یک جانبه بودن به سمت آمریکا اشتباه است
یک جانبه بودن سیاست های خارجی به سمت آمریکا و ناتو از اشتباهات است. دولت باید ارتباطی همه جانبه با همه کشورهای جهان و با همه ابرقدرت های جهان داشته باشد و آن را مدیریت کند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۸    ۱۳۹۵/۴/۱۴ کد خبر: 117874 منبع: پرینت

دولت افغانستان بارها خواستار کمک های نظامی از کشورهای جهان شده اند. در تازه ترین مورد، چین محموله های نظامی خود را به افغانستان فرستاده است و تعهداتی در حوزه تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان دارد. چندی قبل ما شاهد چند چرخبال بودیم که هند به افغانستان آورده بود در حالیکه افغانستان چرخبال های روسی هم داشت. چند فروند طیاره هم از جانب آمریکا کمک شد که برخی می گویند این تجهیزات کارایی لازم را در نبرهای افغانستان ندارد. افغانستان متاسفانه با امضای پیمان استراتژیک با آمریکا امید به این کشور بسته است اما با این وجود حالا، اسلحه های سنگین و تجهیزات لازم و قوای هوایی در اختیار ندارد.

محمدصدیق پتمن، عضو هیات رهبری جبهه ملی نوین افغانستان، در برنامه «تحول» گفت: این نشان می دهد که افغانستان در سیاست های خود، همیشه محتاج و محتاج تر بوده است. کمک چین در حقیقت یک پیامی است که می گوید شما می توانید سیاست های مستقلانه تان را برای بیرون رفت از این معضلی که با آن مواجه هستید داشته باشید و اینکه شما تنها متکی به یک کشور، جناح و طرف نیستید و می توانید تمویل کننده ها و دوستان مختلف در ساحات مختلف داشته باشید. این یک پیام مثبت است و اگر حکومت بتواند از این پیام ها استفاده مثبت کند و سیاست های خود را تصحیح کند و روی یک محور و یک تمویل کننده متکی نباشد، می توانیم در حوزه امنیت هم به موفقیت های خوبی دست یابیم.

وی، در خصوص ناکارآمد بودن سلاح آمریکا در افغانستان بیان داشت: دلیل این است که افغانستان برای ناتو جای تمرین سلاح های جدید است. افغانستان همیشه چه برای اتحاد شوروی سابق و چه در حال حاضر برای ناتو و آمریکا جای تمرین سلاح های جدید بوده است. یعنی ابزار جدیدی که تولید شده، در افغانستان استعمال می شود و مشاهده می گردد که چقدر موثر است و در آینده می تواند انکشاف داده شود.

پتمن، در خصوص دلیل حمایت چین از افغانستان اظهار کرد: فعلا شرکت های چینی در افغانستان فعالیت دارند و در بخش ساختمان سازی و در بخش تجاری بر افغاستان اثر می گذارند. همچنین فعالیت های این کشور در حوزه امنیتی نیز اثر می گذارد. چرا که چین نیاز دارد در اطرافش یک افغانستان حداقل بر پای خود ایستاده باشد و افغانستانی که نظام هایش همواره متزلزل نباشد. تغییر حکومت ها یک پروسه معقول در تمام جهان است. این تغییر رویکرد است که چین را متضرر می کند. چین همسایه ای سرحدی است و اتفاقات افغانستان تاثیری مستقیم بر این کشور دارد.

این عضو جبهه ملی نوین افغانستان با بیان اینکه ، حکومت افغانستان باید بتواند منافع ملی افغانستان را در مناسبات با کشورهای همسایه تمثیل و حفظ کند، افزود: تا به حال حکومت های افغانستان نتوانسته اند این کار را عملی کنند و نظام خود راتقویت کند. همیشه حکومت ها بر طول عمرشان فکر کرده اند. و به مقطع زمانی که در اقتدار بوده اند قکر کرده اند. مشکل حکومت های ما و کوتاه بینی آنها در همین بوده است. آنها بر سرمنافع ملی و سرمایه گذاری های استراتژیک طولانی مدت و مناسبات طولانی مدت با کشورها هیچ فکری نکرده اند و همین موضوع ضررهای بسیاری به کشور زده است.و به طور مثال، یک جانبه بودن سیاست های خارجی به سمت آمریکا و ناتو از اشتباهات است. دولت باید ارتباطی همه جانبه با همه کشورهای جهان و با همه ابرقدرت های جهان داشته باشد و آن را مدیریت کند.

وی، دلیل ضعف، سیاست خارجی نادرست و ناکارآمدی حکومت را درسیاست خارجی و داخلی چنین بیان داشت: حکو مت های افغانستان تابحال نتوانسته اند در توسعه افغانستان کاری کنند و از طرفی کشورهای تمویل کننده آن، مانند آمریکا هم نخواسته اند که افغانستان را توسعه دهند و خواسته اند که یک افغانستان ضعیف، قابل مدیریت و برمبنای منافع خود یعنی یک افغانستان شکسته و ریخته را ساخته و تمویل کردند. در افغانستان شخصیت هایی به قدرت رسیده اند که قبلاً فکر نمی کردند که رییس جمهور، معاون و یا وزیر می شوند. یعنی در اینجا برای این موضوع هیچ برنامه ای وجود ندارد. در این خلا فکری هرکسی که به قدرت برسد به ساز و برگ دفتر خود می اندیشد که چگونه آن را تزیین نماید و از وسایل لوکس پر کند و سوار بر چه موتری شود. اینطور نیست که این شخص، سالهای سال درمورد آن فکر کرده باشد و این مقام در ذهنش پخته باشد و به هدف خود رسیده باشد و آن را به خوبی به پیش ببرد. این مقام ها توسط حمایت قدرت های بزرگ نشانده شده اند در حالیکه ممکن است هیچ صلاحیتی هم نداشته باشند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حنیف اتمر :
خط دیورند، ازسر سینه مردم افغانستان تیرشده وهیچ افغان حاضر نخواهد بودکه این خط را به رسمیت بشناسد، درهیچ گفتگوی ما با پاکستان خط دیورند مورد بحث نبوده است. هیچ نوع مداخله کشور دیگر را قبول نمیکنیم و برابر انگشت خاک خود را برای دیگران نمی دهیم.
پ ن
پاكستان ميخواهد كنر و پكتيا و غيره را بگيرد اما اين جاهلان تا پل اتك نيم پاكستان دعوا دارند اينجاست كه ادم نميداند به حال اين مردم بايد خنده كند يا گريه

>>>   ....
ای عربستان در غمت خوشحالم. برای اولین بار از عملکرد داعش ستایش میکنم بخاطر چندین انفجار در عربستان - آنهم در یک روز! وهابی های جنایتکار فکر میکردند که تروریست پروری همیشه مشکل کشور های فقیری مثل افغانستان و سومالیا خواهد بود - نه ایشان. هزار ...

>>>   اگر من می توانستم همه اعراب رابه بحر می انداختم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است