هاموند: اشتباه آمریکا سبب پیدایش داعش شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۴    ۱۳۹۵/۴/۱۹ کد خبر: 117956 منبع: پرینت

«فیلیپ هاموند» در کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس گفت برکناری جمعی اعضای حکومت صدام حسین اشتباهی فجیع بوده است و هم اکنون بسیاری از بعثی‌های دوره صدام، در پست‌های ارشد گروه تروریستی داعش هستند.

وزیر امور خارجه انگلیس به صراحت اعلام کرد که اشتباه آمریکا در مورد ارتش عراق بعد از سقوط صدام موجب پیدایش گروه تروریستی داعش شده است.

به گزارش گاردین، «فیلیپ هاموند» در کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس گفت برکناری جمعی اعضای حکومت صدام حسین اشتباهی فجیع بوده است و هم اکنون بسیاری از بعثی‌های دوره صدام، در پست‌های ارشد گروه تروریستی داعش هستند.

هاموند گفت: «بسیاری از مشکلاتی که امروز در عراق مشاهده می‌کنیم، از تصمیم فجیع انحلال ارتش عراق و برنامه بعثی زدایی نشأت می‌گیرد. این اشتباهی بزرگ در برنامه ریزی پس از جنگ بود. اگر ما مسیر دیگری را در پیش می‌گرفتیم، ممکن بود بتوانیم نتیجه متفاوتی ببینیم.»

هاموند تصریح کرد: «مشخص است که شماری از افسران پیشین بعثی، هسته حرفه‌ای (اصلی) داعش در سوریه و عراق را تشکیل دادند و به آن سازمان قابلیت نظامی دادند تا بتواند عملیات‌های خود را انجام دهد.»

اظهارات هاموند درباره جنگ در عراق در حالی مطرح شد که کمیته حقیقت یاب نقش انگلیس در جنگ عراق موسوم به کمیته چیلکات که در سال ۲۰۰۹ با هدف بررسی درباره جنجالی ترین مداخله نظامی این کشور پس از جنگ جهانی دوم، تشکیل شد، روز چهارشنبه گزارشی شش هزار صفحه‌ای خود درباره این موضوع را منتشر کرد.

در این گزارش به شدت از تصمیم دولت انگلیس برای مداخله نظامی در عراق انتقاد شده است و مبنای قانونی لندن برای مداخله نظامی در عراق را قابل پذیرش نمی‌داند.

همچنین در این گزارش با تأکید بر اینکه مبنای اطلاعات ارائه شده انگلیس برای این حمله «اطلاعاتی نادرست» بوده است، تصریح می کند که تمایل تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس برای حمایت از جرج دابلیو بوش رئیس جمهوری پیشین امریکا، یکی از مهمترین فاکتورهای مداخله نظامی انگلیس در این تجاوز نظامی بوده است.

اگرچه هاموند حمله نظامی امریکا و انگلیس به عراق را اشتباه عنوان نکرد و در عوض مدعی شد که از این حمله می‌توان درس‌هایی آموخت.

همچنین این گزارش خاطر نشان می‌کند که «هیچ تهدید قریب الوقوعی» از سوی صدام در سال ۲۰۰۳ وجود نداشت.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است