بند سلما، آغاز پروژه های انکشافی در کشور
پروژه بند سلما، می تواند زمینه یک انکشاف پایدار را در ولایت هرات داشته باشد و ما می خواهیم خبرهای خوش انکشافی را با این پروژه جایگزین خبرهای دهشت و ترور و خشونت کنیم 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۸    ۱۳۹۵/۳/۱۵ کد خبر: 116679 منبع: پرینت

سد دوستی افغانستان گشایش یافت. با گشایش این بند به انتظار چهل ساله هراتی ها پایان داده شد. اهمیت این سد چنان برای مردم هرات زیاد و شادی آفرین است که برای استقبال از گشایش این بند، این شهر توسط مردم آراسته شده است.

عبدالبصیر عظیمی، سخنگوی وزارت انرژی و آب در گفتگوی رسانه ای گفت: بند سلما پروژه ای بسیار بزرگ است که در آن توسط هندوستان، بیش از سیصد میلیون دالر، سرمایه گذاری شد. سلما بندی است با ارتفاع 107 متر، طول 550 متر و در حدود ششصد و چهل میلیون متر مکعب آب، ظرفیت ذخیره دارد . همچنین سه توربین دارد که برق خوبی تولید می کند. در حال حاضر تمات کارهای این پروژه تمام شده است. توربین ها تست شده اند. حتی به صورت آزمایشی برق وارد شبکه شهرهرات شده است و خوشبختانه تمام کارها به شکل موفقیت آمیز به اتمام رسیده است.

وی، در خصوص اهمیت بند سلما بیان داشت: این پروژه می تواند زمینه یک انکشاف پایدار را در ولایت هرات داشته باشد و ما می خواهیم خبرهای خوش انکشافی را با این پروژه جایگزین خبرهای دهشت و ترور و خشونت کنیم.

عظیمی، ادامه داد: می خواهیم فضای روانی و اجتماعی مردم را به شکل مثبت تغییر دهیم. متاسفانه ترور و وحشت، تا به حال نگرانی های روانی را برای جامعه و در این اواخر ایجاد کرده بود. گرچه پروژه های بسیار خوبی در این اواخر صورت گرفته بود. پروژه های بسیار زیادی داشتیم که کارهای عملی آنها شروع شده بود پروژه تاپی و خط انتقال برق از این جمله اند. اما متاسفانه از آنجا که در افغانستان جنگ حاکم است، مردم همیشه متوجه خبرهای جنگ و دهشت افکنی هستند و برای خبرهای انکشافی هم کمترین پوشش وجود داشته است اما درخصوص بند سلما از قبل، مردم کاملاً منتظر بوده اند و هم اکنون به وضوح خوشحالی جوانانی را می بینیم که به یک افغانستان بهتر می اندیشند.

سخنگوی وزارت انرژی وآب در ارتباط با تاریخچه ساخت این بند گفت: این پروژه در سال 1339 توسط سازمان خوراکی ملل متحد شروع به کار مطالعات مقدماتی آن نمود و در سال 1351 تا 1355 در واقع کار مطالعات اساسی زمین شناسی، تست های خاک شناسی و ... را انجام داد. سپس در سال 1355 کار ساختمانی آن آغاز گردید. در آن زمان پیش بینی شده بود که در حدود هفتاد و چهار میلیون دالر در این پروژه مصرف خواهد شد. این پروژه در سال 1357 به خاطر مسایل جنگ، متوقف شد. در سال 2005 بود که تفاهمنامه ای میان دولت افغانستان و هند امضا شد تا هند این بند را برای افغانستان بسازد و تکمیل کند. این بند برای هندوستان حدود سیصد میلیون دالر هزینه داشت و بیشتر کار هم در یک سال اخیر انجام گردید.

عظیمی، در مورد وضعیت کنونی بند بیان داشت: خوشبختانه در حال حاضر هم توربین های این بند فعال است و هم عملاً آب در پشت بند جمع آوری شده است. با افتتاح این بند می توانیم هم در بخش زراعتی افغانستان و هم در تولید انرژی از منابع داخلی گام ارزنده ای را برداریم.

وی، بندسازی در افغانستان را دارای اهمیت ویژه ای می داند و می گوید: متاسفانه در چهارده سال اخیر، به غیر از بند دوستی افغان-هند یا بند سلما هیچ پروژه سدی، در افغانستان توسط کشورهای کمک کننده تمویل مالی نشده است. بارها و به تکرار درخواست شده است و وزارت انرژی و آب بر اهمیت بندسازی در افغانستان با شرکای بین المللی افغانستان تاکید کرده است اما تا به حال فقط بند دوستی افغان هند است که توسط هند ساخته و تکمیل شده است.

عظیمی ادامه داد: سرمایه گذاری کشورهای کمک کننده در پروژه های زیربنایی بسیار مفید است چرا که هم تولید اشتغال و هم تولید انرژی می کند. هم اینکه شغل اصلی مردم زراعت و دامداری است و زراعت در اینجا بسیار مهم است. پس پروژه های زیر بنایی از جمله بندسازی اهمیت ویژه ای دارد اما متاسفانه توجهی به این موضوع نشده است.

سخنگوی وزارت انرژی و آب، از فرصت های دیگر برای بندسازی در افغانستان سخن زده و اظهار کرد: ما در خصوص بندسازی، فرصت های مشترک با برخی کشورها داریم. در دشت جوم، با تاجیکستان و روی دریای کنر با پاکستان، فرصت های مشترکی داریم که براساس منافع ملی هر دو کشور می توانیم وارد یک مشارکت اقتصادی شویم که در آن هم افغانستان برنده باشد و هم کشور شریک. البته ما نباید فقط منتظر باشیم که این کشورها پیش قدم باشند. سیاست انرژی و آب این است که جذب سرمایه گذاری بین المللی و خصوصی کند. به طور مثال، در بند کجکی، قصد بر این است که از سرمایه گذاری یک شرکت خارجی استفاده شود و آنها چهار توربین جدید را نصب کنند. در بند باغ دره هم قرار است یک شرکت خارجی سرمایه گذاری کند که با افتتاح این بند، دوصد و چهل مگا برق را تولید می کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خدا حبیب الله یوسفزی واربابان طالبش را نابود کند.که یاس وناامیدی وخرابی را برای مردم افغانستان به ارمغان میاورند به قیمت نوکری پاکستان. واقعا چرا حبیب الله یوسفزی چرا چرا خیانت چرا!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است