روند شکل گیری حمایت افغانستان از فلسطین
پشتيباني از حقوق مسلم مردم ستمديده و آواره فلسطين و حمايت همه جانبه از آنان براي بيرون راندن متجاوزان صهيونيستي از سراسر فلسطين و حاكميّت بر سرنوشت خويش از روشنترين مصاديق مسووليت ديني هر مسلمان است 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۷    ۱۳۹۵/۴/۱۰ کد خبر: 117719 منبع: پرینت

قدس يا بيت المقدس همان مسجد بزرگ و تاريخى در سرزمین فلسطین است که توسط حضرت داود نبى(ع) تهداب گذارى و بناى آن آغاز يافت و حضرت سليمان(ع) که فرزند حضرت داود(ع) بود، علاوه بر وظيفه نبوت، قيادت و حکومت مقتدر و با شکوه داشت آن را به پايه ى اکمال رسانيد.

اين مسجد قبله ى اول مسلمين بوده، زيرا مسلمانها تا در مکه بودند به طرف بيت المقدس نماز مى خواندند و زمان که به مدينه هجرت نمودند به سوى بيت الحرام نماز را ادا نمودند، بدين ترتيب فلسطين سرزمين انبياء(ع)، مدفن حضرت ابراهيم خليل(ع)، معراج پیامبر اسلام(ص) و... لذا قدس (بيت المقدس) در نزد مسلمانان از جايگاه رفيعى برخوردار مى باشد.

اکنون حدود شش دهه مسجدالاقصی زیر چکمه‌ی صهیونیسم بی رحمانه و ستمگرانه به وسیله غداران و فرعونيان زمان در خون می تبد و از اشغال قدس و كشتار خونبارانه بر مردم مظلوم فلسطین می گذرد واین جنایات تا كنون ادامه دارد و هر روز ما شاهد خونین شدن صفحات تاریخ فلسطین هستیم. هر روز مقامات رژیم اشغالگر قدس از تمامی ابزارهای ممکن برای تخریب حرم قدس شریف واحداث معبد ساختگی خود استفاده می‌کنند و به منظور گسترش حاکمیت خود بر این حرم شریف و تخریب مسجدالاقصی تدابیری را نیز اندیشیده‌اند که اجرای این تدابیر از همان اولین روز استیلای صهیونیست‌ها بر بخش شرقی شهر قدس آغاز شده بود.

براساس شواهد تاریخی که وجود دارد، مردم مسلمان افغانستان از ساليان درازي بدينسو با مجاهدین فلسطينی همنوايي و همدردي داشته و به روايت اسناد، مردم افغانستان به رهبری علما و دانشمندان از نخستین روزهای اشغال بیت المقدس حمایت خویش را از ملت مسلمان فلسطین اعلام داشتند، در سال1327 خورشیدی مسلمانان افغانستان، مخصوصا شهروندان کابل در چندنقطه پایتخت کشور از جمله در مرکز شهر(تکیه خانه میراکبرآغا واقع در چنداول) با جمع آوری کمک های نقدی و آن را به مجاهد فلسطينی ارسال داشتند.

سال های نخستین اشغال قدس شریف، مسلمانان افغانستان، به رهبری شخصیت های دینی و با احساس این کشور به اهمیت و جایگاه رفیع مسجد الاقصی و بیت المقدس و ارتباط متین شان با باورهای اسلامی واقف شدند، آنها در نخستین روزهای اشغال بیت المقدس درصدد ایجاد حمايت از مجاهدین و مبارزین فلسطینی برآمدند، تکیه مرحوم میر اکبرآغا شعبه 403 کمیته اعانه به مجاهدین قلسطینی که شهید استاد میرعلی اصغرشعاع و علامه شهید سید اسماعیل بلخی در راس این تشکیلات قرار داشتند و یک نمونه از رسید پولی (مورخ 7 جوزا 1327 هجری شمسی)که اصل سند نزد نگارنده موجود است که در آن سند مبلغ نُه صد(900) افغانی از شعبه 403 کمک نقدی برای مجاهدین فلسطین به جهاد اسلامی فلسطین کمک گردیده بود.

در سال 1327وقتی مردم افغانستان خبر اشغال فلسطين و جريان اولين جنگ اعراب و رژيم صهيونيستي را از طريق راديوي لندن و رسانه هاي ديگر شنيدند، استاد شعاع، مرحوم مجددی، علامه بلخي، مولانا محمد عطاالله فیضانی و دیگر بزرگان این کشور که در اوج مبارزات سياسي شان در كابل بسرمي بردند و مردم شيعه وسني كابل و ولایات همجوار را به برگزاري تجمع و تظاهرات اعتراض آميز به مسجد پل خشتی فراخواندند، و مسجد نامبرده را محل تجمع برای حمایت از مجاهدین فلسطینی قرار دادند که این حرکت بیانگر حضور برجسته و از افتخارات سابقه مبارزات و ویژگی خاص بزرگان آن روز در حمایت از مظلومین فلسطین و دیگر کشورهای اسلامی را می افزاید.
در اين تظاهرات هزاران تن زن و مرد، شيعه و سنی شرکت نموده بودند که آنها در محوطه و اطراف مسجد جامع پل خشتي كابل تجمع نمودند و نیز آنها کمیته هایی را جهت جمع آوري كمك به ملت مظلوم فلسطين در نقاط مختلف افغانستان با همکاری علما و دانشمندان اهل تشیع و اهل تسنن تشكيل دادند.

علامه شهید بلخي دریکی از اين تجمعات بر عليه اين توطئه استعماري سخنراني آتشيني ايراد كرد و به مردم گفت: «قدر تهاي استعماري و به ويژه انگليس پير، يك عده از يهوديان نژاد پرست را از سراسر جهان آورده اند و بر مردم مظلوم فلسطين مسلط كرده اند و می خواهند به اين بهانه قدس، اولين قبله مسلمين را اشغال كنند.
اي مسلمانان جهان، اي كشورهاي عرب، اي ملل مسلمان، اي بزرگان و علماي ديني؟! چرا يك اقليت صهیونیست بر اكثر مسلمانان پيروز شوند؟ اين در نتيجه پراكندگي و سستي ما مسلمانان است.

امروز يك ميليارد مسلمان در دنيا زندگي مي كنند، چه شده است اينها را كه كوچكترين حركت عليه استعمار پير انگليس و اين شيطان قرن انجام نمی دهند؟! چرا يك عده ي محدود صهیونیست نژادپرست و پول پرست آمده اند و فلسطين را گرفته اند. مگر اين ها به فلسطين اكتفا مي كنند؟ اين ها هدف شان نيل تا فرات و از فرات تا ايران و از ايران تا هرات و از هرات تا بلخ و بخارا است، مي خواهند در آينده برهمه جوامع اسلامي تسلط پيدا كنند و ذخاير طبيعي اين كشورها را غارت كنند. و در حقيقت نگذارند چيزي به نام اسلام قدر تمند، در جهان وجود داشته باشد و دنيا دربست بايد تحت سلطه ی استعمار و قدر ت هاي استكباري باشد.»

شهيد بلخي در ادامه اين سخنراني داغ و آتشين به مسلمانان هشدار می دهد و مي گويد: «صهیونیست ها از هم اكنون در ممالك اسلامي ريشه گرفته اند. ا گر مسلمانان يكپارچه نشوند و يهوديان را از سرزمين فلسطين بيرون نكنند، اين بلاي سرطاني در آينده مشكل و معضل بزرگي براي همه مسلمين خواهد شد. اگر جمعيت يهوديان صهیونیست نژادپرست با نيرنگ هاي استعمارگرانه افزايش يابد، آنگاه ما نمي توانيم آ ن ها را از اين سرزمين بيرون كنيم. بعدها كار فتنه گري آ نها در جهان اسلام آغاز مي شود. اين طرح استعماري غربي براي نابودي ما و شما تدارك ديده شده است.
اي مسلمين ما بايد آگاه و بيدار باشيم. گرايشات شيعه و سني، افغاني و ايراني و عرب و عجم را كنار بگذاريم. وقتي پيامبر اسلام(ص) مبعوث شد، اسلام به شيعه و سني و عرب و عجم تعلق نداشت. براي همه بشريت و جهان بود. توده هاي مسلمانان بايد پيرو حقيقي اسلام باشند. قبله، قرآن، پيامبر و مكتب ما يكي است. ما بايد بيدار باشيم و فريب استعمار انگليس و آمريكا را نخوريم.
اي مسلمانان جهان، و اي كساني كه وجدان بيدار داريد، دست به دست هم دهيم و اين يهوديان را كه در فلسطين لانه كرده اند بيرون كنيم، مگر سرزمين وحي و پيامبران جاي پاي شرك و الحاد است. ما نبايد اجازه بدهيم آ نها سرزمين هاي ما را غصب كنند. زيرا يهوديان نژاد پرست و رژيم غاصب اسراییل خطرنا كترين موجود در روي زمين هستند و اگر اينها در آينده قدرت بيابند به هيچ كس رحم نمی كنند.»(1)
در پي اين تجمع شهید شعاع، شهید بلخي و دیگر بزرگان نامه اعتراض آميز و هشدار دهنده به سازمان ملل متحد و برخي محافل جهاني مي فرستد، و از آ نها مي خواهند كه از مردم مظلوم فلسطين حمايت كنند.

همچنین سال 1349 خورشیدی حرکتی از بین جوانان و توده های اهل سنت به رهبری شهید عبدالرحیم نیازی تحت عنوان «سازمان جوانان مسلمان» و نیز اعتراضات علمای اهل سنت در مظاهره مسجد پل خشتی به رهبری مولانا عطاالله فیضانی(ره) آغاز گردید که علماء و جوانان روشنفکر مسلمان سعی در افشای چهره ی احزاب وابسته به کمونیست ها و خود فروخته گان جریانات چپی داشتند.

همزمان با همین حرکت، در بین تشیع در آغاز دهه پنجاه حضرت آيت اللّه العظمى واعظ شهید با گامى بلند و محكم اقدام به انتشار اولين مجلهى دینی، سیاسی در افغانستان تحت عنوان «برهان» نمود كه «برهان» در آن شرایط مجلهى دینی، سياسى و فرهنگى بود که آن نشریه در جهت همبستگی امت اسلامی تلاش می نمود و حضرت آیت الله واعظ شهید(ره) و دیگر بزرگانی که همکار قلمی با این نشریه مذهبی بودند با ارائه مقالات ارزنده به دفاع از كيان اسلام پرداختند، علاوه برآن شهید آیت الله واعظ در منابر خویش نیز این گونه سئوالاتی را مطرح می کرد که چرا قدرت های استعمارگر، مخصوصا غرب میان ملت های مسلمان اختلافات را دامن می زند و آنها را پارچه پارچه می کنند و آنها صهیونیسم و کمونیسم را به وجود آورده اند و بین جوامع اسلامی اختلاف و دوگانگی ایجاد کرده اند.

شكي نيست كه توجه اين عالم مجاهد به ملت فلسطين محدود نبوده و در سخنراني هاي خود همواره از انقلاب الجزاير و ساير نهضت هاي اسلامي در جهان اسلام دفاع كرده و چانچه در يكي از سخنراني هاي خويش مي فرمايد: «از غرب آوازه ای بلند می شود که او خیر خواه بشر است، از شرق آوازه‌ی دیگری می آید که او خیرخواه کارگر است، تمام این ها مثلش، مثل قصاب و گوسفند است، که یکدسته رشقه را به بغل گرفته، شصت و هفتاد رأس گوسفند بیچاره را به دنبال خود به کشتار گاه می برد... جهان خواران شرق و غرب چون نهنگ دهان باز کرده اند، تا ممالک عقب مانده را فرو ببرند...» کجایند این جمعیتی که برای فرستادن یک قلاده سگ با قمر مصنوعی به فضا، مظاهره می کنند، میتینگ و مجلس تشکیل می دهند، کجایند در شب ها و روز های که هزاران نفر در ویتنام شمالی زیر بمباران ها وزیر رگبار مسلسل ها کشته می شوند؟ کو مظاهره‌ی این ها؟ این یک میلیون نفوسی که در بنگلادش کشته شد چه کسی مظاهره کرد؟ چه کسی میتینگ دایرکرد؟ برای یک سگ شعار دادند، اما برای یک میلیون انسان که عموماً مسلمان بودند، نه یک مظاهره، نه یک متینگ، نه حتی یک شعار ، ابدا سرو صدای نشد...»(2)

اهداف و کوشش های آیت الله واعظ شهید در بیانات و نوشته ها یش دعوت مبارزه با استعمار، استبداد، استثمار و صهیونیزم بود و همین طور دیگر علمای افغانستان در گذشته نه تنها به این کشور که به همه جهان اسلام نظرداشتند، جهان اسلام را سرزمین خود دانسته و از آن دفاع می کردند. چنانچه در 25 میزان 1352 (برابر 21رمضان1393) چند تن از شخصیت های علمی کشور با اهداء خون های شان برای مجروحین و مجاهدین فلسطینی نامه های نیز عنوان سفارت های مصر و عراق، رؤسای جمهور سوریه، لیبی و الجزایر و یاسر عرفات قومندان عمومی نهضت مقاومت فلسطین ارسال و در آن ضمن اظهار تنفر و انزجار شان نسبت به جنایات و تجاوزات صهیونیزم و ارباب امپریالیستیش امریکا و اشغال فلسطین و به خاک و خون کشانیدند مردم مظلوم و بی دفاع آن سرزمین، از عملیات و پیروزی های ظفرمندانه فلسطینیان قدر دانی و آن را تبریک گفتند. در آن نامه پس از تبریکات پیروزی های فلسطینی ها و اعلام همدردی و همبستگی با ملت مظلوم فلسطین از مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی خواستند تا برای آزادی مسجد الاقصی از مبارزين و مجاهدین فلسطینی دفاع و حمايت نمایند.

این ابتکار نیز توسط علمای بزرگ و مطرح وقت همانند؛ حضرت آیت الله شهید میرعلی احمد عالم و علامه شهید سید عبدالحمید ناصر صورت می گیرد؛ این بزرگواران و همچنین علامه شهید سید محمدحسین مصباح وکالت مرجع دینی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) در امور شرعیه را عهده دار بودند و هرکدام آن بزرگان، در برابر جنایات یهود سکوت نکردند، مخصوصا زبان گویای روحانیت آن عصر، شهید مصباح بارها در سخنرانی هایش در مورد فلسطین و اشغال بیت المقدس اعلام موضع و در برابر جنایات اسرائیل و بیداری افکار جامعه اسلامی اظهار وجود نموده و در سخنرانی های حماسی و علمی خویش توده های مردم، مخصوصا جوانان تحصیلکرده را آگاهی بخشیدند.

همچنین در دهه پنجاه مولانا محمد عطاالله فیضانی(ره) از علمای اهل سنت در مباحث تحت عنوان: «نظریات مختلف کشف ضعف اسلام» در مورد اشغال بیت المقدس و هبستگی امت اسلامی جهت آگاهی بخشیدن اقشار مختلف جامعه تلاش نموده و سال 1354 این اثر در زندان توسط آن شهید بزرگوار تحریر یافته و سال 1358 در پشاور پاکستان به چاپ می رسد، در بخش از این کتاب آمده: ... از این جاست اگر به دقت بنگریم، شرق و غرب همین احساس را کردند که ممالک عربی از پول سرشار نفت اسلحه های مدرن را خریداری نمودند، آنها ترسیدند، مبادا در کشورهای اسلامی کارخانه های بزرگ اسلحه به میان آید و به کمترین فرصت اعلام موجودیت نمایند و با ما در سر ستیز و به مقابله بر آیند، بنا براین غرب با در نظر داشت مسائل سیاسی و اقتصادی خویش یهود را 34 سال قبل بطور غده ی در قلب ممالک اسلامی گذاشت و فتنه جنگ را در این جا در داده و اما این غده سرطانی در واقع برای کمرشکن اقتصاد و عواید ملی خالص عرب این غوغا را به میان آوردند که امروز دو نیم میلیون یهود، یکصدو بیست میلیون عرب را به شکست های مفتضحانه سیاسی و اقتصادی رو برو ساخته و کار به جای رسیده که یکی از اقلام عمده عواید شان صرف خریداری اسلحه های از مد رفته جنگ گردیده که نه تنها از آن به کوچکترین فتح در حفاظت سرحدات خود کامیاب نشده بلکه به شکست مواجه گشته و حتی قروض کمرشکن برعمده ترین ممالک اسلامی مانند مصر، سوریه، اردون و... بار کردند که سرآن به میلیاردها دالر می رسد.»(3)

پس از7 ثور 1357خورشیدی که کمونیست ها در افغانستان قدرت را به دست گرفتند و این کشور مورد تهاجم و تجاوز ابر قدرت شرق شوروی سابق قرار گرفت، علمای طراز اول توسط کمونیست ها زندانی و به شهادت رسیدند، مردم افغانستان برای دفاع از سرزمین شان و تداوم سه دهه جنگهای خانمانسوز دراین کشور و نابساماني‌ها باعث شد که عده ای کثیری از مردم افغانستان به کشورهای همسایه مهاجرت نمایند، دفاع و جهاد مردم افغانستان از این کشور، باعث شد که ملت مسلمان افغانستان نسبت به مجاهدین فلسطینی در تداوم حمایت شان فاصله ای ایجاد گردد.

پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای اسرائیل، مرجع عالیقدر شیعیان حضرت آیت الله العظمی سید روح الله خمینی (ره) از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز، همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.

بنا براین 16 اسد 1358 خورشیدی برابر با سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال 1399 هجری قمری آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری گردید و در پیام امام خمينی(ره) خطاب به مسلمانان جهان آمده است: «من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون، این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند.
پس از صدور پیام تاریخی امام خمینی(ره) در سال 1358 مبنی بر نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس مسمی شده و همه ساله این روز، در سراسر جهان و در میان تمام امت اسلامی، مورد تجلیل قرار میگیرد.
امام خميني(ره) در 25 اسد 1358 چند روز پس از صدور اين پيام در جمع اقشار مختلف مردم در شهر قم به تشريح ويژگي‌هاي روز جهاني قدس پرداخته و روز جهانی قدس را محور وحدت مسلمانان قرار داد و در مورد روز قدس گفته بود: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم(ص) می‌دانم، و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم.»(4)

هر چند سران بعضی كشورهای اسلامی به دليل پاره‌اي ملاحظات سياسي و امنيتي در داخل و خارج از مرزهاي خود، در قبال جنايات اسراییل و در حق ملت فلسطين سكوت اختيار كردند و اما ملت های مسلمان در برابر اشغال فلسطین سکوت نکردند و در بسیاری از کشورهای اسلامی از مبارزه و قيام مشروع مظلومین فلسطینی حمایت کردند، مردم مسلمان افغانستان پس از سقوط رژیم کمونیستی در این کشور، مخصوصا سالهای اخیر با ایجاد صلح و ثبات نسبي در افغانستان، يکبار ديگر داعيه همدردي با ملت مسلمان فلسطينی از سال 1385 خورشیدی برای اولین بار به ابتکار شورای اخوت اسلامی(مرکب از علمای شیعه و سنی) ما شاهد برگزاري مراسم و اعتراضات مسالمت آمیز و همبستگي مردم افغانستان با مردم فلسطين و تجلیل از روز جهانی قدس بودیم، با فراخوانی شورای اخوت اسلامی از سال 1385جمعه اخیر ماه مبارک رمضان، پس از اداي نمازجمعه در صحن و اطراف مسجد پل خشتی، جاده های اطراف مسجد شاه دو شمشیره و چند سال اخیر جاده ای متصل به مسجد میلادالنبی(ص) و اقع باغ بالا و سرک های متصل به کارته پروان به راهپيمايي پرداختند و با اشتراک اقشار گوناگون از نقاط مختلف کابل، در باغ بالا تجمع می نمودند و شخصیت های علمی و سیاسی کشور درجمع اشتراك كنند گان به سخنراني می پرداختند. این روند در دو سال اخیر نسبت به سالهای قبل از لحاظ کمی و کیفی تفاوت های دارد که عوامل و انگیزه چالش و موانع آن در پایان ذکر خواهد شد.

مسوولیت ما در قبال فلسطين چيست؟
شايد نزد بسياري‌ها سوال پيدا شود که چه چيزي ما را با مردم فلسطين پيوند مي‌دهد؟ جواب واضح است و آن اينکه فقط اسلام است که ما را با ساير برادران و خواهران مسلمان ولو درهر جايي از دنيا که باشند پیوند داده و رابطه‌يي ناگسستني ايجاد مي‌کند.
پشتيباني از حقوق مسلم مردم ستمديه و آواره فلسطين و حمايت همه جانبه از آنان براي بيرون راندن متجاوزان صهيونيستي از سراسر فلسطين و حاكميّت بر سرنوشت خويش از روشنترين مصاديق مسووليت ديني هر مسلمان است.

به حكم آية كريمة «اِنّ هذه اُمّتكم اُمَّةً واحدةً»(5) همة مسلمانان در چارچوب مسئوليت مشترك و متقابل قرار ميگيرند بر اساس مفهوم «امت اسلامي» كه برخاسته از انديشه اسلامي و مستند به متون صريح و مؤكد ديني است ديگر مرزهاي شناخته شده بينالمللي و نژاد و زبان و حتي نوع حكومتها نميتوانند هيچ مسلماني را از شمول دايره امت بيرون ببرد و همة سرزمينهاي مسلمانان به عنوان سرزمين امت اسلامي در حمايت آحاد امت اسلامي قرار ميگيرد از اين منظر ملت مسلمان افغانستان نميتواند و نبايد خود را از سرنوشت ديگر ملتهاي اسلامي و مردمان مسلمان فارغ و جدا بداند، فرهنگ اسلامي ما سرشار از آموزههاي مبارزه با ظلم و عدم پذيرش آن و حمايت از مظلومان است. «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتِلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ»(6) اجازه داده است خداوند به جنگجويان اسلام زيرا آنها از دشمن ستم كشيدهاند و خدا بر ياري آنها قادر است آن مؤمناني كه به ناحق از خانههايشان آواره شدند جز آنكه ميگفتند پروردگار ما خداي يكتاست...» «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ...»(7) محمد(ص) فرستادة خداست و ياران و همراهانش بر كافران بسيار دلسخت و با يكديگر مهربانند...» پيامبر اسلام(ص) فرمودند: «مَنْ اَصْبَحَ‌لا يَهتَمُ بِاُمُورِ المُسلِمينَ فَلَيْسَ بِمُسٌلِمِ»(8) كسي كه صبح كند و به امور مسلمانان اهتمام نكند مسلمان نيست. حضرت امام علي(ع) فرمودند:‌«كونوا لِلظالِمِ‌خَصْما وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»(9) دشمن ستمگر و ياور ستميده باشيد.
روشن است كه طبق آيات و روايات حمايت از مظلومان از وظايف مؤمنان است و لذا در اين راستا حمايت از مردم ستمديده فلسطين وظيفه و مسؤوليت ديني ما است.
حتي با صرفنظر از مسؤوليتهاي ديني و علايق ايماني و منافع ملي از مسؤوليتي كه «وجدان انساني» در دفاع از عدالت و صلح و حمايت از مظلومان فلسطيني و رانده شدگان از سرزمين خويش و زنان و كودكاني كه خانه بر سرشان خراب ميشود نميتوان شانه خالي كرد. اين منطق انساني اميرالمؤمنين(ع) است كه ميفرمايند: «اِمّا اَخٌ‌لَكَ فيالدّينِ‌اَوْ نظيرٌ لَكَ فِيالخَلْقِ»(10) مردمان يا برادر ايماني تو هستند يا همانند تو اند در آفرينش پس بر هر انسان آزاده و داراي وجداني لازم است كه به حمايت از مردم فلسطين و ساير مظلومين بشتابد فراتر از عقيده و آرماني كه دارد و اين مسؤوليتي است كه وجدان، اخلاق و فطرت انسانها بر دوش آنها قرار ميدهد.

روند شکل گیری حمایت مردم افغانستان ازمجاهدین فلسطین تا کنون به منظور ادای رسالت و مسئولیت دینی بوده، تجلیل از روز جهانی قدس در این کشور فریاد آزادی خواهی و همدردی و معرفی ملت مظلوم فلسطین برای نسل جوان کشورما بوده تا آنان بدانند که فلسطین و قدس عضو از خانواده جهان اسلام است، دفاع از این ملت مظلوم، مسؤولیت ایمانی و انسانی ماست و غفلت از آن به معنای بی اعتنایی در برابر این رسالت ایمانی و موجب تقویت استبداد در سرزمین فلسطین می شود.

براساس همین انگیزه‌ی دینی و مسئولیت سترگ اسلامی، وظیفه خطیر علما و اندیشمندان کشور را بیشتر از هرقشردیگر جامعه سنگین نموده تا در شرایط کنونی که دشمنان آگاه و دوستان نادان با هراندیشه افراطی و یا تفریط گرایانه ای شان موجب به انحراف کشاندن حرکت های اسلامی می شوند، چنانچه لائیک ها و دشمنان اسلام به بهانه های مختلف تبلیغات مسموم کننده علیه مسلمانان را به راه می اندازند و ایجاد شبهه می کنند، از این رو علمای امروز، چون علمای گذشته کشور در قبال جامعه خویش احساس مسئولیت نمایند و در مقابل نابرابری ها، قانونی و شرعی عمل کنند، سکوت را بشکانند و در برابر بی عدالتی، ستم و سایر مشکلات و معضلات که در جامعه ای اسلامی مان می گذرد سکوت نکنند و حق و باطل را برای مردم روشن سازند و جلو استفاده جویی ها به آدرس احیای ارزشهای دینی را بگیرند، به افراد و اشخاص فرصت طلب اجازه ندهند که قداست و معنویت حرکت های اسلامی را خدشه دار سازند و برعلما هست که در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزند.

وظیفه علما است که از یکسو حمایت از ملت مسلمان فلسطین را همانند اندیشمندان گذشته کشور بومی و به آن جنبه معنوی و مردمی دهند و از سوی دیگر، حرکت های اسلامی و مدنی را فرهنگ سازی نموده و در برابر هر گونه بی عدالتی و ظلم در کشور و دفاع از ملت های مسلمان و ستمدیده با اعترضات مسالمت آمیز شان اظهار وجود نمایند، نباید منتظر تمویل کنندگان اجرای پروژه های مشخص وموردی بیرون مرزی بود که این نوع برنامه های وارداتی جامعه ما را آسیب پذیر می سازد.

از آنجایی که نگارنده این نوشتار در چند دوره انتخابات سالانه مجمع عمومی شورای اخوت اسلامی مسوولیت دارالانشاء این شورا را عهده دار بوده و یکی از اعضای تاثیرگذار کمیسیون برگزاری روز جهانی قدس در سالهای گذشته و در اکثر تجمعات، از گردانندگان برنامه های برگزاری روزجهانی قدس بودم، به این باور هستم که سالهای اخیر تجلیل از روز جهانی قدس و حمایت از ملت مظلوم فلسطین پروژه تجارتی و اقتصادی شده و حتی بسیاری از افراد برگزار کننده و سینه چاکان این مناسبت با جایگاه واقعی قدس بیگانه هستند و حتی شناخت ابتدایی از سرزمین فلسطین ندارند، دلیل شان برآورده شدن منافع شان در برگزاری تجلیل از روز جهانی قدس می باشند، تجلیل از روز جهانی قدس در سالهای اخیر گاها انسان را بیاد کامپاین دو دوره ریاست جمهوری گذشته کشور می اندازند که تعهدات افراد و اشخاص در قبال این برنامه رسیدن به منافع مالی شان هستند و بس...

در پایان امید وارم که با توفیق پروردگار به باورها و ارزشهای دینی اهمیت داده و آن را بصورت واقعی احیا نموده تا در قبال جامعه خویش و ملت های مسلمان متعهدانه احساس مسوولیت نماییم.

پی نوشت ها:
1. فریاد های جاویدانه، ص 226، جایگاه شهید علامه بلخی....، ص 21، مجله شاهد یاران، دور جدید شماه 64 1389.
2. کوثرالنبی، چاپ دوم، ص 437-439 و مجموعه نور(سخنرانی های آیت الله واعظ شهید پیرامون عدالت اجتماعی).
3. نظریات مختلف کشف ضعف اسلام، ص 78 (جاپ پشاور پاکستان).
4. صحیفه امام، جلد ۹، صفحه ۲۷۸ .
5. سوره انبياء، آیه 92.
6. سوره حج، آیات 39 و 40.
7. سوره فتح، آیه 29.
8. تحف العقول، (تهران: انتشارات اسلاميه 1358)، ص 58.
9. نهجالبلاغه، ترجمة دشتي، محمد، نامة 47، ص 558.
10. نهجالبلاغه، ترجمه دشتي، محمد، نامة 53، ص 566.

نویسنده: سیدجعفرعادلی حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ... بر انگلیس خبیث ام الفساد جهان

>>>   هر كس مرد شود جو گندم خودرا پاك كند تا عرب باشد ومردم ساده مسلمان خريطه شان دالر پركنند ممالك اسلامى ارام نميشود به شيوه هاى مختلف مسلمانان را نارام ميكنند تا منافع خودرا از دست ندهد ٠
مسافر جبرى

>>>   افغانستان بهتر به فکر بدبختی خودش باشد , شما از شر طالبان و جدیدا داعش و فساد حکومتی و اجتماعی خود راحت شوید حمایت فلسطین پیش کش - حضرت داوود - سلیمان , ابراهیم , اسماعیل هم پیامبران یهودی بودند و این نام ها هم ارجینال یهودی است اختلاف اسرائیل و فلسطین هم بیشتر سر زمین است که از قدیم اینها با هم داشتند .
محمد پوهنتون کابل

>>>   افغانستان خودش فلسطین وپاکستان اسرائیل ماست اول با اسرائیل خود حل مطلب کنیم بعد به اعراب خدمت کنیم
ر

>>>   روز قدس روز حمایت از توده های محروم همه ی مسلمین چه در افغانستان و چه در فلسطن اشغالی و چه در سایر کشور های دیگر اسلامی است و روزیکه همه فریاد ها بر سر اسرایل غاسب فرود آید.
در حقیقت امروز همه ی گرفتاری جامعه ی بشری از اسرایل است.
خداوند سبحان زمینه سقوط یهود را بار دیگر بدست توده های اسلامی مساعد خواهند ساخت و ما ایمان داریم که اسرایل به زودترین فرصت نابود خواهند شد.
انشالله

>>>   زنده باد اسلام و زنده باد مردم و ملت فسلطین مرگ بر امریکا و مزدورانش در تمام نقاط جهان .
اگر مسلمانان با اخلاص و توحید در برابر اینان بجنگند بیشک که ملایک نیز ایشان را مورد حمایت قرار خواهند داد و اما اگر مانند امروز غرق در فساد اداری و اخلاقی باشند نا کامی شان حتمی است .
پیروز باد اسلام مرگ بر یهود و امریکا .

>>>   خداوند امام خمینی این مرد بزرگ را رحمت کند . قدس پاره تن جهان اسلام است . این مساله کل جهان اسلام است . رحمت بر امام خمینی . هر مسلمانی وظیفه دفاع از قدس و فلسطین را دارد.

>>>   قدس پاره تن اسلام است قدس باید در آغوش اسلام برگردد و
این ممکن نیست مگر بااتحاد مسلمین نفاق شیعه وسنی کار
اسرائیل ودوشمنان اسلام است توسط آله دستش وهابیت
محمد از سویدن

>>>   سلام برهمه دوستان !
فلسطین پاره تن اسلام است .
روز قدس روز حمایت ملل آزادیخواه جهان اسلام از مردم مظلوم فلسطین است که سالها باغاصبان خونخوار و جنایتکار به نبرد پرداخته اند .
مرگ بر صهونسیتیها .
سید احمدشاه احمد

>>>   مسلمان تا دانش و تخنیک را نیاموزد واز عنعنات قرون وسطائی روی نگردادند، تا ابد مزدور غرب خواهد بود وبوت بوسی خواهد کرد. جهل کشورهای اسلامی بیداد می کند واین جهل آنهارا دربند دارد. اول باید ملا های بیسواد از مساجد جمع شوند و "رهبران" جنایتکار جهادی محاکمه شوند وعدالت کسترش یابد وعلم وهنر ارتقا کند بعد مسلمان از مزدوری بیرون خواهد شد ورنه هم فیها خالدون درجهل خواهد ماند ومزور.
والسلام
گل علم

>>>   یهودان ،قاتلین حضزت عیسی (علیه سلام) با ادعای اینکه سرزمین آبایی فلسطینی ها به انها وعده داده شده به خداوند تعالی تهمت میبندند که ګویا او ذات مقدس (جزا که الله) رهنمای معاملات است !!
آنها اذعا میکنند که خداوند عزوجل به آنها احازه داده تا بکمک امریکای تروریست، اطفال ،زنان ومردم بی دفاع فلسطین را قتل عام کنید؟
یهودیها. علت همه جنګها، ادعادارند که قوم انتخاب شده هستید ! آیا خداوند ، خالق همه مخلوقات، نژاد پرست است؟
چګونه صهیونیست ها با بی شرمی ادعا دارند که فلسطین هزار سال قبل ازیهودان بودوباید به آنهاداده شود؟ پس درینصورت حامیان جنایات آنها یعنی امریکایی ها، باید امریکارا به مالکین اصلی شان، یعنی سرخپوستان بدهند ؟
دوستان ګرامی افغان پیپر لطفا بدون سانسور نشر کنید. ممنون.
سنا ازلندن

>>>   انچه هدف اساسی تجلیل از روز قدس که وحدت مسلمانها است در عمل بسیار ضعیف گردیده سرزمین ها وحطه های مقدس اسلامی یکی پی دیگری ضم امپراطوری جهان خوار امپریالیز م جهانی میشود وما خصوصا انهای که فرزندان اصیل اسلامی هستند هنئز در بحر تعصبات سیاسی ومذهبی وسلیقوی غرق بوده خارجی ها به غندی خیر نشسته اند وما خود سالانه یکصد هزار مسلمان را به دست خود به قتل رسانیده و وملیون ها متر مربع از ساحه های سرزمین های خود را دودسته به امریکا وانگلیس واسرائیل هدیه میدهیم
امروزه خارجی ها از بالا سیل می بینند وما خود اسم اسلام ومسلمان را ارهاب وارهابی گذاشته در پی قلع وقمع مسلمانهای بادرد وملتزم هستیمدر سوریه ودر عراق ودر افغانستان ودر افریقا ودر چیچین و در پاکستان و... ازهردو طرف مسلمان کشته میشود وسالانه صدها هزار مسلمان د ولی ما هنوز مصروف شعار وبزرگ نمای صفوف خود هستیم وهمه همه را رد مینمایم وکسی کسی را نمی پذیرد
کسانی از ما را که خداوند توفیق وهدایت نداده بجای خود انها یکه باسلام ومسلمان دلش به ظاهر میسوزد انها نیز متاسفانه قتل مسلمان را بعنوان تصفیه صفوف وحذف عناصر نا باب و... مورد تائید قرار میدهیم در حالیکه این صف را باید تصفیه ونا باب هارا طرد وحذف نمایم یک در صد از نفوس فعلی مسلمان باب و وموافق معیار های ذهنی و سلیقوی ما باقی نمی ماند
در واقع هر یکی از ما بقط در پی حفظ خود وموقعیت خویشتن هستیم وتا رسیدن نوبت خود ما به پیش برد اهداف بزرگ وتوسعوی خارجی ها مدد میرسانیم بلی انها هم برای فعلا در پی از بین بردن احساس وعلاقه ای ما باسلام کفایت مینمایند وقتی همه را بی خاصیت وپسیف وضعیف الایمان وبی تفاوت نمود دیگر به اسانی وارامی میتواند متباقی اهداف استعماری خود را پیاده نمایند انها همه روزه به تابوت اسلام مجاهد ومبارز یک میخ را میکوبند وما در اوردن میخ وچکش به انها مدد میرسانیم ودستت درد نکند میگوئیم اینجاست که میسزد باید گفت انا لله وانا الیه راجعون وباید گفت الحکم لله
شیر علی از بلخاب

>>>   امام خميني با توجه به شرايط ان زمان اين روز را روز قدس ناميد. اگر ايشان در شرايط حاضر بودند حتما فكري هم به حال مسلمانان ميانمار وبرمه وپاكستان وافغانستان هم مي كردند. در موقعيتي كه سردمداران فلسطيني در حال مذاكره با اسراييل است اين راه پيمايي ها چه سود ونفعي براي اسلام دارد؟

>>>   مسجد اقصی قبله اول مسلمین است و مشکلات فلسطین نیز مشکل جهان اسلام می باشد و آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه این موضوع را به ملت های اسلامی روشن ساخت که باید از فلسطین دفاع شود و مسجد اقصی را نجات داد. امروز مشکلات جامعه جانی و بالآخض جهان اسلام از اسرایل و حامیان آن می باشد و امیدواریم که خداوند این غده ی سرطانی را بدست مسلمین نابود سازد.
قاسمزاده

>>>   برزگداشت روز قدس یعنی حمایت از مسلمانان مظلوم فلسطین وپاسداری از ارزشهای اسلامی. روز قدس یعنی اعلام همبستگی مسلمانان جهان واعلان برائت وانزجار ازکافران وستمگران وغاصبان حقوق ملتها یعنی امریکا،اسرایل وانگلیس .روز قدس یعنی ای مسلمانان مظلوم فلسطین لبنان وسوریه و...ما با شماهستیم وتا ازادی کامل سرزمین فلسطین از سیطره اسرایل خبیث ونژاد گرا وحامی همیشگی ان امریکای درغگو وانگلیس حیله گر ومکار از شماملت بیدار حمایت میکنیم .مسلمانان وکشورهای اسلامی باید ازگذشته عبرت بیگیرند واز حیله ها وتوطئه های استعمار اگاه باشند وباخواندن تاریخ حهان اسلام واگاهی ازعملکرد دشمنان اسلام مسیر خوب اینده را در مبارزه با اسرائل امریکا وستمگران درپیش گیرند. ازادی ملتهای مسلمان را رقم زنند. به امید ان روز.

>>>   اصول اساسی "روزقدس" عبارت است از :
«روزقدس» یعنی مبارزه با غاصبان زمین؛
یعنی از هر دین و مذهب و قوم و نژاد در برهه تاریخی که باشد، باید از سرزمین های غصب شده برون رانده شود. صد سال که هیچ حتی اگر 2500سال غصب کرده باشند.
«روزقدس» ، روز مقابله مستضعفین با مستكبرین‏؛
از همین امروز، از همان جا و مکان خودت که تو را سالها به استضعاف کشیده باید قیام کرد.
«روزقدس» روز آرزوى تأسیس «حزب مستضعفین»؛
دیگرتاریخ مصرف حزب های ناسیونالیستی ای نژادگرای وابسته به کشورهای به ظاهر مسلمان خارجی ای پاکستان و عربستان ... گذشته است، یک حزب برای دفاع از امنیت مردم و کشور. یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیر(49) الحجرات : 13
«روزقدس»، روز قیام مسلمانان علیه مفسدین‏؛
سران فساد از هر پست و مقام که هست پاین کشیده شود، تا حکومت عادلانه که مدافع حق حقوق مردم باشد بوجود آید. چرا امروز در جهان دولت افغانستان در مقام دوم فساد استاده است؟.
«روزقدس»، روز تقدیر سرنوشت است؛
یعنی سرنوشت امنیت مان با تمام جوانبش خودمان بدست بی گیریم. سرنوشت مان را خود رقم بزنیم تا قبل آن که مفسدان مزدور خارجی که دوخانه ای که رقم بزنند که تا امنیت شان به خطر میافتند، به آغوش اربابان شان بر می گردند با ثروت های خوش می گذارنند.
لذا با الگو گیری از سیره عملی بنیانگذار "روزقدس"، پیش نیاز "روزقدس" در گام نخست، وظیفه هر مسلمانی عمل به اصول اساسی "روز قدس" می باشد؛ در گام دوم دفاع از مظلوم و مبارزه با غاصبین پیاده نمودن آن اصول در جامعه و کشورش؛ در گام سوم نوبت جهانی کردن این اصول و آزادی قدس شریف و فلسطین مظلوم از اشغال غاصبان یهود میرسد. لذا کسانی که دست شان به خون مردم آغشته است و تمام زندگی رفاهی شان از راه غصب، فساد و تضییع حقوق مظلومین تأمین میباشد، مخالفت با اشغال گران قدس، همانند طعنه سیر به بدبو ای پیاز است.



مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است