آب برای افغانستان هم تهدید و هم فرصت
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۸    ۱۳۹۵/۳/۱۸ کد خبر: 116807 منبع: پرینت

تصمیم هند برای کمک به افغانستان برای دوازده بند آبگردان، گرفته شده است. این بندها با هزینه ای بیش از هفت میلیارد دالر ساخته خواهد شد.

نجیب آقا فهیم استاد دانشگاه، در گفتگوی رسانه ای گفت: آب در کشور می تواند هم عرصه تقابل و هم عرصه همکاری باشد. اگر به صورت خاص در حوزه دریایی کابل بحث کنیم، حوزه دریایی کابل یکی از حوزه های دریایی پرآب افغانستان است. این حوزه به تنهایی ظرفیت آبدهی سالانه بیست میلیارد متر کعب را دارد.

وی افزود: متناسب با میزان و حجم آبی که در این حوزه دریایی وجود دارد، زمین های زراعتی بسیار محدود است. بنابراین یکی از راه های استفاده درست از منابع آب حوزه دریای کابل این است که درمورد برق آبی این حوزه فکر شود و پروژه هایی طراحی شود.

فهیم، در خصوص دلیل عدم موفقیت پروژه ها در افغانستان اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که افغانستان با آن مواجه بود، این بود که مدیریت جامعی برای مدیریت منابع و آب افغانستان وجود نداشت. همچنین دیدگاه مشخصی وجود نداشت ودر برخی موارد برخی پروژه هایی که طراحی شده بود علاقمندی تمویل کنندگان خارجی را جذب نمی کرد. چراکه این پروژها علاوه براینکه زودبازده نبودند به منابع زیاد پولی نیز نیاز داشتند.

وی گفت: خوشبختانه حالا دولت هند تعهد کرده است که برخی از این پروژه ها را تمویل می کند. اما این موضوع بدین معنا نیست که با احداث این پروژه ها ما آب را طوری مهار کنیم که دیگر هیچ آبی از سرحدات افغانستان به بیرون سرازیر نشود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چنانچه حق همسایگان جاری نشود آن وقت افغانستان در انزوای 3همسایه ی خود یعنی پاکستان ایران و ترکمنستان قرار میگیرد و بر مشکلاتش افزوده میشود.

>>>   وقتی افغانستان بتواند ابهای خود را کنترل کند دیگر نیاز چندانی به کشور های همسایه ندارد بلکه انها به افغانستان نیازمند خواهند شد.با کنترل ابها در افغانستان زمین های کشاورزی زیر کشت میروند و از نظر مواد غذایی بی نیاز.در ضمن با تولید برق پشت سدها علاوه بر روشن شدن چراغ منازل کارخانه ها هم شروع به کارمیکنند.

>>>   وقتی همسایه ها افغانستان را از انگشت اوگار میگیره افغانستان هم باید عمل بل مثل انجام دهید
جوزجانی

>>>   آقایی که میفرماید با مهار آب، افغانستان نیاز چندانی به همسایگان ندارد!
تنها مسئله مگر آب و برق هست!
کارخانه برق را برای کدام تاسیسات بخواهد و محصولش را چکار کند و ...
و یا تجارت یک کشور محاط به خشکی چگونه حاصل شود
یا چطور از خاطر بپروراند که از راه ترانزیت خطوط لوله ها و لاین ها و جاده ها عایدات کسب کند
اگر تعامل و حسن همجواری نباشد افغانستان در انزوا میرود، چرا که موضوع آب میتواند پاکستان و ایران و ترکمنستان را برای فشار بالای افغانستان متحد کند.
و افغانستان در انزوای ارتباط و مواصلات و حتی فشار بین المللی با شکایت اتحاد سه گانه (پاکستان و ایران و ترکمنستان) قرار گیرد.
و این گونه تنشها تنها حرکت رو به جلوی افغانستان را ساقط میسازد.
به جای تحریک همسایگان، افغانستان میتواند از ظرفیت همسایگانش استفاده کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است