افزایش چشمگیر محصول گندم در ولایت فراه
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۸    ۱۳۹۵/۳/۲۲ کد خبر: 116961 منبع: پرینت

افزایش محصولات گندم در ولایت فراه

محصولات گندم ولایت فراه نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اسدالله ضمیر وزیر زراعت طی انتشار خبرنامه ای درباره افزایش محصولات گندم ولایت فراه گفت: خوشبختانه در سال 1395 سطح زیر کشت محصول گندم در ولایت فراه 34 هزار هکتار بوده و محصولات هر هکتار به 3.5 تن می رسد که مجموعه حاصلات امسال گندم فراه یکصد و 19 هزار تن می باشد که نظر به سال گذشته افزایش 88 در صدی را نشان می دهد.

این در حالی است که سال گذشته سطح زیر کشت این محصول 25300 هکتار بوده و حاصل هر واحد هکتار به 2.5 تن می رسید که مجموعه حاصلات سال 1394 حدودا 63200 تن تخمین زده شده بود.

سید احمد رییس اتحادیه گندم فروشان ولایت فراه در اینباره می گوید: امسال روزانه ده ها تریلی گندم به ولایت های غزنی، هلمند و قندهار صادر می گردد.

قابل ذکر است که ولایت فراه در جنوب غرب کشور موقعیت دارد و یک ولایت پهناور و زراعتی می باشد که حدودا 80 درصد مردم این ولایت زراعت پیشه می باشند. این ولایت دارای 560 هزار هکتار زمین زراعتی بوده که سالانه تنها حدودا 120 هزار هکتار آن کشت می شوند.

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار یک گپ نیک است خداوند برکت بیندازد. همیقسم
درقسمت دیگر مواد خوراکه هم خبر خوش برای مردم برسانید.

>>>   از بدست امد حاصلات فروان گندم ولایت فراه خرسند شدم خداوند بدل زارعین کشور ما بخصوص ولایت های گرمسیر .بالاخص ولایت هلمند کشور ما رحم ترحم اندازد تا بجای کشت تریاک این بته بدنام وتباه کن انسان کشت گندم را جاگزین سازند تا از یکطرف کشور مااز بدنامی کشت تریاک نجات پیدا کند واز جانب دیگر کشور ما از نگاه حاصلات گندم به خود کفایی رسد .

>>>   مصارف روزانه هشت ارگ نشین را پوره کرده نیتواند؟؟؟؟؟؟؟

>>>   دروغ محضی است کشوریکه سیتم آبیاری آن بشکل غرقابی باشد حاصل برداشتن آن از ۱،۵ تن بالا نیستد

>>>   این وزیر یک وزیر دروغ گو با اسناد جعلی پاکسنان بر کرسی وزارت زراعت تکیه زده است و هیچ وقت افغانستان طول تریخ زراعت خود 3.5 تن محصول در هکتار نه گرفته است.

>>>   تاجیکستان و ازبگستان میانیگی برداشت گندم ۴ تا ۴،۵ تن در هرهکتار است. این دو کشور دارای زراعت معیاری با رعایت اصول فنی کاشت ، استفاده از توصیه های متنخصصان اکرانومی و مهندس آبیاری و هم استفاده از اصول صیصح رژیم آبیاری با در نظر گرفتن ارقام عناصر مهم اقلیمی از استیش های هایدرولوژی موفق به برداشت این میزان محصول در هکتار شده اند.
با تاسف در افغانستان وزیران زراعت در طی ۱۶ سال مردم فریب می دهند . برداشت گندم از کشت کار غیر معیاری از هرهکتار زراعت آبی معمولاٌ در افغانستان از ۱،۵ تا ۲ تن در هر هکتار با لا نه رفته است.
متخصص اکرانوم

>>>   اگر همین افزایش چشمگیر محصول گندم در ولایت لوگر پروان کاپیسا بغلان قندوز تخار هرات گزارش می شد کارشناسان اقتصاد زراعتی و انجینران آبیار ی در هر هکتار ۲ الی ۲،۵ تن بارو می گردند نه در ولایت فراه زمین ولایت فرا برای ضریب حاصلدهی هر هکتار به 3.5 تن گندم نیست وزیر صاحب دروغ گو اسدالله ضمیر لوگر بچه

>>>   الهی شکر
خداوند تمام افغانستان را پر از غله و دانه کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است