پیش بینی روابط کابل_دهلی پس از سلما
این بند با توان تولید بیشترین برق در غرب کشور در طول تاریخ افغانستان، بزرگترین پروژه اقتصادی طی دو دهه اخیر است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۲    ۱۳۹۵/۳/۱۵ کد خبر: 116662 منبع: پرینت

این بند با توان تولید بیشترین برق در غرب کشور در طول تاریخ افغانستان بزرگترین پروژه اقتصادی طی دو دهه اخیر است.

تاج محمد تلاش استاد دانشگاه و آگاه مسایل اقتصادی در برنامه "همگام" با اشاره به پروژه ملی بند سلما گفت: این بند با توان تولید بیشترین برق در غرب کشور در طول تاریخ افغانستان، بزرگترین پروژه اقتصادی طی دو دهه اخیر است.

وی در باب مزایای این بند در هرات گفت: این بند می تواند توانمندی ها و دستاوردهای بیشماری در تمام سطوح در غرب کشور ایجاد کند که از جمله مهمترین آنها تولید برق است اما در کنار آن با نیازهای استخدامی و با ایجاد مشاغل متعدد می تواند به جریان افتادن چرخ اقتصاد منطقه کمک شایانی بکند و از پیامدهای مثبت این جریان آمدن پول به سفره های مردم و تبعا کاهش نا امنی ها و اختطاف خواهد بود.

تلاش، با ذکر موضع سایر کشورها درباره چنین سرمایه گذاری هایی در افغانستان گفت: کشورهای همسایه نظیر چین، روسیه، قزاقستان، هند و ایران از هیچ تلاشی برای کاهش نفوذ آمریکا در افغانستان دریغ نمی کنند و برای این امر ناگزیر به افزایش نفوذ و کشف منافع خودشان در کشور هستند، آنها در ابتدا ضعف های افغانستان را که موجب وابستگی بیشتر به آمریکا می شود را پوشش می دهند و چون در توان نظامی با آمریکا قابل قیاس نیستند به گسترش روابط متقابل در سایر زمینه ها می پردازند که شامل روابط دیپلماتیک، اقتصادی، فرهنگی و نهایتا گسترش روابط بین دو ملت می شود.

وی افزود: در زمینه اقتصادی به علت تفاوت های کلانی که اقتصاد اروپا و آسیا دارد، سیاست های اروپایی با شکست مواجه شده است اما کشورهای همسایه ای که با سیستم آسیایی و در سطحی بالاتر از افغانستان شروع به سرمایه گذاری کرده اند به موفقیت های چشمگیری دست خواهند یافت.

او با اشاره به اینکه سرمایه گذاری های هند در افغانستان چرخ اقتصاد را به جریان انداخته، گفت: از جمله سرمایه گذاری های کلانی که هند در افغانستان انجام داده، تاسیس استادیوم مجهز کریکت، بندرچابهار، بنای پارلمان و پروژه ملی بند سلما است.

این آگاه مسایل اقتصادی در مورد نگرانی هایی که در آینده این بند وجود دارد، گفت: نگرانی هایی در زمینه احداث این بند وجود دارد که باید برای هرکدام بدیل و چاره ای داشته باشیم، در ابتدا از لحاظ تکنیکی است که برای نگهداری، ترمیم و تعویض قطعات استهلاکی وابسته به مهندسین هندی هستیم، نکته دیگر اینکه مهندسینی که در هند تعلیم دیده اند به اندازه مهندسین هندی توانمند نیستند بعد اینکه این بند اولین بندی است که توان تولید چنین ظرفیت برقی را دارد و برای غرب کشور بسیار با اهمیت است پس سیاست های وزارت انرژی در دولت های آینده بسیار مهم است که درباره این بند به سمت ضعف حرکت نکند.

تلاش گفت: در آینده نگری این بند برنامه ای برای 50 تا 60 سال آینده تنظیم شده، امنیت این بند در طول این دوره باید تامین شود و مهمتر اینکه روابط هند افغانستان بواسطه این بند نباید دچار تنش و چالش شود.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درود و سلام بر دلت وملت هند.

>>>   بزرگترین پروژه عمرانی در این دوره بوده است که کشور دوست وبرادر به ملت افغانستان در سطح های مختلف بدون کدام غرض خدمتی فرآموش ناشدنی به این ملت افغان کرده است
ظهور فضلی

>>>   مردم در دنیا استیشن های برق اتمی پنج هزار میگا واتی میسازند،هیچکس خبر نمیشود،حتی مردم خود کشور شان،شما به یک استیشن برق چهل و دو میگا واتی،فکر میکنید که تمام جهان را به دست آورده اید.
از بس که مردم عقب مانده و نا فهم و ناتوان هستید،یک چیز اندک به نظر تان یک چیز بزرگ جلوه میکند.

>>>   جواب نظر دهنده سوم.
جنابعالی گویا خیلی هنر داری!؟
واز شکمت حرف نزن تو که خیلی پیشرفته ای یک نیروگاه در این چنین کشوری که سی و پنج سال جنگ وجنایت وفساد بیداد میکند بیا بساز .در همچین کشوری یک نفر سنگ ریزه ای را از سر راه بردارد به اندازه ده ها نیروگاه هسته ای میباشد.ان هم با وجود نوکران پاکستان و امریکا ( طالبان )که قسم خورده اند ارامش وپیشرفت را از این کشور سرتاسر افتخار فرهنگ بگیرند .وبدنبال حکومت 250ساله بی هویت پشتونیسم هستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است