سلما از جمله مفیدترین بندها در سال های اخیر
گشایش بند دوستی میان کابل و دهلی جدید مسیر همکاری دوام دار میان دو کشور خواهد بود و افغانستان با رعایت قوانین جدید آبهای خود را مهار خواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۳۹۵/۴/۱ کد خبر: 117361 منبع: پرینت

آگاهان بند سلما را درکشور بسیار بااهمیت خواندند و معتقد هستند که این بند می تواند آغازگر پروژه های انکشافی دیگر باشد.
نجیب آقا فهیم استاد دانشگاه، در برنامه «بازنگاه» گفت: این بند از جمله تاسیسات زیر بنایی کشور است که پس از یک انتظار طولانی چهل ساله به بهره برداری سپرده شد و از جمله مفیدترین پروژها در سال های اخیر بوده است. این بند در حوزه غرب افغانستان برای مدیریت آبها و برای آبیاری زمین های کشاورزی و برای تولید برق و برای بهبود محیط زیست از اهمیت بخصوصی برخوردار است.

وی افزود: این بند زمینه را فراهم ساخت تا زمینه ایکوتوریزم در منطقه فراهم شود و سفره های آب زیرزمینی تقویت شود. کاریز ها و چشمه ها دوباره احیا شوند و چهل و دو مگا برق هم در شرایط موجود رقم قابل ملاحظه ای است که برای شهر هرات و ولسوالی های همجوار آن کفایت خواهد کرد.

فهیم در خصوص دیگر مزایای بند سلما گفت: هشتاد هزار هکتار زمین با استفاده از آب پشت این بند آبیاری خواهد شد و به منبع آب پایدار دست پیدا خواهند کرد. از جانب دیگر این اولین تجربه موفق نوسازی در دوران حاضر است. این مدلی موفق است که ما می توانیم در پیروی از آن و با استفاده از تجارب آن، پروژه های جدیدی را طراحی و اجرا کنیم. مدیریت آن هم بسیار مهم است. تجربه ای که به دست می آید در مدیریت تجربه های مشابه استفاده می شود.

فهیم، با بیان اینکه حفظ این دستاورد ملی بسیار مهم است، افزود: در سال های اخیر ما همیشه شاهد شنیدن اخبار انفجار و انتحار و گروگان گیری بوده ایم. افتتاح این پروژه نشان می دهد که در جریان جنگ می شود به بازسازی هم فکر کرد. این خبرهای منفی همیشه یک روحیه ناامیدی را در فضای جامعه مستولی می سازد. خبرهای جنگ و دهشت روحیه ناامیدی را در جامعه حاکم می سازد. این روحیه احساس تعلق به آب و خاک را در نسل حوان ضعیف می سازد. این روحیه را در جوانان ایجاد می کند که این وطن جز خرابی و ویرانی برای ما چیزی ندارد نمی توانیم به آن عشق بورزیم اما اینگونه پروژه ها بارقه امید را در نسل جوان را زنده می سازد، حس تعلق را زنده می سازد و خودباوری را شکوفا می کند. مردم افغانستان را به این باور می رساند که اگرچه امکانات کمی داریم اما می توانیم به سازندگی فکر کنیم. بنابراین این پروژه و دستاورد، در ابعاد مختلف می تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی، کار هندوستان را قابل قدر دانسته و بیان داشت: اینکه هندوستان با قبول همه دشواری ها در این پروژه های بازسازی کار می کند مورد ستایش و نکوهش است. چرا که این کار درشرایط خاص افغانستان انجام شده است. این کار پل ارتباطی میان افغانستان و مردم هند بوده و نقطه عطف به حساب می آید.

فهیم در خصوص اهمیت پروژه هایی که مربوط به آب می شوند اظهار کرد: آب در افغانستان می تواند برای کشور هم تهدید و هم فرصت باشد. با توجه به مساله کمبود آب در کشورهای دنیا تعداد زیادی از دانشمندان روز بروز بر این باور هستند که قرن بیست و یک قرن منازعه بر سر آب است. با توجه به رشد نفوس و تغییرات اقلیمی و آلوده شدن منابع آب و کمبود این منابع، به طور بالقوه آب می تواند به کانون درگیری های منطقه ای تبدیل شود. افغانستان هم از این موضوع نمی تواند مستثنی باشد.

استاد دانشگاه ادامه داد:بسیاری ها هم بر این باور هستند که مسایل و جنگی که در افغانستان وجود دارد در بخش بزرگی به مسایل آب برمی گردد. چرا که افغانستان سرچشمه آبهای منطقه است. پس ما باید از جانب دیگر از این نعمت استفاده نموده و با حفظ امنیت کشور از این نعمت خدادادی، استفاده نماییم و بخش تهدیدات آن را کم کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است