آمریکا نمی خواهد مشکلات دو کشور حل شود
انگلستان در زمانیکه این کشور را تاسیس کرد و آن را مستقل نمود این موضوع را ناتمام گذاشت تا از این مرجع اختلاف، میان پاکستان و افغانستان استفاده کند 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۸    ۱۳۹۵/۳/۲۹ کد خبر: 117233 منبع: پرینت

نیروهای رزمی کشور، برای چندمین بار با نظامیان پاکستانی جنگیدند. اکنون کابل از واشنگن خواسته است تا بر پاکستان فشار بیاورد تا برای پایان نبرد یک راه حل سیاسی پیدا شود. مطابق موافقتنامه امنیتی افغانستان و آمریکا، مجلس نمایندگان نیز از آمریکا می خواهد تا در این نبرد به دفاع از تمامیت ارضی افغانستان در برابر پاکستان بپردازد. هرچند بارها پاکستان به راکت پراکنی ها و موشک پراکنی به بخش های مختلف افغانستان دست زده است اما آمریکا پاسخ مثبتی به درخواست افغانستان دراین راستا پاسخ مثبتی نداده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) داکتر ظهیر سعادت، عضو مجلس نمایندگان دربرنامه «فراخبر» گفت: در خواست برای رسیدگی به موضوع افغانستان و پاکستان، باید از سوی افغانستان صورت بگیرد و موضوع درخواست از سوی آمریکا باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. آمریکایی ها آنچه را که در ترخم اتفاق افتاده است به عنوان تجاوز تلقی نمی کنند. آنها احساس می کنند در کشورها در سرحدات در خط فاصل بین دو کشور، وقت و ناوقت جنجالها و یا تنش هایی به وجود می آید و این به معنای تجاوز نیست. اما این موضوع به حکومت افغانستان برمی گردد که به آنها ثابت کند که پاکستان واقعا تجاوز کرده است و این تجاوز پاکستان هم فقط مربوط به چند روز قبل نیست. از سالها قبل بارها پاکستان نه تنها در شهرک مرزی ترخم بلکه در مناطقی دیگر هم کیلومتر ها پسته های خود را به پیش آورده اند. همچنان راکت پراکنی هایی که بالای کنر صورت گرفت را همه به یاد داریم و کشتارهایی که در آنجا انجام شد جز تجاوز نام دیگری ندارد.

وی، معتقد است آمریکا با پاکستان در مورد این موضوع با نرمش برخورد خواهد کرد و افزود: در همان زمان هم رسیدگی به این موضوع و دفاع از افغانستان، از آمریکا درخواست شد اما آمریکایی ها این موضوع را جدی نگرفتند. فراموش نکنیم که پاکستان یکی از مهم ترین شریک های استراتژیک آمریکا است و از بدو تاسیس پاکستان روابط حسنه ای با آمریکا و هم پیمانان این کشور داشته است. در زمان جنگ سرد این روابط چنان گسترده و عمیق بود که حتی آمریکا توانست با همکاری پاکستان در جنگ افغانستان رقیب شرقی خود را شکست دهد و از پای درآورد. بر همین اساس آمریکا به سرعت در مورد پاکستانی هاتصمیم نمی گیرند و این حرکت های آنها را تجاوز به حساب نمی آورند.

سعادت، درمورد راه حل مشکل افغانستان و پاکستان اظهار کرد: رهبران افغانستان مطابق با وظیفه شان باید مشکلات مردم افغانستان را حل کنند. در مورد مشکل با پاکستان هم که مهم ترین موضوع خط دیورند است بهترین کار این است که یک همه پرسی صورت بگیرد و مردمی که در این خطه زندگی می کنند رای دهند که می خواهند جزیی از خاک پاکستان به حساب آیند یا می خواهند افغانستانی باشند. جز این، راه های دیگری نیز وجود دارد که این مشکل تاریخی و دیرینه حل شود اما متاسفانه رهبران افغانستان جرات مطرح کردن این مساله را ندارند.

این نماینده مجلس، در مورد ریشه اختلاف میان افغانستان و پاکستان بیان داشت: ریشه این موضوع و این معضل به سال های تاسیس پاکستان بر می گردد. شاید انگلستان در زمانیکه این کشور را تاسیس کرد و آن را مستقل نمود این موضوع را ناتمام گذاشت تا از این مرجع اختلاف، میان پاکستان و افغانستان استفاده کند و بتواند در مواقع لزوم حضور داشته باشد و حالا این موضوع به معضلی اساسی تبدیل شده است که رهبران افغانستان و پاکستان راه حلی برای آن نمی بینند و کشورهای بزرگ هم هیچ همکاری برای حل آن نمی کنند. یا نمی خواهند مشکلات افغانستان و پاکستان حل شود.

سعادت، در خصوص وظیفه مردم در حمله پاکستان عنوان کرد: وظیفه مردم افغانستان در برابر اینگونه تجاوزهای بیگانه این است که همه باهم متحد شوند و در کنار نیروهای امنیتی بایستند و با آنها همکاری کنند. اقوام و گروه های مختلف اختلافات را کنار بگذارند و مشت محکمی بر دهان دشمن بزنندو از تمامیت ارضی و ناموس خود دفاع کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نامش جعلی،تاریخش جعلی،ملالی اش جعلی،انتخاباتش جعلی،قانون اساسی اش جعلی،ما داریم به چیگونه کشوری و چیگونه مردمی زندگی میکنیم ؟؟؟؟؟

>>>   قومیت مهم تر از افغانستانی بودن
مشکل افغانستان مشکل لر وبر (لر او بر یو ده) است؛ یعنی تابعیت سیاسی و شهروندی اهمیت ندارد، قومیت مهم است... اگر افغانستانی بودن مهم می بود حالا این مشکل را نداشتیم؛ از انسان افغانستانی کرده، به قوم خویش که از افغانستان نیست، اهمیت می دهیم و می گذاریم در افغانستان برای سیاست لر وبر جابجا شوند و برخورد قانونی که با یک شهروند خارجی باید صورت بگیرد؛ صورت نمی گیرد. در دوران حکومت کرزی چند صد فامیل از پاکستان به افغانستان آمدند که از رسانه ها بخصوص از طلوع ورود این خانواده ها پخش شد؛ اما معلوم نشد که این افراد خارجی کجا شدند... تا با این مشکل قومی به صورت قانونی برخورد نشود، ‌معیار خارجی و داخلی بر اساس قانون تابعیت در نظر گرفته نشود، مشکل امنیتی و... حل نمی شود... امید که جنگ مرزی بین افغانستان و تورخم به سیاست لر وبر پایان بدهد! برای افغانستانی بودن تابعیت مهم باشد نه قومیت.
یعقوب یسنا

>>>   وقتیکه مشکلا ت خل شود پس بو دن امریکا در این جا چه فا یده دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است