چرا شورای علما فتوای جهاد علیه طالبان نمی دهد؟
متاسفانه کسانی وارد شورای علما شده اند که شورا را بر سر دوراهی قرار داده اند، آنها معتقدند کسانی که با ندای الله اکبر دست به عملیات می زنند و به برخی اصول دینی پایبند هستند را بنا به مصلحت های دینی نمی توان حکم جهاد بر علیه شان صادر کرد. 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۷    ۱۳۹۵/۳/۱۹ کد خبر: 116839 منبع: پرینت

متاسفانه برخی در شورای علما معتقدند حرکت طالبانی حرکتی بر حق است اینها باید این حقانیت را بر اساس آموزه ها اثبات کنند و اگر حق نیست چرا موضع قوی و جدی در برابر این افراد اتخاد نمی کنند؟

هدایت الله هدایت عالم دینی در گفتگویی که با برنامه "همگام" داشت گفت: ما هیچگاه تقاضایی از طالبان نداشتیم و نداریم چون همواره تقاضا از جانب ضعیف به جانب قوی انجام می شود اما همیشه به این گروه توصیه بازگشت به احکام دینی را داشته ایم.

او ضمن اشاره به موضع ضعیفی که دولت در قبال طالبان در پیش گرفته، گفت: حکومت تاکنون همیشه از جایگاه تضرع و خواهش به مذاکره پرداخته است و طالبان همیشه از موضع قوی دست رد به سینه حکومت زده در حالیکه در آموزه های دینی هرگونه موضع ضعیف در مقابل دشمنان نکوهش شده است.

این عالم دینی خاطرنشان کرد: مفهوم مذاکرات صلح یعنی در وهله اول قرار گرفتن در موقف قوی و سپس وادار کردن مخالفان به صلح و در صورت عدم توافق، استفاده از زور و حرکت مسلحانه بر ضد گروه متخاصم که خون مظلوم را می ریزد.

او ضمن یادآوری صلح طلبی در دین گفت: توصیه به صلح در اسلام به عنوان مسیری به سوی تمدن پیشنهاد شده است اما زمانی که سران کشور با بی توجهی به آموزه های دینی برای کسب اقتدار سیاسی به جای اتحاد به رقابت می پردازند، به طور مشخص هرگز نمی توانند موضعشان را در قبال دشمنان تقویت کنند.

هدایت در پاسخ به اینکه چرا شورای علما فتوای جهاد علیه طالبان را صادر نمی کند، گفت: متاسفانه کسانی وارد شورای علما شده اند که شورا را بر سر دوراهی قرار داده اند، آنها معتقدند کسانی که با ندای الله اکبر دست به عملیات می زنند و به برخی اصول دینی پایبند هستند را بنا به مصلحت های دینی نمی توان حکم جهاد بر علیه شان صادر کرد.

وی خاطرنشان کرد: گرفتن جان انسان ها تجاوز به حریم خداوند است و اینگونه مصلحت ها در قبال ریخته شدن خون انسان های بیگناه ، نسل کشی است.

این عالم دینی با انتقاد از افراد نفوذی که به شورای علما راه یافته اند، گفت: متاسفانه برخی معتقدند حرکت طالبانی حرکتی بر حق است اینها باید این حقانیت را بر اساس آموزه ها اثبات کنند و اگر حق نیست چرا موضع قوی و جدی در برابر این افراد اتخاد نمی کنند؟

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مگر طالبان هم جزء مسلمان هستند. ؟!

>>>   واقعا هر کس طالبان را مسلمان می داند مرتد است.

>>>   برای حفظ این دولت فاسد جهاد لازم نیست جهاد شرایط دارد. کار طالبان که مردم ملکی را می کشند کار بدور از انسانیت و اسلامیت است. اما مبارزه بر علیه فساد و رشوه خواری دولت بی اراده کار هر مسلمان است. این دولت که بر اساس رشوه به وجود آمده مشروعیت ندارد.
من کار طالبان را که با مبارزه با دولت فاسد انجام می دهد ستایش می کنم، اما از کشتن مردم مظلوم به هر عنوان تنفر خودم را اعلام می کنم. کشتن مردم بی گناه با هیچ معیار سازگاری ندارد.
نادری

>>>   "علماء" مانند "عالم دین" مسجد بزرگ کاپیسا مصروف صدور "فتوا" در باره "حرام بودن پوشیدن پتلون" اند !! که چند روز قبل صادر فرمودند؟؟!! کشتار افغانان بدست افغانان و تخریب کشور اصلا به انها مربوط نیست!!!
احمد گل از کاپیسا

>>>   فکر نکنید که شورای علما همه عالم دین اند ، اکثراً عقیده طالبانی دارند و دین را افزار درآمد ساخته اند.
( خاموش )

>>>   مردم افغانستان از هر دو جانب "جهاد" میخواهد که به لحاظ خدا و قران دیگر این "جهاد" را بس کنید ما در جریان 35 سال "جهاد" بمعنی واقعی جهاد پی بردیم و کاملا "شیرفهم" شدیم!!!

>>>   چون انان میدانند که طالبان تنها مقاومت مردم افغانستان است و حرف حقیقت را میزند .
حبیب الله یوسفزی

>>>   بخاطریکه همه ملاها و طلاب از یک مدرسه فارغ شده اند تنها درسهای وهشت و دهشت را فراگرفته اند نه از اسلام واقعی را.

>>>   حال کجا ما علما داریم علمای افغانستان مجددی وپیر گیلانی وکرزی استند فتوای شان همین است که جنگ علیه طالبها نارواست مردم ما یکدست نیستند اول باید خودرا اصلاح کنیم شورای علما بسازیم که دوست و دشمن را برای ما واضیح بسازند. هرروز همچواشخاص باپاکستان همکار استند. معادن مارا بفروش میرسانند صنعت مارا مارک پاکستان میزنند جلوی کدام خیانتهای شانرا زودتر بگیریم.
وطندوست

>>>   هم طالبان وهم حکومت هردوشان وابسته به حکومت های خارجی هستند فقط اینجا چوبش را مردم عادی . بیگناه . مظلوم می خورند وقت یک طالب با یک دانه اسلحه قدیمی که در دست دارد هزار نوع جنایت غیر انسانی را مرتکب می شود وهر چه دلش بخواهد انجام می دهد. آن ها این رویش را راحت تر می دانند تااین که زیر چتری دولت و قانون قرار بگیرند.دولت هم خودسرانه نمی تواند بدون اجازه خارجی ها کاری را انجام بدهند

>>>   این را قبول داریم که طالب ها آموزه های دینی را رعایت می کنند . اما جرم و جنایت طالبان از هزار کافر بدتر است جرم که طالبان انجام می دهد از قبیل سربریدن.تجاوز به ناموس مردم خراب کردن سرکها و مکاتب ضرر رساندن به سرمایه بیت المال این ها همه جنایات نابخشودنی است.علمای محترم کشور باید فتوای جهاد را علیه عملکرد این جانی ها صادر کنند درزمانهاي قدیم چنین گروهی قطاالطريق دراین کشور ها وجودداشته مسلمان بودن و شغلی اصلی شان راهزنی کشتوکشتار دزدی را انجام می دادند اما توسط پادشاهان آنزمان سرکوب ودستگير وبه دار آویخته می شدن

>>>   یوسفزی پاکستانی عضو گروه طالبان اله دست پاکستان طالبان از طرف ای اس ای پاکستان وظیفه دارد که مردم ملکی ونظامی این کشور را بکشند که کشتند ومیکشند و ابادی وطن را خراب کنند که کردند ومیکند وانتحار وانفجار را در موسسات دولتی و ملی وبین المللی در افغنستان انجام دهند که دادند واگر بازهم دست شان برسد انجام میدهند مساجد را با نمازگذاران ان وقران های داخل مسجد ومکاتب را به اتش کشیدند واگر بازهم دستیابی برایشان میسر گردد دریغ نمیکنند هیچ جنایتی نبود که طالبان بدستور ای اس ای پاکستان در این کشور بخاطر بدسترسی پاکستان به اهداف شوم انکشور انجام نداده باشد و مقاومت چنگجویان گروه طالبان بخاطر دسترسی اهداف شوم پاکستان است نه بخاطر مردم افغانستان چرا دروغ میگوید اکنون شما درغگویان وفریبکاران واستفاده جویان از نام اسلام را خوب شناخته اند دیگر این حرف های دروغین تان کار ساز نمیباشد وطرف قبول مردم این کشور نیست .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است