میزان بی سوادی در پولیس افغانستان
پولیس بدون آموزش و سواد کافی نمی تواند از حقوق مردم دفاع نماید و گاهی دست به خشونت می زند. پروسه سربازگیری غیر ماهرانه صورت گرفته است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۰    ۱۳۹۵/۴/۲۲ کد خبر: 118108 منبع: پرینت

بالاترین میزان بی سوادی در پولیس افغانستان بیش از 40 هزار نفر گفته شده است.

بی‌سوادی سربازان پولیس افغانستان زمینه را برای فرار از قانون مساعد می‌کند. وحیدالله راننده تاکسی در کابل می‌گوید: چندین بار پولیس تاکسی او را بمنظور بررسی اسنادش متوقف کرده اما او با استفاده از بی‌سوادی پولیس ازچنگال قانون فرار کرده است.

وی در ادامه گفت: بارها پولیس مرا متوقف کرده تا اسناد موترم را بررسی کند. من که می‌دیدم سواد ندارد کاغذ های دیگر را نشان می‌دادم و رد می‌شدم.

رسانه ها ارقام متفاوتی از میزان بی سواد بودن پولیس افغانستان خبر می دهند. در بعضی گزارش ها به 40 تا 60 هزار اشاره شده است. این درحالی است که آگاهان نظامی، ارقام را بیشتر از آنچه در گزارش آمده و تا حدود  70 هزار تخمین می کنند. آگاهان نظامی که بعضی از آنها در پروسه سربازگیری بگونه ای شرکت داشته اند، می گویند: پروسه سربازگیری در کل افغانستان بخصوص در جنوب و شرق افغانستان بگونه ای غیر شفاف عملی شده است بطوریکه زورمندان و قوماندان های محلی افراد خود را به پولیس معرفی نموده و بدون کتنرل کافی چنین افرادی شامل پولیس و اردوی افغانستان شدند.

کارشناسان می گویند: پس از کنفرانس بن در ایجاد پولیس و ارتش افغانستان به علت تشکیل هر چه سریعتر به عجله و بدون کارشناسی صورت گرفته و خیلی از قدرتمندان تلاش نمودند که افراد خود را که فاقد سواد بودند با امکانات مختلف داخل پولیس نمایند.

کارشناسان نظامی می گویند: پروسه سربازگیری چنان غیر ماهرانه صورت گرفته که بعضی زورمندان به طور مثال گاهی  20 نفر را معرفی نموده و حقوق 40 نفر را گرفته اند. حتی گفته می شود فقط از روی لیست سفید چند نفر معرفی شده و حقوق درخواست شده است، در صورتیکه اصلا چنین افرادی شامل پولیس نشده اند.

به گزارش وزارت های دفاع و داخله، درسال های حدود 2010 با داخل شدن افسران مجرب در پولیس و ارتش، میزان چنین ناهنجاری ها به شدت کاهش یافت و رفرم های اساسی برای مدرن ساختن پولیس روی دست گرفته شده است. دراین کلاس ها فقط کتاب های صنف اول و دوم فقط برای مدت 9 ماه پراکنده روزانه فقط 2 ساعت برای پولیس تدریس می شود.

پولیس بدون آموزش و سواد کافی نمی تواند از حقوق مردم دفاع نماید و گاهی دست به خشونت می زند. این کلاس ها برای سواد پولیس چندان تحول زیادی نیاورده و این کلاس های سوادآموزی نمی تواند مشکل با سواد شدن پولس را در کورس های کوتا مدت رفع نماید.

الله محمد که در این کورس ها آموزش دیده، می گوید: ما آنقدر سواد آموختیم که بتوانیم یک کارت تلفن را یاداشت نموده و به آن تماس بگیرم و شماره موتر و جواز سیر بنویسم.

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201607/201607121011303293.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201607/201607121011304495.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201607/201607121011301834.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201607/201607121011302403.jpg

منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چرا جنایت های این خونخواران یسواد را فاش نمی کنید .
حبیب الله یوسفزی

>>>   قانون عبد الرحمن قاتل و حبیبالله وظاهر شاه نژاد پرست از این بهتر نمیشود فقط وفقط قوم کرائ

>>>   چیکار کنیم باید تو از خارج میایی و بچه خوده روان میکنی که عسکری وطن خوده بکنه نی هرگز نی خوب وقتیکه نمیایی و خدمت وطن را نمیکنی انتفاد هم نکن ما به همی پولیس بیسواد خود هم افتخار میکنیم زنده باد نیروهای قهرمان وطن عزیزما .

>>>   سلام اینکه سربازان افغانسان اهم ااز پولیس و اردوی ملی با سواد شوند
کاری درست و بجا است وزارات محترم دفاع و داخله باید پیش ازینها اقدام به سواد آموزی سربازان میکرد ولی خوب حالا هم که اینکار را شروع کردن بازهم جای تقدیر و سپاسگزاری دارد ممنونیم
نجیب بوستانی

>>>   افغانستان را همیش همین بیسوادان نگاه کرده است ومابالایشان افتخارمیکنیم باید بدانی که تمام جهان وافغانستانرا باسوادان خراب کرده است نه بیسوادان

>>>   یکی از جنایات این بی سوادان قتل عام طالبان خونخوار ووطن فروش است.
دلت خوش شد اقای یوسفزی. ؟

>>>   من به این پولیسهای بی سواد وقهرمان افتخار میکنم. ودستشان رامیبوسم .افرین به این قهرمانان. انشاالله باتلاش دولت این دلاوران وطن از نعمت سواد برخوردار شوند.

>>>   وقت ان نرسیده که هم وطنان پشتون ما از خواب غفلت بیدار شوند .یک مقدار بیاندیشندواقعا چه میکنید.خانه خرابی تا کی؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   اقای یوسفزی یک مطلب را مگویم خوب توذهن پوک وفروخته شده به پاکستان فرو کن پلیس ما دولت واردوی ما ورئیس جمهور ورئیس اجرائیه و وزرا وتمامی ارگانهای این کشور بد باشند یا خوب ضعف داشته باشند یا قدرتمند باشند پشتون باشند یا تاجیک یا ازبک یا هر قوم دیگه مهم این است مال این سرزمین هستند وبرای این سرزمین تلاش میکنند نه مثل تو و برادران وطن فروش طالبت که خیانت به وطن میکنند. من به عنوان یک هزاره اگر در ای کشور حقم ضایع میشود یا نمیشودزیاد مهم نیست چون وضعیت کشورم را درک میکنم .میزان امکانات اقتصادی وامنیتی وهمچنین وضعیت اجتماعی وفرهنگی کشورم را میفهمم واگر اعتراضی مکنم مطمئن باش از روی مخالفت نیست بلکه از روی انتقاد است .تو واربابان طالب وپاکستانی ات دلت را خوش نکو اگر در جایی مردم انتقادی از دولت دارند وشاید در فلان ارگان شاید نقطه ضعفی باشد اینها همه گزرا ودر حال گذر است .وا بحمدالله افغانستان روز به روز ان ساختار یک کشور را میگیرد وبه کوری تو ودوستان طالبت پایه ها وزیر ساختهای کشور هر روز محکم تر واستوار تر میشود.خلاصه به تو ومزدوران طالبت میگویم امید تان را از این کشور ببرید وخدا روزیتان را جای دیگر بدهد.

>>>   یکتعدادمردم نادان هرگپ را زود به قوم نسبت میدهند درحالیکه انسان تمامش یک قوم است

>>>   اقای که خیلی دانا هستی از دیگران نه. فقط از خودت بپرس کشور ما چه مشکلی دارد ایا ما کشور فقیری هستیم ایا مردم زحمت کش وصبوری نداریم ایا دشمن خارجی داریم که به ما مستقیم حمله کرده .واقعا مشکل چیست؟ جز این است پشتونها دست به خانه جنگی وخانه خرابی زده اند وخود را الت دست بیگانگان قرار داده اند?خودت کلاه خود راقاضی کن مگر ما چه مشکلی داریم کدام یک از اقوام دیگر این کارها راکرده .خوب واقعیت تلخ است.شما که ادعای دانایی داری اول قبل از اینکه دیگران رانادان فرض کنی اول قوم خود را که از روی جهل ونادانی کشور را به اتش کشیده اند را اصلاح کن. ایا دروغ است ؟ تو که فهمیده قوم خود هستی سعی کن نفهم های قومت را نصیحت کنی.اگر هر پشتو دانا یک پشتوی نادان را نصیحت کند وبه راه راست اورد همه چی درست میشود .

>>>   دیگه وقتها شما پشتون پشتون میکنیدچطور در وقت تقسیم قدرت که دیگه اقوام را به حساب نمی اورید. حالا که معلوم شد که ملامت هستید همه یک قوم شده اند؟!!!!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است