دختر مال مردم است زودتر ازدواج کند
در افغانستان بعضا خانواده ها با خود می سنجد که دختر مال مردم است بناء اگر زودتر در سن 10 تا 12 سال ازدواج کنند زودتر از مخارج خرج و خوراک آنها کاسته می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۲    ۱۳۹۵/۴/۲۷ کد خبر: 118294 منبع: پرینت

داکتر سیما سمر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان طی نشست خبری امروز یکشنبه 27 سرطان 95 در کابل بگونه جدی صدای خود را مبنی بر ازواج اجباری کودکان بلند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، نشست کمیسون حقوق بشر امروز در کابل با حضور اعضای کمیسون بشر برگزار شد.

داکتر سیما سمر رییس کمیسون حقوق بشر در افغانستان در این نشست که برای جلوگیری از ازدواج اجباری کودکان برگزار شد گفت: متاسف هستم که حکومت برای منع ازدواج کودکان در کشور برنامه خاصی ارایه نکرده است و تعهد سیاسی ندارد وی این امر را یک گلایه شخصی به حکومت نسبت داد.

رییس کمیسون حقوق بشر کشور در ابتدای این نشست با تسلیت به شهدای خانواده های که بر اثر خشونت از دنیا رفته است تسلیت گفته به خصوص به دختری که چندی پیش توسط برادرش به آتش کشیده شده بود و شب قبل جان خود را از دست داده است بهشت برین و تسلیت خود را ابراز کرد.

سیما سمر در این نشست گفت: حقوق کودکان در بیشتر موارد از سوی خانواده های شان نقض می شود و این یک تخطی به حقوق اطفال است.

وی گفت: بیشتر فرار هایی که از منزل صورت می گیرد به خاطر ازدواج اجباری است، سیما سمر در خصوص برگزاری بعضی از مراسم عروسی اطفال گفت: در بیشتر موارد پولیس ها نیز در مراسم شرکت می کنند و هیچگونه دخالتی نمی کنند در حالی که این یک نوع تخطی به وظایف پولیس کشور است و آنها باید مانع این ازواج های اجباری شوند.

سیما سمر همچنان خاطر نشان کرد: تشکیل خانواده یک حق است اما نه بگونه اجباری، وی ازدواج کودکان را در سنین پایین ظلم به طفل دانسته و می گوید از آنجایی که طفل آماده زندگی نیست و هیچ معلوماتی از زندگی ندارد پس از ازداج بارها و بارها در کوچه بازار شنیده ایم که زنان می گوید نتوانسته از نوزاد خود مراقبت کند و نوزاد وی از دنیا می رود سیما سمر همچنین می گوید دخترانی که در خورد سالی ازدواج می کنند حتی حق انتخاب تعداد فرزندان و فاصله سنی بین آنها را ندارند زیرا این دختران اجازه رفتن به مراکز بهداشتی و معلومات در اینباره را نیز ندارند.

وی گفت تفکرات غلط باعث ازدواج این اطفال است رییس کمیسون حقوق بشر گفت: در افغانستان بعضا خانواده ها با خود می سنجد که دختر مال مردم است بناء اگر زودتر در سن 10 تا 12 سال ازدواج کنند زودتر از مخارج خرج و خوراک آنها کاسته می شود.

سیما سمر در اخیر این نشست گفت آمار ازدواج کودکان در افغانستان بسیار زیاد است و باید از این امر بگونه ی جدی جلوگیری شود وی تاکید کرد حقوق بشر مخالف اعمال اجباری است هر چه که باشد و مردم افغانستان و حقوق بشر افغانستان برای عدالتخواهی از این دختران باید به پا خیزند و مانع این رسوم غلط شوند.

کد (22)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سیما سمر بجز ازبچه بازی درسایرموضوعات هم بحث میکند؟؟

>>>   بلي اين يك واقيعت است . در افغانستان زنان را مال فكر ميكنند و سن مرد مهم نيست فقط زن هم خورد هم مقبول باشد. اما تربيه و تعليم زن براي شان ارزش ندارد اگر زن تعليم داشته باشد وطن اباد ميشود چون زن است مرد را مرد ميكند و وطن را وطن. پس لطفا مردم افغانستان به تعليم زن هم توجه داشته باشند در غير انسان ني بلكه حيوان هاي زباندار شده كلان ميشوند.اما تعليم براي مردم ما اهميت ندارد متاسفانه

>>>   سيما جان تبليغات زياد ميكني، عقده هاي خود را از بد نام ساختن أفغانستاني ها نگير، خودت آنقدر خورد سال هم نبودي كه بار اول عروسي كردي، شاگرد دانشگاه بودي، تغير جامعه روستائي به اين تبليغات شهري امكان پذير نيست، به أطراف افغانستان سفر كن و ذهنيت آنها را تغير بده، در شهر ها، خصوصاً پايتخت با آمدن ديموكراسي مردم چندان شائق ازدواج نيستند، إمكانيات ساده تَر هم زياد شده است.

>>>   از دامان زن مرد به معراج رفت.زن دانا مرد دانا تربیت میکند.
علی

>>>   قانون مدنی نکاح به زور و ازدواج صغار را مجاز نمیداند باید مرتکبین تحت تعقیب عدلی قرار گرفته و مجازات شوند.
م.زمین بوس کابل

>>>   باسلام خدمت مردم عزیز افغانستان خشونت در مفابل زن خشونت در مقابل کودک انواع و اقسام دارد همین بی تفاوتی و سهل انگاری راجع به کودکان خودش میتوانه خشونت قلمداد شود تعلیم و تربیت درست حق کودکان است پدر و مادر نباید درین ضمینه کم لطفی کند
و اما ازدواج از نگاه شرعی و قانونی باید شرایط خودشرا داشته باشد ازدواج اجباری که کاملاً حرام است و باید هردو خانواده از همچین وصلتی خود داری کنند و عواقب نا خوشایندی هم خواهد داشت
و ازدواج که سن دختر خانم کم باشد باعث زیان های صحی در فزیک و روان ان کودک میشود کودکی که هنوز از نظر روحی امادگی تشکیل خانواده را ندارد چطور میتواند از پس مشکلات زندگی مشترک برآید خوب همین مسئله باعث تخریب روح وروان کودک میشود از نظر جسمانی هم چون کودک است امادگی ندارد برای مسائل زناشویی ونتیجه اش را میتوان اینطور گفت که کودک را با یک زندگی سخت و طاقت فرسا مواجه کردن و این خشونت نا اگاهانه ای است که به کودکان تحمیل میشه از سوی خانواده اش خوب حالا چطور باید مانع ازین وصلتی نا میمون و ناپسند شد انهاییکه در قریه جات زندگی میکنند و درین مسئله واقف اند باید با خانواده دختر با صبر و حوصله صحبت نمایند و پدر و مادر دخترک را قانع کنند که تصمیمی که برای دخترشان گرفته اند اشتباهی محض است و دولت هم همان گفته خانم سیما ثمر درست است باید از طریق ارگان ارشاد و اوقات توسط مبلغین دینی به مردم اطلاع رسانی و مردم را آگاه سازند و همچنین این همه شبکه تلویزیونی دایم اینها باید در فرهنگ سازی و حذف رسم و رواج های کهنه و به دردنخور باید سهیم شوند رادیو و تلویزیون میتونه خیلی موثر باشه درین ضمینه باید برای اطفال ما بهترین ها را ارزو کنیم و تمام تلاش مانرا بکنیم تا انها در اسایش کامل باشند وبرای کودک امن ترین جا خانواده اش است آنها را از خود نرنجانیم با تفکر باید بر خورد نماییم کودکان روح لطیفی دارن مبادا با رفتارهای خشونت آمیز انهارا یک عمر دچار مشکل روحی و جسمی نماییم شخصیت یک فرد در کودکی اش شکل میگیرد یک کودک رنجیده خاطر و حقارت کشیده در جوانی ادمی موفقی نخواهد بود و در اخر از دوستان خواهش میکنم راجع به این مسائل که خیلی هم مهم است اگر فکر شه بکنیم نظرات و کامنت های تمسخر آميز ندهند خاک پای تان نجیب بوستانی هستم

>>>   واقعا این مردان با این سن وسال خجالت نمیکشند چطور میتوانند به یک دختریکه به سن نواسه شان است به صورت همسر خود نگاه کنند

>>>   وقتیکه قانون در باره ممنوعیت ازدواج به زور و عنف و ازدواخ صغار
موجود باشد چرا عملی نه میشود آیاقانون بازیچه است
سوسن متکی

>>>   اگر زیر سن 18 عروسی نکرده با داشتن چندین عاشق و معشوقه دست به فساد و فحشا زنند بعد آرزوی حقوق بشر و غربی ها برآورده خواهد شد.
صدها مجلس فحشا فساد اخلاقی ،زنا، لواط ، شرابخوری، رقص دختران زنان .... وجود دارد سیما ثمر هیچ وقت از پولیس و دولت نخواست علیه آنها اقدام کند ولی زمانی نکاح بشکل حلال ازدواج صورت میگیرد ثمر میگوید پولیس جلواش را بگیرد....

>>>   نویسنده محترم نظریه که گفتید زیر هیجده سال ازدواج نکند یعنی فاحشه میشه باید بگم که از خواهرات مواظبت کن سیما ثمر از ازداج کودکان حرف زده نه بالای هیجده سال اول مطلب را متوجه شوید بعد نظر بدهید برای دستگیری عاملین فسادو فحشاء باید پولیس و قوه قضائیه افغانستان اقدام کند نه سیماثمر فقط بلدین وراجی کنید

>>>   آزادی اطفال برای سر پای خویش ابستادن در جهان غرب دلایل کلتوزی در جامعه دارد.
یک طفل که در غرب به سن قانونی هژده سالگی میرسد ،
زمانی است که دوران مکتب خویش را ختم میکند و شروع به آموزش یک رشته تحصیلی و یا هم شروع به تحصیلات عالی در دانشگاه ها میکند.
در کشور های غربی معمول نیست که اطفال غرض تحصیل در منطقه زندگی خویش تقسیمات شوند، بلکه یک رشته را انتخاب میکنند و در راجستر مرکزی ثبت میشوند و هرجایی که روان شدند،همانجا به تحصیل میروند.
در جریان تحصیل ار طرف دولت مدد معاشی غرض کرایه خانه و یا اطاق و معیشت روزمره شان پرداخته میشود.بنأ اطفال از خانه های والدین خارج میشوند و پا به عرصه زندگی شخصی خویش میگذارند.
در جریان تحصیل دختران و پسران باهم دوست میشوند و در پهلوی تحصیل به ارتباطات روانی نیز میپردازند.بعد از ختم تحصیل شروع به کار میکنند و از مدرک معاش خویش رندگی مستقل را پیش میبرند.بعضی ها باهم اردواج میکنند و رندگی مشترک همرا اولاد و یا بدون اولاد تشکیل میدهند و بعضی ها نیز بدون آنکه ازدواج کنند زندگی مشترک با اولاد و یا بدون اولاد تشکیل میدهند.
پدران و مادران شان در خانه های خویش میباشند و تا زمانی که خودشان کار خانه خود شان را پیش میبرند،ادامه میدهند،اما زمانی که پیر شدند و ار عهده کار خویش بر نیایند،یا دولت در خانه هایشان از آنها مواظبت میکنند و یا هم به آسایشگاه ها انتقال داده میشوند و در آنجا از آنها مواظبت صورت میگیرد،زیرا در هنگام کارشان از معاش آنها یک اندازه پول بنام بیمه نگهداری در هنگام پیری وضع میشود و بواسطه همین پول از آنها نگهداری میشود.
اطفال از نادرات است که در رشته شغل پدری شان و یا مادریشان تحصیل کنند و لو که پدر شان و یا مادر شان داکتر و یا انجنیر باشد،زیرا این را برای خویش عار میدانند که در رشته پدر و یا مادر شان تحصیل کنند.
اطفال در هنگام پیری پدر و مادر شان مکلفیت نگهداری پدر و مادر شان نه از لحاظ حقوقی و نه هم ار لحاظ اخلاقی هستند.زیرا شعار آنها این است:شما پدر و مادر درین جامعه با آزادی کامل زندگی کردید.درین جامعه کار کردید.مصدر خدمت شدید و از معاش و امتیازات کار خویش بهره مند شدید و زندگی خویش را پیش بردید.حالا نوبت ما است که زندگی خویش را پیش ببریم.
بنأ در افغانستان و دیگر جوامع شرقی اطفال نه از لحاظ مادی آزادی کامل برای زندگی و تحصیل و سر پای خویش ایستاد شدن را دارند و نه هم از لحاظ کلتوری و اخلاقی.
بنأ ما که داد از حقوق اطفال و آزادی های آنها و دیموکراسی برای آنها میزنیم ،این اطفال معصوم و بیچاره نه از نگاه مادی توانایی آن را دارند که سرپایشان ایستاد شوند و نه هم از نگاه کلتوری و اخلاقی.
بنأ آنها تا آخر عمر شان مثل یک محبوس یا از نگاه مادی به والدین خویش وابسطه هستند و یا هم از لحاظ کلتوری و اخلاقی.
صوفی

>>>   نمیدانم پشتوانه این سیما سمر کیست؟ اخر بیش از 16 سال است که رییسه حقوق بشر است!!!!! و هیجکس نیست از او بپرسد بالای بینی ات خال سیاه است

>>>   با زنها مانند حیوانات رفتار نشود حق انسان بودنشان به وجه احسن به ایشان ایفا شود . حقی که بر علاوه مادر بودن و خواهر بودنشان بالای مردان دارند چشم پوشی نشده و مردان مراقب آن باند همچنین زنها پا از گلم خویش فراتر نکذارند تا اینکه سبب مشکلات روز افزون حیات مردان و خودشان نگردند.
رامح


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است