300 کشته و زخمی برای هچ و پوچ
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۹    ۱۳۹۵/۵/۳ کد خبر: 118558 منبع: پرینت

آنچه که مسلم و مثل روز روشن و غیر قابل انکار است این که مردم ملکی بی خبر از همه جا و فارغ از زدوبندهای سیاسی با پای خود به خیابان ها نیامدند و در دهمزنگ تجمع نکردند بلکه برخی چهره های شاخص و سران هزاره عامل و مسبب تظاهرات 2 اسد بدون درنظر گرفتن شرایط خاص این قوم و احتمال قریب به یقین تلفات انتحاری و انفجاری بودند.

از یکسو افرادی از جمله محقق و سرور دانش با بی اعتنایی و کنره گیری خود از دادخواهی جنبش روشنایی به نوعی مسوول این قتل عام هستند و از سوی دیگر افرادی همچون کریم خلیلی و صادق مدبر با کناره گیری ناوقت خود از همراهی با مردم و اعلام تعویق آن تنها ساعاتی قبل از این جنبش به نوع دیگری مسبب این جوی خون می باشند اما...

اما مقصران اصلی و قاتلان و دستان آلوده ی چوک دهمزنگ احمد بهزاد، جعفر مهدوی، عارف رحمانی، ریحانه آزاد، عزیز رویش، داوود ناجی و ذوالفقار امید از شاخه ی تازه رسته و نوگرایی هستند که می خواستند با تسخیر افکار عمومی و تاخت و تاز بر احساسات هزاره ها جای پای خود را در حکومت محکم کنند.

تعدادی افراد مزدور و ناشی و ناپخته و سودجو که نه تنها مردم را هنگام اولین زمزمه های ناآرامی و احتمال انفجار در چوک دهمزنگ رها کردند بلکه اینک در خانه ها یا دفاتر کار خود و در میان موترهای زرهی و محافظان مسلح، سرگرم ابراز تاسف هستند و بس!

این سران خودخوانده و چهره های شاخص هزاره که نه عرضه ی ساماندهی مردم ملکی نه توان هماهنگی با نیروهای امنیتی و نه حتی جرات اعتراف به اشتباه محض خود را دارند، در اسرع وقت باید به اشد مجازات برسند تا درس عبرتی باشد برای دیگر افراد نالایقی که چنین مردم را به خیابان ها می کشانند و خود پشت دیوارها قایم می شوند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ای جوانانی هزاره شاد باش
بعد از این یا مرگ یا آزادی باش
از خون بی نوایان اخذ مفاد تا کی ؟
وز رنج نامرادان جستن مراد تا کی؟
تا رتبه انتصابیست مشکل بود تو ازن
فرمان رو ایی مطلق هر بی سواد تا کی؟
بیداد بر ضعیفان جای نگشت تحریر
لافیدن جراید از عدل و داد تا کی؟
***
جوانان در قلم رنگ شفا نیست
دوای درد استبداد خون است
زخون بنویس بر دیوار ظالم
که آخر سیل این بنیاد خون است .
فرید

>>>   رهبران هزاره که برایشان جان انسان ها هیچ ارزش نداره برای قدرت نمایی این شورش ها را به را انداخته است اخه گناه این همه انسان چی بود که بخاطره قدرت طلبی شوم رهبران بی لیاقت شما کشته شدن . من میدانم ان هم خوب که بعضی از رهبران هزاره که قدرتی در حکومت غلام کابل ندارد و می بیند که اطرافش بعضی ها قدرت را در دست گرفته است به بهانه جنبش تاریکی این شورش ها را به راه انداخته است تا با مردم مظلوم خود قدرت نمایی کند . و در مورده این انفجار شوم که باعث کشته شدن هم وطنان مظلومم شد چنین دسیسه های از سوی حکومت است که به بهانه داعش این بمب گذاری را در میان این مردم مظلوم انجام دادن . من بر این باورم که این بمب گذاری توسط حکومت غلام کابل صورت گرفته است تا به رهبران هزاره هشدار جدی بدهند و داعشی در کار نیست . من بارها در این شبکه اطلاع رسانی هشدار داده بودم اما شما گوش نکردید . من واقعا ناراحت شدم و احساس گناه کردم که دیدم که هم وطنان چطور کشته شدن واقعا لحظ های ترسناک و غیره قابل تصوری بود متاسف ام
حبیب الله یوسفزی

>>>   تو خود یا دشمنی یا مزدور ما از لین خون ها زیادداده ایم وکسی جز حکومت فاسد را نقصر نمی دانیم با این نوشه ها مرد هزاره را از سران ولو کم دل شان جدانمی توانید راه ماراه حسین علیه السلام است بکشید ما را ملت ما زنده تر می شود

>>>   ننگ تازه ای بر پرونده ظلم و ستم حاکمان پشتون افزوده شد و تا آینده از ذهن مردم پاک نخواهد شد.

>>>   احمد بهزا د یک شخص ما جرا جو،منفعت طلب نوکر کشور خارجی همیشه به بی نظمی وویرانی کشور در بدل امتیاز مردم مظلوم را به خاک خون میکشاند. اگر این چنین نباشد. چرا یکی از عقارب واعضای فامیلش در جمله کشته شده گان وزخمی ها نیست. باید محکمه ودر چوک ده مزنگ بدار کشیده شود.
حکیم هراتی.

>>>   خدمت نویسنده محترم عرض شود با ترفندها نمیتوانی مردم را فریب دهی وانان رااز دستیابی به اهدافشان نا امید سازی.
این مقاله شما سراسر توهین به شخصیت وفهم مردم وشهدای 2اسد میباشد.
مردم برای رفع تبعیض و خودکامگی به خیابانها ریخته وبرای احقاق حقوق خود 300که هیچ بلکه هزاران شهيد را در راه ان میدهند.
مردم برای احمد بهزاد و جعفر مهدوی و عارف رحمانی..... به خیابان نیامده اند تا وقتی این اشخاص صادقانه در کنار مردم باشند از انها حمایت میکنند وبه غیر ان عمل کنند مانند دیگران کنار گذاشته خواهند شد.
هیچ گاه مردم هزاره محدود به شخص واشخاص نمیباشد بلکه هرکس خدمت کند پشتیبان انان میباشد خواه بهزاد باشد خواه محقق وخلیلی خون شهیدان2 اسد مستقیم بر عهده دولت وشخص اشرف غنی وشرکت برشنا میباشد که با توطئه میخواهند مردم مظلوم هزاره را از حقشان محروم کنند

>>>   300 کشته وزخمی هنگامی برای هیچ وپوچ میشود که مردم دست از آرمان وهدف خود وشهیدان 2اسد بر دارند وخون ان شهیدان پایمال شود مردم هزاره باید مصصمم تر از پیش برای احقاق حق در صحنه حاضر شوند وفریب ترفندهای دولت ویک تعداد نژاد پرست رانخورند

>>>   مردم بخاطر بهزاد و مهدوی و رحمانی.... به خیابان نیامده اند برای برابری رفع تبعیض به میدان می ایند

>>>   این متن توهین نیست بلکه فریب مردم بیچاره را توسط سران هشدار می دهد
فاتح

>>>   مردم نگذارید خون شهیدان 2اسد پایمال شود. راهشان را ادامه دهید.
برادر شهید 2اسد

>>>   من نمیدانم که چرا مردم خوشباور و ساده دل ما از تمام تجربه های تلخ 38 سال گذشتۀ خود نمی آموزند. برای این رهبران جز قدرت طلبی و به دست آوردن ثروت، سرنوشت مردم بچاره اصلاّ مطرح نیست. حتی از همین کشتار بی رحمانۀ مردم ملکی جهت مطرح ساختن خود استفادۀ سیاسی می کنند.
اگر موضوع بالای برق برای بامیان باشد، دولت خو وعده کرده است که تا شش ماه آینده بامیان برق خواهد داشت. اما اگر دیگران را در مسیر سالنگ از برق محروم ساختن است، پس عدالت در این کار وجود ندارد. این یک بهانه و لجاجت رهبران جنبش روشنائی ست که دشمن از آن استفادۀ بیشتر کرد.

>>>   باید گـردن اینهــــــــــــا زده شـــــــــــــــــود ، این ها تاجـران سیاسی هستند ،خلیلی صاحب که از موضوع قبلا خبرداشت هشیاری کرد نرفت

>>>   باید سروردانش ومحقق وکریم خلیلی مجازات شوند چون آنها اول مردم را شوراندندبعد خودشان عقب
نشینی کردند ومردمرا به کشتن برابرکردند باید دولت دست
بکارشود این ... را اعدام کند تا دل مردم کمی صبر پیدا کند.
ن م م

>>>   واقعا برای قوم هزاره متاسفم که در این شرایط بحرانی کشور فکر برق شهر خود هستند و منافع ملی کشور را در نظر نمیگیرند.
مگر چه فرقی میکند که لاین برق از سالنگ عبور کند و یا از بامیان ، هر دو مسیر خاک وطن هست .
قوم شریف هزاره لطفا دست از تعصبات قومی بکشید بگذارید وطن آباد شود تا کی میخواهید خون ریزی در کشور حکم فرما باشد .
لطفا به حقوق دیگر اقوام کشور احترام قایل شوید و دست از تظاهرات بی جهت بردارید و مانع پیشرفت کشور نشوید.
جمشید ازبک مهاجری از تهران

>>>   تنها سبب این انتحار خود مردم هزاره است. من خودم هزاره هستم و از این جنبش بیزارم چون که باعث ناامنی است. اعضای این جنبش باید مجازات شوند و جواب این خونهایی که ریخته شد را بدهند.
احمد . ایران

>>>   موافقم مردم ما پختگی سیاسی نداراند
کابل

>>>   آیا کــمــپنــی خصوصی امنیتی پنجشیر وردک حالا با خبرشده که واقعه ئی رخ داده یا حالا هم خبرندارند؟؟
این کمپنی که هــفــتـــــاد فیصد پــرسونلش از یک ولایت وسمت است در برابر مردم وحکومت کدام مسئولیتی دارد یا ندارد؟؟ یا اینهاصرف وظیفه شان آدم ربائی جاسوسی به شبکه حقانی وساختن دسیسه برای مردم است؟؟
چــرا ازین واقـــعـــه قبل از وقـــــوع آگاه نشـد؟؟ دالـر های امریکارا صرف جهت ساختن دسیسه وانتقام گیری مصرف میکنند ؟؟ یا اینکه پاکستانی ها ایشانرا فریب داده مفت دالرهارا ازانها میگیرند؟؟ چرا نامش را ریاست امنیت ملی گذاشته؟؟؟ چی زمانی امنیت را تامین میکنند؟؟ 70 فیصد پرسونل از یک ولایت ملی گفته میشود؟؟؟
@

>>>   این چهره ها باید مورد پیگرد قانی قرار گیرند

>>>   نویسنده فوق چیری برای مردم هزاره نگذاشته است. بلکه پیش تر ازهمه وبیشتر از هرچیزی به عقل وشعور مردم هزاره توهین کرده ای. بلی آنانی که هدفشان سهم خواهی بود کنار کشیدند وبا دولت معامله کردند ولی رهبران جنبش خصوص احمد بهزاد تا حال ثابت کرده است که اهل معامله نیست اگر معامله می کرد بهترین جا پارلمان است ونیازی به خطر انداختن جان نیست. نویستنده محترم توجه داشته باش که در تظاهرات چند نفر محدود نبودند که بگویی وفلان وفلان مقصرند وتو در جایگاهی نیستی که خواهان محاکمه سران جنبش باشی اول از هر قومی که هستی سخنت را بی ادبی وتوهین به مردم خویش می دانم و تو مستقیم نان چند نفر را می بری ولی غیر مستقیم به هزاران مرد وزن عدالت خواه ومیلیونها طرفدارانش اهانت می کنی
«حسین»

>>>   این خانه از پای بست خراب است خیلی طول می کشد تا آباد شود
البته فکر نمی کنم این کشور دیگر درست بشو باشد

>>>   افرین بر این دلیر مردان و شیر زنان.
حق را باید گرفت.
اگر سران و آنهایی که با حمایت مردم یه منصب رسیده بودند.با مردم در راستای احقاق حقشان همسو میشدند .هرگز مردم به خاک و خون کشیده نمیشد.
آنها باید بدانند که همین مردمی که آنها را به قدرت رساندن.همینها هم آنها خاک ذلت خواهد کشانید.
دست دولت به خون مردم بی گناه آلود ست.زیاد دوام نخواهد آورد.دارد نفسهای آخرش را میزد.
خداوند یاور عدالت خواهان است.
غنی فرعون این زمان هم از بین خواهد رفت.

>>>   مردمان کشور مظلوم افغانستان باید اگاه باشد که این جمله کارا فقط برای تفرقه است و بس و کار دشمنان افغانستان که از انها حمایت می کند بخصوص پاکستان

>>>   اگر بهزاد وامثالش را چوکی میدادند .کاسه لیس دولت می بود.

>>>   دراینجااهداف محجم بحجم آسمان نهفته است که نظرات کودک گونه بعضیها درخورفهم آن نیست ،نه توپاب مطرح است ونه بحث عدالت اجتماعی(سیدمعظم حامی ازولایت بادغیس)

>>>   غنی و عبدالله غدار هر چی بچه قومندان چپاولگر، رهبر وطن فروش بود یا جنرال ساختن و یا همه مشاور .
در اطراف غنی و عبدالله غدار اکثر مشارین شان پسران کسانی اند که پدران جنایت گستر و خونریز و جنگ افروز شان بیشتر از سه دهه است که سرنوشت مردم افغانستان را با خاک و خون و خاکستر رقم زده اند.
غنی و عبدالله کوشش بیهوده نکنید که فرزندان جاسوسان تانرا هم بالای ملت مظلوم افغان تحمیل کنید.
وحشیگری‌ها، زورگیری و چپاول جنایتکاران در سراسر افغانستان مثل آفتاب روشن است، این پسران کسانی اند که نمیتواند قصۀ دیگری بجز خون و وحشت و غارت داشته باشد.

>>>   جناب جمشید ازبک برادری و عدالت حق مردم هزاره است قوم پرست ها از تبار دیگری هستند که همه آنها را میشناسند

>>>   این ... و قاتلین باید محاکمه شوند:
محقق، خلیلی، دانش، احمد بهزاد، جعفر مهدوی، عارف رحمانی، ریحانه آزاد، عزیز رویش، داوود ناجی و ذوالفقار امید و چند تای .... دیگر

>>>   من احمد بهزاد را از خیلی وقت ها پیش میشناسم بهزاد کسی بود که بخاطر منافع شخصی خود یکمرتبه توسط اسماعیل خان ...لت گردید و اگر شرم میداشت دیگر به خوش خدمت...... نمی پرداخت اما در تعجبم از مردم شریف هزاره که بر اساس کدام منافع ملی که خود سنجیده اند پشت احمد بهزاد و یا ناهید فرید و امثال اینان میدوند مگر فراموش کرده اند که در افشار چی خونبهای بر اساس همین منافع همین افراد خود خواه و پول پرست پرداخته اند و کشور را به قرن ها تاریکی برده اند ؟ دوما اگر غرض برق باشد به نظرم 300 میگاوات برق برای تمام ولایات مرکزی کافی هست وقتی هرات 140 میگاوات برق دارد و کفاف مصارف ان ولایت بزرگ را میکند . سوما شماها که به دیگر اقوام مخصوصا پشتون ها متعصب میگویید ایا یک ولایت بیشتر نفوس دارد یا شش ولایت و زمانیکه برق از راه سالنگ بیاید شش ولایت برقدار خواهد شد و از راه بامیان صرف دو ولایت یا یک ولایت ؟/
در اخیر اینکه هرکاری میکنید بکنید اما پشت بهزاد و ناهید فرید نروید
یک شهروند هراتی
دوست نزدیک بهزاد و همسایه ناهید فرید در کوچه حسن فرید

>>>   این حرکت برای هیچ و پوچ نیست. جنبش عدالت خواهی در آغاز راه است. شاید خطاهایی در این راه داشته باشد اما راه خود را به پیش می برد. چون حرکت سید الشهدا ثابت کرده است که خون بر شمشیر پیروز است. به خاک و خون کشاندن متمندانه ترین حرکت افغانستان و منطقه بیش از این که مایه شرمساری جنبش باشد، باعث روسیاهی کسانی است که علیه آن دست به جنایتبارترین و وحشیانه ترین اقدام دست زدند.

>>>   احمد بهزاد، جعفر مهدوی، عارف رحمانی، ریحانه آزاد، عزیز رویش، داوود ناجی و ذوالفقار امید این اشخاص باید محکمه شوند چون با خون جوان های مظلوم ما بازی کردند .
من از این اشخاص سوال دارم آیا این پروژه برق ارزش یک قطره خون این جوان های رشید را داشت؟
آیا این شهدای گلگون کفن فامیل و اقارب ندارند؟
ِآیا یتیم شدن فرزندان ، بیوه شدن همسران ارزش همچو یک تظاهرات را داشت؟
چرا یکی از شما کشته نشدید؟
از ملت بزرگ و زحمت کش هزاره تقاضا دارم که به لحاظ خدا و قرآن دیگر فریب این خاین ها را نخورید و پیروان این .... نشوید .
اگر شما کمی فکر کنید میدانید که کلان ها شما آقای محقق و خیلی چیز کرده نتوانست یا معامله کردند باز این پاپی گک های دیگر خو هیچ چیز کرده نمیتوانند صرف از شما استفاده ابزاری میکنند تا به قدرت برسند.
بااحترام سلیم

>>>   این جنایت کاران سیاسی باید محاکمه شوند مانند احمد بهزاد، جعفر مهدوی، عارف رحمانی، ریحانه آزاد، عزیز رویش، داوود ناجی و ذوالفقار امید این اشخاص باید محکمه شوند چون با خون جوان های مظلوم ما بازی کردند .
ما را به جاده ها کشاندند به بهانه عدالت خواهی در حالیکه خوب میدانند که وضع امنیتی این کشور تاچه اندازه بد است .خدا ...کند احمد بهزاد و همکاران و همفکران بدانیشش را که باعث عزا صد ها خانواده شده اند.
ای مردم شهید داده من این جنایت کاران را نگذارید فرار کنند. این خائینن را باید مایان محاکمه کنیم نه این دولت فاسد. چون فاسد نمیتواند فاسد دیگری را محاکمه کند. باید به این جنایت کاران سیاسی درسی داد که ازاین به بعد باعث عزا به خانه های مان نشوند.
حسین شفق

>>>   بهزاد وفرید و دیگران و....قهرمانان ملی هستند.

>>>   امروز را دوستم جشن گرفت !
خود فروشی و بیگانه پرستی در روز روشن و آفتابی !
در حالیکه جریان خونهای هموطنان هزاره ما که دیروز توسط خودمرداران اوغان جاریشد ، هنوز نه‌ ایستاده است ، جناب محترم ، مجاهد کبیر ، خالد بن ولید ثانی‌ ، پهلوان دوران ، رهبر جنبش ملی‌ و اسلامی صفحات شمال ، استرجنرال ، الحاج عبد الرشید دوستوم امروز پیروزی اردوقان را ، در شمال جشن گرفت . آیا اینکارهرچند که مایهٔ سر افگندگی میباشد ، چند روز بعد ممکن نبود ؟

>>>   عقل ما را به مسخره نگیرید !!!! .
آنانیکه باور کرده اند ، فاجعه هولناک ضد بشری و وحشیانۀ به خاک و خون کشانیدن هموطنان بیدفاع ما در « دهمزنگ » کابل کار « داعش » است ، سخت به اشتباه می روند .مغز های متفکر طالبانی در شورای امنیت ارگ ، طرح گوشمالی مخالفین شان را قبلن ریخته بودند و برای سر پوش نهادن جنایات ضد بشری طالبان و تبرئه آنها ، پای اسم یکی از نا شناختۀ های داعشی را به میان کشیدند .
داعش تا هنوز پایگاه مردمی و مُستحکمی در هیچ یک ولایات افغانستان ندارد و تا هنوز چند چیچنی ، عرب ، پاکستانی ، ازبیکستانی ، بلد نیستند که چگونه خود را در تجمع مظاهره کننده گان تا قلب کابل برسانند .
بیشتر ازین عقل مردم را به مسخره نگیرید ، ما جنایت پانزدهم عقرب سال 1386 را که منجر به شهید شدن جناب کاظمی شخصیت بزرگ ملی و تعداد کثیری از دانش آموزان و قتل عام های دیگری را در گوشه و کنار کشور ، هنوز هم به یاد داریم .
درخت عاشورای دهمزنگ با خون آبیاری شد و این درخت دیر یا زود به ثمر خواهد نشست ، فکر نکنید که ، نسل امروزی ، همان توده های مظلوم دیروز هستند ، با ترور و اختناق آواز حق طلبی و داد خواهی و عدالتخواهی توده های ملیونی این کشور را در گلو خفه کرده نمی توانید .
هیچ کلماتی باعث تسلییت خانواده ها و مردم نمی شود ، من با آنها مُرده ام ، روح ما شاد باد .
ل . کریمی استالفی

>>>   واقعیت همین است

>>>   هر کسی جنایت کرد بهانه اش تیار است انتحاری بود ، سه انتحاری بود ، دو آن انتحارکرد و سومی از طرف نیرو های امنیتی هدف قرار گرفت، آخر دروغ هم اندازه دارد تا کی مردم و. رهبران شان و آنانیکه با گروه های تروریستی میجنگند ازنام انتحاری ، طالب ، القاعده و طالبان می کشید. آمریکا و دولت دست نشانده تا کی به این جرایم غیر انسانی ادامه میدهند آخر شرم و حیا هم از جهانیان خوب است. آخر از آه بی گناهان بترسید و مردم را به بهانه های مختلف قتل عام نکنید.
که آه بی گناهان سخت گیرد - بسی کس را ز تخت و بخت گیرد
قلندر شاه از کابل

>>>   فریب تربیت باغبان مخور ای گل که اب میدهد اما گلاب میگیرد
مردم مظلوم بی چاره هزاره شما چه وقت هوشیار وبیدار میشوید خلیلی ،محقق،بهزاد،پدرام ،ناجی وغیره جنایتکاران عصر معاصر در ظاهر اشک تمساح می ریزند ولی در اصل اینها همه دشمنان شما اند اینها بودند که شمارا به هلاکت رساندند همه اینها با دولت فعلی در ظاهر مخالف اما در باطن یکی اند هیچ وقت فریب این بی غیرتان را نخورید ایا پسر بهزاد ،خلیلی ،محقق،ناجی در این حادثه کشته شد یا از شما از روی زمانه وای وای می کنند اما چند روزی که گذشت باز همه را فراموش می کنند وبه عیش وعشرت می پردازند اینها وامثال شان در همه اقوام افغانستان بالای خون پاک مردم بی چاره تجارت می کنند وبرای بقای خود درقدرت وکلانتری وزراندوزی از شیوه های مختلف با همکاری بادران خارجی خود کار گرفته ومردم غافل واحساساتی را بنام قوم،زبان ،مذهب وغیره تحریک می کنند باید هوشیار وبیدار باشید ودیگر فریب اینها را نخورید

>>>   مسوولیت عمده نظربه دلایل آتی بدوش احمدبهزاد - داوود ناجی -سعادتی -عارفی -عزیز رویش - پدرام وذوالفقار امیدمیباشد:
الف : آنهابه توصیه قبلی رگانهای امنیتی که گفته بودند دشمنان درقابوهستند ، هیچ وقعی نگذاشتند.
ب: اینها میخواستندارتظاهرات به نفع خودبهره ی سیاسی بگیرند
ج : پدرام ازبدخشان - وبهزاد ازهرات - آنهارا به بامیان چی درحالیکه درمناطق خودشان مردم ازگرسنگی هلاک میشوند

>>>   بی شک یکی از عاملان اصلی این حادثه کسانی هستند که به خاطر نام و نشان و چوکی از احساسات پاک مردم سوء استفاده کرده و مردم را به سرکهای کابل کشاندند و شد آنچه نباید می شد.
با اینکه بنده از مخالفان سازمان نصر و بالتبع مخالف دیدگاه آقایان خلیلی و دانش و محقق هستم با این نظر آقای توحید را که سفارش به کفن پوشیدن اینها کرده را هم بی فایده میدانم. فرض که اینها هم مانند مزاری کشته شدند، چه اتفاقی می افتد، هیچ! تنها خونشان هدر میشود و السلام.

>>>   درهرمملکت که عدالت برابری وبرادری دفن شده است درانجا نفاق بدبختی اوارگی مردم مظلوم تاابد باقی میماند بجز اینکه عدالت وهم پزیری حکوم فرماباشد .افغانیستان دشمن زیاد دارد افسوس مادشمن خود شناخته همرایش دوستی مینمایم .

>>>   سلام
خود بر این باورم چنانچه اغونستان با ایران دست دوستی بدهد و امریکا را طرد نماید امنیت به این مملکت برخواهد گشت..چرا که نفوذ این در بین طالبان فوق العاده ست...و از همه مهمتر منطقه سیستان ایران که بخشی از خاک اغونستان است حمایت بی سابقه ای ازین مودت و دوستی خواهند نمود.

>>>   شاعری گفته است:
مؤمن نبود هرآنکه مــارش
از یک بن غار زند دو بارش
با ابراز تأسف و اندوه عمیق نسبت به حادثۀ خونین و غم انگیز 2 اسد، باید عرض نمایم که آنچه مرا اندوه گین ساخته این است که در میان کشته شده گان حتی از همسایه های رهبران به اصطلاح جنبش روشنایی وجود ندارند، در میان مجروحین حادثه حتی بادیگاردان این رهبران وجود ندارند و همه شهدا و مجروحین همان زحمتکشانی اند که با افتخار زیستند اما امروز به سازماندهی همین رهبارن به قومی بغاوتگر تبدیل شده اند، این مردم بارها رهبران شان را آزمایش نموده بودند، بار ها بشکل ننگین بنا به معاملۀ همین رهبران خود به خاک و خون کشانده شدند اما باز هم رد این جنایتکاران را رها نکردند، هیچگاهی پند نگرفتند که رهبران شان برای مقام و موقف حاضر اند همه این ملیت زحمتکش را از دم تیغ بگزرانند اما این قوم درس نگرفتند، حالا شهدا را خداوند مغفرت کند و مجروحین را شفا عاجل اما دیده میشود که هنوز هم رهبران به اصطلاح جنبش خود بخودی بدون برنامۀ روشنایی میخوهند مردم دیگری را به طرف مرگ سوق دهند، اگر من بجای مردم بیچارۀ هزاره میبودم امروز شهادت 80 انسان زحمتکش هزاره را در پای داریکه اجساد رهبران خود کامۀ جنبش بیمعنی روشنایی بر آن آویزان میبودند جشن میگرفتم و یاد بود قربانیان این حادثه را با فرستادن نفرین به رهبران این جنبش که در واقع قاتلین اصلی 80 شهید اند، انجام میدادم.

م . ز

>>>   دیگر جبش روشنایی حرکت یک گروه کوچک نیست بلکه جنبش ملت هزاره میباشد وهر هزاره اگر سکوت کند خائن است نباید خون شهیدان جنبش هزاره ( روشنایی )پایمال شود درود بر شهیدان جنبش هزاره.

>>>   سر به دار میدهیم تن به ذلت نمی دهیم.

>>>   مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.

>>>   وقتی یک تعداد از رهبران سیاسی هزاره مردم خودرا قربانی اهداف و منفعت سیاسی خودشان میکنند این نتیجه اش میشود.

>>>   تا میتوانید ما رابکشید ما راه جنبش هزاره( روشنایی )را تا اخرین قطره خون ادامه میدهیم.رهبر و الگوی ما حسین( ع )است. ایهاد من الذله.

>>>   خدا لعنت کنه مرتد هارا

>>>   اکنون با ید تو تا پ دیگری از تو نل ها ی پدرام و ...رواش و نا جی و دله و دیوث گزشتا نده شود مردم با ید علیه همین ها که با زار تجا رت خود ها را رونق میدادند دست و پا شده برخیزند
شیر شا ه

>>>   کار اشرف غنی وهمدستان طالب وداعشی اش است ازاین
کرد مثال واضع و روشن وجود ندارد که نشان بدهدکه اشرف غنی داعش است واگر طالب و داعش نیست تفکر
داعشی وطالبی دارد این جنایت وحشتناک به دستور ارگ
صورت گرفته مرگ بر اشرف غنی مرگ برمحقق وسرور دانش وهمدستان داعش وطالبش درود بر روان شهدای جنبش روشنایی...معلم

>>>   من بارها هشدار دادم و لی شما گوش نکردید . یوسف زی

>>>   این هم نتیجۀ لجاجت تظاهرکنندگان جنبش روشنایی، که دشمن از آن سوء استفاده کرد. اگر اینها برق می خواهند، که لَین برق جداگانه به بامیان اعمار می شود. اما اگر می خواهند که دیگر ولایات در مسیر سالنگ از برق محروم شوند، پس این کار شان لجاجت و تنگ نظری مقابل دیگران است. با این شیوه همه را دشمن و بدبین خود می سازند و طالبان هم موقع را مناسب دیده، جوانان هموطن ما را شهید می سازند.

>>>   حـــــالا خلیلی صاحب جبران خسارکند

>>>   خــــــــــــــود شان داخل موتر های زره مردم غریب را به کشتن میدهند

>>>   بازهم مظاهره میکنید؟؟ وقتی حکومت که به صد ها مشکل گرفتار است وبرای شما برق را تعهد کرده که میرساند چی ضرورت به مظاهره ؟؟حالا سازماندهندگان برای مردم تلف شده غرامت بپردازند
ر

>>>   چرا در روزهای که به مناسبت سالگرد شهیدمزاری و ایام محرم انتحار وانفجار نتوانستند که حالا که پایه های لرزان
حکومت غ وع در خطر بود صورت گرفت موقف همه ارگ
نشینان در خطر بود از ع وغ گرفته تا محقق بیسواد وسروردانش بیسواد همگیشات بجز همین فاجعه غیراسانی
دیگر کاری انجام داده نمتوانستند حالا فهمیده شده که پلیس واردوی ملی وطالب وداعش ازیکجا دستور داده میشودمرگ بر حکومت وحشت ملی -حسین توکلی

>>>   قابل توجه برادران هزاره که میگفتند نژاد پرستی در افغانستان تمام شد.......
علی از ایران

>>>   به هر خيانت وهر انتقام از اقوام ديگر به خاطر خوش نگهداشتن باداران خود پنهان نگهداشتن جنايات خود چى نامهاى كثيف وچى جنايت كارانى را در كار ميگيرند.
خداوندا چى حيواناتى را در قالب انسان به دنيا اورده ودر همه جا به قدرت رساندهء
ايا اين پست قطرتان هم از مادر زايده شده اند؟
ح ع

>>>   مسئولیت مستقیم این جنایت به عهده اشرف غنی است.

>>>   درود بر شهیدان جنبش هزاره( روشنایی ).

>>>   ....بر هر هزاره ای که سکوت کند.

>>>   کسانیکه در راه حق مشروح خود کشته شوند شهیدهستند.
بیشک اگراین راه ادامه پیدا کند خود عاملین این واقعه ظاهر وپیداخواهد شد واگر مردم عقب نشینی کنند دشمنان
پیروزخواهد شدهر پیروزی شهادت در بر دارد درست مثل زمان مزاری بزرگ که باشهادت خود موجودیت هزاره هارا درافغانستان صابت ساخت وامروزکسی موجودیت هزاره ها
را درافغانستان اکار کرده نمیتواند ومیخواهند از راه های دیگر مردم هزاره را ضربه بزنند زنده باد جنبش عظیم روشنایی.س ح

>>>   آمریکا هم در تغیر انتقال مسیر برق ترکمنستان بخاطر تحریم اقتصادی مردمان مناطق مرکزی که با تشکیل گروه های طالب و داعش با امریکا همکاری نکردند، و هم آمریکا در انفجار امروز بخاطر سرکوب تظاهر کننده ها دست دارد. بسیار امکان دارد تظاهر کننده گان از پایگاه های آمریکا با راکت مورد حمله قرار گرفته باشند ولی آنرادولت دست نشانده مانند سابق بنام انتحاری اعلان میکنند.

>>>   خداوند روح درگذشتگان این جنایت را قرین رحمت نمایدو به خانواده هایشان صبر عطا کند و تقاص خون این عزیزان را از تکفیری های داعشی بگیرد.
محمد از ایران

>>>   این دولت فاسد باید جوابگوی این بی عدالتی هاباشد غنی هم مثل کرزی پس از چند سال به همه خیانت هایش اعتراف خواهد کرد اما آنوقت چه سود؟ مختار احمد از ایران

>>>   نفرین بر هزاره ای که بتواند تحصیل کند وکاهلی کند نفرین بر هزاره ای که بتواند تجارت و فعالیت اقتصادی کند وکاهلی کند ونفرین بر هزاره ای که برای پیشرفت علمی و اقتصادی قوم تلاش وحرکت نکند.

>>>   مردم هزاره دیگر وقت سکوت تمام شد همه باهم راه شهیدان جنبش هزاره( روشنایی ) را ادامه میدهیم وتا آخرین قطره خون از آرمان ان شهیدان دفاع میکنیم واجازه نمیدهیم سیاست بازان باخون آنان معامله کنند. ایهاد من الذله

>>>   جنبش روشنایی در اصل جنبش روشنایی افکار مردم هزاره است که بدانند اگر پشت یکدیگر نایستند حقشان پایمال خواهد شد مردم هزاع با ایستادگی نگذارند خون ان قهرمان پایمال شود

>>>   جوان هزاره بیدار شو بیدار شو .از تاریخ گذشته وکنونی خود درس بگیر جوان هزاره باید وباید فقط تحصیل واقتصاد بخصوص جوانان هزاره مقیم کشورهای خارجی تاریخ گذشتگان خود را مطالعه کن ودرس بگیر اگر دلت برای قومت وسرزمینت میسوزد اگر بر دیگران تحصیل و اقتصاد مستحب است بر جوان هزاره تحصیل. اقتصاد واجب است.

>>>   اگرچه من خودم هزاره نیستم ولی این قوم را از جمله اقوام ذحمت کش ، پر تلاش و غیور افغانستان یافته ام که هیچگاه حاضر به تسلیم شدن در مقابل فشار های آمریکا از هر نوع آن نشده اند. این قوم که حاضر به همکاری با آمریکا در تشکیل طالب ، داعش و القاعده نشدند و حتی با نها جنگیدده اند از همین سبب مورد غضب آمریکا قرار گرفتند و رهبر شان کاظمی که یک شخصیت برازنده بود توسط آمریکایی ها در یک انفجار سازماندهی شده توسط آنها با تعداد زیادی از مردم بیگناه بغلان به شهادت رسید. در آخرین غضب آمریکا علیه هزاره ها تغیر انتقال برق ترکمنستان از بامیان بود که باز هم این قوم تسلیم آمریکا نشدند و نتیجه آن شد که تظاهرات مسالمت آمیز آنها ا را این کشور جنایتکار مورد حمله قرار دهد و تعدادی زیادی از تظاهر کننده گان این قوم را به خاک و خون بکشاند و بسیار به آسانی مسولیت این جنایت هولناک را به گردن طالب و داعش
که خودش ایجاد نموده میگذارد. غلام نبی از قندز

>>>   شکور اخلاقی
عدالت خواهی بار دیگر قربانی گرفت!
حق خواستن و طرفدار عدالت بودن درجغرافیای ستم و در نظام تبعیض جرم نابخشودنی است؛ کسانی که براین ارزش‌ها پای می‌فشارند و دادخواهی می‌نمایند باید به قیمت جان خود این جرم را متحمل گردند. چنانچه شمار زیادی از هم وطنان دردمند و عدالتخواه امروز بهای عدالت خواهی و بیزاری از تبعیض را بار دیگر پرداختند.

>>>   مسؤول این همه کشتار ، بی رحمی ، قصاوت و وطن فروشی ستون پنجم به رهبری حنیف اتمر بوده که آقای ستانکزی رئیس امنیت ملی و کانتینرپوه جنرال احمد زی قوماندان گارنیزیون کابل پسر کاکای رئیس جمهور تقلبی وتحمیلی ودیگر شرکای جرمی شان به همکاری داعش ، طالبان بی فرهنگ ـ این مزدوران پاکستان ویهود ، حزب ...و غلام پاکستان یعنی حزب اسلامی به رهبری... ملی وغلام حلقه بگوش آی اس آی گلب الدین کافربوده که حامی این تروریستان شخص رئیس جمهور آقای اشرف غنی احمد زی و یاران ومددگاران خارجی شان میباشد
راشد عضو جبش روشنائی

>>>   لعنت خدا بر سر قاتلان که مردم بیگناه را بخاک و خون میکشند و لعنت خدا بر سر بهزاد و امثال وی که مردم عادی را برای اهداف شخصی و سیاسی خود به مظاهرات وادار میسازند.

>>>   هرکسی که در افغانستان به دنبال برابری هست و از تبعیض اسیب دیده و حتی اگر آسیب هم ندیده به دنبال یک کشوری توسعه یافته و دارای امنیت هست باید در این جنبش شرکت کند زیرا تا زمانی که تبعیض قومیتی در افغانستان باشد این کشور همیشه صحنه کشمکش و درگیری خواهد. از تمامی برادران و از تمامی اقوام میخواهیم که در جنبش فردا شرکت کند از هر قومی، برادر ازبک، تاجیک، قرقیز، نورستان و... اگر نتوانیم جلوی این تبعیض را بگیریم این تکرار می شود از قبل هم این تبعیض ها صورت گرفته و رهبران اقوام فقط برای منفعت شخصی خودشان جلوی این تبعیضات ایستاد نشده است. پس بیاید تک تک ما با عقل خودمان تصمیم بگیریم و در جنبش حق خواهی شنبه 2 اسد شرکت نماییم

>>>   اگر چه که محتوای این مقاله دوپهلو ونیش دار است. نگارنده بگونه ای ظریف دولت را ذی حق میداند تا جنبش. اما واقعیت این است که روند اعتراض جنبش روشنای ازجامعه سنتی عبور کرده بلکه درردیف جامعه مدرن وصنعتی قرارگرفته که باکشور افغانستان شاید قابل تطبیق نباشد برای اینکه اگر جامعه دیگررا بررسی کنیم کاملا ترس، وحشت، انتحار، تخریب، و.....به قوت وجود دارد. جنبش روشنای مسالمت آمیز عاری ازخشونت است فقط درمقابل بی عدالتی دولت اعتراض می کند که تصمیم تبعیض وحق کوشی دولت برهیچ شخصیت منصف پوشیده نیست .
حق گو

>>>   جنبش روشنای انشا الله که موفق خواهد بود. درمقابل هرستم مبارزه است که برای این مبارزه دوجهت متصور است یاپیروز می شود یا شکست می خورد اگر این مبارزه منجر به شکست شود بازهم ازعدم مبارزه درمقابل تبعیض وستم بهتر است اگر درمقابل ظالمان اعتراض نشود به استبداد خود ادامه میدهد چون حکومت ظالم قدرت پرست مظلوم کوش است .
پناهی

>>>   استاد محقق مخالف تظاهرات است، استاد خليلى ( متقلب) در اخرين لحظات پايش از اين جنبش بيرون كشيده است، استاد دانش نيز مخالف تظاهرات و لغو ان را اعلان نموده كه عملاً در جهت تخريب ان كار ميكند، اما جنبش روشنايى و رهبران جنبش عملاً همه را رد نموده و خواهان برگذارى تظاهرات فردا اند. چنانچه اين تظاهرات برگزار شود اين به اين معنى خواهد بود كه رهبران سنتى كنترول را از دست داده و روى مردم نفوذ ندارند و رهبران جوان چون احمد بهزاد، جوادى ... نفوذ بيشتر در مردم دارند. اين را بايد به فآل نيك گرفت و بى صبرانه منتظر چنين روزى هستم كه تاجيكان نيز از معامله گران عبور كنند. الهى چنين روزى ارزوست

>>>   من واقعا نگران این موضع هستم که به بهانه عدالت خواهی میخواهند هر دفعه شورش کنند . ببینید این شورش ها فقط به ضرر این هم وطنان است که به بهانه عدالت خواهی اعتراض می کنند اگر این پروژه انرژی برق دست من بود اولین کاری میکردم که برادرانم و هم وطنان هزاره از این انرژی برق استفاده کنند واقعا بابت این موضع بسیار من ناراحت هستم که می بینم که در قرن 21 هنوز کشورم با کمبود جدی برق روبرو است . امیدوار هستم هم وطنان هزاره ام با گفتگو این مشکل را حل کند . افغانستان زیبای من خانه من و مردمان خوبش خواهر و برادران من.
حبیب الله یوسفزی

>>>   مردم ما از هر حرکتی که باعث احقاق حق تمام مردم مناطقی مرکزی شود حمایت میکنند و در برابر هر جریان وشخصی که باعث ضایع شدن حق مردم مناطق مرکزی شود می ایستد،حالا هر شخصی چوکی دوست،عیاش وخوشگذاران ،احزاب غیر مردمی که یک شخص هم رهبرش وهم عضوش هست باشد،احزاب که منافع مردمشان را در نظر نمیگیرند ویکی دو دلاری که برایش رسید هم برایش خداست وهم مردمش،در حالیکه رگ وریشه اخزاب مردم هستند!احزاب مظهر تحقق احقاق حق مردم هستند،اگر حق مردم توسط احزاب نادیده گرفته شوند پس دیگه حزب وحزب بازی معنی ندارند ومعنایش جز مفت خوری بدرد جرز هم نمیخورند،همه باهم به سوی گرفتن حق مسلم خودما وزیر پا کردن تمام حق خوران وحق کشان از جمله ع،غ،م،د وتمام باچه خوارانشان،
نادرشاه

>>>   مردم باید مقاومت مدنی خودشان را در برابر ظلم فاحش حکومت ذلت ملی ع و غ حفظ کنند که انشا الله نتیجه میدهد.

>>>   اینها که سرلشکرومدافع یک قوم هستند باید بروند نزد قوم خود وهرگز به درد دیگرمردم نمیخورند اینست لشکرکشی قرن 21 وبهره برداری سیاسی

>>>   ای قوم ... کسانی که این تظاهرات را براه می اندازند به خاطر منافع شخصی وخوش خدمتی برای بادران خارجی شان میباشد اینها می خواهند که از دولت باج بگیرند باز به شما چی خواهند داد انها عیش ونوش می کنند وشما جاهلان را از غرب کابل پای پیاده به طرف شهر سوق میدهند در حالیکه خود انها بر موتر های ایرکندیشن دار سوار هستند واگر خدای نخواسته کدام حادثه هم رخ بدهد همه انها فرار می کنند وشما را در میدان رها می کنند ایا انها در وقتی که در دولت مقام های بلند داشتند ندیدید که باز هم به نیرنگ های انها فریب می خورید بروید دنبال کار وغریبی خود که گرسنه نمانید

>>>   عدالت یکتعداد راچند سال قبل به چشم های خود دروطن مادیدیم توبه ازآن عدالت که شایسته انسان نیست حتی هیج حیوان دیگرچنان کاروائیها را نکرده ماونسل های آینده ما آنرافراموش نمیکنیم

>>>   منبع : محفوظ
كريم خليلي و صادق مدبر از اثر فشار هاي ارگ جنبش روشنايي را رها كردند !
يك منبع در شوراي امنيت ميگويد ، بعد از ديدار ريس امنيت ملي با نماينده هاي جنبش روشنايي عصر پنجشنبه ، ارگ رياست جمهورى طَي تماس تليفوني از كريم خليلي و صادق مدبر خواسته است كه در صورت تظاهرات ٢ اسد ، لغو نگردد ، دوسيه هاي اختلاس 2200 میلیون افغانی صادق مدبر، و اختلاس شهرك حاجي نبي توسط كريم خليلي ، دوباره بررسي خواهد شد .

>>>   اين وضعيت خفت‌‌بارى را كه فعلا ما داريم، يك بخش قابل توجه آن نتيجه سياست غلط و غيرمردمى استاد خليلى است. چه در دوران كرزى و چه نقش مهم او در به قدرت رسانيدن اشرف غنى. خليلى در قضيه توتاپ يك متهم است تا اينكه مدعى حق باشد. چون بخش زياد همين قضيه توتاپ هم در دوران كرزى صورت گرفته است و استاد خليلى به عنوان رئيس كميسيون اقتصادى حتما بايد در جريان بوده باشد. با اين وجود دليل نمى‌‌شود كه مردم كوركورانه بازيچه هوا و هوس چند كودك سياسى شوند. جوانان ما نبايد از لج كم‌‌كارى‌‌ها و بى‌‌كفايتى استاد خليلى و يا استاد محقق و يا آقاى دانش، تن به نابخردى و ماجراجويى كسانى بدهند كه درك غلط از خود، از جامعه و از سياست و قدرت دارند.

>>>   یک نکته از هزاران نکته راجع به هزاره گان ، یک قوم عجب وغریب در کشور است ازلحاظ روان شناسی، قوم احساسی در عین حال فاقد تدبیر وآینده نگری، قوم دهن بین ودرعین زمان فاقد تعقل،قوم با رفتارهای واکنشی ودرحال فاقدبرنامه های راهبردی وتشکیلاتی،این قوم با این نگرش درهمه عرصه ها از استحصال حق خود محرومند چرا که فاقد انسجام درونی و آیندنگری اند وچون رفتارهای آنان همواره واکنشی وبدون برنامه ها استراتژی است،باخشم دولت ها نیز روبرو بوده اند،سرکوب شده اند وتحقیر شده است، مجموعه با این گرایش فکری چنان شکننده اند حتی کافی است یک فرد یک تشکیلات از این جمعیت هارا در هم بکوبند چرا که اینها فاقد اهداف کلان واز قبل تعیین شده اند این جور جمعیت ها همواره بدنبال اهداف آنی است از همین روی نیز هرکسی می تواند برای آنها هدفهای آنی ترسیم کرده وآنها بدنبال آن راه بیفتد از همین جهت است که این قوم همیشه خود هم بدنبال هدفهای زود باز ده رفته اند مثل گارگری و مزدوری برای دیگران چرا که پولی برای شان پرداخت می شود وآنها فوراً به نتیجه کارشان دست می یابند ،لهذا جنبش روشنای که هیچ حتی جنبش آتشین هم اگر راه بیندازند باز با گذشت اندک زمانی خاکستر می شود ،فرو میریزند،از هم می پاشن.چراکه نگرشهای شان چیزی دیگر است ونه آینده روشن،پر افتخار وسربلند. کابلی .

>>>   در کشور های دیگر، هر منطقه برای احیای حقوق خویش دست به تظاهرات میزنند، اما در افغانستان مظاهرات در نزد ملیت هزاره ،ملیتی شده است.
در عوض آن که بخاطر انتقال لین برق از بامیان،مردم بامیان مظاهره کنند، هزاره های کابل مظاهره میکنند.
آیا شما بامیانی هستید و یا کابلی؟
اگر لین برق از مسیر سالنگ به کابل بیاید، نرخ برق در کابل نیز کم خواهد شد و در نتیجه شما هزاره های باشنده کابل از آن مستفید خواهید شد.
اگر یک هزاره در غزنی کشته میشود، هزاره ها درکابل مظاهره میکنند، اگر یک هزاره در بامیان اسیر میشود، هزاره ها در کابل مظاهره میکنند.
از همه بدتر برای خلیلی و محقق شرم است که در همین دولت بودند وهستند و مسایل ملیتی را دامن میزنند.
آیا کدام روز در کابل دیده اید که تاجک ها و یا پشتون ها مظاهره کرده باشند که در فلان ولایت تاجک نشین و یا پشتون نشین، تاجک ها و یا پشتون ها کشته شدند و یا اسیر شدند و یا فلان پروژه اقتصادی شان تطبیق نشده است؟
جای بدبختی درین است که دولت نیز به این درخواست ملیت طلبانه که در اثر تظاهرات صورت میگیرد، پاسخ مثبت داده و عاجل الترناتیف لین برق ترکمنستان را برایشان در نظر میگیرند.
بنآ هر هزاره یی که برای منافع ولایات دیگر در کابل تظاهرات میکند، او نماینده مردم کابل نیست و نمیتواند در ولسی جرگه و یا مشرانو جرگه، نمایندگی مردم کابل را کند، بلکه آنها نمایندگان ولایات دیگر هستند.
بگذارید دموکراسی در افغانستان نهادینه شود و هر ولایت و منطقه افغانستان خود شان احساس مسؤلیت کنند و خودشان از حقوق خویش دفاع کنند.
مردم کابل ولو که از هر قومی باشند، وظیفه دفاع از حقوق شهروندی خویش هستند و برای بهبود شرایط زندگی مردم کابل تظاهرات کنند،نه بخاطر ولایات دیگر. در غیر آنصورت مسؤلیت ولایات دیگر را شما به دوش خویش میگیرید و مردمان ولایات را تنبل آموحت میکنید.

>>>   خليلي صاحب امتيازات خود را از حكومت گرفت!
حالا ديگر حتا از شبكه نگاه هم هيچ خبري راجع به تظاهرات نميبينم !
تا به كي فريب رهبران را ديد و باز هم دنبال شان رفت!
و اين ها چه زود خط سرخ را به زرد مبدل كردند.

>>>   قوم هزاره دیگر رهبرش را از نو برگزید!
برادر و خواهر هزاره راه شان را از رهبران معامله گر شان جدا کردند،به امید روزی که تاجیک ها نیز به این سطح از درک و فهم و آگاهی برسند،زنجیر های اسارت را از پا باز نمایند و نگذارند بیش از این چارتا رهبر نمای معامله گر با سرنوشت شان بازی کنند.
احمد بهزاد رهبر دانشمند و بی چون و چرای قوم با شرف هزاره.>>>   خدمت کابلی
( هزاره قوم عجیب قریب )
من فقط یک مثل برای شما میزنم خودت تا اخر برو وآن هم قهرمان ملی مردم هزاره عبدالخالق میباشد.

>>>   ای هزاره های بیخبر:
دیگه بس نیس پشت این خاینین و قاتلان را یلا کنین یک رهبر عادل مانند بشر دوست را انتخاب کنید شما ره به مسیر برق چه، برق می خواهید یا مسیر برق!!!!

>>>   پدرام از بدخشان، بهزاد از هرات!
یکی اینها با مردم هزاره نه رابطۀ قومی دارد نه راطۀ سیاسی. اما اینها میدانند که چطور از نیروی قوم هزاره برای مطرح ساختن خود استفاده کنند. حتی با خون 80 شهید!
پدرام در بدخشان و بهزاد در هرات چهره های شناخته شده اند و نمی توانند حتی 100 نفر را به دنبال خود بکشانند، اما در کابل هزار ها نفر هزارۀ خوشباور را در خیابان ها می کشند و صد های آنها را قربانی می کنند.

>>>   چطمور بمبی بود.که اینقدر قویی کار کرد و جان هموطنان مار را گرفت.و در جان دو ترورسیت نجس جایی گرفت.از کجا محلوم که کاره خوده دولت باشد.و دایش در پایه تخت هیچ فالیتی ندارد.و باید این غ.و ع.کناره گیری کنند.یا مردم باید به پا خیزند.برایی سقوط این دو.

>>>   جوانان هزاره باید بیدار شوند و احساساتی حرکت نکنند و فرصت طلبان و دزدان را رهبر نسازند و به پشت خود سوار نکنند که پایان کردن شان دشوار است. مسبب اصلی دهمزنگ و قاتلان اصلی شهداء افراد ذیل اند: اتمر ، استانکزی ، غنی، عبداله ، خلیلی و دار وذسته اش چون سعادتی ، خداد اد عرفانی ، عباس بصیر و....) محقق ودار ودسته اش ، شفق ، مدبر ، اکبری ، عالمی بلخی ، بهزاد ، جعفر مهدوی و چند کودک سیاسی دیگر چون ناجی ، عارف رحمانی و ذوالفقار امید و ناصری .

>>>   دوستان باید خوب بدانند که سیاست یک نوع تعامل و معامله است. انسان نمی تواند آنجه را می خواهد به دست بیاورد. کسانی که یک دنده بودند و فقط می خواستند خواسته خود را بر کرسی ببنشانند آخرش شکست خوردند.
اگر مردم به دنبال یک عده آدم های تند و داغ و غیر منعطف بروند آخرش صاحب هیچ چیزی نمی شوند و همان چیزی که دارند هم از دست می دهند.
مردم باید از گذشته ها تجربه گرفته باشند که در طول تاریخ افراد و جامعه های ضعیف که تعامل و معامله کردند باقی ماندند و کسانی که زورشان کم و قهرشان زیاد بودند و معامله نکردند و یک دنده بودند ضرر دیدند.
در زمان خودمان می بینیم رهبرانی که تندروی کردند خودشان از بین رفتند و یک عده از مردم را هم به کشتن دادند. اما کسانی که اهل معامله و نرم بودند تا هنوز زنده و بر سر قدرت هستند.
می بینیم که در این جنبش روشنایی رهبران با تجربه موافق با تظاهرات نبودند، چون در قدیم اینها تندروی ها و شکست ها را بارها تجربه کردند. اما رهبران نابالغ و طماع را می بینید که چه کار کرد!
از جمله ریحانه آزاد نماینده ما ارزگانی ها در پارلمان در طول چند سال یک جمله در باره صدها کشته و صدها مشکلات دیگر ارزگان نگفته است و یک بار هم در ارزگان سفر نکرده است و مردم از بی بند و باری این شخص به ننگ و تنگ آمده است، حالا آمده شده رهبر جنبش روشنایی. معلوم است که اینها می خواهند از احساسات پاک مردم سواستفاده کنند و از آب گل آلود ماهی بگیرند.
رفیق ارزگانی

>>>   خلیلی و بهزاد و تشویق گران و چاپلوسان که دست داشتن دالر گرفتن و مردم بیچاره و غریب پرور را تشویق نمودن / باید محکمه شوند...
خود مردم فیصله کنند و به پنجه محکمه بسپارند.

>>>   مقصد مردم هزاره یا رسیدن به عدالت است یا رسیدن به شهادت و در مسیرآن معقولانه عمل می کنند و هیچ گاه خشونت و انتهار هم از خود نشان نمی دهند و نداده اند بنا براین هر کس هم هر تحلیل که دارند مر بوط به خود شان است. همه میدانند که زمان های گذشته این مردم محروم بوده اند و هم اکنون نیز عده ای هستند که تلاش دارند این مردم را به محرومیت نگهدارند و این مردم نمی خواهند دیگر با محرومیت زندگی کنند. باز هم تکرار می کنم یا عدالت یا شهدادت.

>>>   دشمن وقاتلان اصلی شهدای جنبش روشنایی،غنی بی غیرت وعبدلله حرامزاده هستند نه رهبران جنبش روشنائی!‏ مردم ما هزاران جوان رعنا را برای آزادی واعاده حق وحقوق شان داده اند ومیدهند،پس ما هرگز نمیذاریم خونهای بنا حق ریخته شده جوانان ما به هدر برود وما رسا تر از گذشته همچنان براه ما ادامه خواهیم داد،ضمنا در جواب جمشید ازبگ بگویم که تو چطور فهمیدی که 3 خط برق از یک منطقه تنگ وبیابان بکذرند عدالت وپیشرفت هست اما چند ولایت مرکزی در تاریکی مطلق بماانندعدالت نیست؟ واقعا شعور ووجدان هم چیزی خوب است؟نادرشاه

>>>   مقصر اصلی دولت فاسد است، دولت که وظیفه اش تامین امنیت است و از عهده آن بر نمی آید، دیگر دلیل باقی نمی ماند که چرا و به چی دلیل این فاجعه اتفاق افتاد.
رهبران جنبش روشنایی هیچ تقصیر ندارند، همه اعضای و پیروان جنبش روشنایی تا اخیرین قطره خون خود از شخصیت های اصلی جنبش حمایت و پشتبانی میکنند.
جعفر. کابل

>>>   اوبرادران قدرت نظامی واستخباراتی برای فعلاًهمه بدست یک قوم خاص وتبهکاراست :
1-حنیف اتمر مشاورامنیت ملی
2-معصوم استانکزی رئیس امنیت ملی
3-جنرال عبدالله سیاه وزیردفاع
4-جنرال عبدالرحمن معین امنیتی وزارت داخله
5-جنرال گل نبی احمدزی قوماندان گارنیزیون کابل.
6-جنرال عبدالرحمن رحمی بی کفایت قوماندان امنیه کابل
7-ودهاریاست ومدیریت امنیتی همه بدست این قوم است که همیشه به قومانده آی اس آی ،آمریکاه واسرائیل اینها درافغانستان فعالیت کرده است تازمانیکه این اشخاص ازقدرت نظامی کنار زده نشود ماوشماچنین روزگارابایدتحمل کنیم.
صوفی

>>>   ورثه شهدا دهمزنگ باید سران این مظا هره رابه داد گاهی عالی بین المللی بکشاند که انتقام خون صدها هم وطن هزاره از پیش شان گرفته شود که برای تاریخ اینده به دیگران درس عبرت شو.
ححح

>>>   عجب مردمی احمقی داریم، از دولت تقاضا دارند که امنیت ما را بگیر که ما علیۀ تو بغاوت کنیم، امنیت مارا بگیر که ما علیه برنامه های تو شعار داده به آدرست مرگ و درد بگوییم، برادر اینجا حکومت ساخته، پرداخته و تحت الحمایۀ امریکا است! بشما دروغ گفته اند که اینجا دموکراسی است، اینجا دیکتاتوری تمام عیار است، بگونه ای میکشندت که خود ندانی چگونه کشته شده ای، اینجا نقشۀ کشتن همه اتباع این کشور تیار است فقط به یک بهانه ضرورت است، نکنید خود را بنام دموکراسی دروغین فدا نکنید، بشما کی گفته که امریکا برای شما حقوق انسانی تانرا میدهد؟ به لحاظ خدا اینقدر هم ساده نشوید، امریکا و حق دادن! مگر هم آسمان به زمین بیاید و زمین ّبه آسمان برود.
میهن زرغون

>>>   اشرف غنى و شوراى امنيت و رياست امنيت و وزير داخله در جابجايى عوامل انتحارى دست داشته اند.

>>>   هیچ مقام دولتی درین حادثه دست ندارد واین کاردشمنان افغانستان است

>>>   کار اتمراست
باورکنید
شک نداشته باشید
کریم

>>>   برادران عزیز هزاره ما نباید کاری کنند که اسرائیل خودرا موفق احساس کند وبرای داغشیان یعنی مزدوران واجیران خودش دوملیون کلدار دیگر بازهم مکافات بدهد ، هیچگاهی یک قوم افغان برضد قوم دیگر چنین جنایتی نمیکندوهیچگاه پاکستان یا اسرائیل ما نمیتواند با این اعمال وحشیانه دربین مردم ما نفاق بیاندازد
این جنایت مربوط مزدوران آِ اس آی است
(گیلگمش )

>>>   نژاد پرستى و اختلافات تحت رهبرى دو بيكفايت به أوج رسيده است.

>>>   حتی قبل از اینکه داعش مسوولیت انفجار و قتل عام بیگناهان را بپذیرد ، دولت اسم و تابعیت شخص انتحار کننده را فاش ساخت .
کابلی


>>>   جزاي قروت آب گرم، حكومت قبلاً به گردانندگان اين اعتراضات از خرابي امنيتي اطلاع داده بود، اما اين نوكران خارجي با عث قتل مردم شدند. مردم بيدار شويد ٣٨ سال تجربه كافي است، ملك در اثر توطئه خارجي و چند أجير شان كه ما ها آنها را رهبر فكر كرده و جانهاي خود فداي ارمانهاي شوم شان كرديم. فاميل و اولاد اين رهبران اجنبي شهيد و مجروح نميشود، آنها بايد در خارج عيش و نوش نمايند، و عوام الناس از ساده گي سينه خود را سنگر ساخته و از اين رهبران دفاع مينمايند، بيدار شويد.

>>>   كرزي در مراسم فاتحه شهداي جنبش روشنايي!
اين خود كرزي بود كه پروژه توتاپ را به امضأ رساند و باعث اين همه ماجرا و شهيد شدن برادران هزاره ما شد حالا آمده موج سواري كند و خود را غم خوار مردم جلوه دهد در حاليكه خود همين شيطان باعث بدبختي ملت شده است.

>>>   موقعیت و منفعت را فقط جمعیتی ها داشتند تا برای پشتونها مشکل ایجاد کنند

>>>   تا وقتی که همه فارسی زبانان متحد نشوند به همین شکل
نیست و نابود ساخته خواهد شد یکیش بنام هزاره یکیش
بنام ازبک ویکیش بنام تاجک فقط یک طایفه حق دارد که
راجع به سرنوشت همه مردم واقوام تصمیم بگیرد ولو هر
تصمیمی که باشد باید پذیرفته شود نفع وضرر برای باقی
اقوام مطرح نیست و فقط باید ریس جمهور پشتون باشد
ودر رس قدرت مهم نیست که شایستگی آن را دارد یا ندارد
فقط باید پشتون باشد.ن ف

>>>   وقتی در آلمان یک نفر عادی توان اجرای انفجاری را داشته میتواند یک سازمان تروریستی مثل داعش در کشوری مثل افغانستان که بی نفاقی از هر طرف فواره میزند چگونه نمیتواند توان و موقعیت این عمل شنیع را داشته باشد؟

>>>   به نظرجناب شان این هدف خورد بود وداعش به زعم گفته شان اهداف کلان رادنبال میکند مگرمن میگویم که این هدف هم برای داعش یک هدف بود ونزدما بسیارکلان است

>>>   به نظرجناب شان این هدف خورد بود وداعش به زعم گفته شان اهداف کلان رادنبال میکند مگرمن میگویم که این هدف هم برای داعش یک هدف بود ونزدما بسیارکلان است

>>>   آدم بیعقل دولت چطور میتواندیکنفررابه حمله ی انتحاری دریکی دوشب شست وشوی مغزی وآماده انتحارسازد - ازشکم خود گپ جور کردن هم اندازه ی دارد. سلیمان ازکابل

>>>   داعش در عربستان ، ترکیه ، بروکسیل ، جرمنی ، نیویارک ، لندن و روسیه حملات مینمایند .در افغانستان حضور نظامی دارند رادیو دارند مراکز جلب وجذب دارند ، پس چطور این آقای مفت خور داستان شکمی میگوید !!!
کمیسیون حقوق بشر جاغوری


>>>   هر که مگه هیچ وپوچ عقل درسر ندارد یامغرض است، حق خواهی ومبارزه با بی عدالتی وتبعیض ونابرابری سیاسی،اقتصادی واجتماعی هیچ پوچ است؟

>>>   جناب صوفی :
چیزیکه من میخواستم توگفتی واقعاًاستدلالت درست است.
ع

>>>   مسول شماره اول دهمزنگ بهزاد است که در فکر رهبری بر این مردم بیچاره هست و ظس از آن چندتا نماینده بی کفایت که از این فرصت نوار تبلیغاتی برای انتخابات پارلمان برای خود تهیه نمایند و این دو بیچاره . بدخت خبر نگار و تندروی بی سنجش دیگر که از همه بیچاره تر هستند. در هر صورت این چند نفر که با همه هشدار و صرف بدلیل اینکه دولت چرا به صورت مستقیم و یا به عنوان رهبرانی اصلی جنبش با آنها وارد مذاکره نشده، جوی خون راه اندختند، مسول هستند. و در مصاحبه داوود ناجی بدبخت روشن شد که هدف اصلی برق و مردم نیست بلکه هدف اصلی مطرح شده خود آنها به عنوان رهبر است.

>>>   بادرود و دعا به روان پاک شهدای راه ازادی
مردم از این رهبران پیر ومفلوک خسته شده اند ومیخواهند این تیکه داران جای را به نسل جدید خالی کنند ؛ البته اشتراک این همه مردم نیز در تظاهرات نه گفتن به ظلم استبداد فرف و زورگویی خود نشان بر این ادعا است.
متوجه باشید دشمن میخواهد نهایت استفاده سؤ را از جریانات اخیر نماید.
یکپارچه ومتحد یک قدم به عقب نگذارید ورنه .........
دوست

>>>   حبیب الله یوسفزی ....یکی از اعضای فعال ودروغگوی گرده بد نام وطنفروش طالبان در حالیکه همین گروه خفاش دشمن مردم ما چنین جنایت را انجام داده اند واکنون بازهم با شرمساری و دروغ بافی میخواهد این لکه ننگین و بی غیرتی شانرا با این سخنان دروغ اش از خودشان دور سازند مردم همه میدانند که این جنایات کار گروه مزدور طالبان است که یکتعداد شان را ای اس ای با بیرق سفید ویکتعداد شانرا با بیرق سیاه در مورد قتل وقتال و انتحار وانفجار در کشور ما دستور میدهند واین گروه انرا عملی میکنند چون هردو مزدور ای اس ای اند واز یک اخور اب میخورند تنها فرق بین شان در داشتن بیرق سفید وبیرق سیاه است که ای اس ای پاکستان برای شناخت شان اماده کرده است دشمن اصلی مردم و خاک این کشور پاکستان است و غلامان خود فروخته شده اش بنام گروه طالبان و شبکه حقانی وداعش دستورات وپلان خصمانه های پاکستان را میخواهند در کشور ما به ثمر رسانند واین خواست شانرا دشمنان کشور ومردم ما بشمول افراد مزدوراش طالبان و شبکه حقانی وداعش وسایر گروه های خورد دیگر به گور با خود خواهند برد .

>>>   دولت خودش فرزند نامشروع آمریکا و اسرائیل و داعش است خاک بر سر کسی کسیکه بازهم نمیفهمد اگر حکومت دستش آلوده نیست پس چرا اینهمه هموطنان عزیز ما اعم هزاره‌ها، پشتونها و تاجیکها و... قربانیان جنایات وحشتناک آمریکا و داعش است؟
ق ع

>>>   خون یک انسان با ارزش تر از هر چیز است
اما یک مشت افراد بی شخصیت و نوکر خارجی با تحریک مردم ساده دل میخواستند برای خود شخصیت سازی نموده و باداران خود را خوشحال بسازند

>>>   آقایان محقق و خلیلی نشان دادند که خواسته ها و رنج و زحمتهای مردم ملکی و فقیر و بیچاره برایشان هیچ ارزشی ندارد همین که به خواسته های شخصی خود رسیدند پشت مردم مظلوم را رها کرده و به گوشه خود خزیدند .
به ملت غیور ، سرفراز و شهید پرور هزاده است تا دیگر این نابخردان و کودک صفتان را دیگر به عنوان رهبر قبول نکرده و خودشان راه و سرنوشت خود را تعین کنند.
«محمدی»
کابل

>>>   در صورت هماهنگی سران جنبش و آبیاری درخت عدالت و ضد تبعیض با خون شهدایی روشنایی ضمینه برای رهبران واقعی و شناسایی راهبران تقلبی بیشتر و بیشتر فراهم میشود.
عرفان

>>>   با نویسنده, مردم غیور هزاره سالیان است که قربانی تبعیض است و این کشتار هم نمونه همان تبعیض نا جوانمردانه است.

>>>   مقصران اصلی و قاتلان و دستان آلوده ی چوک دهمزنگ احمد بهزاد، جعفر مهدوی، عارف رحمانی، ریحانه آزاد، عزیز رویش، داوود ناجی و ذوالفقار امید از شاخه ی تازه رسته و نوگرایی هستند که می خواستند با تسخیر افکار عمومی و تاخت و تاز بر احساسات هزاره ها جای پای خود را در حکومت محکم کنند
خلیلی و بهزاد و تشویق گران و چاپلوسان که دست داشتن دالر گرفتن و مردم بیچاره و غریب پرور را تشویق نمودن / باید محکمه شوند...
خود مردم فیصله کنند و به پنجه محکمه بسپارند

>>>   این کشتار کار خود غنی و اتمر و بقیه اوغان های پشتونست آنها است۰

>>>   هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، و غیره باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتواند برضد تمامیت خواهی پشتون ایستادگی کنند۰
این نکته حیاتی را نمیشود با جنگ و گلایه ویا رویه منفی بالمثل به یکدیگر آموخت۰ درینجا ازخودگزری، تحمل، و ایثار کار است۰

>>>   درین مورد ویدیوی شماره ۲۹۵ شفیع اعیار را در یوتوپ یا فیسبوک ببینید همه چیز روشن میشود۰

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کتشار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن باهم همبستگی و همکاری میکنند۰

>>>   دورد میفرستم به شهدا دهمزنگ)....میفرستم برخلیلی یعنی آت حسن)....مفرستم برداود ناجی که قیافش به شغل میماند )آحترام فراوان دارم به استاد عارف رحمانی مسل شیر دوبند تاهنوز درکنار ملت استاده مقابل دوشمنان عرض اندام میکند خلاصه کنم به کشور افغانستان هرروز شهید واخطیتاف موسافر گیروگان گرفتن است امااین دفعه را آقای خلیلی یعنی آت حسن )داودناجی شغل اقای احمد برباد فقط همین جمله دستی گل به آب داد نعلت خدا پیغمران براین کسانکی آین همه را به چوکی دهمزنگ به کوشتن دادن امروز ات حسن گم آست ناجی شغل گم است فقط فقط زنده بادزنده بادعارف رحمانی تنها ماندان عزیزان که دونبال خونی شهدا میباشید حتما اقای رحمانی را پیدا کنید کار محقیق ندارم چونکی صفش اول معلوم شد دانش خان شب هازیرکاسه اع غ را نوش جان میکند به ان کار نداشته باشید چون آومقسیر نیست چیز درکله نداره مزاحم ان نباشید وتلوزیون نیگاه را اطلاع دهید خاموش کند یک زن همیشه در راپیمای صدا میکند ناموس فروش ناموس فروش دورست میگیه امروزمعلوم شد که آت حسن ).....ناجی فروخت
فرستنده ازطرف جنگ جویان کوهستان ... برآت حسن وناجی ....)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است