پیام رییس اجرایی در ارتباط با روز جهانی محیط زیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۶    ۱۳۹۵/۳/۱۶ کد خبر: 116709 منبع: پرینت

16 جوزا مصادف با روز جهانی محیط زیست است که هر سال در سراسر جهان از این روز به هدف اطلاع رسانی برای نگهداری محیط زیست، ترویج فرهنگ شهر نشینی و مبارزه با آلودگی های زیست محیطی گرامی داشت می شود. داشتن یک محیط زیست پاک بالای حیات سالم، آرامش روانی و سلامت جسمی ملت‌ها و جوامع تاثیرات فوق العاده دارد.

در حال حاضر آلودگی زیست محیطی از جنجال های مهم در جهان امروز پنداشته می شود که حتی کشورهای توسعه یافته و صنعتی نیز با آن مواجه اند. بنابراین کشور عزیز ما افغانستان به خصوص کلان شهرها با چالش‌های گوناگون زیست محیطی به خصوص آلودگی آب و هوا، زمین و مواد غذایی درگیر است که مهم‌ترین عامل آن هم تراکم نفوس، رو آوردن شهروندان به سوی شهرها، عدم رعایت فرهنگ شهر نشینی، افزایش وسایل نقلیه و سایر موارد می باشد.

مبارزه با آلودگی‌های زیست محیطی نیازمند یک اراده ملی و تلاش همگانی است تا زمانی‌که این اراده شکل نگیرد ما هرگز یک محیط سالم و هوای پاک ساخته نمی توانیم. به این دلیل لازم است که هر شهروند در قبال محیط ماحول خود احساس مسوولیت کند، فرهنگ حفظ محیط زیست را رعایت و نهادینه سازد، با انواع آلودگی ها در خانه، کوچه و شهر خود مبارزه نماید تا جامعه ما از خطر تخریب محیط زیست و پیامدهای آن نجات پیدا کند. در ضمن حفظ محیط زیست از وظایف ایمانی و وجدانی هر شهروند مسوول است.

ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان از تمام شهروندان مسوول و آگاه کشور می‌خواهد که هرکس به عنوان یک شهروند و عضو این جامعه برای حفظ و ترویج فرهنگ محیط زیست تلاش نماید و با چیزهای که سبب آلودگی محیط، آب و هوا می گردد مبارزه جدی کند تا حیات جمعی با مشکل روبرو نگردد.

از سوی دیگر حکومت افغانستان این را مسوولیت قانونی خود می‌داند تا با عوامل تخریب محیط زیست و آلودگی های زیست محیطی به خصوص با قطع جنگلات، آلودگی آب و هوا و ده ها موارد دیگر مبارزه جدی کند، اما برای موفقیت این کار نیازمند همکاری همه جانبه مردم افغانستان است.

داکتر عبدالله


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ریس اغا محیط کدام محیط محیط قفس برای توهم وبرای من هم وبرای همه تنگ شده محیط بی امنیت چی محیط است گپ های مفت مفت تمام روز پوف میکنید ووقت مردن تیر میکنید .مسافرجبری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است