رویای اقتصاد شکوفا در افغانستان محقق می شود؟
پارلمان با درک شرایط باید الحاق افغانستان به سازمان عضویت جهانی را تصویب کند چراکه امروز مشکلات موجود در حوزه ترانزیت، تهدیدی برای افول جدی تجارت افغانستان محسوب می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۳    ۱۳۹۵/۳/۲۹ کد خبر: 117213 منبع: پرینت

مطابق آمارها و بررسی ها، هر کشوری که به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده و از این فرصت به خوبی استفاده کرده، توانسته سالانه به رشد 2.5 فیصدی در اقتصاد خود دست یابد و این سوال مطرح است که آیا افغانستان هم می تواند با الحاق به این سازمان شاهد شکوفایی اقتصاد خود باشد.

آیا افغانستان می تواند کشورهای همسایه را نسبت به الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی متفاعد کند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، همایون رسا وزیر تجارت و صنایع امروز 29 جوزای 1395 با حضور در صحن علنی مجلس در ارتباط با الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی گفت: الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی بسیار مهم و حایز اهمیت بوده و امتیاز بزرگ ما این است که تمامی 162 کشور عضو موافقت خود را با الحاق افغانستان اعلام کرده اند در حالیکه حتی اگر یک کشور رای مخالف داشت، افغانستان از حضور در سازمان تجارت جهانی باز می ماند.

وی افزود: کشورهای بسیاری هستند که فقط به دلیل یک یا دو رای مخالف نتوانسته اند به سازمان تجارت جهانی ملحق شوند و لذا افغانستان باید این فرصت را مغتنم شمرده و هر چه زودتر خود را آماده حضور در این سازمان کند.

وزیر تجارت و صنایع با تاکید بر اینکه از مشکلات مهم تجارت امروز افغانستان، ترانزیت است، گفت: پارلمان با درک شرایط باید الحاق افغانستان به سازمان عضویت جهانی را تصویب کند چراکه امروز مشکلات موجود در حوزه ترانزیت، تهدیدی برای افول جدی تجارت افغانستان محسوب می شود.

رسا ادامه داد: مطابق آمارها و بررسی ها، هر کشوری که به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده و از این فرصت به خوبی استفاده کرده، توانسته سالانه به رشد 2.5 فیصدی در اقتصاد خود دست یابد و همین موضوع گویای اهمیت فرصت بوجود آمده در سازمان تجارت جهانی است.

وزیر تجارت و صنایع با بیان اینکه سازمان تجارت جهانی به ما 5 سال فرصت داده تا سیستم اقتصادی خود را آماده فعالیت و الحاق کنیم، گفت: یکی از شروط مهم برای عضویت در سازمان تجارت جهانی، توافق با کشورهای همسایه چون ایران، ازبکستان و تاجیکستان بوده که برای رضایت این کشورها و حل موضوع نیاز است تا آنها را از وضعیت نابسامان ترانزیت افغانستان آگاه و عواقب این موضوع را برای کشورهای همسایه توضیح دهیم.

کد(20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است