عدم رسیدن به صلح، دلیل فرامنطقه ای دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۶    ۱۳۹۵/۴/۷ کد خبر: 117583 منبع: پرینت

نیروهای آمریکایی بار دیگر عملیات هوایی خود را بر ضد طالبان در افغانستان راه اندازی کرده اند. برخی معتقد هستند این عملیات امکان دارد برای صلح قدمی مثبت باشد یا برعکس مخالفان را در جنگ جری تر بسازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر ظهیر سعادت، عضو مجلس نمایندگان گفت: بدیهی است که هر جنگ مستلزم صلح است و به آن نیاز دارد اما آنچه که در افغانستان متفاوت است این است که صدای صلح، به جایی نرسید. یعنی طرف های درگیر هیچگاه حاضر نشدند که از در مصالحه مشکلات خود را حل کنند.

وی افزود: همچنین صلح زمانی نتیجه می دهد که مشکلات فقط بعد داخلی داشته باشد.

سعادت گفت: اما قضیه افغانستان، منطقه ای و فرامنطقه ای است. هر کس به دنبال منافع و استراتژی خود است. کسانی که در منطقه به دنبال منافع خود هستند از ناامن بودن و گسترش آن در افغانستان سود می برند. کسانی که منافع فرامنطقه ای دارند هم نمی خواهند که امنیت کامل در افغانستان وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر امنیت سرتاسری در افغانستان وجود داشته باشدکشورهای خارجی دیگر نمی توانند پروژه هایی را که مبنی بر زیر فشار قرار دادن رقبایشان است، را عملی کنند. بر همین اساس صلح در افغانستان به نتیجه نمی رسد.

سعادت، راه رسیدن به صلح را چنین بیان کرد: یگانه چیزی که امکان دارد نتیجه بخش باشد این است که باید دروازه های صلح به روی مخالفان باز باشد و اگر کسی شرایط صلح را پذیرفت و قانون اساسی را قبول کرد به صلح خوش آمده است و هر کسی که مخالفت می ورزد و راه تشدد و جنگ را به پیش می گیرد باید در مقابلش ایستاد و جنگ کرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است