این 3 نفر در فهرست مافیای معادن بدخشان
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۵۸    ۱۳۹۵/۳/۱۷ کد خبر: 116759 منبع: پرینت

یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که چهره‌هایی چون بسم‌الله محمدی وزیر دفاع پیشین، زلمی مجددی و زکریا سودا نمایندگان پارلمان در تجارت و استخراج معادن بدخشان حالا ویا در گذشته سهم داشته‌اند.

نهاد بین‌المللی گلوبل ویتنس در پژوهش جدیدی می‌گوید که درامد طالبان از معدن لاجورد بدخشان برابر هزینۀ تمام عواید افغانستان از بخش معدن است و مافیای اقتصادی ایتلاف ناهم‌گونی را به وجود آورده‌اند که در مواردی طالبان، فرماندهان محلی، حزب جمعیت اسلامی و برخی از مقام‌های ارشد دولتی در یک صف قرار دارند.

به گزارش بی‌بی‌سی، یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که رقابت گروه‌های مسلح بر سر مدریریت معادن پای طالبان را به بدخشان کشانیده و حالا این گروه بزرگترین سهامدار معادن این ولایت هستند.

در گزارش گفته شده که در حال حاضر یک فرمان‌دۀ غیر مسؤول محلی به نام عبدالملک و یک نمایندۀ مجلس به نام زلمی مجددی به عنوان افرادی یاد شده‌اند که در بیش از یک دهۀ گذشته بیش‌ترین سهم را از استخراج و درآمد معادن بدخشان به دست آورده‌اند.

گفته می‌شود برادر زلمی مجددی برای مدت چندسالی در چارچوب پولیس معدن لاجورد را تحت اداره‌اش داشته و عبدالمالک نیز یکی از دلایل تصرف معدن همین موضوع را عنوان می‌کند.

گلوبال ویتنس نوشته که این دو فرد دارای شبکۀ پیچیده‌یی از روابط در مرکز هستند و از بسم‌الله محمدی وزیر داخلۀ پیشین به حیث حامی عبدالمیک در تصرف معدن لاجورد کران و منجان یاد شده و همچنان گفته شده که آقای محمدی تجارت لاجورد دارد.

در حال حاضر گفته‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه در ولایت پنجشیر یک مارکت بزرگ لاجورد ساخته شده و لاجورد بدخشان پس از استخراج غیر قانونی در کران منجان از مسیر مرزی میان بدخشان و پنجشیر در این منطقه به ولایت پنجشیر انتقال می‌یابد.

استیفن کارتر، از سازمان‌دهنده‌گان این پژوهش گفته‌است که طالبان در سال ۲۰۱۴ تقریبا یک میلیون دالر از معدن گرفته‌اند و در ۲۰۱۵ سهم‌شان کمی افزایش یافته در حدود چهار میلیون دالر، اما در آخر این سال پس از تصرف ولسوالی یمگان خواهان تصرف ولسوالی کران و منجان یا تسلیم‌شدن ملک می‌شوند که او با طالبان معامله کرده و سهم‌شان را ۵۰ درصد ساخته‌است.

بر اساس این گزارش گروه دولت اسلامی یا داعش به خاطر دست‌یابی به این گنجینۀ ارزش‌مند، آن را در اولویت استراتیژیکش قرار داده‌است.

گلوبل ویتنس این افراد را بازی‌گران روی صحنه توصیف کرده و رقابت بر سر مدریریت معادن بدخشان را نمونه‌یی از بازی بزرگ‌تر به سطح افغانستان یاد کرده‌است.

فرماندۀ عبدالمالک هرچند گفته بسم‌الله محمدی را ندیده اما ارتباطش با او را از دوران جهاد و را مقاومت به این‌طرف پذیرفته مگر گفته‌است که مجددی و باندش او را وادار ساخته‌اند تا وظیفه‌اش(در چارچوب پولیس) ترک و به تشویق مردم علیه افراد زلمی مجددی اقدام نماید.
برخی از منابع به گلوبل ویتنس گفته‌اند که رقابت مجددی و ملک پای طالبان را به بدخشان باز کرده‌است.

هرچند این یافته‌ها نشان می‌دهد که عبدالمالک از سال ۲۰۱۱ با طالبان تماس داشته و از ۲۰۱۴ به این‌طرف سالانه در سهم طالبان از درامد معادن لاجورد افزایش داده تا به کران و منجان حمله نکنند ولی عبدالملک با اظهار این مطلب که طالبان نمی‌توانند اراده‌شان را بالایش تحمیل کنند، گفته‌است که این حرف‌ها توطیۀ رقیبش مجددی است.

او گفته‌است که معدن به دست ملت و مردم است، در ۱۴سال حکومت کرزی زلمی مجددی از آن استفادۀ شخصی می‌کرد اکنون زلمی مجددی و برادرش اسدالله مجددی که رییس قطعۀ واحد محافظت معدن بود بیایند از ۱۳سال تسلط‌شان حساب دهند بعدا او از دوسال حساب‌دهی خواهد کرد.

فرمانده ملک اما افزوده‌است که به معدن کاری ندارد، معدن پس از تغییر ریاست جمهوری تعطیل شده و در آن هیچ‌کسی کار نمی‌کند. او گفته‌است کسی نمی‌تواند سندی را پیدا کند که او با کسی معامله کرده باشد چی در درۀ یمگان و چی طالبان.

بر بنیاد یافته‌های گلوبل ویتنس، گروه‌های مسلح تحت امر زلمی مجددی و اسدالله مجددی پیش از تسلط عبدالملک بر معادن کران و منجان در سال ۲۰۱۴، در آمد هنگفتی به جیب می‌زدند و درآمد گروه‌های مسلح مجددی در سال ۲۰۱۴ ۱٫۵ ملیون دالر گفته شده هم‌چنان بر اساس این پژوهش، خانه‌وادۀ مجددی به طالبان باج می‌دهند تا مزاحم کارشان نشود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که اسدالله مجددی ماهانه چهار میلیون افغانی معادل ۵۹ هزار دالر به طالبان می‌دهد و قاری واصل از فرمان‌دهان طالبان از بستگان اسدالله مجددی است و هم‌چنان مردم محل شاهد ملاقات‌های این دوتن بوده‌اند.
با این وضع، زلمی مجددی این اتهامات را رد کرده و گفته‌است که او تجارت لاجورد ندارد بل نمایندۀ مردم است.
آقای مجددی گفته‌است که هیچ گروه مسلحی در اختیار ندارد و حلقاتی در حکومت، در وزارت داخله و برخی نهادهای دیگر از فرمان‌ده عبدالملک حمایت می‌کنند و او در این زمینه اسناد دارد.

در همین حال سنگ بیروج در ولسوالی جرم در این گزارش بخش دیگر بازی خانه‌وادۀ مجددی و زکریا سودا، دیگر نمایندۀ مردم بدخشان در مجلس گفته شده‌است.
در پژوهش گفته شده که اسدالله مجددی در هشتاد معدن منطقۀ دیودره سهم پنجاه درصدی دارد و بر اساس این تحقیق ظلم نیروهای وابسته به اسدالله مجددی از عوامل اصلی رفتن برخی از فرماندهان حزب جمعیت اسلامی به صفوف طالبان است.

معدن بیروج در ولسوالی جرم مبلغ هنگفتی را به جیب زورمندان و گروه‌های مسلح محلی می‌ریزد و زکریا سودا سهیم این معدن گفته شده‌است. او متهم به دستبرد پولی که باید به خزانۀ دولت می‌ریخت، با استفاده از شرکت معدن پنجشیر- بدخشان است.

اما زکریا سودا با رد این موضوع گفته‌است که به‌تر بود گلوبل ویتنس به جای چند نمایندل مجلس سراغ افراد دیگری را می‌گرفت که پول‌های هنگفتی را در بدخشان به جیب زده‌اند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این جنگ سالاران دزد تا قیامت هم از خیانت دست بردار نیستند وحالا درمقابل معدن جهاد میکنند

>>>   باید جنگ سالاران دزد ما به احترام ماه مبارک رمضان یک ماه از دزدی سرمایه های ملی دست بردارند واقلا یک ماه بجای اینگونه جهاد عبادت کنند ومانند مسلمانان واقعی که دزد نیستند اینها هم مسلمان باشند

>>>   قاری فصیح الدین والی نامنهاد طالبان بدخشان مستقیم از طرف بسم الله محمدی ... حمایه ونفرخاص اش است.
باعث تمام بدبختیهای بدخشان فصیح الدین است

>>>   جها د و مقا ومت

>>>   .... به دزدان بی شرم

>>>   بلی این همه سرمایه های مافیا از کجا تآمین میگرد ؟ بدخشان یک سرزمین باوجدان ومردمانش با علم وادب ولی در طول تاریخ یک سرزمین بی صاحب و بی حکومت محلی مردم سالار بوده و صرف بدخشان فرهنگش زنده و حکومت میکند نه مردم اشد . بلی همه میدانند که جنگ در بدخشان جنگ تریاک- مواد مخدر و معادن های فراوان آن میباشد . دوستان قسم است که همه باید بدانند که حتی یک مرد با وجدان بدخشی ویا زنش دارای انگشتر لاجوردی در طول تاریخ نبوده و جای تآسف میباشد . مردم بدخشا ن به پا خیزید این همه عناصر فروخته شده و غالامان اجنبی را نابود کنید و در مقابل عناصر که دارای ها عامه شمارا به هر نام و هر کسی که است نابود شان کنید ودر مقابل این کسانی که حق شما را می خورند و مانند کله دارای های ملی شما را می بلعند به پا برخیزید که مار های درون آستین خیلی خطر ناک تر از دشمنان تاریخی شما میباشند و بدخشان باعلم و مهمان نواز را بار دیگر از عدات خواهی حرف و زنده نگه داریرید وبه ارتجاع منطیقه و به مافیای درونی و بیرونی مبارزه کنید و خدای ناخواسته بدخشان در اثری جنگ لاجورد مبدل مانند جنوبی به نا آرامی های نگردد که دیگر جمع نشود .
زره

>>>   چند نفر دیگه یادشان رفته
ظابط نذیر احمد یفتلی
سردار ارداریی خسر بره نجم الدین واثق شهید
ظابط عباس سر تلی
قوماندان جاوید خواهر زاده زلمی

>>>   این سران دزد جمعیت اسلامی در افغانستان و مخصوصا در کابل با کمال بیحیایی از مبارزه در مقابل طالبان گپ میزنند در حالیکه در چور و چپاول دارایی های عامه "برادران سکه" همدیگر اند!!! ... بر افراطیت و وطنفروشی که جدایی ناپذیر اند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است