پاکستان می خواهد خط دیورند رسمی شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۶    ۱۳۹۵/۴/۴ کد خبر: 117456 منبع: پرینت

پاکستان می خواهد خط دیورند بین افغانستان و پاکستان به رسمیت شناخته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عمر داودزی وزیر امور داخله سابق می‌گوید که پاکستان برای همکاری در روند صلح می‌خواهد که روابط کابل و دهلی نو برابر با خواست اسلام‌آباد باشد و نیز خط دیورند مرز رسمی میان دو کشور شناخته شود.

عمر داودزی که فعلا عضو رهبری شورای حراست و ثبات و عضو جرگۀ صلح است می‌گوید که تلاش‌ها برای رسیدن به صلح از راه پاکستان اشتباه است.
شرکت‌کنندگان جرگۀ صلح، که امروز در کابل برگزار شده بود، گفتگوها را با طالبان برای رسیدن به صلح بسیار اثرگذار می‌دانند و بر همکاری‌های‌شان در این زمینه تعهد می‌سپارند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   از همین خط دیورند لعنتی غیز از ترور انفجار وانتحار چی چیز نصیب مردم افغانستان شده است . بهتر است برسمیت شناخته شود تا حد اقل مردم ما نفسی براحت بکشند
کریم شمالی

>>>   همین غده سرطانی که از زمان بوجود امدن پاکستان سال ۱۹۴۷ میلادی تا کنون خسارات وصدمات زیادی را به افغانستان در پی داشته وبجز ضرر ان کدام منفعت از ان کشور ما ندیده است باید هرچه زودتر با پاکستان حل وفصل گردد کاری خوب است نه بد .

>>>   نمیدانم تا چه وقت بنام خط دیورند افغانها به قتل برسند بهتر خواهد دولت که افغانستان با دولت پاکستان به یک موافقت نیک برسد .
توافقنامه دیورند به خوبی مطالعه شود که چقدر در آن افغانستان فائده دارد وچقدر ضرر، آنطوری من فکر میکنم بهتر خواهد بود آن سرط که در طول صد سال گزشته هیچگاه ای در تسلط افغانستان نبوده ورسم و رواج این مردم عادات شان عنعنات شان امه پاکستانی است پس لازم نیست که د ولتمردان افغانستان دراین تار خام خود را بند سازد ،نظر به موافقه بین‌المللی آنرا بطور کامل تسلیم پاکستان کند .
عبدالله ریحان

>>>   نمیدانم تا چه وقت بنام خط دیورند افغانها به قتل برسند بهتر خواهد دولت که افغانستان با دولت پاکستان به یک موافقت نیک برسد .
توافقنامه دیورند به خوبی مطالعه شود که چقدر در آن افغانستان فائده دارد وچقدر ضرر، آنطوری من فکر میکنم بهتر خواهد بود آن سرط که در طول صد سال گزشته هیچگاه ای در تسلط افغانستان نبوده ورسم و رواج این مردم عادات شان عنعنات شان امه پاکستانی است پس لازم نیست که د ولتمردان افغانستان دراین تار خام خود را بند سازد ،نظر به موافقه بین‌المللی آنرا بطور کامل تسلیم پاکستان کند .
عبدالله ریحان

>>>   حـــــــــــــــق بجانب است درست میکویند

>>>   اگر دیورند را برسمیت بشناسی ونصف وطن عزیز راهم خدای نخواسته به انهابدهی باز از دهشت گردی وقتل ملت مادست بردار نخواهند بودچون انها نیز مانند ممثلین دولت کابل در اختیار واراده ای خود نیستند وازادی اراده وعمل ندارندازینرو به بده وبستان موضوع ما و انها حل نمیشود تا انکه استعمار به اهداف استراتیجی ودراز مدت خود نرسد وبرنامه های برینجیسکی ودکتورین خارجی ها جامه ای عمل نپوشد امید ارامی وامنیت وصلح وزندگی ارام را ازسر دور کنیم این است خلاصه ای هزار ها دفتر وکتاب سیاست وهمه ای تاریخ وجغرافیه وساینس وبیولوژی باین چند سطر خلاصه میگردد
پریشان

>>>   ما افغانها دهن كجي داريم، خط ديورند را گذشتگان ما قبول كرده بودند، اگر خوب بود يا خراب، توافق صورت گرفته بود، و پاكستان فعلي همان جانشين هند بريتانيائي است، و هيچ يك از رهبران افغان نه در وقت قرار داد و نه بعد از مخالفت رسمي خود را در كدام مرجع قانوني جهاني إبراز داشتند، و تنها سياسيون نشنل پارتي پاكستان و بعض افغان هاي طرفدار تبليغات هند و شوروي وقت هميشه شعارات دا پشتونستان زمونژ را سر ميدادند، در حاليكه مردم آنطرف ديورند خود را پشتون پاكستانى ميدانند، و به هيچ حالت خواهان إلحاق با افغانستان نيستند. و مهمتر اينكه اين مرز نظر به قوانين بين المللي در جهان به رسميت شناخته شده است، و اين دعواي نا حق عين دعواي برادر اشرف غني بالاي قنصلگري پاكستان در جلال آباد است، كه پدرشان در وقت حكومت خلق آنرا فروخته، و پول آنرا توسط چك رسمي دريافت نموده، و حالا ميگويد كه ما اين فروش آنزمان را قبول نداريم.

>>>   اقای ریان این راه که تو میروی به تر کستان است!
ترسم نه رسی به کعبه ای اعرابی
این راه که تو میروی به ترکستان است
این اقا یا از سیاست های جهانی وپیچیدگی های خواست همسایه ای شرقی ما اطلاع ندارند وهمچو ن به ظاهر الفاظ دپلوماسی انهافریب خورده اند ویا این که مانند دیگران اجنت ونوکر انهاست که خداکند چنین نباشند اگر خط دیورند را برسمیت بشناسی انها میگویند اشتباه کرده ای پل اتک از مابود وهست این خط تا پل متک است انرا هم برای شان بدهی باز میگویند جان من اشتباه کرده ای پل حیرتان است هر قدمی که باز پس میکشی انها یک قدم جلو می ایند وگرنه عین وغین وکاف را ارام بگذارند از مشرقی وجنوبی هم تنازل مینمایند وقندهار راهم میدهند تا به کویته وصل سازند اما انها باین چیز های کم بسنده ندارند وگرنه ملت خودش از فقر وبیچارگی به فغان امده وگرسنگی وبیچارگی در کشوری که دارد بیداد مینماید از تامین امن در کشور خودش عاجز است هزار مشکل با دنیا دارد وده ها پرابلم با هند ودیگر خارجی ها دارند اماباز بالمقابل برگ های برنده هم در دست دارند انها طالب دارند وحکمتیار دارند وداعش دردست دارند وعین وغین وکاف دارند کنون که تقاضا های خودرا ده چند وصد چند نسازند دیگر چه وقت خواهند ساخت وباز ملت مارا چنان افسره وپژمرده نموده اند که توان وحوصله ای ناله وفریاد را هم نداریم تا چه رسد به مقاومت واستادگی وبهترین های ما مانند عبدالله ریحان از پل اتک ومتک گذشته اند وسالنگ ها وشمال وغرب راهم عین وغین وکاف می بخشند
بهر شامت گاو حاضر گوسفندت در پسین
صبح اینت ماکیان والله خیرالرازقین
زوریدلی دسانچارک حخه

>>>   زمام داران افغانستان هم کور هستند وهم کر اونها دقیق می فهمند که خط دیورند تعلق گرفتن آن به افغانستان ناممکن است به اساس تبار وملیت خود مردم را فریب میدهند تااینکه درمیان اقوام خود محبوب باشند

>>>   این خط دیورند راکه چی میکنی اگربه دست من باشدازکوتل تیره ولایت پکتیا تاسروبی ومقرغزنی راتسلیم پاکستان میکنم.
سیدصوفی گردیزی

>>>   شناخت خط دیورند لعنتی غیر از ارسال ترور انفجار وانتحار چیز دیگری نصیب مردم افغانستان نشده است .از جانب دیگر به گفته خود شان پشتونهای آنطرف سرحد هیچ وقت بدرد افغانستان نخورده و نمیخورند. زیرا.......قرن شمرده شده و در مقابل با پشتونهای این طرف سرحد هیچ قابل مقایسه نیستند . پشتونهای این طرف با شهامت ترین ، با غیرت ترین ، با ناموس ترین و فدا کار ترین مردم این سر زمین میباشند و در مقابل تجاوز و تعرض بیگانه ها جانهای شیرین شانرا فدا مینمایند.
بنظر بنده هم بهتر است برسمیت شناخته شود و دیوار گردد تا هیچ اجیر و وطن فروش دیگر رفت و آمد کرده نتوانسته و قوانین ویزه و پاسپورت جاری گردد .تا دیگر مردم رنجدیده و ستم کشیده ما نفسی براحت بکشند و از زنده گی آینده شان لذت ببرند.
توافقنامه اصلی دیورند به خوبی مطالعه و عمق موضوع که چقدر در آن افغانستان منافع و اضرار را دارد . آنطوری من فکر میکنم بهتر خواهد بود آن شرطی که در طول صد سال گذاشته شده و هیچگاه ای تحت تسلط افغانستان نبوده ورسم و رواج عادات عنعنات شان همه به روال پاکستانی است پس لازم نیست که د ولتمردان افغانستان دراین لکه ننگ و نام خود را گرو ساخته گویا ما قبول نداریم . سازد ،نظر به موافقه بین‌المللی آنرا بطور کامل تسلیم پاکستان کند .تیر ما را از گوشواره ایکه نه تنها گوش بلکه سر ما را هم به درد بیاورد.

>>>   هرمشکلی در دنیا یک را ه حل دارد اگرمشگل افغانستان خط دیورند است با پاکستان چرا برای حل آن دولت مردان افغانستان با این همه دوستان ومتحدین بین المللی که دارد برای حل این مشکل اقدام نمیکند تا دست اندازی های پاکستان کوتاه شود . هر جاکه مشکل باشد یا کدام بدی باشد هرزمانیکه که اقدام به ازبین بردن آن بدی ها ویا اقدام به حل آن مشکل نمائی باعث فایده وخوبی میشود تاکی مردم ما را ازین ناحیه متضرر میسازید !

>>>   دیورند از دست رفته یکبار پول آن گرفته شده و اکنون پاکستان میگوید که دیورند خط رسمی بین پاکستان و افغانستان است، اگر افغانستان در این باره کدام مشکلی دارد به سازمان ملل پیش کش کند وگرنه نیاز ی نیست که بیشترازاین مردم ما قربانی بدهد
ن نادری

>>>   اگر رفراندم بین اقوام پشتون دو طرف خط مرزی دیورند صورت گیرد خواهید دید که پشتون های انطرف سرحد مرزی خط دیورند که اکنون شناختی کارت و پاسپورت پاکستانی دارند به بودن شان به پاکستان واین طرف خط دیورند به افغانستان رای شانرا خواهند دادند چنانچه در زمان درگیری مرزبان افغانستان با پاکستان در خط مرزی تورخم ما از طریق رسانه های تصویری بین المللی دیدیم که پشتون های انطرف سرحد خود را پاکستانی میدانند نه افغانستانی و عدم ارتباط شانرا با پشتون های با غیرت افغانستان نیز بیان کردند وحتی کلمات ناشایسته را به پشتون های با غیرت افغانستان در حمایت شان از خط مرزی بین افغانستان وپاکستان گفتند پس بهتر است که با گرفتن تعهد رسمی بتایید ملل متحد از پاکستان گرفته شود که دیوار زخمی با ارتفاع بلند بین افغانستان وپاکستان حصار نمایند البته بمصرف خود پاکستان وهمچنان تعهد دهند که دیگر ترورستان ودهشت افگنان را تربیه تهجیز در خاک شان نمیکنند و به کشور ما نمی فرستند و تعهدات لازم دیگر از پاکستان گرفته شود ووزارت اقوام وقبایل که یک وزارت پر مصرف بی فایده به کشور است منحل گردد وپول بودجه ان دراعمار کشور بمصرف رسد این بهترین راه است برای تامین امنیت و ترقی کشور ما .

>>>   بهترین گزینه را جناب صوفی گردیزی انتخاب کرده است.
ع


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است