جنرال دوستم و عطا محمد نور از کجا تغذیه می شوند؟
به همان اندازه که جنرال دوستم و عطا محمد نور مورد ملامت قرار می گیرند، انگشت سرزنش و اتهام به سمت حکومت وحدت ملی هم هست که هیچگاه از وحدت طرفداری نکرده و فقط در مواقع نفاق و اختلافات سر خود را در برف کرده تا بر سر جنگ های قومی و حزبی بزنند و بکشند و نابود کنند و همه چیز که تمام شد دولت کبک نما سرش را از برف بیاورد و بپرسد چی گپ شد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۱    ۱۳۹۵/۳/۲۰ کد خبر: 116874 منبع: پرینت

چراغ کم فروغ صلح و ثبات در ولایت های شمالی با جنگ و جدل های حزب "جنبش" و "جمعیت" رو به خاموشی است اما چرا خون مردم ملکی یک روز توسط مخالفان مسلح و یک روز در دعوای حزبی ریخته می شود؟

شاید در زمانی که آتش افروزی ها در شمال افغانستان به اوج خود می رسد چشم همه به معاون اول رییس جمهور باشد تا با حضور خود در مناطق جنگی، عملیات های گسترده ضدهراس افکنانه انجام دهد و تیشه بر ریشه ترورریست و طالب و مخالف مسلح بزند اما از وقتی جنرال دوستم به ولایت های شمالی رفته یا عکس های وی در ضیافت های رنگین و باغ های زردآلو منتشر می شود و یا درگیری و جنگ میان هواداران دوستم و عطا محمد نور سرتیتر اخبار را به خود اختصاص داده است.

درگیری ماه گذشته در فاریاب تنها یک نمونه از جنگ میان جنبش و جمعیت بوده که منجر به کشته شدن هشت نفری شد که غیرنظامی بوده و هیچ ارتباطی به این اختلافات مضحک حزبی و سیاسی نداشته اند و البته که چشم دیگر ولایت های شمالی نیز کم کم این روزها به درگیری هایی که سلسله جنبان آن دوستم و عطا نور بوده، روشن شده....

حالا هم مشخص نیست اینکه، نه دوستم که بیرقدار جنبش ملی بوده و نه عطا محمد نور که نام سردمداری جمعیت اسلامی را یدک می کشد از کجا تغذیه می شوند و از چه کسی فرمان می گیرند که حاضر به کوتاه آمدن نیستند؟ در حالیکه بارها دوستم اعلام کرده جنبش و جمعیت به توافق می رسند اما باز فردا که می شود جنبش جمعیت را نشانه می گیرد و جمعیت، جنبش را.

این موضوع زمانی بحرانی تر می شود که با معرفی ملا هیبت، طالبان چند دستگی را رها کرده و حول کانون رهبر جدید جمع می شوند، حالا بماند که نزدیکی طالبان به القاعده مزید بر تمامی علت هایی می شود که طالبان جنگ را در ولایت های شمالی تشدید و در دیگر مناطق افغانستان نیز انتحارها و انفجارها را چند برابر کنند و درست در چنین شرایطی دوستم و عطا محمد نور بر سر و کله هم میزنند که من بهترم یا تو بهتری! که جمعیت این چنین است و جنبش آنچنان.

حالا سوال اینجاست که اختلافات حزبی از این دست که در دوران کرزی بساطش جمع شده بود چرا در دولت غنی سرباز کرده؟ یعنی ارگ عرضه جمع کردن این ماجرا و مدیریت اختلافات حزبی را ندارد؟ یا نمی خواهد؟

در هر صورت به همان اندازه که دوستم و عطا محمد نور مورد ملامت قرار می گیرند، انگشت سرزنش و اتهام به سمت حکومت وحدت ملی هم هست که هیچگاه از وحدت طرفداری نکرده و فقط در مواقع نفاق و اختلافات سر مصلحت جوی خود را در برف کرده تا بر سر جنگ های قومی و حزبی بزنند و بکشند و نابود کنند و همه چیز که تمام شد دولت کبک نما سرش را از برف بیاورد و بپرسد چی گپ شد؟

علی الظاهر از دوستم گرفته تا عطا و ارگ و سپیدار فراموش کرده اند که جنگ و نبردهای داخلی، کمر افغانستان و مردم ملکی را خم کرده و امروز به بهانه های خنده دار و مضحک دوباره قصد تکرار فجایع خونین در سایه اختلافات داخلی را دارند.

هر چند حکومت همیشه در برابر انتقادها و هشدار ها پشت دیوارهای آهنین پنهان می شود اما حتما به گوشش خواهد رسید که متهم ردیف اول در دوسیه تنش دوستم و عطا محمد نور در شمال افغانستان دولتی است که یک وقت هایی نه اینکه نخواهد، نمی تواند و عرضه اداره جنگ و اختلافات را ندارد...

کد (20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اینکه این دولت دستنشانده بی کفایت و بی کاره ست، همه میدانند.
اما سوال در این است، که آیا این دونفر، اطفال بی عقل و نادان اند، که به جان هم می افتند و منتظر مداخله از جانب جکومت بی کفایت اند، تا بیاید و جنگ را میان این دو کودک نادان خلاص کند؟
نه، این ها بالای منافع شخصی خود شان دعوا دارند و حکومت هم تماشاگر، تا باشد که جنگسالاران خود همدیگر را از بین ببرند. از این چه بهتر! شَری برخیزد که به خیر مردم باشد.

>>>   .... بر وطن فروشان و کاسه لیسان غرب غلامان و نوکران حلقه بگوش غرب بدانند که مرگ انان نزدیک است .
حبیب الله یوسفزی

>>>   یوسف زی طوری صحبت می کنی به همگان مشخص نیست اگر این ها کاسه لیس غرب هستند واز غربی ها اسلحه وپول میگیرند شما ها از چند کشوری خارجی دیگر بطوری دزد آخذ میکنید اگر نه نی پدر اینها کارخانه مهمات سازی دارد و نه پدرکلان شما جانی ها همینقدر فکر نمی کنید که چهارده سال است شما وطن فروش ها علیه این حکومت فاسد می جنگید از کیسه خلیفه است ما مردم رنجدیده افغانستان به والا بخدا هم ازشما وهم از این ها از دو جناح وطن فروش به ستو و خسته شدهيم خا ک به سر هر د وتايتان که بخاطر منافع شوم بادار هایتان این مملکت را به بازی گرفته اید

>>>   علت را هر دوجنابان ميدانند كه خصوصا دوستم را بخاطر نفوس مردمي يا بخاطر دانش ويي كه هردو دروجودش نيست صرف بخاطر جنگ وتفرقه بهترين چهره است كه خارجي وداخلي آنرا استفاده كرده ومي كنند اصلا هميشه استعمال شده بر استعمال هم ساخته شده تماما ازبيك ها را وحتي تركمن ها كه يك فيصد همراه بادوستم نيست خود دولت همه را ازنام دوستم مي شناسد مفهوم حرمت به دوستم نيست ، ازطريق وي اشخاص فهميده وهمه انسانهارا محكوم مي كنند در حاليكه ميدانند دوستم جزازخود حتي درفكر برادرخود هم نيست ، متاسفانه هركس ميدانند كه افسوس زمانه طوري شده تا وطن فروش وبيگانه پرست نباشد هرگز به صد كليومتري دولت نزديك شده نمي توانند همين است سگ را شير اعلان مي كند ودزد را صاحب خانه ....؟؟؟
جوزجاني

>>>   اگر مجرم قاضی شود باید فاتحه قانون را خواند هم وطنان عزیزم بازیچه دست دوستم وعطا نشوید واز تاریخ سال ها جنگ در افغانستان بیاموزیدتامحکوم به تکرار ان نشویم .
نورمحمد کریمی تهران

>>>   هر کسی از ظن خود شد یار من -وزدرون من نجست اسرار من
شراره کار رهای ها ازل سی تا امروز
چراغ مصطفوی وظلام بولهبیست
حق وباطل همیشه در نزاع وکشمکش است طرفداران باطل با علم برداران حق درستیز بوده انجا ره روان حق قد علم نمایند گمراهان وپیروان شیطان جلو انها می ایستند ومانع حرکات ومبارزه شا ن میشوند درین هنگام هرکه خودرا خدمتگذار ملت وپیرو دین واین میخواند لازیم یک کمی عقب برگشته تاریخ را ورق بزنیم وجایگاه هر یک را در سر گذشت انها جستجو کنیم یکی از اوان طفولیت در مبارزه وپیکار با کمونیزم وروس ودر مقاومت هم جانب وطندار ها وازادیخواه هان را گرفته ودیگری بجز دوران سیاه متجاوز لشکریان پنجابی درست جانب مقابل را اختیار کرده برای یکی ملیونها وده هاملیون دالر را پیشنهاد کرده اند تا ازهدف مقدسش برگردد ودر پهلوی سیه کاران قرار گیرد اما رضایت نشان نداده ودیگری به بسیار کمتر ازان که به ان اولی پیشنهاد شده بود سر خم نموده هربارقوم وملت خودرا به معامله گرفته از اوانیکه در خدمتگذاری روسها وکمونیست ها قرار داشته ده ها هزار افراد خود وچند برابر از مردم افغانستان را به قتل رسانیده است ودیگری همیشه در حال دفاع ومقاومت بوده حتی خون خوار ترین مردم را پناه داده ودست خودرا به خون کثیف انها الوده نساخته است
باوجود این هم درشرایط فعلی گذشت وعفو بخشش وایثار خود گذری بهترین گزینه بوده اگر اتحاد واقعی بعمل نمی اید عدم برخورد وتکر های فزیکی یگانه چاره ای کار است دیگران برای نابودی ملیت اوزبک وتاجک کمر بسته اندنه این را میخواهند ونه ان راهردو را ازیک نگاه می بینند وزیادتر نفاق وتفرقه افگنی کار انهاست تا اینها را ضعیف بسازند وبعد حذف ونابودی شان سهل تر گردد قران کریم میفرماید { لکل قوم اجل }هرقومی یک مهلت ومدت معین دارد اگر راستی وقت نابودی این هردو قوم امده باشد اینها کوشش کنند که سبب این بربادی وتباهی این دوملیت همین ها نشوند که خدای نخواسته نامشان در تاریخ به خط سیه تحریر نگردد برای رفع مسولیت شخصی هم اگر شده نزاع ها وکشمکش های جزءی وسلیقوی را کنار گذاشته این ملت های باهم برادر را زیاد باعث ازار واذیت شان نشده به دسته به دیار نابودی نکشند
تما شابین

>>>   خدایا به تو پناه می برم آنهای که به هر عنوانی اسلحه برداشتن که فقط ضررش به مردم بیگناه میرسد .خودت به غضب خود گرفتار بکن

>>>   هر دو از لاشخوران ماهر اند که پروایی هیچ حرام وحلال را ندارد وفقط به فکر تصاحب قدرت زیادتر اند وجمع آوری پول زیاد .
این دو هیچ وقت مصدر خدمت به مردم افغانستان نخواهند شد چون هردو از یک ویتامین استفاده میکند .
عبدالله ریحان

>>>   اشرف غنی میخواهد که در سمت شمال جایی که امکانات اش است، طالبان را به قدرت برساند و جایی که امکانات اش نیست، بیت تاجکان و ازبکان تفرقه می اندازد تا هردو ضعیف شوند و بعدأ طالبان را به قدرت برساند.

>>>   عطا و دوستم ، مارشال، رباني، محقق، خليلي، كرزي، سياف، مسعود، بسم الله و ديگر غرباي كه در جريان انقلابات سي و پنج سال گذشته مالكين بانكها، و سرمايه هاي بي حساب شده اند، از خون ملت، از خون شهيد، از درد يتيم و ناله بيوه، و فروش وطن، نه تنها تغذيه شده اند بلكه چون قارون و فرعون براي چند نسل آينده خود هم اندوخته اند.
غافل از اينكه همه اعمال و هر زره خورد در عملنامه شان ثبت ميشود.
به اميد ديدن عدل خداوندي بالاي همه شان در همين دنيا.

>>>   از همین آغای یوسفزی بپرسید اگر اینها غلام هستند شما غلامی چاکران انگلیس را نمی کنید؟شما خریده شده های نصیرالله بابر نیستید که از آغاز پیروزی مجاهدین تا الحال چه ظلم و ناروا درین خاک نکردید وزمینه آمدن باداران تان را درین سرزمین عقاب پرور مساعد نمودید واین را بدانید که نه شما درین ملک جا دارید ونه باداران تان.
مهاجر

>>>   حکومت شاید شورای امنیت خودش اختلافات را دامن میزند تا هرکدام تضعیف شود به نفع ایشان است. حکومت از هر دو رهبر قومی احساس خطر می کند. هردو در خواب خرگوش اند.

>>>   عطا محمد حتی مسعود هیچ کدام شان دوستم شده نمیتواند
دوستم رهبر ملیونی است.
روشنفکران

>>>   نه دوستم عطا شده میتواند و نه هم عطا دوستم شده میتواند۰ ولی هردو عزیز هستند۰ حالی پامیدی۰

>>>   هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، و غیره باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتواند برضد تمامیت خواهی پشتون ایستادگی کنند۰
این نکته حیاتی را نمیشود با جنگ و گلایه ویا رویه منفی بالمثل به یکدیگر آموخت۰ درینجا ازخودگزری، تحمل، و ایثار کار است۰

>>>   همین شما روشنفکران سرخم شدگان به کمونیزم بودید که این کشور را در بدر وخاک بر سر کرده اید که تا امروز هر خس وخاشاک وهر خبیث وکم جنس خود را به مانند ترهکی وامین وکارمل ودارودسته ان غلام اجنبی کرده ونمیگذارند که این ملت در امن وامان زندگی کنند هر .... بنام روشنفکر رتب جنرالی وستر جنرالی را در انجام کشتن مردم که سر تسلیم به حکومت دست نشانده شوروی وقت نکرده بود وبه چنگ شان افتیده بود گروه گروه در کشتارگاه پلیگون پالچرخی زنده زیر خاک کردند ودوستم که یک کارگر عادی در تفحصات پطرول شمال بود از لیاقت ودرایت ودانش اش جنرالی وستر جنرالی را نگرفته بود بلکه از کشتار بی رحمانه اش در حق این ملتت که انجام داده بود از طرف حکومت دست نشانده روسیه کمونستی سابق به این مقام رسیده بود وپس از فروپاشی حکومت داکتر نجیب الله دوستم خودرا بدامن احمد شاه مسعود وسپس شورای هماهنگی را با گلبدین حکمتیار ساختو مردم را قتل کردند وبا اشغال کشور توسط اجیران ای اس ای خود را بدامن ای اس ای انداخت وبعد از فروپاشی امارت خودساخته پاکستان در این کشور دوستم ابن الوقت خودرا نزدیک به امریکا وعربستان ساخت تا اینکه فعلا بصفت معاون اول اشرف غنی ریس جمهور خود را نمود وبعوض اینکه در دفتر خود بنشیند گرچه همه میدانند که استعداد کاری را ندارد حداقل دفتر نچهبان خود میشد با تانک وتوپ وعساکر بنام ازبین بردن طالبان در فاریاب و جوزجان وسر پل مصروف مهمانی و زرد الو خوری وتفریحی در باغ ها است وتعداد زیاد از عساکر وتان وتوپ وصاحب منصبان را از کار اصلیشان کشید وملیون ها افغانی مصرف از بودجه دولت را میکند بدون کدام دستاورد در مقابل طالبان فقط لاف وپوف وپتاق زدن کاری دیگری بنفع تامین امنیت نکرده است و نظر به اینکار دوستم وخاموشی ریس جمهور غنی وشورای امنیت وقرار گرفتن دوستم بعوض دفتر معاونیت اش در شمال کشور صدق گفتار اقای عطامحمد نور را میکند که نا امنی ولایات شمالی چیده شده است وطالبان در شمال قدرت بیشتر از گذشته کسب کرده میروند اما جنرال دوستم مصروف میله در باغ زرد الو است وریس جمهوردر برابر ان خاموش است .

>>>   تخم جنگ قومی و تفرقه را انگلیس کاشت و امروز امریکا آبیاری میکند و از حاصل آن استفاده میکند. کرزی و غنی عروسکهای امریکا اند. علت اصلی در خارج است. دوستم و عطا بنرخ روز نان میخورند. از خود اراده و قدرتی ندارند.

>>>   علی الظاهر از دوستم گرفته تا عطا و ارگ و سپیدار فراموش کرده اند که جنگ و نبردهای داخلی، کمر افغانستان و مردم ملکی را خم کرده و امروز به بهانه های خنده دار و مضحک دوباره قصد تکرار فجایع خونین در سایه اختلافات داخلی را دارند.
ع


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است