بی توجهی رهبران جنبش جان مردم را گرفت
رهبران جنبش روشنایی باید مسوولانه سنجش دقیق از امنیت می داشتند و به هشدارها توجه می کردند، جنبش را به تاخیر می انداختند تا شاهد چنین حادثه ای نمی بودیم 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۷    ۱۳۹۵/۵/۳ کد خبر: 118566 منبع: پرینت

دومین تظاهرات جنبش روشنایی باانفجار بمب و انتحار روبرو شد. حکومت در شب قبل از تظاهرات هشدار داده بود که احتمال وقوع این انفجار وجود دارد اما برخی از رهبران جنبش اصرار به برگزاری آن نمودند.

بشیر احمد ته ینج، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «آماج» گفت: محتوای جنبش روشنایی خوب بود. می دیدیم که اعضای جنبش به سربازان گل می دادند، یعنی خشونت و رفتاری خلاف قانون نداشتند. حتی نشنیدیم که سخنی مبنی بر اهانت و توهین خطاب به رهبران حکومت زده شده باشد. این جنبش حق این عده از مردم بود و مطالبات خود را در چارچوب قانون می خواستند.

وی، در خصوص نتیجه ای که رهبران جنبش از تظاهرات گرفتند اظهار کرد: روی هم رفته جنبش روشنایی در تظاهرات 2 اسد، به دو بخش طرفداران مذاکره و طرفداران تظاهرات تقسیم شدند. بخشی که عاقلانه تر و با حوصله تر برخورد کردند و مذاکراتی که از طرف دولت پیشنهاد شده بود، مبنی بر اینکه کمیسیونی تشکیل شود و در آن کمیسیون پنج نفر از اعضای جنبش باشد و پنج نفر هم از دولت باشد، را پذیرفتند. به طوریکه آنها با دونر ها صحبت کنند و اگر راضی شدند از طریق بامیان برق عبور کند و این تظاهرات ها متوقف شود.

ته ینج، در خصوص پاسخ های حکومت در مقابل اعتراض کنندگان گفت: به دنبال همایش قبلی جنبش روشنایی، دولت افغانستان به نحوی به یک سلسله توقعات و خواست هایی که تظاهر کنندگان داشتند، رسیدگی کرد. مثلا عبور سیصد مگابایت برق را از بامیان امضا کرد، امضای آن بخشی از رهبران جنبش روشنایی را قانع ساخته بود و آنها به این دستاورد اکتفا کرده بودند. تاکید آنها این بود که در هماهنگی با ریاست جمهوری بحث های بعدی از طریق گفتگو پیش برود. نه اینکه بیشتر از این مردم در سرک ها بریزند.

وی، در خصوص دسته دوم رهبران تظاهرات گفت: دیدگاه دوم در میان کسانی است که کوشش می کنند از این وضعیت پیش آمده استفاده کنند و سکان امور را به دست بگیرند. این عده رهبران جوانی هستند که می خواهند سرنوشت جریان را از رهبران سنتی بیرون بکشند و به دست خود بگیرند و تغییری در سرنوشت سیاسی مردم رونما شود که نوعی شتاب زدگی در این دیدگاه دیده می شود. به طوریکه به هشدار حکومت برای تاخیر تظاهرات توجهی نشد و احتمال وقوع ناامنی و انفجار را دروغ می پنداشتند.

ته ینج، در انتقاد به این رهبران گفت: در حالیکه رهبران جنبش روشنایی باید مسوولانه سنجش دقیق از امنیت می داشتند و به هشدارها توجه می کردند، جنبش را به تاخیر می انداختند تا شاهد چنین حادثه ای نمی بودیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه پایان هر مناقشه و هر جنگ صلح است، پیشنهاد داد: رهبران این جنبش چه سنتی و چه جدید و تمام کسانی که مسوولیت این جنبش را دارند باید بیایند با دولت افغانستان خاصتاً با حکومت و رییس جمهور افغانستان نشست کنند تا به راه حل منطقی برسند. متاسفانه از سوی رهبران جنبش در این تظاهرات کمتر توجهی به این مساله شده و ما شاهد چنین حادثه ای شدیم.

وی، در پایان گفت: ما برای این حادثه نمی توانیم مقصران صد در صد پیدا کنیم و نمی توانیم کشف کنیم که غفلت از سوی چه کسانی بوده است و هر کسی چقدر مقصر است اما مسوولان حکومت باید آن را پیگیری کنند. حتی با کسانی که بسیار مصر برای برگزاری جنبش روشنایی بودند نیز تسویه حساب شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مـعـامله گران جنبش به فکر مردم نیستند منافع شخصی وتجارت سیاسی بزرگترین هدف شان بود ورنه چرا خلیلی صاحب زمانیکه معاون رئیس جمهور بود به فکر تو تاب نشد؟؟؟ مدبر آنزمان چرا نگفت راه بامیان؟؟؟

>>>   با درود به روح شهدای افغانستان و به خصوص شهدای جنبش روشنایی ضمن تشکر از اقای ته ینج به نظر خیر خواها،نه اش احترام دارم اما جنبش روشنایی یک شخص نیست مردم است که با او اشرف غنی تصفیه حساب کند
حکومت باید با مردم تسویه حساب کند خواست جنبش هم همینست که دولت رو در رو با مردم حرف بزند تا سیه روی شود هرکه دوغش باشد ...
اینکه اقای ته ینج از رهبران هزاره میخواهد که باید بیاییند و باهم مذاکره کندد از جایگاه ته ینج بالاست تو لطفا اول مشکل جنرال دوستم و استاد عطا را حل کن بعد رهبران هزاره در مواقع حساس کنونی امید وارم که حول یک محور واحد جمع شوند درد و هدف مشترک شان نقطه قوت شان هست ....امید وارم این اتفاق بیفتد !!!!
محمد - کانبرا

>>>   چـــرا وزارت داخلـــــه جواز تظاهـــــــــــــرات را داد؟؟؟

>>>   متاسفنه حرفهای اقای ته ینج هم از ادرس دولت زده میشود نه مسقل از دو جریان حکومت و جنبش روشنایی ،منصفانه برخورد نمیکند ،متهم اصلی دراین رویداد حکومت هست که قبلا چنین تهدیدی را کردند وروز تظاهرات عملی کردند

>>>   به حال شما وکیل وسخنگوی جنبش متآسفم که بنا به نزدیکی تان به دربار تمام مسئولیت های خودر در قبال شهروندان فراموش مینمایید.دولتی که نتواندامنیت شهروندان خویشرادر هر حالت تآمین نماید اگر وجدانی وجودداشته باش بایداستعفا دهد.
کوهی

>>>   جنرال دوستم از حتاكي دست بردار...!
اينجا جوان ما سر ندارد. كودك ما تكه و پارچه شده. دختران و خواهران ما پارچه هاي تن شان در جدول ها و جوي ها افتاده است.
امروز ميليون ها انسان اين ماتم كده خاك عزادار و در سوگ نشسته اند. مادري در سوگ فرزند دلبندش. پدري كه هنوز از دختر جوانش خبر نيست كه تكه تكه شده است و دهمزنگ هنوز بوي خون صد ها انساني را ميدهد كه حكومت كه دوستم نيز شريكش هست، نتوانست تامين امنيت كند.
آقاي دوستم ازين هم بگذريم كه شما به عنوان معاون اول به اصطلاح رياست جمهوري، تا چه حد و اندازه مسوول و شريك كوتاهي حكومت هستيد، لطفا دست از حتاكي و بي حرمتي به مردمي برداريد كه نيمه تمام آنچه را داريد مديون همين قوم هستيد.
باري گفته بودي كه بوي مزاري ميدهي. امروز كه مردم مزاري صد ها شهيد را بر دوش ميكشند تو در عيش و عشرت اردوغاني قرار داري و اين سخت و درد آور است. نه از براي اينكه ما كسي نداريم و به امثال تو تكيه كنيم، بلكه خواستيم بفهمانيم كه رسم عياري و مردانگي اين نيست. و روزش كه رسيد در مراسم تدفين ات لبخند خواهيم زد.

>>>   اگر خواست مردم هزاره برق برای بامیان است، حکومت عبور سیصد مگابایت برق را از قندز به بامیان امضا کرد، بودجه و هزینۀ آن تعین و امضأ شد و وعده داده شد که این پروژه تا شش ماه آبیده تمام خواهد شد.
اما اگر خواست آنها قطع برق بالای دیگران از مسیر سالنگ است، پس این کار شان تنگ نظری و لجاجت و دشمنی با دیگران است، که نباید بالای حکومت تحمیل شود.
پاسخ تمام این خون های ریخته را باید رهبران هزاره که این تظاهرات را رهبری کردند، بدهند.

>>>   محمد - کانبرا???
کمی ....میکردی ؟
بامیانی

>>>   آيا برأستي هنوز مردم بيچاره همانند من، فكر ميكنند كه قتل عام روز شنبه در دهمزنگ كار عوامل داعش و ناشي از رفتار هاي خودكفانها (انتهاري) بوده باشد؟
مگر يك انتهارگر چگونه ميتواند همراه با جليقه انفجاري اش، هدف را در محيط به اندازه حدوداً ٤٠٠ متر مربع كاملا نابود بسازد؟؟؟
يعني آيا ناگزيريم تا بپذيريم كه كشتار و قتل عام برادران هزاره يك عمل انتهاري بود؟

>>>   حالا مسلم شد که ذره‌یی هم شرم و وجدان کاری در این سرزمین نبوده است.
یک با وجدان و یک باشرم هم پیدا نشد اعلان کند که به دلیل ضعف کاری و عدم مسوولیت شناسی از وظیفه خویش استعفا می‌دهم.
همه و جهان می‌گوید که در همه کارها و از جمله تامین امنیت شهروندان ناکام هستید، مردم که آه در بساط شان نمانده است؛ اما بازهم این بی‌شرم آبادها در پرده تلویزیون ظاهر شده و با پر رویی تمام از وظیفه‌شناسی و کارایی حرف می‌زنند.
اگر اندکی هم شرم و وجدان کاری و غرور و مردانکی وجود می‌داشت، در پیوند به حادثه دهمزنگ حالا ده‌ها نفر استعفا نامه‌اش را اعلان می‌کرد.
این وضع، مصداق بارز بی‌وجدانی و بها ندادن به مردم و جان و مال و ناموس آنهاست.
واقعا اگری چیزی از غرور و مردانگی و جوهر کار و مردم‌داری در این جماعت گویا مسوول و مقام می‌بود؛ اکنون از رییس امنیت ملی شروع تا وزیر داخله و قومندان گارنیزیون کابل و قومندان امنیه و ده‌ها تن خورد و بزرگ دیگر، دست‌ها را با فریاد بلند؛ ما ناکامیم و نتوانستیم و استعفا می‌دهیم، بلند می‌کردند.
بلی، اگر کاکگی و غرور و وجدان و شرم در این سرزمین وجود می‌داشت، وضع ما و مردم و کشور ما این گونه نمی‌بود.
حیف که این ارزش‌های انسانی از این جامعه رخت بر بسته و ذره‌یی و مصداقی از آنها رویت نمی‌شود...

>>>   این عده مزدوران كه درپي بدنام كردن سران جنبش روشنايي مخصوصاًقهرمان صحنه احمدبهزاد را دارند بايد بدانند كه هرگونه عمل زشت عليه ايشان با جواب دندان شكن مردم عدالت خواه روبه رو خواهد بود ، ما اعضاي جنبش روشنايي به خون شهداي دوم اسد قسم يادميكنيم كه تا آخرين رمق حيات ازاهداف وسران جنبش روشنايي دفاع كنيم وحاضريم دست هرمعامله گرراازحريم جنبش روشنايي كوتاه كنيم .
لطفاً به اشتراك بگذاريد
زنده باد جنبش روشنايي

>>>   عقل ما را به مسخره نگیرید !!!! .
آنانیکه باور کرده اند ، فاجعه هولناک ضد بشری و وحشیانۀ به خاک و خون کشانیدن هموطنان بیدفاع ما در « دهمزنگ » کابل کار « داعش » است ، سخت به اشتباه می روند .مغز های متفکر طالبانی در شورای امنیت ارگ ، طرح گوشمالی مخالفین شان را قبلن ریخته بودند و برای سر پوش نهادن جنایات ضد بشری طالبان و تبرئه آنها ، پای اسم یکی از نا شناختۀ های داعشی را به میان کشیدند .
داعش تا هنوز پایگاه مردمی و مُستحکمی در هیچ یک ولایات افغانستان ندارد و تا هنوز چند چیچنی ، عرب ، پاکستانی ، ازبیکستانی ، بلد نیستند که چگونه خود را در تجمع مظاهره کننده گان تا قلب کابل برسانند .
بیشتر ازین عقل مردم را به مسخره نگیرید ، ما جنایت پانزدهم عقرب سال 1386 را که منجر به شهید شدن جناب کاظمی شخصیت بزرگ ملی و تعداد کثیری از دانش آموزان و قتل عام های دیگری را در گوشه و کنار کشور ، هنوز هم به یاد داریم .
درخت عاشورای دهمزنگ با خون آبیاری شد و این درخت دیر یا زود به ثمر خواهد نشست ، فکر نکنید که ، نسل امروزی ، همان توده های مظلوم دیروز هستند ، با ترور و اختناق آواز حق طلبی و داد خواهی و عدالتخواهی توده های ملیونی این کشور را در گلو خفه کرده نمی توانید .
هیچ کلماتی باعث تسلییت خانواده ها و مردم نمی شود ، من با آنها مُرده ام ، روح ما شاد باد .
ل . کریمی استالفی

>>>   خلیلی صاحب دولت است گپ دولت بدون مظاهره هم بخوددولت معقول است اما مظاهره چی مردم است . گپ مردم گپ دولت نیست که لازم به ادامه تظاهرات شده است . سالهاست دموکراسی گفته کشته شدیم اگربگوینددموکراسی نگوکشته نمیشوی امادموکراسی میگوییم اگرکشته هم شویم درراه حقیقت است . ازگفتن حق ازمرگ نمیترسیم.
اسلام سرپناه جنایات

>>>   رهبران جنبش روشنایی باید مسوولانه سنجش دقیق از امنیت می داشتند و به هشدارها توجه می کردند، جنبش را به تاخیر می انداختند تا شاهد چنین حادثه ای نمی بودیم مـعـامله گران جنبش به فکر مردم نیستند منافع شخصی وتجارت سیاسی بزرگترین هدف شان بود ورنه چرا خلیلی صاحب زمانیکه معاون رئیس جمهور بود به فکر تو تاب نشد؟؟؟

>>>   درود به ارواح این شهدائ افغانستان وتجاران سیاسی راخداوند جزا دهد

>>>   این بزرگترین درس عبرت است برای کسانیکه کور کورانه از افرادی بنام رهبر پیروی میکنند.
محمود - کابل

>>>   .... دوستم استی تو برو غم خود را بخور که اگر روزی پشتوانه مصنوعی ات از بین برود چی خواهی کرد . در حقیقت این دولت بی کفایت و دوسره غنی عبدالله است که به جان مردم بی توجهی نمودند و امنیت تضاهر کننده گان را تامین ننمودند نه رهبران جنبش .
کابلی

>>>   سلام جناب آقای ته ینج (به اصتلاح نماینده مردم)
مگر ریس جمهور و ریس اجرایه همرای معاوینینش به قرآن قسم نخوردن از قانون اساسی کشور و از جان مال و ناموس اتباع کشور دفاع می کند.
مگر رهبران جنبش وزارت دفا ، وزارت داخله و سازمان امنیت دارد که امنیت به عهده خود رهبران جنبش است.
مگر ریس جمهور فقط روز رای گیری ملت را لازم دارد.
جنبش روشنای در مظاهره اموال عمومی و خصوصی را غارت کرده است که متهم است.
فقط خواسته مدنی طبق قانون اساسی را داشته است.
رضا

>>>   رهبران كمايي گر روشنائي با دلهاي تاريك شان مردم عوام را بقتل سپردند، اينرا ميدانستند كه حالت امنيتي خوب نيست،

>>>   جمعیتی های بی کفایت عبدالله بخاطر رقابت سیاسی مردم مدنی و محروم را مورد حمله انفجاری قرار داده اند

>>>   حال که همه چیز خلاص شد دولت هم به این رهبرا لج باز خبر هم داده بود چرا ایشان مانند دیگران به جای خودنه نشست این رهبران لج باز برای قدرت نمائی خود مردم هزاره را به خاک وخون کشاند ازخداوند لایزال به انانیکه جام شهادت نوشید جنت برین میخواهم وبه انانیکه مجروح شده شفای کامل میخواهم برادربا ورکنید که خون یک شعیه ویک سنی برا ی بند یکی است وخودم نیز درهمان روز 500 سی سی خون دادم حا واقعیت را میگویم
درهمان شب من نوکری بودم که ریس صاحب ارکان گارنیزون کابل نزد ایشان رفت وبرایشان گفت مظاهر ه را به تعویق به اندازید که چند نفرانتحاری داخل شده تا موضوع انرا روشن کنیم بعدمظاهره کنید ولی این رهبران بی تجربه وچوکی پرست به این هشداریه ها توجه نکردوبه گفته های خود اصرار می ورزید ومیخواست خودرا مطرح کند
باید ازاین ها سوال شود وتحقیق شود که نیروهای امنیتی به شما خبرداده بود چرا اعتنانکرد وبه لجاجت خود ادامه داد

>>>   برق خوب است یا بهشت انشااله به بهشت رفته باشند
غیب انداله

>>>   این شاگرد دوستم را ببین۰ تامین امنیت کار حکوت است نه کار معترضان۰
اکه دوستم باید بشرمد۰ یک روز بعد برای حمایتگر داعش اردوغان جشن گرفت۰......اوزبیک های کشور را مسخره و شرمسار ساخته اید۰

>>>   از پاه بوسان غنی کوچی است۰ از تیکه داران ولیلام کننده گان حقوق شهروندان اوزبیک کشور درمقابل چوکی و پول است۰ بیسواد محض است۰

>>>   بی توجهی رهبران جنبش سبب اصلی شهیدان است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است