ما به آمریکا یا آمریکا به ما نیازمند است؟
ما فکر می کنیم که آمریکا فقط به خاطر نجات کشورما، آوردن صلح، انکشاف و توسعه انسانی به افغانستان آمده است، در حالیکه چنین نیست و آمریکا به فکر توسعه اقتدار خود در سطح آسیای میانه، رقابت های کلان با چین و توسعه نفوذی در ایران می اندیشد و افغانستان برای این کشور به عنوان پایگاه است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۳    ۱۳۹۵/۴/۲۶ کد خبر: 118251 منبع: پرینت

پس از نشست وارسا گویا حکومت وحدت ملی برای آینده حمایت جامعه جهانی از بخش امنیتی و حمایت گسترده در قالب حمایت های مالی در افغانستان دستاوردهایی به دست آورده است. همچنین در طی پانزده سالی که گذشت شعارهای زیادی از نشست های وارسا، بروکسل، نیویورک و واشنگتن می شنیدیم. اما در طی پانزده سال این شعارها جامعه عمل نپوشیده است. بلکه شعله تروریست در کشور بیشتر هم شده است. حالا این دستاوردهایی که حکومت مدعی است از دل نشست وارسا بیرون آمده است، تا چه حد می تواند برای افغانستان امیدوار کننده باشد و از سوی دیگر وضعیت امنیتی کشور چه سیری را طی می کند؟ و نقصان ها و چالش های بزرگی که دستگاه های دولتی با آن درگیر است چه است؟

جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی، در گفتگو با برنامه «رو در رو» گفت: اتفاق جدیدی در نشت وارسا نیفتاده است. ما بسیار بزرگ نمایی می کنیم و حافظه ضعیفی داریم. باید به یاد داشته باشیم که یک پیمان چند صفحه ای استراتژیک، با آمریکا داریم که در آن وظایف این کشور توضیح داده شده است، آن را به امضا رسانده ایم و پارلمان افغانستان آن را تایید کرده است و به عنوان یک سند اجرایی وجود دارد. بنابراین آمریکا کمک اضافی ای را در این نشست متعهد نشده است که شاهکار و ظرفیت حکومت وحدت ملی به حساب آید که بگوییم آنها این ظرفیت را به وجود آورده اند.

وی، معتقد است قدرت های بزرگ در راستای رقابت های خود با یک دیگر در این منطقه بازی های جدیدی به راه انداخته اند و افزود: افغانستان از این بازی ها بسیار متاثر است.استفاده از این موضوع به هنر و سیاست خارجی افغانستان بر می گردد که چطور این بازی ها را به نفع خود تغییر دهد. باید بدانیم که چگونه وضعیت را مدیریت کنیم و با کدام مفاهیم در سیاست خارجی و داخلی برخورد داریم.

کوهستانی، با بیان اینکه متاسفانه حکومت ما از نظر سیاسی دچار بن بست های فروانی است، افزود: تا بحال هیچ کدام از بندهای توافق سیاسی که حکومت وحدت ملی را شکل داده عملی نشده است. اصلاحات انتخاباتی به وجود نیامده است. زمان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی هنوز تعیین نشده است. برای این کار بودجه نداریم. با فساد اداری مبارزه ای انجام نشده است، نه تنها این مبارزه انجام نگرفته است بلکه سران حکومت، فاسدترین افراد کشور را نصب کردند و در جایگاه های بلندی گذاشتند. برای مبارزه با مواد مخدر هم هیچ اقدامی انجام نشد و تولید آن در کشور جایگاه بلندی دارد. از نظر امنیتی هم دچار آسیب بوده ایم و وضعیت بدترهم می شود.

این آگاه سیاسی، معتقد است کشورهای غربی با ما صادق نیستند و فقط برنامه های خود را به پیش می برند و بیان داشت: ما افغانستانی ها همانطور که خود، بسیار صادق هستیم، به روابط مان با دنیا و کشورها بسیار صادقانه فکر می کنیم. ما فکر می کنیم که آمریکا فقط به خاطر ما و نجات کشورمان، آوردن صلح،انکشاف و توسعه انسانی به افغانستان آمده است. در حالیکه چنین نیست و آمریکا بعد از این که به افغانستان آمد، به فکر توسعه اقتدار خود در سطح آسیای میانه، رقابت های کلان با چین و توسعه نفوذی در ایران می اندیشد و افغانستان برای این کشور به عنوان پایگاه است و تخته خیزی است که می خواهد در سیاست های استراتژیک از آن استفاده کند. به همین دلیل ما نیازمند آمریکا نیستیم بلکه آمریکا نیازمند ما است. چرا که محیطی که ما در آن قرار داریم برای آمریکا بسیار استراتژیک محسوب می شود و به شدت به این محیط نیاز دارد.

کوهستانی، در خصوص عدم صداقت آمریکا نسبت به افغانستان گفت: با وجودیکه ما در طی این چهارده سالی که گذشت زمینه های یک اردوی خوب را داشته ایم، تجهیزات داشته ایم و با سلاح های سنگین آشنا بوده ایم، افغانستان توپ های تی 62 داشته که مدرن ترین توپ در این منطقه بوده است، دارای اسکات بوده ایم که ساحه آتش گسترده ای داشته و از مزار شریف تا مرز پاکستان توانایی آتش داشته است اما امروز افغانستان با وجود کمک های آمریکا این سلاح ها را نداشته است. افزون بر اینها سلاح های قوی دیگری نیز داشتیم. در حالیکه حالا هیچ تجهیزاتی نداریم. به ما صادقانه کمک نکردند و نمی خواهند که یک دولت قدرتمند در اینجا شکل بگیرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در کجای افغان ها صداقت وجود دارد؟
همین دوستم را در نظر بگیر:
داکتر نجیب او را قوماندان فرقه ساخت ،برضد او با احمد شاه مسعود دست را یکی کرد و کودتا کرد.
احمد شاه مسعود و ربانی را رها کرد و با گلبدین یکجا شد و کابل را بمبارد کرد.
باز دوباره با شورای نظار یکجا شد و جنبش شمال را تشکیل کرد و برضد طالبان جنگید.
این که چه وقت با طالبان یکجا شده برضد دولت کودتا میکند ، گذشت زمان نشان خواهد داد.

>>>   هه ههه جناب کوهستانی صاحب تازه ازخواب بیدارشده وحالا فهمیده که ګپ ازچی قراراست .
م.ازمزار

>>>   2 سال قبل هم مه همی را باربار نوشته کردم. ولی کو گوش شنوا ؟ آنموقع همه موافق امضای پیمان بردگی بودند چون خیال می کردند امریکا از آسمان مثل باران دالر خواهد ریخت و افغانستان پاریس خواهد شد !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است