وردکی ها دیگر حمایت ارگ را با خود ندارند؟
هرگز گمان نمی رفت که اقارب و افراد نزدیک به فاروق وردک مورد خشم مخالفان مسلح و یا عدم حمایت دولتمردان و بی اعتنایی ارگ نشینان قرار بگیرند؛ با اینحال شیرولی وردک یا تلنگری به فاروق وردک و زورمندان وردکی برای تقویت و توسعه ی همکاری با طالبان است یا نشانه ی آشکار تیرگی روابط درازمدت؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۳    ۱۳۹۵/۳/۱۸ کد خبر: 116806 منبع: پرینت

ترور شیرولی وردک، نماینده ی گمنام و منفعل پارلمان که صرفا بخاطر نسبت برادری با غلام فاروق وردک به مجلس نمایندگان راه یافته بود؛ شوک بزرگی بر پیکر رسانه ها، نهادهای مدنی، اپوزیسیون، وزیر معارف پیشین و ولایت وردک وارد کرد.

سابقه ی مخدوش و مملو از ... غلام فاروق وردک در طی سال های احراز 12 پست در ریاست جمهوری و وزارت معارف و بدست گرفتن نبض حیاتی ارگ ریاست جمهوری در زمان حکومت حامد کرزی، وی را در اذهان عمومی در حاشیه ی امن از گزند طالبان و در حیاط خلوت تروریست ها قرار داده بود.

لذا هرگز گمان نمی رفت که اقارب و افراد نزدیک به فاروق وردک مورد خشم مخالفان مسلح و یا عدم حمایت دولتمردان و بی اعتنایی ارگ نشینان قرار بگیرند؛ با این حال شیرولی وردک یا تلنگری به فاروق وردک و زورمندان وردکی برای تقویت و توسعه ی همکاری با طالبان است یا نشانه ی آشکار تیرگی روابط درازمدت؟

حتی مناسبات مثبت و مطلوب کوچی ها با وردکی ها نیز کمترین حدس و گمان یا کوچکترین احتمالی برای تلفات مالی و جانی بزرگان و سران پشتون تبار وردک برنمی انگیخت اما گویا رویگردانی غلام فاروق و دار و دسته اش از ارگ، آنان را با آغوش باز به کام مرگ می کشاند.

اختیار تام و آزادی عمل و امنیت تضمین شده ی غلام فاروق وردک زیر ردای حمایت حامد کرزی در طول بیش از یک دهه از سال های حکومت پیشین به صراحت چنین می نماید که در پناه حکومت می شود با طالبان پیمان دوستی بست و از هرگونه گزند به دور ماند تا اینکه چوکی ها تصاحب شوند.

بر کسی پوشیده نیست که انفجار بمبی در صندوق برق جاسازی شده در مقابل خانه ی شیرولی وردک که به مرگ وی و تعدادی مردم ملکی و غیرنظامی منجر شد مستقیما متوجه غلام فاروق وردک بوده است وگرنه هیچ حرکت خاص یا مستقلی تاکنون از شیرولی مرحوم مشاهده نشده بود.

گرچه این نه نخستین بار و نه آخرین باری است که وکلای مجلس، والی ها، صاحب منصبان و فامیل شان مورد حمله ی طالبان واقع می شوند اما اینکه مخالفان مسلح به یار دیرین خود پشت کنند و برادر یکی از همپیمانان و حامیان علنی و آشکار خود را هدف قرار دهند جای بسی درنگ دارد و تاملی چند بر واکنش های آتی غلام فاروق می طلبد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کشت و کشتارچیزی را حل نمی کند بهتر نیست دست رد بر سینه بیگانگان بزنیم و صلح کنیم ما میتوانیم با کمک یک دیگر افغانستان بهتر از فردا بسازیم اندیشه و اتحاد ما میتواند افغانستان بهتر از جاپان بسازیم .تمام بدبختی ما عامل بیگانگان است و بس .
حبیب الله یوسفزی

>>>   چاه کن در چاه است. اغلب افراد به وسیله کسب خود شان با مرگ روبرو میشوند. دار و دسته غلام فاروق که مصروف طالب سازی بودند و هستند ناگذیر به وسیله این بمب های هوشمند از بین میروند.
انشاالله که دیگر دست اندر کاران کارخانه جات طالب سازی به همین سرنوشت دچار خواهند شد.
شاید کرزی و دار دسته اش که اساس گذار طالب پروری و حامی این گروه وحشی اند از بیخ و بن به همین وسیله انشاالله نابود خواهند شد.
رنجدیده

>>>   من در انتظار روزی استم که انفجاری در مقابل خانه ای کرزی صورت بگیرد یکی از فرزندان کرزی را قربانی بگیرد تا باشد این انسان....از دل مردم بیچاره خبر شود که اولاد یعنی چه طالب ترورست پروری تعنی چه که همیشه گلو پاره میکند که برادرم طالب
نور پنچشیر از کابل

>>>   همه مردم افغانستان اًرزو دارند که بهر خانه های غنی وکابینه اش کرزی وکابینه اش هم انفخارات صورت بگیرد
میرویس. یاسینی

>>>   شما روی ورق را مطالعه کرده اید اینکه در عقب ورق چه نوشته شده دانستنش محال است تاجای که فکر قاصر بنده قد میدهدچنین مینماید که شهادت شیر ولی خان پیامی به اقای حکمتیار باشد که شاید بدون اجازه ومشوره ای طالب تصمیم گرفته اند تا به خصوم انها بپیوندند ویا انچه راز پنهان در رفتن جناب حکمتیار صاحب به کابل نهفته است نمیشود ونمیتوانند به طالب باز گونمایندودلیل دیگری این انفجار احتمالا این هم باشد که برادران حزبی در تعمیل دستورات مقامات کوتاهی کرده اند وجهت تنبیه این اقدام را از یک عضو کوچک حزب اغاز نموده اند وبه نوعی هوشدار داده اند که دراینده اگرکوتاهی وتقصیر تکرار گردد مستوجب جزای سنگین تر میگردند در رقابت های داخلی ازین قماش حوادث رخ میدهد در گذشته ها هم خلقی ها پرچمی ها وبرعکس را میکشتند ومحبوس میکردند وجزا میدادند همین طور مجاهدین سابق هم بیشترینه وقت خودرا در حذف وتضعیف همدیگر مشغول میساختند تا دشمنان اصلی خود ونیز نزاع های میان گروه ها ی مختلف طالب هم احیانا رخ میدهد وبعضا اعضای القاعده هم قربانی این رقابت های میان طالب والقاعده شده اند ویا کشمکش های داعش وطالب هم بوقوع می پیوندد خلاصه خارجی ها میخواهند تا مسلمان کشته شود حال این مسلمان از بی عقل های طالب وداعش وحکمتیار والقاعده باشد ویا افراد عادی اردوی ملی ویاپولیس ملی که بخاطر یک مشت پول ونان اوری یک فامیل باین صف پیوسته اند وچه این مسلمان لیبی باشد ویا سوری ویا مصری ویا سعودی ویمنی وعراقی وایرانی انها با زرنگی تمام منازعه ومناقشه وخصومت ودر گیری ها را چنان میان مسلمانها تشدید نموده اند که باین زودی ها امید تلفیق و به هم پیوستن مسلمین امکان ندارد اشخاص . و کشورهای که از مکر خارجی ها بی خبر اند در جای خود حتی دولت های که نقشه ای دشمنان اسلام ومسلمین را خوب در ک میتوانند در خدمت تطبیق این برنامه قرار گرفته اند
انا لله وانا الیه راجعون
تبنگ چی

>>>   به نويسنده مضمون، اول بايد بداني كه فاروق وردك و فاميلش از دوران جهاد تا حال فعالين حزب اسلامي در سيدآباد وردك بوده اند، قبل از اين پدر فاروق در زمان كرزي اختطاف و در مقابل پول و وساطت مردم محل رها شد، ديگر اينكه هيچ وقت با طالبان نبوده و نه از آنها طرفداري كرده است. اما مسأله ترور شيرولي صد فيصد ارتباط به مصاحبه اخيرش در صحن شوراي ملي دارد، كه قضاوت آن به ملت است، همان مصاحبه را بشنويد معلوم ميشود كه حمله از طرف كيها شده است.
من خودم هيچ ارتباط سياسي با اين فاميل ندارم، ولي مجاهد بودند.

>>>   مسول رسانه ی طالبان حبیب الله یوسفزی پاکستانی باعث قتل وکشتار در کشور ما عامل ان بیگانگان را میگوید بلی چنین است وحقیقت هم دارد که جنگ وخونریزی در کشور ما عامل بیگانگان یعنی ای اس ای پاکستان ومزدوران شان بنام گروه طالبان وشبکه حقانی است که بدستور استخبارات بیگانه قتل وقتل و عملات انتحاری وانفجاری و قطاع الطریقی وادم ربایی وبعداش قتلوسر بریدن مسافرین همراه داشته همه این بد بختی وخیانت به اسلام وانسان مخلوق خدای متعال همین ای اس ای پاکستان و کسانی که خود را اجیر و غلام پاکستان کرده اند ونام طالبان بر انها از جانب استخبارات پاکستان برای شناخت شان بر سر انها کذاشته شده وشبکه حقانی ویک گروه دیگری بنام حزب اسلامی گلبیدین که اکنون از پا افتاده و میخواهد در اخرین نفس هایش خود را بار دوش ملت که بار ها به ان خیانت کرده سازد و کار نامه سیاه خود را سفید سازد به پروسه صلح دولت رو اورده است اما اکثریت ملت به امدن ان رضایت ندارند زیرا گلبیدین مهره سر سپرده ای اس ای پاکستان است .

>>>   جناب نویسنده! متأسفانه قضاوت شما قضاوت یک بام دو هوا است. اگر به عوض شر علی مرحوم کدام نماینده هزاره می بود شما حتماً یک قضاوت دیگری میداشتید و عاملین این عمل تروریستی را جانی و تروریست خطاب می کردید. بیایید که در این ماه مبارک رمضان ترس از خدا را فراموش نکنیم و قضاوت های ما باید فقط برای رضای خدا باشد. در معرفی فاروق وردگ هم بی انصافی کردید، در حالیکه اکثریت مردم افغانستان از فاروق وردگ به صفت یک مامور پرکار وطندوست و خداپرست یاد می کنند.
شریف

>>>   آیا دستانی در داخل حکومت (مثلاً دست اتمر) در این ترور شامل نیست؟ آیا این ترور هشداری به فاروق وردک نیست که باید همکاری خود را با کرزی قطع کند، خاموش شود و دست از بدگوئی دربارهٔ حکومت دوسره بردارد؟
روابط فاروق وردک در گذشته با اتمر و غنی بسیار تیره و خسمانه بوده است. در سوی دیگر، انتقادات، بیانات و سفرهای کرزی به خارج، از جانب ارگ به حیث کوشش در راه سقوط نظام دوسره تعبیر می شود. نزدیکی وردک با کرزی خار بغل برای اتمر و غنی است و باید تضعیف شود. این ترور سبب خواهد شد تا وردک به منظور حفظ جان، در همکاری خود با کرزی تجدید نظر نماید. این ترور بطور غیرمستقیم هشداری هم تعبیر شده می تواند که به آدرس کرزی ارسال شده است. اتمر در دبستان کی جی بی و ام آی سیکس آموزش دیده است. وی در شیوه های مرموز و قتل های استخباراتی ید طولا دارد. شکی نیست که زمان ....وقایع بیشتری است.
گلداد کابلی

>>>   طالب ها مثل الاغ هستند۰ موقع پس لگد زدن از خود و بیگانه نمی شناسند۰

>>>   زمانیکه پدرش را طالبان گروگان گرفته ملیونها دالر از بیت المال را به بهانه رهایی پدرش ولی برای تقویت انان پرداخت وپدرش را ازاد کرد . ده ها طالب به امر پاروک به همکاری فدایی والی انوقت وفعلی لوگر از زندان میدان وردک واز پیش امریکایی ها ازاد گردید . چاه کن درچاه است ...همه بدبختی همین فاشیست های قومی است

>>>   برای یک مدت کوتا این کار تکرار میشود پس جور می آیند
بدخشانی

>>>   برادران طالبان گاهی بجان هم می افتند.
م بدخش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است