ترس و هراس از برگزاری انتخابات وجود دارد
برخلاف اینکه وظیفه اعضای پارلمان نمایندگی از مردم و به کرسی نشاندن رای و نظر آنها است، بسیاری از آنها تلاش دارند که روند اصلاحات انتخاباتی را با مشکل مواجه کنند تا بتوانند همچنان در جایگاه خود باقی بمانند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۸    ۱۳۹۵/۴/۲ کد خبر: 117397 منبع: پرینت

در ذهن مردم تصویری خدشه دار و شکسته از انتخابات در افغانستان شکل گرفته است. چرا که تمامی انتخاباتی که در افغانستان و در این چهارده سال گذشت، هیچ کدام خوشنام و نیک نام نبود. قرار بود بلافاصله پس از تشکیل حکومت جدید، اصلاحات بنیادی انتخابات آغاز گردد تا انتخابات به تعویق نیفتد اما رهبران حکومت به این مهم بهایی ندادند و انتخابات به بحران رفت و اوضاع کنونی در مورد انتخابات شکل گرفت؟چرا اصلاحات انجام نمی شود؟ آیا قرار است انتخاباتی در کار نباشد؟

محمدنعیم ایوبی، عضو کمیته گزینش، در برنامه «آماج» گفت: اکثریت افرای که در قدرت افغانستان هستند، از برگزاری و اصلاحات در انتخابات هراس دارند. اینها کسانی هستند که منافع شان در خطر قرار می گیرد و با هر نوع تغییری بابرگزاری انتخابات زودهنگام، ممکن است منافعشان زیر سوال قرار گیرد و نتوانند آن را حفظ کنند. این افراد در شورای ملی و در حکومت هستند و هر حرکتی را که برای اصلاحات انجام می شود قبل از رسیدن به نتیجه آن را به بن بست مواجه می کنند تا منافع شان حفظ شود و آنها بتوانند خود را حفظ کنند و این سناریو تا مدتی ادامه پیدا کند تا اینکه افغانستان و فضای سیاسی افغانستان با بحران مواجه شود.

وی، ادامه داد: این افراد با ایجاد سرو صداهای سیاسی سعی می کنند انتخابات را به عقب اندازند و از برگزاری آن جلوگیری به عمل آورند.

ایوبی، با انتقاد از کارکرد پارلمان برای برگزاری انتخابات و اصلاحات آن ابراز داشت: برخلاف اینکه وظیفه اعضای پارلمان نمایندگی از مردم و به کرسی نشاندن رای و نظر آنها است، بسیاری از آنها تلاش دارند که روند اصلاحات انتخاباتی رابه مشکل مواجه کنند تا آنها بتوانند همچنان در جایگاه خود باقی بمانند و در این میان مردم هم به هیچ وجه در نظر گرفته نمی شوند.

نعیم ایوبی، با بیان اینکه هم اکنون هم مدیریت پارلمان به سمت بحران روان است. افزود: چرا که بیشتر اوقات در کمیسیون ها اکثر اعضا حاضر نیستند. در مورد مسایلی که بحث می شود از نقطه نظر تکنیکی به آنها توجه صورت نمی گیرد. در اکثر روزها هم اعضا در جلسه عمومی اعضا حاضر نیستند. در جلسه رییس ها هرچند وقت یکبار اولویت ها تغییر می کند. سروصداها در داخل مجلس عمومی بیشتر می شود. اولویت هایی که در بیرون از پارلمان ایجاد می شود به داخل نفوذ کرده و بر کارکرد آنها تاثیر می گذارد.

این عضو کمیته گزینش، معتقد است، ترس و هراس از برگزار شدن انتخابات در دل دو رهبر حکومت وحدت ملی وجود دارد. همچنین این ترس در دل رهبرانی است که بیرون از حکومت قرار دارند و فکر می کنند با برگزاری انتخابات منافعشان در خطر قرار می گیرد. این انتخابات به عنوان آزمونی بزرگ در پیش روی ما است. هر نوع ضعف، برای مدیریت، شفافیت و استقلالیت آن در کنار تضمین منافع سیاسی هر تیم سیاسی و کسانی که بازیگر هستند، تاثیر منفی بر اوضاع می گذارد. ناکامی انتخابات، ناکامی افغانستان، ناکامی دموکراسی است و می تواند روی تعاملات ما تاثیرات منفی با جامعه جهانی داشته باشد. از طرفی هم اوضاع حکومت از مدیریت صحیح خارج می شود و دشوار خواهد بود که رهبران بتوانند کنترل بر همه اوضاع داشته باشند.

وی، در پایان گفت: امروز نمایندگان محترم مجلس باید تصمیم بگیرند با درک از اوضاع و به خاطر مصحلت ملی و با شناخت از وضعیت که به کدام مسیر خواهیم رفت، و هرچه زودتر مساله انتخابات را حل کنند. ادامه این اوضاع بی قانونی هارا بیشتر کرده و به افراد سوء استفاده گر میدان بیشتری برای فعالیت می دهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است