جنبش روشنایی یا جنبش تاریکی؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۱    ۱۳۹۵/۵/۲ کد خبر: 118512 منبع: پرینت

درست زمانیکه شورای وزیران مصمم به انتقال برق 500 کیلوات پروژه بزرگ اقتصادی توتاپ از مسیر سالنگ شدند و به آن مهر تاید زدند، گروهی بنام جنبش روشنایی داد از بی عدالتی زدند. شواری عالی مردمی جنبش روشنایی خواهان تغیر مسیر پروژه توتاپ از راه سالنگ به بامیان شدند. به گفته آنان حکومت همواره با مناطق مرکزی کشور بی مهری کرده و هیچ توجه به تغیر و بهبود زنده گی مرکز نشینان کشور نکرده است و به همین ملحوظ دست به راه اندازی گرده همایی وسیع زدند. شورا رهبری جنبش روشنایی تغیر مسیر پروژه توتاپ از سالنگ به بامیان را خط قرمز برای حکومت وحدت ملی تعین کردند.

من نمی خواهم تصویر تظاهرات 27 ثور را در قالب الفاظ بیان کنم؛ هرچه بود گذشت. محقق و سرور دانش به جمع برادران ناراضی پیوستند و انتقاد سخت از رهبری حکومت کردند. آنان بگونه پیشتیبان مدافعین حقوق مناطق مرکزی کشور به سناریو توتاپ پیوستند و هشدار مبنی به قطع کمک ها به حکومت وحدت ملی را سر دادند؛ که باز چنین هم نکردند.
اگر چه حکومت مانع ورد تظاهرکنندگان به قلب پایتخت شد و به روی آنان دیوار های کانتینری بستند ولی با آن هم برای بررسی این موضوع کمیسون را موظف کرد. مطابق به پیشنهاد کمسیون، وزارت انرژی و آب قرارداد انتقال 220 کیلوات برق از مسیر دوشی به بامیان را در حضور داشت ریس جمهورغنی، محقق و اقای دانش به امضا رساند.
بعد از امضای این قرارداد چنین به نظر می رسید که جنبش روشنایی دیگر داد از بی عدالتی نه خواهد زد و به اصطلاح دیگر خواهان تاریک شدن جمعیت کثیر جنوب کشور نخواهد شد، ولی آنان خلاف توقع عمل کردند.

اینکه با وجود دادن 220 کیلوات برق به بامیان ( که چندین بار بیشتر از مصارف برق بامیان می شود ) باز هم جنبش روشنایی از نقض عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن سخن می گویند بر می گردد به اینکه: اساسا جنبش روشنایی برای تامین عدالت اجتماعی، انکشاف متوازن و تحقق اهداف مردم شریف بامیان رهبری نمیشود، بلکه وسیله برای تحقق و تامین اهداف بیگانه گان به ویژه ایران بوده است.

مسیر این پروژه بزرگ در زمان ریس جمهور پیشین؛ آقای کرزی تعین شده بود، مگر کریم خلیلی که حالا جان به زمین می زند و خود را مدافع حقوق مردم بامیان تبارز میدهد، در آن زمان که قدرت هم در دستش بود چرا خواستار تغیر مسیر توتاپ نشد؟
ولی به هر صورت حالا که ریس جمهور غنی دستور انتقال 220 کیلوات برق به بامیان را صادر کرده، پس این چیغ و پغان برای چه؟
این بدین معنی است که جنبش روشنایی خواستار تاریک شدن افغانستان اند؛ زیرا شورای رهبری جنبش روشنایی با براه انداختن گردهمایی که قرار است تحت عنوان تظاهرات نامحدود در 2 اسد براه انداخته شود؛ زمینه را برای بر انگیختن اتش نفاق را در بین اقوام افغانستان فراهم می کند.

اگر از اول مسیر این پروژه بامیان انتخاب میشد هیچ مشکلی به وجود نه می امد ولی حالا اگر حکومت دست به چنین اقدام هم بزند باشنده گان جنوب افغانستان آرام نخواهد نشستند و دست به اعمال باالمثل خواهد زدند، که این خود باعث توقف کار چنین یک پروژه حیاتی خواهد شد.

تداوم این تظاهرات به زیان اقتصاد کشور بوده؛ زیرا همه روزه هزارن تن از کار و روزگار مانده و به علت فشارهای گوناگون و وعده های دروغین در تظاهرات اشتراک می نمایند. در این روزها امتحانات محصلین دانشگاه کابل جریان دارد؛ که اگر سرکردگان تظاهرات روز شنبه مثل سابق در تمام شهر پراگنده شوند، این یک مشکل بزرگ برای محصلین را ایجاد خواهد بود زیرا آنان قادر به این نخواهد شدند که به عصر وقت به امتحانات خویش برسند.

این درست است که فعالیت های مدنی حق تمام شهروندان بوده ولی این بدین معنی نیست که شما با استفاده سؤء از این حق به تعصبات قومی و سمتی دامن بزنید و یا هم به ارزشهای ملی اهانت کنید.
بناء جنبش فوق الذکر جنبش روشنایی نه بلکه جنبش تاریکی است و به اشاره بیگانگان در پی تلاش لغوه قرارداد این پروژه بزرگ هستند، که ملت غیور افغانستان چنین جفا آنان را هیچگاه فراموش نخواهد کرد.

ریحانه عزیزی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شنیده شده که اقای خلیلی امروز صبح زود از خواب بیدار شده
به ارامی یک نفس کشید< پای خود را از جنبش روشنایی پس کشید--
اقای محقیق از شنیدن ابن خبر با خنده های بلند تند تند نفس نفس کشید
جاغوری

>>>   این جنبش البته جنبشی است که توسط خودفروخته ها
ازبیرون یعنی کشوریکه بشکل از اشکال تعبیض قومی نژاد
سمنتی ولسانی را دامن میزند ملت تاببع قانون وتابع دولت است ولی یکتعداد مردم هم ماجراجوی هستند ونمیخواهند که ارام زنده گی کنند

>>>   اگر به نظر شما این جنبش جنبش خاموشی است از دید مردم مرکزی جنبش روشنایی است شما این متن خود را یکطرفه و از روی قضاوت خود و بدون مشورت نوشته اید و اگرنه مردم مرکزی را دولت تا به حال هیچ وجه به درخواستشان اعتنایی نکرده است و کمک هایی هم انجام نداده که مردم اقتصاد و قدرت خریدشان بالا رود و او رهبرهای هزاره هم که ماشاالله فقط به فکر این هستند که دو نفر لوده باشد که انها را ستایش نمایند و بگویند که تو خوب استی، یگان رهبر استی ، بسیار عقل و خرد دارید و .... و مشکل دیگر این است که روشن فکرانی مثل شما که ادعا دارند حافظ منافع ملی هستند در اصل اگر ان کار و پروژه به نفع خودشان یا قومشان کدام فایده ای نداشته باشد زبان باز می کنند که منافع ملی به خطر افتاد .

>>>   یک ضرب المثل است که بامانشینی ماشوی بااشرف غنی
نشینی طالب روی سیاه شوی محقق وسروردانش طالب های از قوم هزاره کاری کردند که آبروی همه هزاره هارا بردند اما باید بدانندکه مردم هزاره به رهبران بیکاره ومفت خور وترسو نیاز ندارد هرکس که لنگی وچپن عبدالعلی مزاری را پوشید مزاری شده نمیتواند زنده باد خواستهای بر
حق مردم شجاع وغیرتمند هزاره ...شجاعی

>>>   محمد علي
ريحانه خانم ... جنبش روشنايي، انفلاق زخم سربسته سال ها تبعيض است، از ابتداي کار سروي اين مسير پس از سروي و روشن شدن اين مسئله که مسير باميان مسير بهتر است براي توتاپ سران دولت تنها به دليل تغيير مسير چندين سال است که آن را به تاخير انداخته اند تا آن که شرکت فيشنر را مجبور به اظهار نظر در خصوص مسير سالنگ کردند... از زماني که تغيير مسير مطرح شد مردم مرکزي در سطح هاي مختلف ابراز نارضايتي کردند اما براي حفظ وحدت ملي هيچ عمليات جدي نکردند... حالا که مسجل شده که دولت بر اساس خواسته هاي غير ملي اصرار بر اجراي طرح از مسير سالنگ دارد مردم خروش براورده و صداي خود را به اعتراض بلند کرده اند تا فرداي تاريخ فرزندان ما مثل شما فکر نکنند...
صحبت برق نيست... مردم غيرتمند مناطق مرکزي با هزينه شخصي با استفاده از سولار، و تايگر خانه ها و مکاتب خود را روشن مي کنند اما اين انکشاف نامتوازن است که مسير لين برق را تغيير مي دهد، مسير سرگ ها را تغيير مي دهد و سرگي که از مناطق مرکزي بايد بگذرد به مدت بيش از چهل سال مسکوت مانده و اجرا نمي شود... جاغوري با وجود جمعيت و حوزه فراوان ولايت نمي شود.... تذکره برقي اجرا نمي شود ... و بسياري از دردهاي ديگر که امروز به شکل جنبش روشنايي انفلاق کرده و صداي مردم را درآورده است...
جنبش روشنايي صداي ملت عدالت طلب افغانستان است نه شيون عاجزانه مردم مناطق مرکزي.... اين صدا آغاز بيداري مردم ستمديده افغانستان است در برابر حکومتي که نمي تواند خود را از جهل و يکجانبه گرايي رها سازد....

>>>   خانم ریحانه عزیزی مثل اینکه کور بودی کر هم هستی مسیر توتاپ ابتدا قرار بود از بامیان بگذرد وچند نژاد پرست مسیر اصلی راتغییر دادن شما مسئله را طوری بیان میکنید که گویا جنبش روشنایی ومردم هزاره قصد دارند مسیر را تغییر دهند تعجب است از این حرفهای شما.!!!!!!!!

>>>   برق باید ازمسیر اقوامی بگذرد که به وطن خود وفادارند نه وطن فروشان جنوب .برق را بین مردم تاجیک وهزاره وازبک تقسیم کنید تا کشور را اباد کنند. پشتونها فعلا پول خوبی از راه انتحار وانفجارووطن فروشی به جیب میزنند بعد هم کوچی برق رامیخواهد چکار؟

>>>   خانم عزیزی بعد ۱۵۰ سال چراغ خانه ای ما را خاموش کرده اید حال ۴ متر برایی بامیان داده آن را انکشاف متوازن مینامی جنوب انسان است مرگز مگر انسان نیست کابل محصل دارد مرکز ندارد انسان انسان است چی در جنوب چی در مرکز حکومت وقت غلط کرده باز حکومت غلط کند عبدالرحمان غلط کرد طالبان غلط کرد این حکومت هم غلط کند ت....
ابراهیمی جاغوری

>>>   هزاره جماعت بجای اینکه از راه درست وارد شود و سیاست را در بخش های اجرایی در پیش بگیرد میخواهد با کلاشی و واق واق کردن در خیابان های کابل صاحب برق شود . این جنبش مثلا روشنایی بیشتر کسر شان هزاره ها را در پی خواهد داشت تا عدالت خواهی . افغانستان کشور نیست که تظاهرات و شعار نرم شود . چون درک این نوع تجمعات در دولت پا برهنه افغانستان وجود ندارد

>>>   برو که ملا. تره خبل. اننحاری. کرد در. جنبش هزاره گیها

>>>   خانم ریحانه عزیزی طوری از مردم جنوب دفاع میکند که گویا در این مملکت زندگی نمیکند افغانستان و مردم افغانستان هر چی میکشند از دست این مردم جنوب میکشند در این قرن 21که دنیا به سمت کشف سیارات دیگر میباشد چراما مردم بد بخت برای چند وات برق بر سر وروی یکدیگر بزنیم؟ مگر نه اینکه همین مردم جنوب تمام هزینه هایی که بایدصرف ابادی کشور شود را بایاقیگری صرف جنگ وخرابی کشور میکند.مردم جنوب خدمت به کشورش را فدای خدمت به پاکستان نموده .چطور این طور ظالمانه میخواهید حق مردمی راکه باتلاش وهمت خود برای ابادی کشور حاضرند جان دهند را باتبعیض ونژاد پرستی زیر پا میکنی ایا تو اخرت نداری؟

>>>   اگر یک پشتون فهمیده یک پشتوی ن... را نصیحت کند وبه راه راست هدایت کند همه جا گل وگلزار میشود.

>>>   جنبش چوکی خواهی خلیلی وکرزی

>>>   من نظریات خانم ریحانه عزیزی را تائید می کنم. اگر مقصد از رساندن برق به بامیان است، که بامیان از مسیر جداگانه برق حاصل می کند. اما اگر مقصد از محروم ساختن دیگران از مسیر سالنگ است،این خودش بی عدالتی ست. فلهذا جنبش روشانی نباید داد از عدالت و ..... بزنند.

>>>   از دست چند خائن شهرت طلب خون ده ها فريب خورده بيچاره در جوي و سرك دهمزنگ ريخت، حكومت بايد گردانندگان اين تظاهرات را در چوك دهمزنگ به دار بزند، تا براي ديگران عبرت باشد.

>>>   جنبش تاریکی درست است ،

>>>   ملت اگر غیور بود هیچگاه ستم به هم میهنان خویش در طول تاریخ روا نمی داشت. ملت اگر شعور داشت تاوان القاعده عربستان' داعش ترمیه ووو ' طالبان پاکستان را نمی پرداخت.این ملت که شما از ان صحبت می کنید اگر بوی از انسانیت برده بودند هر روز مردم بیگناه را به کام مرگ نمی فرستاد و هزاران حرف نگفته دیگر. ایا اگر شما شمه ای از ... داسته باشید به به این مردم همیشه مظلوم حق آب و غذا و کار و برق را نمی دهید. گناه نا بخشیودنب این قوم چیست که محروم از همه چیز است ???!!!
یک بنده از بندگان خدا که جرمش هزاره بودن است.

>>>   نویسنده محترم جنوب کشور برق دارد وما خواهان قطع برق جنوب نیستیم لین برق دوشی یک تفاهم نامه ی بدون برق وسوری هست جفا کردن درحق یک ملت با این آشکارا ظلمی بزرگی هست شما بهتره آن وجدان خواب خودرا بیدار بسازیدبا این کلمات ملت افغانستان را مقابل هم قرار ندهیدمردم مرکزی جزهمین سرزمین وآب خاک است ما خواهان عدالت اجتماعی هستیم ما به نفع هیچ کشور فکر نمی‌کنیم جز کشور محبوب خویش تاریخ نشان داده که ملت مرکزی هیچ وقت بخاطر منافع قومی خود خیانت به کشور کرده باشداین حرف شما تهمت ناروا هست امیدوارم خدا ازگناهت بگذرد

>>>   باسلام.در جواب نویسنده محترمه:ابتدأ باید بگویم که باشندگان جنوب افغانستان بصورت فعالانه چه به حیث سیاسی که نمونه اش ارگ و ارگ نشینان میباشد وچه به حیث اقدامات مسلحانه( نه بصورت عموم) که گروه طالبان و اقدامات تروریستی و انتحاریش میباشد سعی بر رسیدن به اهداف ونیات خود هستندوشاید هیچ نیازی نبینند که از طریق برپایی جنبش مدنی سعی در اعاده حقوق و تبعیض( که اتفاقا خود سالها بواسطه قرار داشتن در راس حکومت در حق بقیه مردم افغانستان روا داشتن )داشته باشندوصد البته که از هردو محور اهداف خود را که انحصار طلبی قدرت و استسمار سایر اقوام ومردم افغانستان است به پیش می برندوهمچنین پیشنهاد من به جنبش روشنایی این است که در راه رسیدن به اهدافتان باید مرام طالبانی پیشه کنید و حقتان را باتوسل به زور بگیرید البته به زور فریاد و استمرار در طلب حق وحق خواهی حقوق معوقه و نه همچنان طالبان با دست زدن به اقدامات تروریستی و انتحاری ودر اخر.چرا دولت وحدت ملی یک گزارش جامع و شفاف درباره چگونگی و درصد توازن و انکشافات و فاصله آن با حداقل استاندارد بین المللی ،در تمام نقاط افغاستان نشر نمی کند گزارشی که در ان به میزان دسترسی عمومی باشندگان ولایتهای مختلف به میزان امنیت، بهداشت ،حق اموزش ،سرک و امثالهم اشاره شده باشد و همچنین باید مرز بندی های جغرافیایی از لحاظ ترکیب قومیتی و را مشخصا معلوم کند مثالا در مناطق مرکزی که هزاره نشین است یا مناطق شرقی و جنوبی که پشتون نشین است و متعاقبا مناطق شمالی، غربی وغیره چه میزان رشد و عقب ماندگی موجود است تااین همه ابهامات و شبه ها از درست بودن یا نبودن و چرایی بوجود امدن یک جنبش بوجود نیاید ویا از بین برود.اما در کل باید نگاه همه ما به افغانستان و مسائل روزمره اش اینده نگرانه باشد افغانستان وطن ما است و جایی که قرار است انشاالله اولادهای تک تکمان روزگار بهتری در ان داشته باشند.به امید افغانستانی اباد.....

>>>   این حکومت فاسد و ریاکار خود اصلی ترین عامل نفاق در افغانستان اس

>>>   من در هزاره جات وظیفه اجرا کرده ام به خوبی درک میکنم که اکثر خوانواده ها زیر خط فقر اند پول تمدید داخلی کیبل را با سامان برق ندارند که از جکشن مربوطه شان به منزل خود لین برق را تمدید کنند .نفع به اصطلاح روشنی را چند تا چارکلاها که مردم را به خاک و خون کشانده اند میبرند .حتی تا تمدید لین اختصاصی که قرارداد آنهم شده صبر اختیار نه می کنند. پس اگر دست اجانب در عقب این تطاهرات خونین نیست چیست ؟؟هنوز شهر کابل بصورت کافی وقناعت بخش از برق برخوردار نیست و هشتاد فیصد نقاط کشور به کلی برق نه دارد
۲۳/جولای ۲۰۱۶ عبدالحلیم صابر امریکا

>>>   اقوام غیر پشتون اگر خواسته ای دارند فقط برای رفاه نیست بلکه برای سر بلندی وابادی کشور میخواهند نه برای انفجار وانتحار. ............

>>>   من یک سوال دارم اگر 500مگا وات برق برای مناطق مرکز زیاد است چطور برای دیگر مناطق زیاد نیست مگر فقط برق مستقیم به بامیان وصل میشود مردم که در مسیر هستند اتفاده نمیکنند مگر مردم مرکز اعم از تاجیکها وازبکها وهزاره ها جزء این کشور نیستند از کجا تشخیص دادید این مقدار برق برای این مردم زیاد وبرای جنوبیها مناسب است؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   این جنبش توسط جاسوسان خارجی ها براه انداخته شده بود بخاطرمنافع شخصی شان ورنه موضوع برق قبلا حل شده بود

>>>   با اتفاقی ک چ عرض کنم با اعمال عمدی ک حکومت در تامین نکردن امنیت تظاهرات از خود نشان داد,باید و حتما برق از بامیان و ولایات مرکزی بگزرد تا خون شهیدان و مصدومان انفجار ب هدر نرود

>>>   تو نویسنده هنوز متعصب ترین شخص استی که نفهمیدی مسیر توتاپ از کجا برای اقتصاد کشور موثر است .مسیر سالنگ =انهدام پایه برق، مسیر بامیان= رشد اقتصادی کشور یعنی یک مرحله به پیش رفتن برای استخراج معادن.

>>>   آنکه ... این جنبش عدالت خواهانه را روسیاهی نامیده خجالت بکشد و شرم کند و او کسی که منافع قوم پرستی خود را دنبال میکند بداند که دیگر مردم فریب شما قوم پرستان خود خواه را نخواهند خورد با وقاحت تمام خود را صاحب سرزمین بزرگ خراسان میدانید که آن را غصب کردید و نام آن را افغان ستان کردید و مردم مظلوم را به فغان کشاندید بدانید روز قیامتی هم هست و اگر از آن هراسی ندارید اعمال زشتتان نزد خدا محفوظ است.

>>>   مثل روز روشن است که تبعیض در افغانستان بیداد میکند،هر کس که انکار میکند یا جواب است یا مزدور شیطان.اگر هر کس به حق خودش قانع بود و سعی نمیکرد که حق دیگری را بخورد افغانستان الان اباد بود.مرگ بر تبعیض

>>>   ریحانه عزیز : جملات وپاراگرافی تورا که نوشته کرده بودی مطالع کرده وبه این نتیجه رسیدم که تمام موضوعات را تو ازنزد خود بدون کدام اسناد ومدرکی نوشته کرده اید به کدام اساس شما میگوئید که مسیر اول پروژه برق متذکره از راه سالنگ بوده است درحالیکه حقیقت آنست که مسیر اصلی آن قبلآ ازطرف پروژه فشنر آلمانی وبه تائید تمام رجال برجسته وسران کشور ونماینده های ملی وبین المللی سروی ودر421 ورق گذارش به مقام محترم ریاست جمهوری تقدیم شد وهمگی به توافق رسیدن که ازین طریق کار پروژه شود .
اما فیصله تغیر مسیر برق توتاپ از مسیر بامیان به سالنگ بعدآ به میان آمد.
ریحانه عزیز هیچوقت ازجریانات که آگاهی نداشتی ناقی فیر نکن که رسوا میشی وهمچنان درهرکار هرجا چیزی را که بخود نمی پسندی به دیگران هم مپسند

>>>   درنوشته هایت کاملا یک طرفه قضاوت کردی ، طبق ماسترپلان برق افغانستان که شرکت فشنر اعلام نمود ، مسیربرق ازبامیان بود ، کمیسیون حیققت یاب که نتیجه اش اعلام کرد ، معلوم شد که مسیربامیان را مناسب دیده بود
پیش ازینکه بگویم به کدام تبارمربوط استی ، کافی است که بگویم فقط انسان باش
غزنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است