ابتذال رسانه ها در عید فطر
ما هیچ مشکلی با پخش برنامه های شاد و خنده آور برای مردم در روز عید و دیگر روزها نداریم. ولی انصاف مطلب این است که جامعه ما به سمت یک غرب زدگی شدید پیش می رود اما برای برخی ها فرقی نمی کند که ناموس آنها حجاب داشته باشد یا نه؟ دختر آن در مراسم رقص مختلط شرکت کند یا نه؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۶    ۱۳۹۵/۴/۱۶ کد خبر: 117924 منبع: پرینت

بزرگداشت روز سعید فطر از آیین های کهن اسلامی است که از دیر باز مردم افغانستان توجه بسیار ویژه ای به آن داشته و دارند که برخی از رسم و رسوم این عید سعید در خبرهای قبلی نشر شد.

اما متاسفانه در این روزهای عید، عده ای به ظاهر روشنفکر و از غرب برگشته سعی در بدعت گذاری های غلطی در آداب فرهنگی و اسلامی جامعه دارند که نه تنها هیچ نسبتی با رسوم اسلامی ما نداشته بلکه نشانه های ملموس یک پیشروی غربی در سبک زندگی اسلامی و ملی جامعه ما است.

تا آنجایی که ذهن ما یاری می کند و بزرگان برای ما تعریف کردند عید سعید فطر روزی است که روزه داران پاداش یک ماه عبادت و کوشش خود را دریافت می کنند و برگزاری نماز عید نشان همبستگی و اتحاد ملت می باشد. از سوی دیگر عید فطر فرصتی برای تجدید دوستی ها و رفع کدورت ها است که مردم بعد از بجا آوردن نماز، ابتدا به خانه افرادی می‌روند که اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند و برای صاحبان عزا آرزوی صبر می‌کنند. سپس برای دید و بازدید به همراه خانواده خود به خانه‏ خویشان و دوستان البته ابتدا بزرگان قوم می‌روند و سنت زیبای صله رحم را به نیکوترین وجه به انجام می رسانند. سپس به مزار اموات خود سری می‌زنند و برای آمرزش آنها دعا می‏ کنند.

این آن چیزی است که ما تاکنون شاهد آن بودیم. اما متاسفانه طی چند سال اخیر رسانه های تصویری و برخی محافل به اصطلاح فرهنگی کشور بگونه ای دیگر رفتار کردند. از شب عید دهها مراسم کانسرت به پاس بزرگداشت این عید سعید برگزار کردند.

اکثر تلویزیون های خصوصی و دولتی به بهانه شادی مردم در روز عید، تمام برنامه های خود را اختصاص به موسیقی، خواندن و مجالس کانسرت گذراندند که اگر کسی نا آشنا به این شبکه ها نگاه می کرد، اصلا باورش نمی شد که این تلویزیون ها مربوط به یک کشور جمهوری اسلامی باشد.

سوء تفاهم پیش نیاید. ما هیچ مشکلی با پخش برنامه های شاد و خنده آور برای مردم در روز عید و دیگر روزها نداریم. ولی انصاف مطلب این است که جامعه ما به سمت یک غرب زدگی شدید پیش می رود، کانسرت های غربی، رقص زن و مرد در مجالس علنی، کشف حجاب توسط برخی خانم های محترمه در رسانه های ملی، ترغیب شدید جوانان به سمت شغل خوانندگی و رقاصی که باعث دلزدگی آنان از کارهای اجتماعی و سیاسی شده است.

شما منصفانه قضاوت کنید. آیا همینگونه نیست؟ آیا مردم افغانستان که از افراطگری طالبان رها شدند در دام تفریط غرب نیفتادند؟ پخش برنامه های شاد حق ملتی است که عید دارند، اما نه برنامه هایی که مخالف و معارض با دستورات و شئونات اسلامی است.

هرچند باید گفت این سیاست غرب است. انگلیس ها معتقدند که اگر بخواهی بر یک ملت حکمرانی کنی، بعد از ایجاد تفرقه ابتدا باید فرهنگ ملی آنان را از آنها بگیری تا دیگر خود را متعلق و پایبند به آن نظام و دولت ندادند. وقتی برای جوانی پایبندی به اصول اسلامی مطرح نباشد و برای خوشگذارنی دوران جوانی و برای شهرت یافتن دست به هر اقدام خلاف شرعی بزند، دیگر غرور ملی برای وی باقی نخواهد ماند.

این مطلب را از آن جهت متذکر شدیم که دیری نخواهد گذشت که شاهد باشیم مراسم بزرگداشت شهدا و بزرگان نیز با موسیقی و به سبک غربی برگزار گردد. به جای قرائت قران و انجام آداب مذهبی سفارش شده، برای شادی روح مرحومان با ساز و آواز و آلات موسیقی از آنان یاد کنند یا به سبک غربی ها برای شادی روح اموات یک دقیقه سکوت کنند.

و متاسفانه این است حکایت جامعه ای که بدون هیچ تفکری تحت تاثیر تهاجم فرهنگی غرب واقع می شود و انگار قرار نیست که مسوولین کشور تهاجم شوم فرهنگی و ترویج سبک زندگی غربی در جامعه را که توسط دشمنان و با استعانت برخی انسان های ساده لوح و بعضا معاند صورت می گیرد را جدی بگیرند.

هرچند برای برخی ها فرقی نمی کنند که ناموس آنها حجاب داشته باشد یا نه؟ دختر آن در مراسم رقص مختلط شرکت کند یا نه؟ فرزند آنها یک جوان سالم تحصیل کرده بار آید یا یک خواننده مطرب؟

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   متاسفانه عوارض این پدیده های غربی را بسیاری درک نمی کنند و فکر می کنند که با این جلف بازی ها و لخت شدن هرچه بیشتر زنان جامعه رو به پیشرفت است در حالیکه این انحطاط فکری و عقیدتی نسل آینده است.
در آینده چه کسی راضی خواهد بود که زن ودخترش در مقابل چشمان هوس آلود هزاران مرد بیگانه ناز و عشوه بفروشد و نیمه عریان در برابر آنان برقصد؟
شیما از هرات

>>>   با تشکر فراوان از نویسنده محترم ٍ من کاملا با شما موافقم و اگر کسی به این نوشته موافق نیست آن شخص نمیتوان یک افغان واقعی دانست.

>>>   فعلا متاسفانه به لطف غربی ها همه رسانه تقریبا به انحراف کشیده شده اند

>>>   موضوع خوبی را اشاره نمودید و واقعیت جامعه است که باید مواظب نسل آینده و بچه و دخترهای خود باشیم
فاضل کابل

>>>   دوست عزیز نویسنده این غرب زندگی نیست بلکه جهان بیداری از خواب گران 1400 ساله است که فعلآ مردم در قرن جهان تکنالوژی کمپوتر، انترنت ، ای فون ، ای پت ،تابپلیت زندگی می کند 65% مردم افغانستان و جهان اول 95% با همچو وسایل سرو کار دارند حالا دنیا خیلی کوچک شده در یک لحضه توسط همچو وسایل از کل جهان با خبر می گردی ، حالا دگر کشور ها از نادانی فقر زنج نمی برند همه با کمال هوشیاری عقل و منطق زندگی میکند این جا دختر بچه های 3 ساله دگر دختر بچه نیست حالا همه بزرگ شده اند .

>>>   باید به یاد داشته باشیم که تفکر افراطیگرای هم بسیار به ضرر مردم ما است که افغانستان را مشل عربستان درست خواهد کرد که حتی زنها اجازه راننده گی را ندارد .

>>>   من معتقدم که چسبیدن به موسیقی و رقص به دلیل روشنفکری و و مسایلی دیگری از این قبیل نیست، بلکه دلیل اصلی اش فقر فکری فر هنگی و حتی تکنولوژیکی در رسانه وگردانندگان است. شما ببینید در تلوویزیون رادیوها یکی از مهمترین برنامه ها ، فرمایش موسقی است . اگر صاحبان و گر دانندگان آ نها حرفی برای گفتن می داشتند، بهاجرای چنین برنامه تن می دادند؟ چیزی دیگری بری پخش ندارند چکار کنند؟

>>>   ما نه افراط گرایی داعش وطالبان را میخواهیم ونه لوده گی وآزادی بی بندوباری لجام گسخته حال را میخواهیم بلکه حد وسط قانون اسلام را میخواهیم.

>>>   جناب محترم نویسنده مطلب سلام عید تان مبارک!

همان گونه که خداوند شکل ، قیافه، اندام، گروپ خون، اخلاق، عادت، آواز و غیره هر انسان را مختلف ترسیم کرده پس واضع گپ است که طرز تفکر و برداشت هر شخص از اسلام، قرآن، رسم و رواج مختلف است، مثلاً یک تعداد است که اسلام و مسلمانی را پدران میراث گرفته و اصلا یک بار قرآن را در زندگ نه‌ خودش و نه‌ پدرانش با معنا نخوانده و یا اگر خوانده مثل ملا ایاز نیازی اصلا درک نکرده، فقط همان رسم را که پدرش تعقیب کرده بود از پدر بزرگش تعقیب می‌کند، یک بار از خود سوال کن که اگر خداوند بزرگ در قرآن میگوید که عزت و ذلت را من نسیب بنده خدا می‌کنم که نفسش برایش کمائی کرده، دیگر می‌فرماید که بزرگ در بین شما کسی‌ است که زیاد بداند ، از وجدان خود سوال کن که چه یک شهکاری کشور‌های اسلامی برای بهبود بشر امروز کرده؟ جز تریاک، ترور، انفجار، نفرت، در حال که غربی‌ها هم بنده خداوند است یک عیاشی دارند قبول اما همین برق که در روشنایی آن قرآن میخونی، همین کامپیوتر که در آن قرآن میخوانی، همین موبایل که داری، همین لباس که داری همه از جانب غربی‌ها عرضه شدند، اصلا غربی‌ها قرآن را ۸۰ % عملی‌ میکنند، بیتلمال، دارند، هیچ فرق بین انسان سیاه، سفید، اسلام، غیر نیست همه می‌گویند که فرزند آدم و هوا استند و خداوند خودش خوب و بد را قاضی است، عیناً چیزی که در قرآن برای محمد مصطفی گفته شده که تو وکیل کسی‌ نیستی‌،اگر یک بار قرآن را بیخوانی باز تا آخر عمر هر چه توان داری خرج خودت میکنی‌ چون میدانی که هیچ کس بار کسی‌ دیگر را عمل نمیکند

>>>   یک عده مردم به اصطلاح ضرب المثل معروف یا شور اند ویا بی نمک وقتی در افراطیت پای گذارند از قلعه های ان صعود میکنند اما هنگامیکه در تفریط شوند به عمق گودال ان می رسند .

>>>   سلام
کشوری که تمام غم و جنگ و کشتن هست اگر راهی دیگری برای شادی هموطنانشان پیدا نکنند خب مسلما به راه های آسانی که دیگران پیش پایشان گذاشته است روی می آورند. جای تعجبی هم ندارد حالا یا غرب زدگی یا شرق زدگی. ما ملت همه بیگانه زده ایم حتی در دین و آیین مان.
باتشکر. کارشناس مسایل فرهنگی

>>>   بـــــه : ( جناب محترم نویسنده ...........
راست گفتی ! ازما جز ضرر خون ریزی وحشت چیزی دیگری حاصل نمیشود نه برای خود نه برای خدمت به بشریت نه کدام ویروس را کشف کردیم نه کدام دوای را برای صحت یابی یک انسان ساختیم نه تخنیکی را برای رفاه بشریت !
( ر )

>>>   نظردهنده اول .
باوجودتکنالوجی جدید می توان ارزشهای فرهنگی خودراجدبدنمود نه خودباخته غربی شد.رقص وآواز ولهو ولعب ازقدیم بوده وکامپیوتررقص نمی کند.درضمن ماتفریحات شادحلال مانندبازیهای ورزشی وفکاهی ومسابقات هم داریم .درضمن ملت های پیشرفته فرهنگ خودراباتوسعه حفظ کرده اندمانندچین وجاپان که شماایپدآیفون اینهارامصرف می کنید وخودتان موبیل 200افغانی هم ساخته نمی توانیدآنهاساختاراجتماعی ورسم ورواج خودراحفظ کردند.مدرن ترین تکنالوجیهانمی توانددروغ وتهمت ورذایل اخلاق وخیانت رااز1400یاچهارده هزارسال پیش بدوزشت است نیک کند.
شیواکاندیداحتمالی بلخ
این رسوم غلط بوسیله ساپورت ای رسانه های ساپورت شده ازحلقه های فرهنگی مخفی زیر نظر سرویسهای جاسوسی ضدفرهنگی بااهداف سیاسی واقتصادی طراحی شده اند.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   درست است از تكنالوژي استفاده شو د اما خواهـريتان را به كلتور غربي هـا عادت ندهـيد .

>>>   من با نویسنده محترم موافقم - آیا شما میخواهید که زن /خواهر ویا مادر خود تان رقاصه و غرب زده باشد؟ هیچ یک از شما قبول نخواهد کرد و میگوید که از ما نباشد ولی از دیگران باشد لطفا قضاوت کنید
انور

>>>   از نوشته خوب نویسنده محترم و از دغدغه دینی ایشان صمیمانه تشکر باید کرد. قلم تان رسا و قدم تان استوار و زیان تان گویای حقیقت باد. همیشه موفق باشید.
مهاجری از قم

>>>   متاسفانه یا در دام افراط طالب پرستی و دعاش و آل سعود فریب خورده و یا در دام تفریط و اسلام آمریکایی فساد ابتذال اخلاقی موسیقی و رقص و فحشا هیچ آیا میدانید اسلام عزیز دین اعتدال رحمت صلح و مهربانی اخلاق خوش امانت داری راستگویی و نیکی است یا اسلام را کاملا وارونه به مردم تعلیم کرده اید!!!

>>>   من تشکر می کنم از نویسنده محترم که متوجه نکته مهمی شده اند. دوستانی که از این عیاشی و فحاشی استقبال می کنند و گویا بر رکود 1400 ساله انتقاد دارند، از ایشان می پرسم در مدت چهارده سال که 44 کشور جهان با صدها ملیارد دالر در کنار شما بود و برای ترویج و نشر این بیهودگی و لجام گسیختگی های اخلاقی تلاش و مصرف کردند، شما برای افغانستان و مردم مظلوم آن چه ارمغان آوردید. اگر دنیا با استفاده از کمپیوتر و تکنالوژی مدرن کشفیات جدیدی می کند، اما شما از این وسایل به صورت منظم و سازمان یافته برای برهنه ساخته بدن ناموس این مردم کار می کنید. افراط گرایی در هر سمت و سو و شکل و قواره آن مردود است. اگر ما از افراط گرایی اسلامی تنفر داریم از افراط گرایی و لجام گسیختگی اخلاقی و بی بند وباری دلباختگان فرهنگ غرب هم بیزار و متنفر هستیم. بهتر نبود در این مدت 14 سال به عوض 20 هزار ـ به اصطلاح ـ هنرمند بی هنر و هرزه ما 2000 جوان تحصیل یافته و مومن به ارزشهای ملی و اسلامی در کشور خود می داشتیم؟ اینها می توانند این برنامه های تفریحی این چنانی خود را در مناسبت های غیر دینی انجام دهند، اما عیب کار در این است که اینها این فحاشی و عیاشی و لجام گسیختگی در بزرگداشت از یک مناسبت دینی که یکماه تمام مردم به نشانه پیروی از فرمان خداوند در این فصل گرما 17 ساعت روزه می گیرند و شبها به ختم قرآن و ادای نماز تراویح می پردازند، انجام می دهند!! کسانی به مناسبت فرخنده عید فطر به شادی می پردازند، نه اصلا روزه گرفته اند و نه یک رکعت نماز خوانده اند تا برای بجا آوردن فرمان خود را و حصول جایزه رمضانی شادی کنند!! من وقتی این برنامه های مبتذل را دیدم به یادم آمد در زمان ظاهرشاه و داود خان که قسما غفلت دینی حاکم بود، در شبهای رمضان اعلان نصب می شد که مثلا " میرمن رخشانه به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان در فلان هوتل کنسرت اجرا می کند!!" آیا غیر منطقی نیست که خانم رخشانه برای اشاعه هنر .... خود غیر از شبهای رمضان را که مناسبت عبادت و شب زنده داری اسلامی است، انتخاب می کرد؟ اما این نوع فرهنگ با بیداری دینی یک مقدار اصلاح شد ولی حالا هستند کسانی که می خواهند بار دیگر ذهن و افکار مردم مار را از مسیر صحیح آن به راه غلط منحرف سازند و به نام شادی عید و تنفر از افراط گرایی اسلامی جوانان را به بیراهه، بیهودگی و لجام گسیختگی و بالآخره هیچی و پوچی زندگی تشویق و توجیه کنند؟
من فکر می کنم که افغانستان از دست افراطیون چه چپ و چه راست و چه روشنفکران شتابزده همیشه به پرتگاه خرابی و تباهی سوق داده شده است. در یک قرن اخیر بعد از استقلال افغانستان، افغانستان داشت گامهای استواری به سوی ترقی بر می داشت، اما لانه کردن افرادی مانند محمود طرزی و همدستانش در کنار و دربار شاه سبب شد که افغانستان دستخوش حوادثی شود که دهها سال به عقب بیفتد و افغانستان نتوانست مسیر طبیعی خود را در قطار ملل جهان طی کند. در زمان حکومت کمونستها، خلق و پرچم چنان ذوق شده و سرمست از باده پیروزی شدند که خواستند با گامهای شتابزده و ناسنجیده راه طولانی را که کمونیزم در شوروی و چین در هفتاد سال نتوانسته بود بپیماید، در چنده ما و طی چند فرمان انقلابی!! بپیماید. با اقدامات احمقانه خود خواستند یک شبه از مرحله فیودالیزم به مرحله کمونیزم که بیش از قرن زمان کار داشت، برسند. بعد دیدیم چه فجایعی که پیش نیامد و کشور ما به چه سرنوشتی دچار نشد که بدبختی نیم قرن اخیر نتیجه همان سیاستهای غلط، ناسنجیده و دین ستیزی آنهاست و ملت ما دارد هنوز تاوان آن دوره سیاه را می پردازد. در میان گروه های مجاهدین هم کسان و گروه هایی بودند که با فکر و عمل افراطی خود تحت نام و شعار دین جنایت انجام دادند که همه نتیجه افراط گرایی در برداشت از افکار و عقاید دینی بود. حکومت طالبان به همه واضح است که تحت نام تطبیق شریعت چه کارهای نابخردانه و احمقانه انجام ندادند و حالا با راه اندازی و ادامه ترور، انتحار و انفجار و کشتن مردم بی گناه به نام جهاد چه فجایعی را انجام نمی دهند. با وجود این همه تجارب تلخ و متنوع، بازهم تعدادی دیگر تحت نام و شعار دموکراسی، حمایت از حقوق بشر و حقوق زن و غیره شعارهای فریبنده می خواهند به سلامت اخلاقی و فکری این ملت و سرزمین صدمه وارد کنند و مردم و جوانان و زنان ما را به سوی بیهودگی و هرزگی بکشانند و برای افراطیون دینی دستاویزی بدهند تا به جنایات و قتل مردم بی گناه و قوای مسلح کشور تحت عنوان جهاد و مبارزه با فساد دامه دهند و از جوانان متدین و آزاده ما سرباز گیری کنند و بازار ترور و وحشت را بیشتر از پیش رونق دهند.
توصیه من به همچو افراد ـ و احتمالا سازمانها ـ این است، به لحاظ خدایی که به آن ایمان دارید، کاری نکنید کشور ما یک بار دیگر به سالهای دهه 90 قرن گذشته بر گردد و بی نظمی و انارشیزم بار دیگر بر کشور مستولی گردد، سرنوشت کشور به دست خود ما به سوی ناکجا آباد و در نهایت به پرتگاه نیستی سوق داده شود. بقای وطن و مردم گذشته از اختلافات فکری و سلیقه ای ... مسئولیت مشترک همه ماست، پس شما هم در برابر سلامت این کشور و مردم آن مسئولیت دارید. بااحترام

>>>   سلام دوستان عزیز!
من واقعا متاسف هستم برای بعضی از کسانی که نظریات شان خیلی ناامید کننده است. مخصوصا برادری که همه نعمت های الهی را مدیون غربی ها میداند وبرادر دیگه که میگه ما در خواب 1400 سال پیش بودیم . برای یک بار که هم شده با خودت فکر کو نعمت نفس کشیدن نعمت بینائی نعمت درک نمودن نعمت شنیدن تمام اعضای بدنت سالم است کاهی هم شده که به خاطر این همه نعمت های کا الله ج برایت ارزانی نموده تشکری کنی باز هم امدی و بالای اسلام انتقاد میکنی. افسوس است به حالتان.
محمود
کابل

>>>   زنان نیمه عریان از اهل جهنم اند وخداوند انهارا وچشمانی را که به انهانگاه میکند لعنت کرده است. دلهای انها ودلهای کسانیکه ازانها خوش شان میاید در فتنه مبتلا است.الحدیث

>>>   هر چیز که افراطی باشد به ضرر مردم هست . افراط در اسلام خوب نیست ابتذال و بی بند وباری هم خوب نیست .

>>>   چهل سال دربندبودن وازحقوق انسانی خودمحروم بودن حالاازحق خوددفاع میکنن وشماانراناروامیدانید
کسانی که هزاران خانواده رابی سرپرست کردن وزنان مسلمانی که ازفقروبدبختی وبی سرپرستی دست به تن فروشی میزنن ایاگناه انان برگردن کیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هشتاددرصدملت که زیرخط فقراقتصادی باشن دیگرچه فرهنگی برای انان میماندمقصرکیست همه سیاستمداران که برای قدرت میجنگن
ایاکسانی که میگوین پای انان برهنه است ایاازدرددل انان خبردارید ؟؟؟؟؟؟
دین اسلام دین میانه روی هست نه ظالم ونه مظلوم
وهیچ کسی حق نداردبه دیگران توهین کندوهراتفاقی میافتدبایددرمحکمه وباحضورقضات عالی رتبه حل وفصل شودوکسی حق نداردخودسرانه کسی راموردازارواذیت قراردهد
ای ملت گمراه بیدارشوید

>>>   به فکر من موسیقی هیچ ایرادی ندارد بلکه بسیار هم عالیست . اگر موسیقی غربی است و حرام است پس موبایل موتور . کامپیوتر . اینترنت . برق و غیره هم حرام است و همین طور پتلون هم حرام است . خطاب کسانی که می گویند حجاب اجباریست بدانید که در زمان پیامبر اسلام اصلا حجاب اجبار نبود بلکه دلخوا بود . و خطاب به کسانی که می گویند بعضی کشف حجاب کردن و مخالفت نشان میدهید حتما شما نگاه کردید به این زنان بی حجاب که در اینجا مخالفت نشان میدهید پس از کجا میدانید که این بانوان کشف حجاب کردن . من واقعا متاسف هستم برای کسانی که فقط صحبت می کنند ولی خود به اینکار ها عمل نمی کند . از صحبت خداوند تعالی در کلام الله باید به عقیده یک دیگر احترام قائل شویم پس من هم به عقیده همه احترام قائل می شوم . از سخنان من تاییدی این فرهنگ نیست فقط نظره خود را بیان کردم .
والسلام حبیب الله یوسفزی

>>>   من فکر میکنم که وزارت ارشاد حج و اوقاف با بودجه دولتی یک چینل تلویزیونی کاملآ دینی را بصورت بیست و چهار ساعته تاسیس کند و در ایام رمضان و محرم نیز پروگرام های خاص رمضانی و ماه محرم را در آن نشر کند و با قیمانده چینل های تلویزیونی را بگذارند آزادانه پروگرام های دلخواه خویش را مطابق به قوانین و مقررات نشراتی افغانستان با در نظر داشت رقابت بازار آزاد جهت تمویل خویش به پیش ببرند.
هرکسی که دیگر پروگرام های تلویزیونی را مبتزل میداند و تفکرات طالبانی دارد، میتواند چینل تلویزیون وزارت ارشاد و حج و اوقاف را تماشا کند و هیچ کس مانع آن نمیشود.
اما در عین حال تماشاچیان چینل های تلویزیونی دیگر نیز به این اشخاص حق مداخله را به اینطور اشخاص نمیدهد که بالای مردم بزور بقبولانند که مردم چه را ببینند و چه را نبینند، مثلی که در دوران طالبان در مابین شهر مردم را بزور چوب و سوته و تهدید، مثل گاو و گوسفند ،بطرف نماز خواندن میبردند.
امید وارم نشر شود.

>>>   آیا میشود از برود کاست تلویزیون های وابسته به مافیها سرگرمی های درست و تربیتی را انتظار داشت در حالیکه من با موسیقی وترانه های زنان کدام مشکل ندارم اما انهاییکه دیگران را محکوم به الحاد میکنند وخود را مجاهدین نام میگذارند واکثرا مالکین وگرداننده تلویزیونها هستند باید پرسید که با این همه خونهای انسانهاییکه هر روز جاری است میشود رقص وپای کوبی نمود وشاد زیست .؟

>>>   با سلام و تبريك عيد سعيد فطر.
پدر من كمونيست بود يعني آدمي بود كه نه به خدا و روز قيامت ايمان داشت و نه پاي بند اصول و أخلاقيات إنساني بود به همين دليل و دلائل ديگر ما فرزندان به همراه مادر مان شديدا به سمت دين و مذهب متمايل و معتقد شده بوديم براي همين من علوم ديني را به صورت تخصصي فرا گرفتم و با يك مرد روحاني و ملا ازدواج كردم.
من فعلا نه آنچنان اما به اندازه كافي ملا هستم. چند سالي است كه وقتي آيات و احاديث را پيش خودم تجزيه و تحليل مي كنم به عنوان يك زن احساس ميكنم كه إجحاف بزرگي در حق ما زنان شده است. حالا ديگر مثل گذشته به اسلام اخلاص و ارادت آنچناني ندارم .
ما افغانها يك ضرب المثل داريم : كج بنشين راست بگو . راست اين است كه زير بناي تمدن امروزي غرب را تمدن إسلامي تشكيل داده است. كساني كه از اسلام به عنوان ركود و خواب ١٤٠٠ ساله ياد ميكنند به خدا و به كرامت و وجداني إنساني قسم أفراد بسيار كم سواد هستند و افرادي هستند كه از نظر روان شناختي دچار يك نوع بحران هويت و حقارت نفس شده اند. من از سر خير خواهي به اين أفراد ميگويم : شما كه اين همه ادعاي علم و دانش داريد فقط يكبار تمدن إسلامي را در منابع غربي مطالعه و تحقيق كنيد

>>>   نويسنده محترم درصورت كه مخالف رسم ورواج هاى غربى ها هستين اول تلويزيون خانه تان را در سرك باندازيد ومبايل خودرا دور كنيد ولباس كه در جان تان است درو كنيد واز دالر معاش نگيريد از ما وشما كرده غربى ها٨٥ فيصد قران شريف عمل ميكند اين چيز ها در افغانستان نو نيست در سابق در افغانستان در هر ولايت سحنه يا رقاصه خانه بود تمام مسافرين شب تاصبح را درانجا تير ميكردند جلو رشوت را تبليغ كنيد قوم دوستى را بين مردم تبليغ كنيد جلو انسان كشي را بگيريد من طرف دار سخناننويسنده نوهم هستم در دردوبى بهترين دختر هاى دنيا است وبزرگترين پيسه داران وحاجى ها ميرود هم مسلمان هستن هم زياد دنيا در مشت شان است وكيلان پارلمان كجا ميروند در يك اطاق دودختر نزد شان ميباشد همه حاجى ومسلمان است پس در تلويزيون چيكار داريد از زرومندان وترياك فروشان است هيج زور تان نميرسد وهم نگويد يك بار قرآن شريف را به معنا انرا بخوانيد٠

>>>   صد فیصد درست است که این تفریط گران را متوجه به واقعیت اسلام کند تا باشد از فرهنگ اصیل اسلامی تجلیل بعمل آرد.
عبدالله ریحان

>>>   مردم کابل ضرب المثلِ دارند، که میگوید، گوشت اش خوب است اما شوربایش را خوش ندارم. از پول های باد آوردۀ غرب خوش ما می آید، اما فرهنگ شانرا خوش نداریم. فکر می کنید که گربه به رضای خدا موش می گیرد.
کسی که با شیطان پیمان می بندد از عاقبت آن هم آگاه ست. دو سال قبل تمام مردم افغانستان طرفدار پیمان امنیتی و سترادیژیک با امریکا بودند. حالا و در آینده باید عواقب از این بدتر آنرا نیز خواهید دید.

>>>   این حرف ها فقط نظریات شماست ؛نباید انتظار داشت هر کسی مثل شما فکر کند.....!!
دین یک مسئله شخصی و کاملا خصوصی است هیچ کس نمیتواند افکار دیگر انسانها را زیر سوال ببرد و در مورد حرف شما اینکه جامعه به سمت غرب زدگی پیش میرود! من سوالی دارم غرب زدگی چیست ؟؟ هر کس که ازادانه زندگی کند و هیچ زیانی به دیگران نرساند این آیا از نظر شما بد است؟ غرب زدگی فقط یک اصطلاحی جهت جذب افکار مردم به سمت تفکر شخص گوینده هست. باور کنید اگر به جای وقت گذاشتن ویادداشت یک صفحه بر روی این گونه مسائل فقز یک خط از مسائل اقتصادی و سیاسی مینوشتید تاثیرات بسیار بیشتری بر روی پیشرفت کشور میتوانستید داشته باشید. متشکر از شما

>>>   شماکه معتقد استید دموکراسی وارداتی است آیین های مختلف
چیست؟ آیا بر خلاف متون با زور و جنگ نیامده ؟
مدقق کابل

>>>   چه فایده میگوئیم میگوئیم ولی متاسفانه گوش شنوا ی که درین راستا اقدام عملی نماید وجود ندارد این صرف وصرف تبارز احساسات است و بس یکی از نواقص شبکه های اجتماعی اینست که درد را شریک ساخته وانرا زیاد میسازد متاسفانه هیچ تداوی نمیشود بلاخره چه خواهد شد همه ما می فهمیم که رسانه ها به طرف غلط روان است صرف یکی دیگر را اگاه ساختیم متاسفانه درمان وجود ندارد.مثلا میگوئیم امریکائی ها ظالم است ولی متاسفانه ظلم بشکل سیستماتیک جریان دارد.
بالاخره این یک بار نیست از صد بار هم اضافه شد که میگوئیم رسانه ها بشکل افراطی حرکت دارند ولی هیچ سودی نبخشید درد بالای درد اضافه شد.
غمکش از جوزجان

>>>   به به اقای یوسفزی روشنفکر.....

>>>   کاملا موافقم با نویسنده محترم
دوستان که با نویسنده محترم موافق نیست توصیه من رای آنها! آیا دوست داری که زن/خواهر و یا مادر خودت درین مجالس مبتذل و رقص های مختلط را انجام دهد - اگر دوست داری خو نام خود را مرد مسلمان نگذار....
بیژن

>>>   احسنت بر نویسنده محترم که محترمانه وقایع دردناک کشور را بازگو کردند.
در تکمیل سخنان شما برادر عزیز باید بگویم که:
تا زمانی که حکومت و بعد از آن رسانه در دست انسان های نا اهل باشد از این بیشتر نمیتوان انتظار داشت.
حقیقت تلخ کشور ما این است که اگر تا دیروز دست و ما و جان مردم ما از دست طالب و القاعده و دیگر تروریست های عربی و اروپایی امنیت جانی نداشتن، امروزه ناامنی روحی و فکری هم به آن اضافه شده است
همان اربابان که جیب طالبان و القاعده و داعش خونخوار پر پیسه می کند تا جان افراد بیگناه را بگیرند، همان ها جیب افراد دیگر پر پول می کنند تا ایمان و غیرت و ارزش های انسانی و دینی را از مردم ما بربایند.

>>>   سلام
باتشکر از نویسنده محترم
به نظر می رسد دوستان موضوع بحث را خلط کردند ودقیقا نمیدانند در باره چه مطلبی سخن می گویند آنچه مورد بحث است ابتذال ورقص وآواز مختلط زن ومرد وترویج آن به وسیله رسانه ها وتشویق زنان ودختران وجوانان به سوی آن است ، که به ده ها دلیل قرانی ،روایی ،روانشناختی وجامعه شناختی ضررها وپیامد های منفی آنان ثابت شده است .
پیشرفت های علمی جهان غرب که به قول خود دوستان ریشه در تمدن اسلامی دارد هیچ ارتباطی با این فرهنگ ابتذال ورقص واواز ندارد ودومقوله جدا از هم هستند وعلت این پیشرفت های علمی رقص واواز وابتذال نیست که حالا ما برای رسیدن به رشد وتکامل درپی ترویج آن باشیم امیدوارم جامعه ما به این شد وبالندگی برسند که پیامدهای هر پدیده را درست بشناسند که ناخود آگاه در دام دیگران نیافتند

>>>   آنچه وارداتی نیست بگویید چیست ؟
نسرین هیلی

>>>   آیا میشود پولش را دوست داشت و گرفت کمک نظامی اش رابه جان قبول کرد. اما خودش را رد کرد . رییس جمهور که با عمده ارکان اداری -نظامی و اقتصادی کشور به ورشو پایتخت پولیند به خاطر کسب کمک امریکا و جهان سفر کرده اگر اطمنان به حمایت نظامی آنها در حفظ امنیت نیم بند کشورنباشد ممکن نه بود همه بروند و کشور آسیب پذیر را در برابر جنگ اعلام نه شده ای پاکستان به پیش مرگی طالبان وطن فروش و سفره خوران داعش تنها بگدارند . یا میخواهید کابل در یک حمله ای
سریع و منسجم دشمن اشغال گردد آنوقت چه .....
م.کریم نظیف کابل

>>>   اگر انقدر اوضاع رسانه ی افغانستان خراب است پس چرا مردم کاری نمیکنند چراهیچ حرکتی نمیکنند شما مردم افغانستان هیچ وقت غیرت به خرج نمیدهید

>>>   من از کسانی که مخالف حجاب وعفاف هستند مخواهم اول قبل از نظر دادن وضعیت دین خود را مشخص کنند که ایا مسلمانند یا غیر مسلمان اگر غیر مسلمان اند حرفی با انها نیست چون افغانستان کشوری مسلمان است وقانون اسلامی در ان باید رعایت شود قانونی که قران انرا تبیین کرده نه قانون طالبانی واسلام امریکایی .اگر مسلمان هستید پس ما روشی را که قران برای زن مسلمان بیان کرده در مورد حجاب وعفاف باید رعایت کنیم وبهترین کسانی که ان را به بهترین نحو اجرا نمودند پیامبر وخاندان واهلبیت ایشان است ایا نه این است که ما از انان باید طبعیت کنیم ؟ایا زنان پیامبر بی حجاب یا بد حجاب بودند؟ ایا اهلبیت ایشان بدحجاب یا بی حجاب بودند؟. ایا زنان خلفای راشدین حجاب را رعایت نمیکردند؟ کدام یک از زنان صحابه بد حجاب بودند ؟اگر مسمانیم واسلام راقبول داریم باید از انان پیروی نماییم واگر مسلمان نیستیم از اسلام مایه نگذاریم وشجاعانه بگوییم. نظر من خارج از اسلام است. والسلام.

>>>   همش ازروی جهالت وگمراهیست وفقرفرهنگی ونبودن دین درخانواده ،ملت افغانستان یک ملت سنتی ودینی است این بزگ کاری هامقبول ملت شریف افغانستان نیست این سیاست امریکاوغرب است که ازیک طرف تندروهای مثل داعش وامثالهم رابوجودمیارن ازیک طرف عریانی وبی حجابی رادامن میزنند، من فکر میکنم بعضی از این شبکه هانوکروعمال همان آمریکای ... است که اینطور ی برنامه های زددینی وزدفرهنگی پخش میکند...سیدمحمدتقی نقوی...

>>>   هندوانه هندوانه را دیده رنگ میگیرد همسایه همسایه را دیده پند میگیرد دختران وپسران جوان کشور ما از حرکات ورفتار های همسایه های غربی وجنوبی کشور ما تقلید بیشتر میکنند تا تقلید از غربی ها خواهی نخواهی تاثیر همسایه سایه می افگند بر بالای همسایه اش همه ما شاهد وناظر هستیم وسدی ها وکلیپ های ضبط شده تصویری از کشور های مسلمان همسایه های خود را میبنیم وازطریق رسانه های تصویری هم پخش میگردد که حجاب اسلامی صد درصد نه در کشور همسایه غربی ما ونه در کشور همسایه جنوبی ما مراعات میگردد وبه تناسب همسایه جنوبی ما همسایه مسلمان غربی ما حجاب اسلامی نه بشکل صد در صدی ان قسما از جانب خواهران مراعات میگردد که همانگونه ی که در افغانستان هم از طرف خواهران ومادران ما حجاب اسلامی مراعات و عملی میگردد اگر قرار بر این باشد که صد در صد حجاب اسلامی مراعات گردد نباید صدای پای زنان شنیده شودونباید اواز انرا نامحرم بشنود ونباید به مرد نامحرم گفتگو کند ونباید در انزارعمامه نمایان گردد وصدا بکشد وغیره چیز های دیگر پس در کدام مملکت اسلامی چنین چیزی عملی گردیده که در کشور ما عملی نشده است مراعات ادب واخلاق اسلامی تنها بر زنان واجب گفته نشده مردان هم مکلف به مراعات ادب واخلاق اسلامی میباشند ایا مردان کشور های اسلامی ما بر بالای خود عملی کرده اند که بر زنان انتعقاد وخرده میگیرند که چنین نکرده اند وچنان نکرده اند پس بهتراست که از خالق خود هدایت طلب باشیم بهتر است تا خداوند ما را براه راست رهنمون فرماید
. کابلی

>>>   اینقدر ... نباشید و گیر ندید به این رسانه ها , هر کسی مخالف است خب این شبکه ها را نبیند , کسی مجبورتان نکرده که ببینید , هر کس دوست دارد برود به مسجد خب برود و هر کس دوست دارد برود به میخانه خب برود , هر کس دوست دارد ببیند و هر کس هم دست ندارد نبیند , همین .... که مملکت را به ویرانی و خرابه تبدیل کردید , کشورهای دیگر مشغول تحقیقات برای اینکه آیا میشود در سیاره مریخ زندگی کرد و در حال اکتشافات در فضا هستند , ما افغانها هنوز درگیر ... بهشت , انتحاری , تفکرات طالبانی هستیم . افسوس میخورم از اینکه افغان هستم و خجالت میکشم که چرا افغان هستم و در بین فاحشه های مغزی زندگی میکنم

>>>   من نمی فهمم که چرا همه اسلامیت را در مواظبت از زنان محدود میکنند .
از جناب نوسنده که میگوید ملت تحت تاثیر غربی ها رفتند وبرادرانیکه نظرش را تایید کردن سوال دارم:
آیا تولید مخدرات خلاف شرع وقوانین اسلامی نیست؟
آیا این فساد گسترده را که فعلاً در کشور جریان دارد اسلام جایز دانسته ؟؟
آیابهشت وجهنم برای خانم های افغان درست شده که اگر باحجاب بود برن بهشت واگر خجاب شان درست نبود مستحق محاکمه صحرایی شوند؟؟
آیا این همه قبل ، غارت ، چپاول بیت المال در شریعت لازم وجایز است؟؟؟؟
آیا فروش زن را شریعت جایز دانسته ؟؟
چرا همه چشمان شانرا به زنها دوخته اند: فلان زن بیحجاب است وفلان زن کنسرت داد.
چرا این همه ظلم واستداد وفساد وآدم فروشی را نمیبیند ودر موردش بحث نمیکنید .
منم با بعضی مزخرفاتیکه در رسانه های تصویری میبینم مخالفم متاسفانه در تلویزیون ها چیزی آموزنده جز ستاره افغان نمیبینم ولی چی کار کرد؟
مکان تفریح وگردش در کشور ما وجود ندارد ، برنامه خاصی برای بزرگداشت از مراسم عید هیچ نیست . حالاشما بگوین این ملت تاکی در کنج خانه ها از عید و خوشی های عنعنوی خویش بزرگداشت کنند؟
با در نظر داشت جناب نوسنده دعا کنیم تعداد مرده ها زیاد شوند تا بتوانیم سه روز عید را برای تسلیت بازماندگانش مشغول شویم

>>>   نه زی افراطی ونه زی تفریطی
در افغانستان ملت یا از شدت افراط ... ها درعذاب ویا از شدت تفریط شان.
"شفق"

>>>   با وجود این فاحشه ها و غرب زده ها وطالبان وحشی وخونخوار این سرزمین با فرهنگ وتمدن دیگر رویی از ابوعلی سینا ها و ابوریحان ها و مولانا ها وخوارزمی ها و سنایی ها وسید جمال الدین ها ورابعه بلخی ها و عایشه درانی ها و و......را نخواهد دید

>>>   از تماشای تلویزیون های افغانی در روز های عید و سال نو متنفرم،‌به دلیل اینکه تمام برنامه های شان به دلاک ها اختصاص داده شده گویا مردمان این وطن هرگز روی غم و رنج را ندیده اند و با شکم سیر فقط یگانه خواست شان غذای روح است. جالب اینجاست که دولت به خصوص وزارت فرهنگ هیچگونه نظارتی بر نشرات این تلویزیون ها ندارد، نمیدانم لایحه وزارت فرهنگ دربرگیرنده کدام موضوعات است؟!!!
ش ش ق

>>>   ازمقامهای وزارت داخله ،وزارت عدلیه وستره محکمه خواهش میکنیم که جلوی اینگونه فساد غیر اخلاقی رابگیرند درغیراین صورت تمام خونهای پاک شهداریخته شده این کشور دامن گیر شماخواهد شد.
ازوزارت اطلاعات وفرهنگ کدام گلایه ای نداریم زیراکه اوخود یک غربی است برهمین خاطر وزیرشده است .
بااحترام

>>>   جناب نویسنده تشکر که در موزد وطن چندنکته را برای هموطنان اظهار نمودید:
آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مرووت با دشمنان مدارا
خوب است که هر کس حد اقل فرهنگ افغانی خود را بدانند ملت افغانستان به این تعداد چینل های تلویزیون ضرورت ندارد نهایت یک چینل برای خبر، یک چینل برای سپورت یک چینل برای کسانی که تکلیف شان زیاد است موسیقی یک چینل اکشافات، معارف و یک چینل درقسمت نیروهای امنیتی و بس
دیگر ملت ما انقدر تشنه فساد نیست که برای ما کشورهای غربی و یا شرقی بخصوص ترکیه و هند که هنوز دختر وبچه عروسی نمکنند از آنها سمره عشق شان به شکل طفل بی سرنوشت بدنیا می آید و در آینده ان طفل شاید دزد، رهزن، ویا دهشت افگن ببار آید و گناه همان کس بدوش همان کسانی خواهد بود که در فکر سمره عشق بودند.
افق الله حسن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است