افضلی: مقابله با فساد اداری فقط یک مبارزه انتخابی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۲    ۱۳۹۵/۴/۱۵ کد خبر: 117911 منبع: پرینت

فساد اداری یکی از معضلات موجود در داخل کشور می باشد که متاسفانه دارای ریشه عمیق و قدیمی است و مقابله با آن نیاز به یک قدرت سیاسی قوی و تصمیمات جدی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، سید اکرام افضلی رییس دیدبان شفافیت افغانستان از اقدامات علیه فساد به عنوان مبارزات تبلیغاتی نامزد های ریاست جمهوری یاد می کند و می افزاید: این مبارزات علیه فساد را از شروع حکومت وحدت ملی وعده داده می شد که فقط جنبه تبلیغاتی و شعار دارد و در این دوسال متاسفانه افغانستان نتوانسته است از شفافیت نسبی برخوردار شود.

آقای افضلی می گوید : اگرچه که دستاورد زیادی در این زمینه نداشته ایم لیکن تغییراتی را می توان در زمینه نظارت بیرونی و دستگاه قضایی را مشاهده کرد. امید می رود که با این تغییرات تا حدی بتوانیم فساد را از دستگاه اداری کشور ریشه کن کنیم.

وی درخواست افغانستان برای تمویل نیروهای امنیتی در نشست وارسا را منطقی و قابل قبول می داند و معتقد است که افغانستان به این کمک ها احتیاج دارد و جامعه ی بین الملل متعهد به کمک های مالی تا سال 2020 شده است. اما به موضوع فساد در نشست وارسا توجهی نمی شود و بیشتر کمک های امنیتی در نظر گرفته می شود و بحثی که باعث نگرانی است کنفرانس بروکسل می باشد که اطمینان نداریم تا افغانستان بتواند دستاورد خوبی در این نشست داشته باشد.

افضلی، وجود معضل پولیس خیالی را بیشتر در مناطق جنگی می داند که افسران پولیس فرار عسگر هارا گزارش نمی دهند و از این مورد به نفع خود سو استفاده و حقوق آن ها را دریافت می کنند. به باور وی متاسفانه نهاد جدی برای مبارزه با این فساد تشکیل نشده است.

رییس دیدبان شفافیت، معتقد است این فساد اداری می تواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله فروختن منسب های پولیس؛ ترفیع افراد نظامی برحسب روابط شخصی در اردوی ملی و هنگامی که این ترفیع منسب ها به دلیل شایسته سالاری و لیاقت افراد نباشد باعث می شود تا روحیه لازم جهت یک نظام شفاف میان عسگرها و اردوی ملی وجود نداشته باشد. هنگامی که یک نظام حقوقی مناسب جهت حمایت از این ها نباشد در نهایت باعث فرار سربازان از اردوی ملی می شود.

به باور وی این فساد باعث افزایش تجارت مواد مخدر و معدن کاری های غیر قانونی در داخل کشور می شود که معادن و منابع مهم کشور به غارت برده می شود از جمله معدن و منابع بدخشان و هلمند که نیروی امنیتی نیز هیچ اقدامی در این زمینه نمی کند.

او فساد در داخل کشور را نهادینه می داند و معتقد است که نمی توان در آینده ی نزدیک این فساد را از بین برد چرا که این شبکه های فساد حامیان قوی در میان سیاستمداران و ارگ نشینان دارند پس عزل و برکناری این افراد به سادگی امکان پذیر نمی باشد.

رییس دیدبان شفافیت، لازمه ی این کار را وجود یک قدرت سیاسی قوی می داند زیرا این افراد تبدیل به قدرت های سیاسی اقتصادی و نظامی شده اند و چه بسا که برکناری و عزل این افراد مشکلاتی را برای حکومت وحدت ملی در پی داشته باشد.

افضلی، خاطر نشان می کند که اگر دولت افغانستان بخواهد ثبات و امنیت را در داخل کشور برقرار و سهم خود را از صلح جهانی داشته باشد باید اینکه فساد را از میان افراد بلند مرتبه قدرت و همچنان از وزارت داخله و وزارت دفاع ریشه کن کند.

کد (24)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است