اگر چین بیاید....
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۸    ۱۳۹۵/۳/۲۹ کد خبر: 117216 منبع: پرینت

بحران دیرینه خط دیورند این روزها دستاویز سیاستمداران پاکستانی شده تا به افغانستان فشار وارد کرده و ما را مجبور کنند تا روابط خود را با هند محدود کنیم.

بحرانی آفرینی ها در تورخم هم اقتصاد افغانستان را متضرر می کند و هم به پاکستان ضربه جدی می زند.

آذرخش حافظی رییس روابط جهانی اتاق تجارت و صنایع افغانستان در "محور" گفت: تقویت اقتصاد افغانستان نیازمند این است تا ما روابط خود را با کشورهایی که قدرت اقتصادی منطقه برشمرده می شوند، گسترش دهیم و نکته مهمتر اینکه ما نباید در این راه خود را محدود به سنگ اندازی های کشورهای دیگر کنیم.

وی افزود: ما در منطقه به بندر چابهار، بندر عباس و بندر تورخم نزدیک هستیم اما زمانی که مرز تورخم بسته است عقل حکم می کند که نباید تجارت را متوقف کرد و باید از دیگر بنادر که روابط دوستانه با ما دارند تجارت را ادامه دهیم، هر چند که کالا به قیمت بالا تری برایمان تمام شود.

حافظی ادامه داد:خوشبختانه موقعیت جغرافیایی افغانستان طوری است که اگر هر یک از مسیرها بر روی افغانستان بسته شود ما از بدیل آن استفاده می کنیم و از این رو بسته شدن مرز تورخم به اقتصاد افغانستان لطمه چندانی وارد نمی کند.

رییس روابط جهانی اتاق تجارت و صنایع افغانستان با تاکید بر گسترش همکاری های اقتصادی با چین یادآور شد: با وجود همه راه های اقتصادی افغانستان، چین برای ما حکم شاهراه را دارد و اگر بتوانیم تعاملات اقتصادی خود را با چین افزایش دهیم بطور حتم هم ضرورت ما به بندر عباس، تورخم و چابهار کمتر می شود و هم قیمت تمام شده اجناس و کالاها کاهش می یابد.

وی در خاتمه گفت: با تداوم مسدود بودن مرز تورخم نه تنها اقتصاد افغانستان بلکه اقتصاد پاکستان هم لطمه می بیند، اگر کالای تاجران افغانستان پشت مرزها مانده از آنسوی مرز کارخانه های پاکستان هم به علت توقف صادرات ورشکست خواهد شد.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آذرخش حافظی درست میگوید اما خان جان خان الکوزی بیموقع اذان میگوید صرف به فکر فروش وبازار چای الکوزی است اگر یک روز دروازه دوزخ بسته شد میکوید ما ده ملیون دالر خساره کردیم !حکومترا زیرفشار قرارمیدهد تا درمقابل پاکستان نرم شود درحالیکه تجار پاکستانی صادرات بیشار دارند اما خاموش هستند که گویا هیچ مشکلی ندارند
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است