متن سخنان رییس جمهور در مراسم عید سعید فطر
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۱    ۱۳۹۵/۴/۱۶ کد خبر: 117929 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب قاضی القضات صاحب، رئیس صاحب شورای علما، د کابیني ډېر محترم غړي ، جناب قیومی صاحب، انجینر صاحب محمد خان، ټول خویندې، وروڼه او درانه مېلمانه.

عید سعید فطر را به شما ملت بزرگوار افغانستان و به همه برادران و خواهران مسلمان مان در سطح جهان مبارکباد میگویم.
من بصورت خاص از آن عده از منسوبین قوای امنیتی و دفاعی و کارمندان خدمات عامه ما که روز های عید را بدور از خانواده و فرزندان خود برای خدمت به مردم و دفاع از سرزمین خویش می­ گذرانند، به نمایندگی از ملت اظهار سپاس و امتنان می ­نمایم. مردم افغانستان مدیون خانواده­ های محترمی­ اند که فرزندان ­شان را برای دفاع از مردم، قانون اساسی و کشور ما به صفوف قوای امنیتی و دفاعی فرستاده­اند و ایام عید را بدور از آنها سپری می­ کنند. آنها مایۀ امید و افتخار ملت ما هستند.

من یک ویدیو را دیدم که از یک دختر خورد سال است که به پدر خود که در جبهه می باشد، پیام داد و گفت که من پشت ات خفه شدیم، بار بار برایم وعده کردی که خانه بیایی اما خانه نیامدی و ما از دوری ات رنج می بریم، اما بعداً در تلویزیون پدر خود را می بیند که در صف اول جنگ- خانواده ها، اطفال، علما و بزرگان را حفاظت می کند و می گوید او پدر من سرت می نازم، تمام افغانستان بالای قوای ما می نازند. من از این طفل، تمام اطفال و تمام فامیل ها از مادر این طفل و تمام خانم ها از مادر ها و پدر ها تشکر می کنیم. اردو، پولیس و امنیت ملی افغانستان، همه و همه متشکل از افراد رضا کار اند. مننه له دې تعهد نه، ویاړو درباندې.

من اطمینان دارم که این قهرمانان هم دعای مردم مومن کشور را با خود دارند و هم مایۀ مباهات و افتخار شان هستند، و هم موجب دلگرمی و اعتماد شان به آینده. بر خلاف آنانی­که در روز های مقدس رمضان، مردم را بی­رحمانه مورد حملات تروریستی قرار دادند، و اخیراً دیدیم که همفکران شان حتی از انجام شنیع ترین عمل در ساحه حرم مقدس پیامبر بزرگوار مان دریغ نکردند. وقتیکه یثرب مدینه شد، دنیا روشن گردید و نور اسلام تمام دنیا را در بر گرفت و هر کس که در مقابل این نور ایستاد می شود، باغی، جانی و واجب القتل است. آنان با این اعمال خویش، خود را مورد نفرین ملت ما و مردم جهان قرار دادند و علمای کرام ما با یک صدا این عمل شنیع را تقبیح کردند و از شورای علما و همه علما ابراز امتنان می کنم.

جنگ راهی نیست که ما انتخاب کرده ایم. بلکه این جنگ بر ملت ما تحمیل شده است. ما به عنوان یک دولت و ملت مسوول و صلح­ جو، همیشه آرزوی صلح را داشتیم، و تمامی تلاش خود را برای پایان دادن به جنگ و خشونت ­ها در کشور، خالصانه انجام داده­ایم و هنوز هم از طرف ما دروازه به روی آنانی­که می خواهند از کنترول بیگانگان خارج شده و به زندگی صلح آمیز برگردند باز است، اما شما می­دانید که این خواست ملت ما، و تلاش ­هایی که برای آوردن صلح انجام دادیم، از طرف دشمن با تداوم باغی گیری، قطاع الطریقی و بی­رحمی توسط گروه­های طالب، تروریستان بین المللی و حامیان منطقه ای شان، پاسخ گفته شد. بدین لحاظ است که اجماع کامل میان ملت و دولت در خصوص حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور موجود بوده تا از این طریق جلوی تداوم کشتار و ویرانی گروه­های جنایت پیشه گرفته شود. افغانستان پنج هزار سال وجود داشت و پنج هزار سال دیگر نیز وجود خواهد داشت، پس کسی شک و شبهه نداشته باشد. افغانستان لقمه ای نیست که کسی آنرا هضم بتواند. هر کی در طول تاریخ کوشش کرده که آنرا هضم کند اما از بین رفته است. د خدای ج په هدایت، د سیرت نبي په تعقیب او د ولس په ارادې موږ بریالي کېږو. لاره اسانه نه ده، دا سخته لاره ده، هره ورځ زموږ کورو کې غم وي، هرو ورځ زموږ بچي وژل کېږي، په حیث د سرقوماندان اعلی زه ویاړ لرم چې د داسې سربازانو، د داسې افسرانو او د داسې خویندو او وروڼو مشرتابه کوم، له بلې خوا چې هره ورځ د یو شهید خبر راته راځي له زړه مې خدای خبردی. موږ وینه نه ده تویه کړې، تاسو ټول شاهد یئ چې داسې دروازه نه وه چې ما نه وي وهلې او داسې غږ نه وي چې ما نه وي جګ کړی. نو بیا هم ضرور ده چې اراده ټینګه کړو، دوی یې نشي ګټلی، نه یې شي ګټلی او نه یې شي ګټلی او موږ بریالي کېږو، موږ بریالي کېږو او موږ بریالي کېږو، ځکه چې موږ ولس ته اینده غواړو.

سلما، بند دوستی افغانستان و هندوستان امروز زیاده از ۴۱۰ هزار میلیون متر مکعب آب دارد، آب و زمین ما ضایع نمی شوند. امروز در حالتیکه که گلوله می بارد، انجنیران ما بالای لین برق دوشی- بامیان کار می کنند و تدارکات آن انجام شده است، این ملت تحرک می خواهد و دشمنان ما می خوهند مانع این تحرک ما شوند، جواب ما این است که به هیچ صورت مانع ما شده نمی توانند. ما زندگی، آرامی و آبادی می خواهیم او دا مو حق دی دا د خدای (ج) هدایت دی، دا د رسول اکرم طریقه ده. موږ غواړو چې دا وطن اباد کړو، زموږ غېږ لویه ده، دې غېږ کې هر افغان بې له شک او شبهې ځای لري. دې غېږ کې علمای کرام مشري کوي، کشران د عزت وړ دي، ځوانان راتلونکی جوړوي، مېرمنې او ځوانان یو بل سره څنګ په څنګ دي. یو واحد افغانستان به بې له تبعیضه، بې له تفرقې نه بې له دې نه چې شاته وګوري او ځکه چې نن په واحد صف کې یوو.

ما همینگونه که امروز در یک صف واحد به ادای نماز ایستادیم، لازم است که وحدت و یکپارچگی خویش را در برابر دشمنان خود نیز به نمایش بگذاریم. وجود تفاوت دیدگاه در امور سیاسی لازمۀ دموکراسی است، و ما از گفتگو بر سر آن نفع می بریم، اما نمی­ گذاریم، و نباید بگذاریم، که دشمنان ما این تفاوت دیدگاه را به اختلاف و تفرقه تبدیل کنند. منافع علیای کشور همان محور مشترکی است که همۀ نیروهای وفادار به کشور را، چه در داخل حکومت باشند و در چه در شمار اپوزیسیون آن، در یک جبهه قرار می­ دهد. د اپوزیسیون مانا دا نه ده چې بېخ به د نظام باسي، هر چا چې کوښښ کړی چې بې له نظامه ژوند وکړي او یا نظام ته څا وباسي خپله په څا کې لوېدلی، موږ څاګانې نه غواړو، موږ لارې غواړو، شاهراګانې غواړو، نه څاګانې او وصل غواړو نه فصل او په دې باندې باور ولرئ ولس د افغانستان څوک نشي استعمالولی.

این ملت وحدت دارد، این ملت عقیده دارد و این ملت باورمند است، هر کسیکه بخواهد میان ما تفرقه ایجاد کند، خودش به انزوا می رود، و ضرورت است که ما مسوولیت تاریخی خود را درک کنیم.

در اخیر از خداوند متعال استدعا دارم که در این ایام خجسته، شادی، صمیمت و همدلی، همراه و مهمان دل­های­تان بوده و این روزها را در کنارخانواده و دوستان با آرامش خاطر و در فضای امن سپری نمایید. انشاالله

عید تان باز هم مبارک
زنده باد افغانستان
یشه سون افغانستان
ژوندی دوی افغانستان


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مردم و جامعه كه ذهن پرسش گر نداشته باشد، هر شعبده بازى بر آن سوار خواهد شد.

>>>   رئیس جمهور بدنبال بهبود وضعیت وتامین عدالت وقانونیت است اما جنگ سالاران دریانوش هنوز حریص اند وبدنبال غنیمت هستند درحالیکه بجز استخوان های مرده ها چیزی باقی نمانده این سیری ناپذیرها هرکدامش بدون درنظرداشت گذشته سیاه خود حکومت را اخطار میدهند وهمیشه سخن از کوه اشرار گری میزنند ، عادت اینها به تخریب خون آتش شرارت غنیمت است همیشه می خواهند باز روزی بیاید که اینها به شغل اصلی خود برگردند پل هخارا تخریب کنند مکتب را آتش بزنند کلینیک را ویراتن کنند کاری که سی سال پیش کردند وهمه کشور رابه خرابه تبدیل کردند اردو را به خواست نواز شریف منحل کردند حمید گل پاکستانی را بکابل مهمان کردند تا به عوض ضیاالحق درمسجد پلخشتی نماز بخواند وشکرانه ویرانی وتباهی افغانستان را بجا آورد ، عطا... مالک همه بلند منزل ها ومارکیت ها وهوتل ه وبندرحیرتان بلخ ترس ازین دارد که از دزدی هایش حساب گرفته شود با بی حیائی حکومت را اخطار میدهد وبرای مردم سرنوشت تعیین میکند، مردم میدانند که تو ... هستی .....
گیلگمش

>>>   قارون بلخ صرف برای تظاهر از مولانا دفاع میکند اما همان خرابه مدرسه پدری مولانا از دفترش فاصله کمی دارد اقلا یک سیم خار به اطراف آن نکشید چی رسد به اینکه خشت رابالای خشت به جهت آبادی آن بگذارد، تعمیر مدرسه را منتظر ترکیه وخیرات ایران است اما منافقانه صرف برای فریب کاری دعوای ما لکیت شهرت معنوی مولوی رادارد برای ساختن درولازه ورودی ولایت غزنی سه صد هزار دالر وعده میدهد اما سه صد افغانی را برای مدرسه مولانا خرچ نمیکند
ر

>>>   آیا از خوانندگان سایت افغان پیپر کسی میداند چـــــــرا تاریخ افغانستان را یـــخ زده که درهمان پنجهزار ایستاده شده نه کم میشود نه زیاد؟؟ مثلا سی سال پیش هم میگفتند ما پنجهزار سال تاریخ داریم حالا بازهم همان !چرا نمیگویند پنجهزاروسی سال ؟ یا اینکه مانند عمر ملانصرالدین است که حرف مرد ها یکیست؟
ر

>>>   این جنگ برای تو تحمیل نشده است، بلکه بخاطر همین جنگ در چوکی قدرت تکیه زده یی، در غیر آنصورت، همینطوری که در چهار طرف ارگ با دیوار های بلند و محافظین امنیتی، در داخل آن با امنیت کامل زندگی میکنی، میتوانی در سرحدات افغانستان نیز حصار های بلند با محافظین امنیتی ایجاد کنی و جلو آمدن تروریست ها را بگیری.
اگر درین پانزده سال منتظر نتیجه صلح با طالبان هستی، فقط برای یک سال، دیوار های ارگ را چپه کن و محافظین را نیز رخصت کن و با طالبان صلح اعلان کن و بعدأ نتیجه آن را ببین که چه میشود.
صلح با دیوار ها و حصار های بلند ارگ برای خودتان میخواهید، نه برای مردم. همان ضرب المثل مشهور است که میگویند: البیل و من التاوان و التبرو من الهیچ.

>>>   اهای مردم بیدار باشید
طبق خبرهایی که به من میرسد افرادی در بعضی از ولایت ها از سادگی مردم استفاده میکنند و فریبشان میدهند و نیرو جمع میکنند اینها عضو تروریستای داعش هستند. فریبشان را نخورید که دروغ میگویند. اینها مزدوران اسراعیل هستند و هدفشان بدنام کردن اسلام است. والسلام
قومندان احمدی
کابل

>>>   اهای مردم بیدار باشید
طبق خبرهایی که به من میرسد افرادی در بعضی از ولایت ها از سادگی مردم استفاده میکنند و فریبشان میدهند و نیرو جمع میکنند اینها عضو تروریستای داعش هستند. فریبشان را نخورید که دروغ میگویند. اینها مزدوران اسراعیل هستند و هدفشان بدنام کردن اسلام است. والسلام
قومندان احمدی
کابل

>>>   خطاب به نظر دهنده دومی : با نشان دادن تعصب وزبان اندیشی وعقده مندی وکینه توزی تان و در فر جام نام بردن وحمله به خار چشم تان مرد مردمدار دلسوز بخاک ومردم اش و مرد مقاوم و شجاع وایستادگی در برابر طالبان خون خوار ظالم اله دست پاکستان ودر اخیر نوشتن نامش گیلگمش که این نام نا اشنا در کشور ما درک درست ونتیجه چنین است که این نظر دهنده یک شخص افغانستانی نه بلکه یک شخص بیگانه خارج از مرز کشور ماست و همفکر وهم عقیده با طالبان ترورست تحت الحمایه پاکستان میباشد بدین اساس نوشته این شخص نه ازلحاظ حقوقی ونه از لحاظ میهنی به هیچ وجهه ارزش واهمیت خود را ندارد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است