مسوولیت رهبران جنبش روشنایی را فراموش نکنید
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۸    ۱۳۹۵/۵/۳ کد خبر: 118561 منبع: پرینت

رییس جمهور ... است. حنیف اتمر و داکتر عبدالله با هزاره‌ها دشمنی دارند، در این حکومت یک تبعیض سیستماتیک علیه هزاره‌ها جریان دارد. اینان حتی برای کشتار و تضعیف هزاره‌ها با طالب و داعش هم‌دست می‌شوند. محقق، خلیلی، دانش، مدبر و شفق هم معامله گران و دست بوسان ارگ هستند. نهاد های امنیتی در تظاهرات دیروز غفلت کردند و نتوانستند و نخواستند امنیت آن را تامین کنند.

نوشته های اکثر دوستان جنبش روشنایی از دیروز تا حالا با همین محتوا است. خوب ما با شما همه چیز را قبول می‌کنیم. همه چیزی را که گفتید فرض می‌کنیم حقیقت است. اما یک طرف دیگر این فاجعه را از یاد برده ایم و آن مسوولیت رهبران جنبش روشنایی در این فاجعه است.

لجبازی سیاسی آنان و رقابت شان با رهبران سنتی هزاره ها برای بدست گرفتن سیاست قومی، بخش مهم و بزرگ بار آمدن این فاجعه است که همه از آن چشم می‌پوشند. آنان نیز باید پاسخ بگویند. شعار های تحقیر آمیز و سیاه پندارانه که فضا را پر از عقده و نفرت کرد را همین‌ها به میدان آوردند و از همه چیز هم خوب آگاهی داشتند. پس وقتی از این همه مورد به روشنی آگاهی داشتند چرا هزاره ها را دسته‌جمعی به خطر انداختند؟

اگر رهبران جنبش روشنایی با همین لجبازی و عقده مندی در حرکت باشند، من از آینده‌ آن شدید در هراس هستم. اینان برای بردن میدان رقابت از رهبران سنتی، فضا را برای هزاره ها عمیقا زهر آلود خواهند ساخت و قربانی‌های بی شماری از هزاره ها خواهند گرفت و هزاره‌ها را با اقوام دیگر بیش‌تر از رهبران پیشین قومی شان روبرو و درگیر خواهند کرد.

در افغانستان رسم شده است که کسانی که داعیه‌ قومی و مذهبی را برای شان چتر می‌سازند، مقدس و بی عیب باشند و زیر این چتر هر آن چیزی را انجام دادند برائت داشته باشند. این‌ها هم برائت دارند تا هر چه بخواهند انجام دهند و مردم هم چشم بسته دنبال شان کنند.

برای روشن شدن بامیان با نور برق، من بیش‌تر از همه ذوق زده و علاقمندم و دوست دارم وقتی نخستین بار به شهر بودا قدم می‌گذارم بند امیر و پیکره‌ بودا را چراغان و پر نور ببینم اما برای من ارزش زندگی یک انسان بالاتر از روشن شدن چند شهر و چند ولایت است.

80 زندگی که قربانی این خواسته شد با روشن شدن 80 کشور هم جبران نمی‌شود. این درد بزرگ و عمیق است.

میرویس آریا


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اریا جان چراحقیقت را حقیقت را پنهان میکنی وترفه حرفمیزنی این حرکت یک حرکت عدالت خواهانه است حرف حق گفته میشود به سر هرکه خورد بلی حرفدیگر که گفتی مردم به کشتن داده ایمردم کشکته نشده بلکه زنده است وخودشان اماده قربانی برای عدالت برابری بود وبه هدفش رسید تا بقیه اقوامش ازاده زندگی نماید

>>>   حرف آریا کاملا حقسیقت است لطقا هزاره ها از خر شیطان پائین شوید چون بالاخره با خر به هوا خواهد رفتید چون راه شما و اندیشه شما غلط است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است