جامعه جهانی نمی خواهد انتخابات برگزار شود؟
جامعه جهانی در مساله اصلاحات انتخابات، به طور غیر مستقیم آب را گل آلودتر می کند. گویا آنها هم نمی خواهند انتخابات افغانستان برگزار شود 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۹    ۱۳۹۵/۳/۲۸ کد خبر: 117187 منبع: پرینت

حکومت افغانستان برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی آمادگی کامل دارد و خواستار حمایت جهان بویژه سازمان ملل متحد، در برگزاری انتخابات شفاف است. این موضوع ها در نامه رییس جمهور غنی به بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد ذکر شده است. از طرف دیگر بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان هشدار می دهد که اگر شورای ملی، فرمان تقنینی اصلاحات انتخاباتی را رد نماید این شورا مشروعیت و هویتش را از دست می دهد.

شاه محمود مل، عضو هیات رهبری دیدبان انتخابات افغانستان در برنامه «نگرش» گفت: اصلاحات انتخاباتی از هدفی که داشت و برای آن تعریف شده است،منحرف شده است. حالا هدف این نیست که اصلاحات انجام شود تا انتخابات به درستی برگزار گردد. می گوییم اصلاحات انتخاباتی بگونه ای انجام شود تا اهداف حکومت و عده ای که در آن به دنبال منفعت می گردند تامین شود.

وی، زمان را برای برگزاری انتخاباتی درست از دست رفته می داند و می گوید: متاسفانه ما اکنون فرصت را برای برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف از دست داده ایم. حتی اگر فرمان تقنینی رد هم نشود و تصویب گردد دیگر زمانی برای برگزاری انتخاباتی با اصلاحات اساسی و بنیادی نداریم. دولت مجبور است به هر ترتیبی شده انتخابات را برگزار کند. قرار بود این انتخابات بر اساس اصلاحات به وجود آید اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است و در این مدت هدف کلی اصلاحات انتخاباتی هم از بین رفته است.

محمود مل، با بیان اینکه مسوولیت جدی این عدم اصلاحات به دوش پارلمان است، افزود: اعضای پارلمان باید در این بخش با حکومت هماهنگی و همکاری می کردند. تقابلی که میان حکومت و پارلمان وجود دارد را کنار می گذاشتند و در این مساله جدی تر عمل می کردند. مسوولیت پارلمان این بود که از ابتدا بر سر اصلاحات انتخاباتی تاکید می کردند و در همان شش ماه اول این مساله، حل می شد. هم اکنون دو سال گذشته است اما اصلاحات انجام نشده است. کجا شد آن همه هیاهو برای اصلاحات انتخاباتی؟ چرا با سرنوشت افغانستان اینگونه بازی شده است؟

عضو هیات رهبری دیدبان انتخابات افغانستان، با انتقاد از عدم کار حکومت در این زمنیه بیان داشت: رییس جمهور تقویم زمانی انتخابات روشن نکرده است، وضعیت امنیتی را نسنجیده است، تعداد رای دهندگان مشخص نیست و تذکره های الکترونیکی توزیع نشده است. بنابراین تا این موارد بررسی و مشخص نشده نمی تواند به صورت قطعی بودجه ای برای آن تخمین بزند و تعیین کند. در مجموع با وضعیتی که اوضاع اصلاحات انتخاباتی و فرمان تقنینی دارد حدس ها بر این است که امسال نمی توانیم انتخابات را برگزار کنیم. فقط در صورتی می توانیم انتخابات داشته باشیم که همان اننتخاباتی را برگزار کنیم که حکومت می خواهد یعنی انتخاباتی بدون شفافیت و اصلاحات. برگزار کردن این نوع انتخابات هم برای مردم و برای جامعه مدنی قابل قبول نیست. چرا که مردم می خواهند خود در سرنوشت خود دخیل باشند.

به باور وی، این مصلحتی کار کردن حکومت و پارلمان و حتی جامعه جهانی در تضاد با قانون اساسی افغانستان و ضد همان دموکراسی است که جامعه جهانی ادعای آن را دارد است. این ضعف عملکرد حکومت و در مجموع صدمه زدن به مشروعیت نظام سیاسی است. این مساله یعنی انجام ندادن اصلاحات عمداً زمانی به تاخیر می افتد که از ماه ها قبل روی این مساله تاکید کرده ایم که اصلاحات انجام شود وگرنه زمان را از دست می دهیم.

مل، در پایان گفت: هم اکنون شروع کار پارلمان، کاری غیر مسوولانه است و در این مساله هم حکومت و هم پارلمان مقصر هستند. در این مساله جامعه جهانی هم خود را کنار کشیده است و فقط نظاره گر است در صورتیکه در مسایل دیگر افغانستان به طور مستقیم دخالت می کند. جامعه جهانی در این قضیه به طور غیر مستقیم آب را گل آلودتر می کند. گویا آنها هم نمی خواهند انتخابات افغانستان برگزار شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مـــــــــــــــلامت خارجی ها هستند ، در هیچ موضوع از افغان ها تقصیری نیست همیشه دیگران مقصر اند خارجی ها خارجی ها

>>>   افغانستان ریشی است در داخل ریش ( زخم )
م.نواب بدخشان

>>>   انتخابات که خودت دایر کردی هیچ درد ملت را دوا نمیکند خداوند ترا با این رنگ سرخ روسی ات در قهر خداوند (ج) نماید که مشکلات مردم عام افغنستان را بااین تقلب کاری هایت صد فیصد و بی پایان مواجه ساخته اید درین ماه مبارک رمضان در قهر وغضب خداوند (ج) شما وتمام فامیل شمارا گرفتار نماید
وطن پرست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است