طالبان منقرض می شوند یا منشعب؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۱    ۱۳۹۵/۳/۲۷ کد خبر: 117183 منبع: پرینت

در سال های آینده در صورت ادامه درگیری ها، طالبان به چند شاخه تقسیم می شوند و افکارشان از تفکر اولیه شکل گیری این گروه منحرف خواهد شد که هر شاخه یا به مرور زمان به دیگر نقاط سرایت می کنند و یا به وسیله رقابت منقرض می شوند اما آنچه مسلم است طالبان هرگز نمی تواند حاکمیت مشروع سیاسی را از آن خود کند.

به نظر نمی رسد طالبان به فکر تصرف پست های سیاسی و احراز قدرت در کشور باشد زیرا چنین هدفی نیازمند تلاش برای کسب جایگاه و اعتبار در میان مردم بوده اما نزدیکترین گمان برای انگیزه ادامه نبردها، پیشبرد منافع پاکستان و ادامه دار شدن یک جنگ فرسایشی در افغانستان است.

زکریا زکریا، نماینده مردم در پارلمان طی گفتگویی در "همگام" با اشاره به جایگاه حقانی در میان طالبان، گفت: تاکتیک های جدید طالبان در حملات اخیر نشان دهنده الگوگیری آنها از تاکتیک های شبکه حقانی بوده و حمله به پست های امنیتی و تاسیسات نظامی، انتحار و ایجاد یک جنگ فرسایشی و روانیِ بسیار خسته کننده از اصول و روش شبکه حقانی در میدان نبرد است.

وی از دیگر تاکتیک های رایج حمله در شبکه حقانی یاد کرد و ادامه داد: ایجاد رعب و وحشت در میان مردم عادی به واسطه ایجاد ناامنی در شهرها، گروگان گیری در شاهراه ها و آدم ربایی نیز از راه و روش های شبکه حقانی بوده که این روزها تبدیل به شیوه جدید هراس افکنی طالبان در افغانستان شده است.

این عضو مجلس نمایندگان گفت: به لحاظ تروریستی این حرکات شاید روحیه نیروهای شان را تقویت کند اما به لحاظ سیاسی جایگاه این گروه را در بین مردم طرد می کند و نفرت آنان از طالبان بیشتر می شود.

او در رابطه با هدف طالبان از ادامه نبرد در افغانستان خاطرنشان کرد: به نظر نمی رسد این گروه به فکر تصرف پست های سیاسی و احراز قدرت در کشور باشد زیرا چنین هدفی نیازمند تلاش برای کسب جایگاه و اعتبار در میان مردم بوده اما نزدیکترین گمان برای انگیزه ادامه نبردها، پیشبرد منافع پاکستان و ادامه دار شدن یک جنگ فرسایشی در افغانستان است.

زکریا در رابطه با منابع تامین درآمد طالبان عنوان کرد: پلان های استخراج معادن و تولید مواد مخدر در اکثر مواقع به نفع گروه های مخالف صورت می گیرد و بخش ناچیزی از منافع آن به حکومت می رسد، از سویی دیگر دستگاه آی .اس. آی پاکستان نیز با فروش سلاح و کمک به قاچاق مواد مخدر و تامین سلاح بخش اعظمی از هزینه های این گروه را تامین می کند.

این آگاه مسایل سیاسی در خاتمه با پیش بینی آینده طالبان در افغانستان گفت: متاسفانه بدون مذاکرات راهبردی این اختناق ها ادامه خواهد یافت و در اینصورت حکومت باید با حوصله به دفع حملات بپردازد، مطمئنا به مرور زمان این افراطیت و حملات افزایش خواهد یافت و طالبان با در پیش گیری شیوه های کلمبیاییزم به سرنوشت محتوم آنان هم دچار خواهند شد.

زکریا ادامه داد: در سال های آینده در صورت ادامه درگیری ها، طالبان به چند شاخه تقسیم می شوند و افکارشان از تفکر اولیه شکل گیری این گروه منحرف خواهد شد که هر شاخه یا به مرور زمان به دیگر نقاط سرایت می کنند و یا به وسیله رقابت منقرض می شوند اما آنچه مسلم است طالبان هرگز نمی تواند حاکمیت مشروع سیاسی را از آن خود کند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هــــــــــــــــــرچه آی اس آی بخواهد همان شـــــــــــود هـر آنکو دال دهـــــــــد فرمان دهــــــــد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است