از غارت معادن لاجورد چه کسی سود می برد؟
بخش عمده درآمدزایی در مرحله انتقال صورت می گیرد، افراد پرنفوذ در داخل ارگ و شورای امنیت با پرداخت رشوت های کلان قراردادهای چند هزار تنی سنگ های قیمتی را برای تایید نزد رییس جمهور می برند و او را تحت فشار قرار داده و مجبور به صدور مجوز صادرات به خارج از کشور و عمدتا پاکستان می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۷    ۱۳۹۵/۳/۱۸ کد خبر: 116792 منبع: پرینت

در منطقه بدخشان قوماندانان، بزرگان و زورمندان نقش عمده ای در این استخراج غیر قانونی دارند، آنها برای این کار به معدنچیان معاش خوبی پرداخت می کنند و در واقع با جلب رضایتشان حمایت ضمنی آنان را کسب می کنند و در مقابل هر عملی از سوی دولت با عکس العمل معدنچیان مواجه می شود، در حال حاضر شمار این افراد بالغ بر چهار هزار نفر است که اگر جنگی صورت بگیرد سد دفاعی قاچاقچیان می شوند.

ابراهیم جعفری عضو شبکه نظارت از منابع طبیعی طی گفتگویی با برنامه "همگام" ضمن ابراز تاسف از اینکه طالبان از طریق استخراج معادن درآمدزایی می کنند، ابراز کرد: عواقب سوءمدیریت منابع معدنی در حکومت موجب از دست دادن سرمایه های ملی می شود.

او افزود: به علت دست چندم بودن اهمیت معادن در حکومت وحدت ملی، معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مورد استخراج بی رویه، معامله و صادرات غیرقانونی به واسطه زورمندان محلی و مخالفان مسلح قرار می گیرد و به علت نبود هیچگونه نظارت در این زمینه تبدیل به عرف و رویه منطقه ای شده است.

جعفری یادآور شد: براساس آمارهای منتشره از موسسه گلوبال ویتنس علت ادامه و سرایت جنگ به برخی مناطق وجود معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و منافع حاصل از استخراج برای تجهیز و تامین نیروهای مخالف دولت است.

وی با ابراز نگرانی از بی توجهی دستگاه حکومتی به معادن کشور گفت: متاسفانه وزارت معادن پطرولی بدون وزیر است و با توجه به ناهماهنگی ها میان نهادهای حکومتی از دست دادن سایر معادن دور از انتظار نیست.

او افزود: مخالفان مسلح برای تامین نیازهای مالی، بطور کاملا برنامه ریزی شده جنگ را به شمال کشور و سایر مناطق معدن خیز از جمله ولایت های گوشته در ننگرهار، چشت شریف هرات و بدخشان هدایت کردند و این مناطق تبدیل به صحنه رقابت گروه های محلی و مخالفان مسلح و حتی گروه های وابسته به حکومت شد و در حال حاضرنیز ناامنی ها در بدخشان از کنترل حکومت و سکتور استخراجی خارج شده، هرچند در مواردی که راه حل هایی وجود دارد و یا ما مطرح می کنیم هیچ واکنشی از سوی حکومت صورت نمی گیرد.

عضو شبکه نظارت از منابع طبیعی ادامه داد: هرجا سنگ های معدنی قیمتی و نیمه قیمتی سهل الوصولتر هستند، دامنه های ناامنی در آن مناطق گسترده تر است.

او با اشاره به فساد حاکم در دستگاه دولتی گفت: فساد مانند ویروسی روز به روز به تمام مناطق افغانستان در حال نفوذ است و متاسفانه سیستم داخلی توان مقابله با این ویروس را ندارد.

جعفری با ذکر موارد تاریخی از استثمار مناطق معدنی گفت: درطول تاریخ شاهد بودیم هرجا حکومتی ناتوان ظرفیت استفاده از گنج ها و سرمایه های ملی اش را نداشته باشد دست مایه استثمار و سود جویی مخالفان و خارجی ها قرار می گیرد.

وی با ذکر اینکه چه کسانی از این استخراج ها سود می برند، گفت: در منطقه بدخشان قوماندانان، بزرگان و زورمندان نقش عمده ای در این استخراج غیر قانونی دارند، آنها برای این کار به معدنچیان معاش خوبی پرداخت می کنند و در واقع با جلب رضایتشان حمایت ضمنی آنان را کسب می کنند و در مقابل هر عملی از سوی دولت با عکس العمل معدنچیان مواجه می شود، در حال حاضر شمار این افراد بالغ بر چهار هزار نفر است که اگر جنگی صورت بگیرد سد دفاعی قاچاقچیان می شوند.

او در رابطه با نحوه صادرات و در آمدزایی معادن گفت: بخش عمده درآمدزایی در مرحله انتقال صورت می گیرد، افراد پرنفوذ در داخل ارگ و شورای امنیت با پرداخت رشوت های کلان قراردادهای چند هزار تنی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را برای تایید نزد رییس جمهور می برند و او را تحت فشار قرار داده و مجبور به صدور مجوزهای قانونی و رسمی برای صادرات این سنگ ها به خارج از کشور و عمدتا پاکستان می کنند و با دست خودشان برای مخالفان درآمدزایی می کنند.

جعفری در خاتمه گفت: متاسفانه زنجیره مافیا در این زمینه قادر به اعمال نفوذ بر تمام افراد حکومت بوده و با روش خود به استخراج غیرقانونی معادن ادامه می دهد.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   غارتگران ، جنگسالاران، بقایای مجاهدین و بنیادگرایان و وطنفروشان نفع میبرند.

>>>   دوکانداران دین ازاستخراج غیرقانونی معادن نفع میبرند

>>>   رسانه ها دخیل بودن مستقیم و غیر مستقیم بسم الله محمدی را در استخراج غیرقانونی و قاچاق معادن اظهار کردند، مردم افغانستان در هر نوع خیانت و حرام خوری دخیل بودن بسم الله و امثال او شک ندارند. ولی امروز در رادیو ازادی بسم الله با بیحیایی و بی تفاوتی موضوع را "رد" کرد!!!! کسی نیست از این اقا بپرسد که زندگی و دارایی پدری تو در پنجشیر به پنجشیریان معلوم است این آرگاه و بارگاه امروزی تان از کجا شده است؟

>>>   بسم الله خان مجاهد نفع می برد

>>>   میگویند کل رادیده بودم نه مغزبرآمده گی را بسیارشرم است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است