اظهارات رییس جمهور برای مبارزه با داعش کافی نیست
داعش برای ساحه ای مثل افغانستان به وجود نیامده است بلکه نبود هماهنگی در داخل حکومت وحدت ملی زمینه ای را فراهم ساخته تا کسانی که مخالفان مسلح افغانستان هستند هر بار با یک نام جدید ظهور کند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۳    ۱۳۹۵/۴/۲۹ کد خبر: 118371 منبع: پرینت

داعش گروهی بود که از خاورمیانه قد علم کرد و حالا به عنوان یک گروه بزرگ برای افغانستان مطرح است. با آنکه چند مدتی از آغاز فعالیت این گروه در شرق افغانستان می گذرد رییس جمهور غنی به تازگی اعلام کرده است که هفته های آینده نیروهای امنیتی افغانستان عملیات گسترده ای را علیه گروه داعش راه اندازی خواهد کرد و گفته است که هدف از این عملیات از بین بردن این گروه است. با این دستور رییس جمهور غنی آیا این گروه نابود خواهد شد؟

فرهاد هاشمی، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «باخبر» گفت: رییس جمهور در راس هر سه قوه قرار دارد و خود فرمانده اعلی است. در مقابل هر گروهی که ثبات داخلی افغانستان و استقلالیت و صلابت نظام را زیر سوال می برد و اظهارات می کند. چیزی که بسیار مهم است و باید به آن اشاره کنیم این است که با این وسعت سربازگیری و فعالیت جبهه ای و امکانات و تهدیداتی که از آدرس های مختلف به افغانستان می شود، آیا فقط اظهارات از جانب رییس جمهور کافی است؟

وی، اشاره می کند که موضوعات بسیار مختلفی برای برپای ایستادن یک گروه در داخل یک نظام کمک می کند و فقط اظهارات در مقابل این گروه ها کافی نیست. همه ما در جریان هستیم که مشکلات و تهدیدات برای کشور ما از آدرس یک همسایه است که همیشه به ما تحمیل می شود. این نوع گروه ها تربیت می شوند، به آنها امکانات داده می شود، اهداف شان توجیه می شود، از نگاه تجهیزات اکمالات می شوند و درسربازگیری حمایت می شوند. بنابراین یک پالسی فراگیر ضرورت دارد که در برابر نفوذ آنها در داخل دستگاه های کشور جلوگیری شود و باید کشف های استخباراتی در کشور فعالیت جدی کند.

هاشمی، در خصوص خواستگاه داعش در افغانستان بیان داشت: داعش برای ساحه ای مثل افغانستان به وجود نیامده است بلکه نبود هماهنگی در داخل حکومت وحدت ملی زمینه ای را فراهم ساخته تا کسانی که مخالفان مسلح افغانستان هستند هر بار با یک نام جدید و با حمایت های کشوری مانند پاکستان ظهور کند تا بتواند از مردم ما قربانی بگیرد، خطراتی را متوجه نظام کند و بهترین مفاد ملت افغانستان را به چالش بکشد.

وی، ادامه داد: اظهارات رییس جمهور در مقابل گروه فقط اظهاراتی است برای روحیه دادن به مردم اما مردم باید واقعا در جریان حوادث قرار بگیرند. جنگ داعش در افغانستان جنگی جبهه ای است و با عملیات برخی گروه ها و جنگ های چریکی در کشورهای مختلف فرق می کند. پس نیازمند اقدامات جدی تر نیز می باشد.

این آگاه سیاسی با بیان اینکه قاطعیت رییس جمهور در ارتباط با موضع گیری نسبت به تروریست در دو ماه گذشته قابل ستایش بوده است، افزود: این موضع گیری در ارتباط با پاکستات و انتقاد از این کشور در جلسه وارسا نیز بسیار خوب بوده است. همچنین تشخیص دوست و دشمن و فرماندهی جنگ نیز بهتر از قبل بوده است اما موضوعات جدی تری هم وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. یکی اینکه کاش از دو تریبیون حکومت وحدت ملی یک پیام واحد را بشنویم و دیگری تعهداتی که حکومت در داخل داده و باید سبب اعتماد سازی بین مردم، ریاست جمهوری و ریاست اجرایی شود را نیز عملی کند. اگر مردم از یک طرف امیدوار به پیام های حکومت در ارتباط با مبارزه قاطعانه در مقابل مخالفان مسلح افغانستان می شوند از طرف دیگر امیدوار به اصلاحات شوند.

وی اضافه کرد: به طور مثال در تاریخ افغانستان تا بحال سابقه نداشته است که پارلمان در سال ششم افتتاح شده باشد. حکومت باید این پروسه را تسهیل می کرد که بعد از اتمام پنج سال اصلاحات را می آورد و انتخابات را برگزار می کرد تا چنین خلا مشروعیت در این بدنه مهم دولت به وجود نیاید.

هاشمی در پایان گفت: متاسفانه در حکومت وحدت ملی، اظهارات بسیار بیشتر از عمل بوده و دولت بیشتر درگیر پروسه ها است تا اینکه به نتیجه ها توجه داشته باشد. مردم هم تقریبا ناامیدشده اند. اما ما مردم باید بدانیم که باید ناظر بر حکومت باشیم و ناقد بر کارکردهای سران کشور و برای انتقادهای خود بدیل هم ارایه کنیم. تا اینکه این حکومت نیم بند بتواند موثر شود. نباید فقط نظاره گر باشیم و ببینیم که نتیجه هر دستور چه می شود؟ حکومت هم باید متوجه باشد که مردم را به این اندازه مجبور نسازد که سرنوشت خود را خود در دست بگیرند و پیوسته در حال اعتراض و تظاهرات باشند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ....... مردارى اش را در آلمان هم كرد. اين طايفه كه آدم شدنى نيست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است