بی مسوولیتی نمایندگان دلیل بر بی اعتمادی مردم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۴    ۱۳۹۵/۴/۱۵ کد خبر: 117913 منبع: پرینت

در این برهه از زمان که کشور با وضعیت بحرانی به سر می برد و سعی می شود با اصلاحات انتخاباتی فساد اداری را کاهش و با شرکت در جلسه وارسا شرایط امنیتی کشور بهبود پیدا کند نمایندگان محلس,کشور را به حال خود رها کرده به حج رفتند و یک روز از جلسات مجلس را به تعویق انداختند که این موضوع با خشم شدید مردم روبرو شد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، ذبیح فرهنگ استاد دانشگاه در اینباره می گوید دلیل بی مسوولیتی وکلای مردم در مجلس عدم شناخت مردم از نامزدهای انتخاباتی و انتخاب افرادی که شایسته تصمیم گیری برای آینده مردم را ندارند می باشد و معیارهای درستی درنظر گرفته نمی شوند. پس هنگامی که این اشتباه رخ می دهد امکان استفاده هرچه بیشتر ابزاری از قدرت برای این افراد به وجود می آید.

او در مورد مشکلات و ضعف های پارلمان اینگونه می گوید که پارلمان ما یک پارلمان حزبی نمی باشد تا آنچه در پارلمان رخ می دهد تفکر باشد و دسته بندی های قومی اصل قرار نگیرد. بحث دوم هم بحث ضعف اداری پارلمان می باشد که هیات اداری نمی توانند مجلس را به خوبی اداره کنند.
مساله دیگر نیز غیرحضوری بودن اعضای پارلمان می باشد که تعدادی زیادی از آنها به صورت غیر حضوری نظر خود را اعلام می کنند و این بی توجهی آن ها به مجلس را می رساند .موضوع دیگری که مورد بحث است به دلیل مشروعیت یا دلایل دیگر که تبیین کننده رفتار پارلمان شده است و نوعی بی اعتمادی مردم را در پی داشته است.
در نهایت مساله آخر عدم وابستگی مجلس به دولت و تقابل این دو قوه در برابر یکدیگر که یک بی نظمی و نابسامانی را در پی داشته است و راه حل را در تعامل و همکاری این دو قوه می داند.

این استاد دانشگاه، دلیل نارضایتی از مردم اینگونه می داند که وقتی مردم سرنوشت خود را به دست نمایندگان می سپارند هیج تضمینی برای استفاده صحیح این نمایندگان از وکالت مردم نیست و امکان دارد که نمایندگان از این حق وکالت هرگونه استفاده ای را داشته باشند.

به باور وی نمی توان تمام نمایندگان را هم سنگ و هم طراز دانست زیرا که برخی از نمایندگان به صورت جدی در جهت منافع ملی تلاش می کنند اما پارلمان غیرحزبی همواره با اینگونه مشکلات روبه رو خواهد بود.

فرهنگ، نمایندگان مجلس را به سه دسته تقسیم می کند. یک دسته آن نمایندگانی می باشند که دست به هرنوع فسادی می زنند و متاسفانه اکثریت جمعیت را شامل می شوند.دسته دوم نمایندگان منفعل و خنثی و دسته سوم نیز نمایندگان دلسوز مردم می باشند که به دلیل اقلیتشان کاری از دست شان بر نمی آید.

او معتقد است این ضعف و بی مسوولیتی باعث بی اعتمادی مردم نسبت به نظام دموکراتیک و جمهوری می شود.
همینطور اینکه وقتی قوه ها به خصوص قوه ی مقننه و اجراییه دچار اشکال شوند نمی توانند به صورت عادلانه قضاوت کنند و در نهایت باز هم بی اعتمادی مردم را در پی خواهد داشت.

کد (24)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است