سریال فرمان تقنینی، چه زمانی پایان می یابد؟
اعضای سنا رسالت تاریخی خود را ادا کردند. امیدواریم از طرف مجلس نمایندگان هم اعضایی که به این کمیته معرفی می شوند دلسوزانه برخورد کنند و دور از دغدغه های شخصی، سلیقه ای کار کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۴    ۱۳۹۵/۴/۲۴ کد خبر: 118190 منبع: پرینت

فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد اصلاحات انتخاباتی با وجود تایید در مجلس سنا همچنان بی سرنوشت باقی مانده است. آیا این تایید از سوی سنا باعث امیدواری برای تسریع روند اصلاحات و باعث تشویق مجلس نمایندگان به تایید آن خواهد شد و اینکه رییس جمهور چه نقشی در تایید این فرمان خواهد داشت؟

یوسف رشید، رییس بنیاد فیفا در برنامه «پس از خبر» گفت: امیدواری مردم افغانستان بر این است که کمیته ای که برای فرمان تقنینی رییس جمهور تشکیل می شود تصمیم درستی را درمورد فرمان تقنینی رییس جمهور و حل این معضل و پایان بخشیدن به این سریال دنباله دار، بگیرند.

وی، کار مجلس سنا درمورد تایید فرمان تقنینی را مورد نکوهش قرار داده و افزود: اعضای سنا رسالت تاریخی خود را ادا کردند. امیدواریم از طرف مجلس نمایندگان هم اعضایی که به این کمیته معرفی می شوند اعضایی باشند که دلسوزانه برخورد کنند و دور از دغدغه های شخصی، سلیقه ای و با در نظر گرفتن مصالح ملی کشور کار کنند.

رشید، تاکید کرد که دیگر مانند گذشته فرصت در اختیار نداریم، ما ناگزیر به برگزاری هرچه سریعتر انتخابات هستیم و باید به طرف مشروع سازی نهادهایی که بر اساس رای مردم صورت می گیرد کار خود را ادامه دهیم. در غیر این صورت این سریال دنباله دار بی نتیجه، ادامه پیدا می کند و هم باعث خستگی مردم افغانستان می شود و هم این پروسه ها بسیار صدمه می بیند و هم باعث خواهد شد که سیاسیون به هر نحوی که خواسته باشند از این اوضاع به نفع خودشان استفاده کنند. در حال حاضر تصمیم سنا باعث شده است که مردم امیدوار به اصلاحات شوند.

رییس بنیاد فیفا، معتقد است که آرای مردم برای مجلس نمایندگان ارزشی نداشته و بیان داشت: در دو دوری که این فرمان به مجلس آمده و بلافاصله رد شده است، نشانه این بوده است که آرای مردم برای نمایندگان مجلس ارزش ندارد. آنها باید نسبت به این فرمان تصمیمی می گرفتند که هم شایسته یک نهاد قانونگزار، هم شایسته یک نهاد مردمی می بود و هم واقعیت های افغانستان را درک می کردند و این فرمان را بدون هیچ بررسی رد نمی کرد.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر هم هیچ تضمینی برای تایید شدن این فرمان موجود نیست، افزود: اگر این فرمان رد هم شود رییس جمهور و رییس اجرایی باید اراده داشته باشند تا این فرمان اجرایی شود و اگر آنها اراده داشته باشند و خواهان این موضوع باشند و قاطعانه آن را پیگیری کنند این امر اجتناب ناپذیر است و باید اجرایی شود. اما متاسفانه می بینیم با وجودیکه این فرمان در تعطیلات پارلمان صادر شده و حیثیت قانون را دارا می باشد اما اجرایی نشده است. این خود نشان می دهد که اراده از بالا موجود نیست.

به باور رشید، تا بحال اراده قاطعی از سوی حکومت و شخص رییس جمهور برای اصلاحات انتخابات موجود نبوده است. اگر این اراده وجود می داشت، ما تابحال پیشرفت های زیادی در اصلاحات انتخاباتی و همچنین برگزاری انتخابات می کردیم و امروز پارلمان به سمت بحران مشروعیت نمی رفت، نمایندگی مردم پابرجا می بود و شاهد وعده های تکراری نمی بودیم اما زمانی که دیدیم اراده سیاسی موجود نبود این باعث شد که روند بسیار طولانی شود و بی اعتمادی های زیادی شکل بگیرد. گروگان گیری های سیاسی از پروسه انتخابات شکل بگیرد و هنوز می بینیم که روند انتخابات یک روند عادی نیست و فاجعه انتخابات قبلی هنوز ادامه دارد.

رییس ینیاد فیفا، در خصوص راهکار بهتر شدن سرنوشت فرمان تقنینی گفت: هم اکنون کمیسیون های انتخاباتی باید در قسمت عادی سازی روند انتخابات کار کنند. در این صورت کمیسیون انتخاباتی می تواند تصمیم گیرنده اصلی در مورد انتخابات باشد و حکومت و پارلمان و سایر نهادها فقط به عنوان نهادهای حامی و تسهیل کننده در عرصه اجرای تصمیم های کمیسیون های انتخاباتی کمک کنند. تا کمیسیون انتخابات بتواند مجری پروسه ها باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   میگویند استاد واصف باختری چنین آورده است :
«در زمان صدارت سردار محمد داود خان، یونسکو از کشور های جهان خواست تا مفاخر فرهنگی و علمی شان را معرفی کنند.
افغانستان ؛ خوشحال خان ختک، رحمان خان بابا، حمیدخان بابا، پیرمحمد خان کاکر واشرف خان را به یونسکو معرفی کرد».
اما؛ کسی نپرسید که از اینها چی شهکار های علمی و فرهنگی برای بشریت مانده است.
این، یک بخشی از کار های فرهنگی ی، جناب ولسمشر، سردارمحمد داودخان بوده است و ها راستی، این هم نمونه ی از فرهنگ افغانیی آن جناب:
گویند؛ او در سفر خود به پاکستان، در پیوند به اینکه یک آدم، به نام جنرال موسی هزاره، گورنر بلوچستان پاکستان بوده است، به ذوالفقار علی بهتو، چرا(؟) گونه، گفته بوده که در کشور او (افغانستان)، «ما بالای هزاره ها جوالی گری داریم و تو یک هزاره را بالای پشتونها و بلوچها والی ساخته یی».
ستیز با فرهنگ؛ همینست فرهنگ افغانیی ما که تنها ستم دارد و زور و با تفنگ پیاده شود .

>>>   رشید صاحب!
بسیار "شله" معلوم میشوید!! دلت جمع باشد، امسال والله اگر روی انتخابات را ببینی!!!!!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است