شورای امنیت ملی یا مشاور امنیت ملی؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۳۹۵/۳/۱۵ کد خبر: 116658 منبع: پرینت

مشاور شورای امنیت ملی، شخصی است که در بیشتر کشورها طبق روال مرسوم از طرف رییس‌جمهور انتخاب می‌شود و مسوولیت اداره دبیرخانه یا دارالانشای شورای امنیت ملی و نظارت بر اجرای صحیح تصمیم ها و مصوبات شورا و امور اداری آن را بر عهده دارد.

پیش از اتمر، داکتر رنگین دادفر اسپنتا و زلمی رسول، بعنوان مشاوران کرزی، در راس دبیرخانه این شورا قرار داشتند که در نهایت نقش مشورت دهی به کرزی در بحث‌های مربوط به مسایل امنیتی و دفاعی و سیاست خارجی را داشتند.

آنچه اکنون زیر نام شورای امنیت ملی در ارگ جریان دارد، نه با فلسفه وجودی این نهاد تطابقت دارد و نه هم محدوده اجرای آن در حدود صلاحیت‌های این نهاد قرار دارد، بلکه اکنون این نهاد حکومتی است مستقل در دل حکومت وحدت ملی.

اتمر پس از انتخاب اش به این سمت، تشکیلات این اداره را عریض‌تر و طویل‌تر کرد و با گماشتن ده‌ها مشاور و نیمچه‌مشاور در این مشاوریت(!)، این نهاد مشورتی را به یک نهاد اجرایی مبدل کرده و صلاحیت بسیاری از نهادهای قانونی و اجرایی را در خود جمع کرده است. اکنون این نهاد چندین ریاست با هزاران کارمند، بودجه مستقل و حتی سخنگوی مستقل دارد.

ادعاهایی موجود است که این نهاد با یک رویکرد تمامیت‌خواهانه، در سبوتاژ بسیاری از برنامه‌های کلان بنیادی و اصلاحی در سطح ملی نقش دارد. توزیع شناسنامه‌های برقی، اصلاحات انتخاباتی، برگزاری قانون اساسی در مجلس سنا از مواردی‌اند که گفته می‌شود در اجرایی‌ شدن آن، از سوی این نهاد مانع تراشیده می‌شود.

برخی از نمایندگان مردم در مجلس بارها از دست‌ داشتن آقای اتمر در پس ناامنی‌های در شمال کشور یاد کرده‌اند. اخیرا، رییس شورای ولایتی بلخ نیز اتمر را متهم به دست داشتن در ناامنی‌های اخیر در شمال کشور کرده است.

به این ترتیب غنی و عبدالله بعنوان دو رهبر و شریک نظام، جدا باید مراقب رفتارهای مشکوک در این نهاد باشند. حکومت‌ها همیشه از درون با چالش‌های بزرگ مواجه می‌شوند. این نکته‌ای است که آقایان غنی و عبدالله باید متوجه باشند. متاسفانه شیوه روشنی برای نظارت از اجرای تصمیم های شورای امنیت ملی توسط مشاور (دبیر) این شورا وجود ندارد و گفته می‌شود در برخی موارد، آنچه عملا اجرا می‌شود، برخلاف تصمیم هایی است که در این شورا اتخاذ می‌گردد.


حسیب معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دوتن ار محافظین رئیس جمهور از جمله افراد اعتمادی امنیت ناملی واز جمله گلچین های شان بوده که دست به اختطاف آدم ربائی وسرقت میزدند ودستگیر شدند اگر افراد اعتمادی شان اینگونه است سایرین شان چگونه باشد ؟؟؟؟

>>>   حنیف اتمر سابقه کا جی بی ای اس ای و ام اکس ای را دارد خیلی دقیق وزرنگ ومهیلانه کار اش را انجام میدهد ومانع درسر راه خود نمیگذارد وانچه هدف که دارد بنوع دلخواه خودش وخیلی مهیلانه و چاپلوسانه انجام میدهد .

>>>   اتمر فکر میکند که در پای قرار داد امنیتی با امریکا من امضأ نموده ام بنأ باید من هرکاره باشم و یک دولت جداگانه تشکیل کرده است. اگر رییس جمهور و رییس اجرایی جلو او را نگیرند،شاید یک روزی برضد آنها کودتا خواهد کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است