مخالفت های گسترده جوانان علیه جنبش روشنایی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۹    ۱۳۹۵/۵/۲ کد خبر: 118507 منبع: پرینت

شماری از احزاب سیاسی، فعالان جامعه مدنی و گروهی از جوانان در گردهمایی جداگانه مخالفت شان را با جنبش روشنایی اعلام کردند و رهبری این جنبش را به نادیده گرفتن منافع ملی متهم کردند.

این در حالی است که جنبش روشنایی طرفدارانش را در روز دوم اسد به برپایی اعتراضات فرا می خواند. این جنبش از ناکام بودن در گفتگوهایش با دولت برای انتقال لاین برق از بامیان خبر می دهد.

محمد امین محمدی رییس حزب اعتماد افغانستان در اینباره می گوید: جنبشی که منافع ملی را در نظر نگیرد, مردم را در مقابل مردم قرار دهد و همچنین در برابر دولت از دیدگاه ما قابل قبول نمی باشد.

سید رضی علوی فعال جامعه مدنی نیز می گوید: بعد از شکل گیری جنبش روشنایی تعصبات قومی به اوج خود رسیده است.
در بخش دیگری از کابل نیز شماری از باشندگان بامیان می گویند که انتقال برق نه از راه سالنگ و نه از راه بغلان بامیان بلکه از راه سمنگان بامیان به کابل انتقال یابد.

این در حالی است که اعضای رهبری جنبش روشنایی هنوز هم به طور مصمم خواستار انتقال برق از راه بغلان بامیان می باشند و از تمامی عدالت خواهان می خواهند تا در صحنه حضور داشته باشند و به مبارزات مدنی خود ادامه دهند.

حکومت افغانستان برای جلب رضایت اعضای جنبش روشنایی در دو روز گذشته، با فرستادن همایون قیومی مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور و معصوم ستانکزی رییس امنیت ملی ، خواهان آغاز گفتگو شد اما ظاهرا این تلاش ها بی نتیجه پایان یافتند و جنبش روشنایی بر راه اندازی اعتراضات گسترده در چندین بخش کشور تا پذیرفته شدن خواست هایش تاکید می ورزد.

کد(24)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من مخالف این شورش هستم از حماقتم میترسم که بلای سر این شورشگرها بیاورم جنبش روشنایی یعنی فتنه یعنی اشوب یعنی بی عدالتی . یوسف زی

>>>   ریس حزب اعتماد ملی علیه جنبش روشنایی موضع گرفته و گفته هر حزبی که در مقابل حکومت باشد ، از دیدگاه ما قابل قبول نمی باشد. ایا شما یک حزب دولتی میباشد که از آن همایت میکنید . اعتراضات مدنی همیشه علیه حکومت هاست
پس شما یک حزب حکومتی میباشید . زلمی از هامبورگ

>>>   در کشور های دیگر، هر منطقه برای احیای حقوق خویش دست به تظاهرات میزنند، اما در افغانستان مظاهرات در نزد ملیت هزاره ،ملیتی شده است.
در عوض آن که بخاطر انتقال لین برق از بامیان،مردم بامیان مظاهره کنند، هزاره های کابل مظاهره میکنند.
آیا شما بامیانی هستید و یا کابلی؟
اگر لین برق از مسیر سالنگ به کابل بیاید، نرخ برق در کابل نیز کم خواهد شد و در نتیجه شما هزاره های باشنده کابل از آن مستفید خواهید شد.
اگر یک هزاره در غزنی کشته میشود، هزاره ها درکابل مظاهره میکنند، اگر یک هزاره در بامیان اسیر میشود، هزاره ها در کابل مظاهره میکنند.
از همه بدتر برای خلیلی و محقق شرم است که در همین دولت بودند وهستند و مسایل ملیتی را دامن میزنند.
آیا کدام روز در کابل دیده اید که تاجک ها و یا پشتون ها مظاهره کرده باشند که در فلان ولایت تاجک نشین و یا پشتون نشین، تاجک ها و یا پشتون ها کشته شدند و یا اسیر شدند و یا فلان پروژه اقتصادی شان تطبیق نشده است؟
جای بدبختی درین است که دولت نیز به این درخواست ملیت طلبانه که در اثر تظاهرات صورت میگیرد، پاسخ مثبت داده و عاجل الترناتیف لین برق ترکمنستان را برایشان در نظر میگیرند.
بنآ هر هزاره یی که برای منافع ولایات دیگر در کابل تظاهرات میکند، او نماینده مردم کابل نیست و نمیتواند در ولسی جرگه و یا مشرانو جرگه، نمایندگی مردم کابل را کند، بلکه آنها نمایندگان ولایات دیگر هستند.
بگذارید دموکراسی در افغانستان نهادینه شود و هر ولایت و منطقه افغانستان خود شان احساس مسؤلیت کنند و خودشان از حقوق خویش دفاع کنند.
مردم کابل ولو که از هر قومی باشند، وظیفه دفاع از حقوق شهروندی خویش هستند و برای بهبود شرایط زندگی مردم کابل تظاهرات کنند،نه بخاطر ولایات دیگر. در غیر آنصورت مسؤلیت ولایات دیگر را شما به دوش خویش میگیرید و مردمان ولایات را تنبل آموحت میکنید.

>>>   تعصبات را دولت دامن میزند نه این جنبش! چون حق با جنبش روشنائی است .
دوماً کسانیکه از جنبش فاصله گرفته ازاول هم از صداقت این مردم شریف استفاده سوء کرده درمیان شان جا گرفتند تا جاسوسی ارگ را نمایند.
اینان یک مشت جیره خوار وپس مانده خور دولت وحشت ملی است که میپندارند اگر به خواست دولت واربابانشان عمل نکنند از نان ونوای شان میمانند.
"شفق"

>>>   چرا باید درخواست حق طبیعی باعث تعصبات قومی شود؟

>>>   اگر این خواسته به غیر از قوم هزاره میبود باز هم اینگونه تبعیض امیز برخورد میشد.؟ چرا این جوانان برای چور چپاول دولت مردان برنامه واعتراض ندارند .چرا برای تبعیض هایی که دولت در حق قوم هزاره روا میدارد برنامه ای ندارند؟ حالازبان در اورده اند .

>>>   این امین محمدی کیه که چنین نظری داده منافع ملی رواشتباه حدس زدی اگر برق ازسالنگ بیاد چی منفعتی ملی توش هست اگه ازبامیان بیاد خودت فک کن معدن سنگ ذغال بامیان معدن آهن کوتل اجیگگ اينا مختص هزاره نیست به همه اقوام اختصاص دارد یااینکه معدن هارونگهداشته برای آمریکا وانگلیس،

>>>   اوجوانان جوانان مدنی نیست کاسه لیسان محقیق خلیلی میباشد خط ملت مردم جدای از اینها میباشد

>>>   واقعا من برای جامعه مدنی متاسفم که برای مقداری پول اخرت ومقام خود را فروختند وبه جای دفاع از مظلوم ا ز ظالم دفاع میکنند وبه جای ابادی کشوراز انفجار وانتحار حمایت میکنند.

>>>   .... بر سر همه جيفه خواران خارجي، كه خون ده ها هموطن را بخاطر شعرت خود ريختند.

>>>   برادران تاجیک اگر امروز سکوت کردید فردا روزی هم هست حقوق شما را پایمال کنند از برادران مظلوم خود حمایت کنید

>>>   از آن جایکه هزاره ها به انسانیت و برابری دز زندگی بشر اعتبار و احترام دارد به تمام انسان های عاقل احترام داشته عدالت و برابری را حق مشروع تمام اتباع کشور دانسته و بر علیه بی عدالتی مبارزه مینماید . برای ما هزاره هزاره است چی در چین یا جاپان یا امریکا یا افغانستان ما به دفاع از حق شان بپا میخیزیم این وجیبه انسانی اسلامی ایمانی و وژدانی ما است ما مردم افراطی و جاهل نیستیم و تا حد امکان میکوشیم که با کسانیکه سر مدارا هم با ما ندارد مشکلی نداشته و آنها را تا حد توان کمک نمایم . انسان در هر جایی از دنیا که باشد انسان است و حقش هم حق است ما کسانیکه دسترسی به دولت داریم باید برای کسانی کار کنیم که سالهای سال است که از تمام امکانات اولیه زندگی دور مانده جاهای است که دولت در طی چندین دوره لا اقل یک بار موقعیت جغرافیای آنها را ندیده و نمیخواهد که بیبیند و آنها را دگر به باد فراموشی سپرده اند پس انسانیت و اسلامیت ما در کجا است اگر آنها را به حال خود شان رها کنیم . ما جوان های رشید و باسواد خود را در راه کسانیکه از ذهن دولت فاسد و به خواب رفته پاک شده عمدا نادیده گرفته شده قربانی دادیم و از دادن این قربانی هیچ نوع پشیمانی نداریم این ها هم به مهمانی ده ها خالق و ده ها شیرین پیوستند در نزد ما و نزد تاریخ همیشه زنده خواهد بود و برای عاملین این حادثه علمناک پلان شده بک عداب وژدانی همیشه که آهسته آهسته مانند موریانه تمام وجود شان را خواهند خورد و روزی در مهظر عام اعتراف نموده و پوز های شان را به خاک خواهند مالید در هر دو جهان مادی و معنوی خاموش و بی جواب خواهند ماند .
از طرف فاتیل شهدا جنبش روشنایی.

>>>   ما نمیتوانیم به خاطر یک فرد کم سواد که توانسته به شبکه های اجتماعی دستسری پیدا کند تمام اقوام پشتون را چیزی بگویم شاید کسی که چنین حرف هار را به زبان میآورد یکی از هزاران شخص این جامعه باشد که تا حال نه خود را میشناسد و نه از حق و حقوق دگران چیزی میداند.
جاغوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است