تا 40 سال دیگر افغانستان برده مالی امریکا است
اوراق قرضه و وام های درازمدتی که با هر بهانه ای به خزانه ملی یا حساب شخصی مسوولان حکومت و ارگ نشینان واریز می شد، اینک قطره قطره روی هم تلنبار شده تا خبر از بدهی 2.5 میلیارد دالری افغانستان به اتحادیه اروپا و بانک های بین المللی را بدهد 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۳    ۱۳۹۵/۳/۲۱ کد خبر: 116901 منبع: پرینت

گویا جدا از مداخلات سیاسی و مداخلات امنیتی امریکا و اتحادیه اروپا برای افغانستان، مداخلات اقتصادی در سطح کلان نیز مورد توجه قدرت های غربی قرار گرفته است تا از هیچ دستاویزی برای وابسته کردن کشورمان فروگذار نکنند.

اوراق قرضه و وام های درازمدتی که با هر بهانه ای به خزانه ملی یا حساب شخصی مسوولان حکومت و ارگ نشینان واریز می شد، اینک قطره قطره روی هم تلنبار شده تا خبر از بدهی 2.5 میلیارد دالری افغانستان به اتحادیه اروپا و بانک های بین المللی را بدهد.

گرچه غرض ورزانه و جهت دهی شده بودن این وام ها و قرضه ها بر کسی پوشیده نیست و سود جانب های کمک کننده بیش از سود و استفاده ی افغانستان از این دالرها است؛ اما همچنان منابع و موارد استفاده و هزینه و خرج های آن مبهم باقی مانده است.

به عبارت دیگر، همین دالرهای مشکوک با عوارض معلوم که به خزانه یا حساب های شخصی سران و مسوولان واریز شده است، جدا از بدهی های کلانی که روی دست حکومت گذاشته منابع هزینه و موارد خرج مجهولی دارد و نه عمران و آبادانی از آن نصیبی برده است و نه انکشاف و توسعه زیربنایی.

اعتراف صریح مقام های امریکایی از سود چندین برابری اوراق قرضه و وام های طویل المدتی که به حساب افغانستان واریز می شود مصداقی بر این مدعا است که کشورهای کمک کننده در واقع از ضعف اقتصادی و عدم مدیریت مالی کابل سوء استفاده کرده اند و رقمی معادل 2.5 میلیارد دالر بدهی را پدید آورده اند.

نظر به تمام شواهد و قراین موجود و گزارش رسمی بازرس ویژه ی امریکا برای بازسازی افغانستان، میزان بودجه مالی که برای بازسازی افغانستان هزینه شده بسیار بیشتر از مقدار بودجه‌ای می‌باشد که در جنگ جهانی دوم برای بازسازی اروپا هزینه شده است و این بدان معنا است که...

که کشورهای روسیه، ایران، جمهوری چک، بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی تا 40 سال متمادی که بازپرداخت این بدهی ها به طول می انجامد، یوغ بردگی را به گردن امور مالی افغانستان می اندازند و تا آنجا که می توانند از ضعف سیستم اقتصادی ما بهره می برند؛ درحالی که پول ها بدست خود مستشاران امریکایی رسیده است و کمتر افغانستانی از آن دالرها خیری دیده اند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با وجود نوکرانی چون طالبان آمریکا بهتر میتواند به اهداف خود برسد من از طالبان خائن میپرسم تا کی نوکری امریکا رامیکنید و وطن را به آمریکایی ها میفروشید .لا اقل اگر ایمان ندارید ومسلمان نیستید ازاده باشید.

>>>   امریکا و غربیهای جنایتکار فساد مالی را در افغانستان بنیانگزاری کرد و نوکران و مزدوران خود را در افغانستان میلیونر ساخت و مردم بیگناه افغانستان را قرصدار و بدهکار خود ساخت . لعنت به امریکای خبیش و نوکران دولتی شان و مزدوران شان طالب داعش.

>>>   افغانستان قدرت بدست اوغو که افتاد همه برده شدند
ننگ بر همه که شش ولایت را از دست داد بخارا از دست داد
در غیراز آن چند جا های دیگر از دوران قا تلان برده شدند
کشور را اواره کر دید گدام کشور در هفتاد پنج کشور پراگنده
به جز از این کشوری بی صا حیب وا مانده
وسلام هم وطن مسافر

>>>   قرض سر زاغ زاغ زنده باشه

>>>   کی داد وکی گرفت برهرکسیکه داده بگیرد ( گویند تا احمق درجهان باشد مفلس در نمیماند ) میشود غنی وکرزی را عوض پیسه های خود ببرد ماز هردو تیر هستیم بالا دستی ریس اجرایی را ما بخشش میکنیم. مسافرجبری

>>>   نارا حت نباشید آمریکا را هم مثل روسیه از کشور خود بیرون می کنیم قرضه اش را هم جواب می دهیم.

>>>   تازمانی که طالبان دست ساخته آمریکا درافغانستان هستند و دست به جنایت و ویرانی می زنند، آمریکا نیز حضور خواهد داشت.

>>>   کمک های بلا عوض جهانی باز پرداخت ندارند. اما باید نحوه مصارف آن از طرف ارگان های کمک کننده و مصرف کننده کنترول و بررسی شود.
قرضه های مالی صندوق بین المللی پول، به پروژه های اقتصادی یک کشور،فقط درصورتی امکان پذیر است که مسؤلین متیقن باشند که این پروژه ها بازدهی دارد و میتوانند قرضه خویش را با مفاد آن بدست بیاورند. در غیر آنصورت پول های خویش را در دریا نمی اندازند که آب ببرد.

>>>   من به عنوان یک شهر وند و صاحب این سرزمین خود و کشورم را قرضداری هچ کشوزی نمیدانم. امریکا و اروپا پول را به کسانی دادن که تابعیت همان کشور ها را دارند مانند اشرف غنی. کرزی.گلبدین صلاح الذین ربانی . قانونی. محقق. عبدالله و غیره این ها قرضدار هستند نه ما
بدخشانی

>>>   مردم کشور ما هیچ وقت شانس نداشتن با ورود جامعه جهانی و کمک های میلیاردی آنها . متاسفانه درکشور ما یک تعداد اشخاصی بی اصل و نسب وبا سابقه های عجیب و غریب در رأس حکومت افغانستان قرار داشتن که فقط به خودشان می اندیشند. اگر این خائنین شعور ميداشتن مردم دار ميبودن دلسوز مردم و جامعه و کشور خود ميبودن حالا ماها خیلی چیز ها در اختیار داشتیم. و مردم با سربلندی زندگی می کردن نه آواره و دربدر این جا و انجا نبودن کشور ما غرق در فلاکت نبود همین حالا بالای پنج میلیون نفر درکشور ما با بدبختی وزیر خط فقر زندگی می کنند. البته سال های قبل چند مورد خودکشی خانوادگی شاهد آن بودیم .رسوا شوند.وب... شوند.آنها که به این کشور خیانت و ظلم نمودند که دلی هزار يتيم و مادران داغدار را شکناندن

>>>   تا چهل سال دیگر همه دزد های ما ملیاردر میشوند
بــــه شــــهــروند بدخشانی :
من منحیث یک شهروند لاجورد بدخشان مال تمام مردم افغانستان است اگر بعضی بدخشی ها آنرا غارت میکنندباید جوابش را هم فردا بدهند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است