته بود که علاوه بر 20 هزار آواره سوری، 3 هزار تن از کودکان بدون سرپرست سوری که هم اینک در خاک اروپا بسر می برند، تا سال 2020 میلادی مورد پذیرش قرار دهد.

کمیته وزارت داخله مجلس عوام همچنین روند رسیدگی به پرونده پناهندگان از سوی وزارت داخله انگلیس را مورد انتقاد قرار داده و عنوان کرد که تناسبی میان شمار متقاضیان و سرعت رسیدگی به پرونده ی آنها وجود ندارد.

کمیته وزارت داخله مجلس عوام انگلیس با بیان اینکه «بیش از 34 هزار و 201 پرونده در ابتدای سال جاری نیازمند رسیدگی از سوی وزارت کشور بوده است»، این وضعیت را «اسفناک» توصیف کرد.

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت داخله انگلیس، تا پایان سال 2015 میلادی، تنها 53 پناهجو در هر دوره سه ماهه وارد این کشور شده است.
نشریه ایندیپندنت در گزارشی روز چهارشنبه در این رابطه نوشت: «لیسا دویل» رییس شورای پناهندگان گفت: ‘این نگران کننده است که بسیاری از پناهجویان سوری بایستی منتظر تصمیم دولت انگلیس بمانند.’

این نشریه به نقل از وی افزود: ‘پشت این آمار و ارقام مردمی هستند که از ناراحتی های روحی رنج می برند و بایستی به صورت روزانه با بلاتکلیفی نتیجه تقاضای پناهندگی شان سر کنند. لذا این مهم است که دولت انگلیس در چارچوب یک زمان بندی مشخص به پرونده متقاضیان رسیدگی و تصمیم درستی را اتخاذ کند.’

بنا به گزارش کمیته وزارت کشور مجلس عوام انگلیس ‘شمار زیادی از پرونده پناهندگان به گونه ای نامناسب رسیدگی می شود که در نهایت منجر به اخراج پناهندگان و بازگشت آنها به کشورهایی است که در فهرست کشورهای نا امن دولت انگلیس قرار دارند.’
گزارش کمیته وزارت داخله مجلس عوام انگلیس نشان می دهد که پرونده 90 درصد متقاضیان اریتره ای «به گونه ای نامناسب» رد شده است و متقاضیان به کشورشان مسترد شده اند.

این گزارش همچنین برخی از قوانین وزارت کشور انگلیس را که براساس آن، کمک هزینه های دولتی بلافاصله پس از اعطای پناهندگی متوقف و سبب شده تا متقاضیان با مشکل مالی مواجه شوند را مورد انتقاد قرار می دهد.

موسسه خیریه آکسفام نیز در آخرین گزارش خود مدعی شده بود که کشورهای ثروتمند به ویژه انگلیس در اسکان آوارگان سوری اهمال کاری می کنند.
خیریه آکسفام در این گزارش با بیان اینکه انگلیس و سایر کشورهای ثروتمند تنها 2 درصد آوارگان سوری را در خود جای داده اند، عنوان کرد: دولت انگلیس وعده داده 20 هزار آواره سوری را در این کشور اسکان دهد، اما تاکنون کمتر از یک چهارم این تعداد را پذیرفته است.

بنابر گزارش های منتشر شده، روند آهسته پذیرش پناهجویان سوری در سال های 2014 و 2015 میلادی توسط دولت انگلیس سبب شده است تا این این دولت مجبور شود کار بیشتری را در زمان باقی مانده تا سال 2020 صورت دهد.

در همین رابطه دولت انگلیس هفته گذشته طرحی را معرفی کرد که بر اساس آن جوامع محلی ضمن همکاری با دولت در اسکان پناهجویان سوری، به تسریع روند یادشده کمک کنند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است