کرزی، چوب لای چرخ حکومت می گذارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۵/۳/۱۳ کد خبر: 116590 منبع: پرینت

هیچ رییس جمهوری پیش از چنین نبوده است.

آمریکا مدعی متعهد دموکراسی است و روسای جمهور این کشور پس از پایان ماموریت به کارهای دیگری روی می آورند. پروفیسور دانشگاه ها می شوند و یا مشاور شرکت های بزرگ مالی و تجاری می شوند و یا مثل بوش ها دنبال گاو های خود می روند و یا هم انیستیتوت های علمی و مطالعاتی ایجاد می کند و خلاصه هر کاری مفیدی را انجام می اما هرگز چوب لای چرخ رییس جمهورهای بعدی خود نمی گذارد. در انگلستان تونی بلیر مقتدرترین صدر اعظم انگلستان همین کار را می کند. در هند در چین در ایران و پاکستان روسای جمهور پیشین شان وظایفی غیر از دخالت در کار حکومت و رییس جمهور را دنبال می کنند اما در افغانستان نمی دانم رییس جمهور کرزی چرا استثنا شده است. ایشان معاون خود، خلیلی و رییس دارالانشای خود صادق مدبر را به میدان سیاست و معارضه و مخالفت و اپوزیسیون با حکومت کشانده است.

داکتر مدبر 5 ماه پیش در کابل نیوز صحبت از اداره موقت مجلس نمایندگان عنعنوی، را داشت و خلیلی را هم از ساحت صلح به میدان اعتراضات مدنی کشانده و بقول استاد محقق از وی یک رهبرشورشی ساخته است.

کرزی دو هفته قبل در گفتگو با بی بی سی درباره اعتراض های مدنی و جنبش روشنایی گفت: با خلیلی در تماس است و خلیلی در اوج اعتراض ها و تظاهرات از چوکی به زمین نشست و گفتگوهای کرزی درست در همین روزها است. کرزی پس از ختم کار تا حالا چندین مسافرت رسمی به هند و چین داشته و به روسیه رفته با ولادیمر پوتین صحبت داشته است.

صحبت ها جنبه های شخصی و خصوصی نداشته است. رییس قبلی ملاقات معنی دار سیاسی داشته است و بعد در رسانه ها شرکت کرده و دیدگاه خود را که عمدتا مخالف حکومت است را بیان کرده است. نمی دانم در شورای حراست و ثبات چقدر نقش دارد اما مهره های مهم حکومت اش عضو همان شورای مخالف و اپوزیسیون حکومت هستند.

کرزی در زمان حکومت اش سیاست عجیبی را در مخالفت با متحدان اش گرفت و امروز هم بشدت حمله های هواپیماهای درونی در ولایت ننگرهار علیه داعش را رد کرد و گفت که قبول ندارد و در گذشته هم مخالف بوده است.

کرزی طی اعلامیه ای از مرگ اختر محمد منصور ابراز خرسندی نداشته و بصورت ضمنی کشته شدن وی را درست ندانسته است. رییس جمهور قبلی اعدام 5 تروریست طالب را درست نمی داند و به یک نحوی محکوم کرده است. در گذشته هم ایشان طالبان را هرگز دشمن نگفت و زندانیان شان را رها و عملیات شبانه و روزانه به قول خودشان سر "طالبان" را بند کرده است.

نگاه رییس جمهور پیشین به طالبان و دیگر تروریست ها نگاه ملی نیست زیرا طالبان، القاعده و داعش گروه های ضد ملی هستند و این گروها با ملت افغانستان غیریت و ضدیت دارند و مردم را می کشند. گروه هایی مثل طالب و داعش بگفته اسپنتا قاتل هستند و گروه های درون بومی و درون اجتماعی افغانستان نیست. همنوای با جماعت های بیرونی نگاه ملی نیست.

از نظر رییس جمهور پیشین شاید رابطه و همکاری با غرب و آمریکا استقلال افغانستان را زیر سوال برده و احترام متقابل بهم خورده است. درحالیکه نگاهی به غرب و امریکا مبتنی بر اصل منافع است. درست است که این کشورها در حوزه امر بیرونی قرار گرفته ولی دشمن مردم افغانستان نیستند بل متحدان دولت و حکومت و مردم افغانستان می باشند. این قابل توجیه نیست که گروه های تروریستی که مطلقا غیریت، ضد و قاتل مردم هستند، اما مقابله با آنها و کشتن رهبرشان محکوم باشد.

بنظر من فعالیت های بی نهایت گسترده رییس کرزی در داخل و خارج با تعریف داشتن دیدگاه مخالف به صلاح مردم نیست و اینکه متحدان افغانستان را محکوم و ملامت نماییم و سرکوب گروه های تروریستی را درست ندانیم نیز با نگاه درون اجتماعی و ملی سازگاری ندارد.


ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عمل خلیلی هیچ ارتباطی به کرزی ندارد. او خودش بخاطر آن که خود را رهبر جامعه هزاره میپندارذ، دست به این کار میزند.
از طرف دیگر در تمام دنیا معمول است که رهبران احزاب زمانی که در تشکیل دولت های اییتلافی هستند، از دولت پشتیبانی میکنند و زمانی که در دولت نبودند، در اپوزیسیون هستند و از دولت انتقاد میکنند.

>>>   همین کرزی نبود که در زمان ریاست جمهوری اش به کسی اجازه نمی داد بدون اجازه اش با مقام های دولت خارجی یا سازمان های بین اللملی دیدار و گفتگو کند؟! خودش چرا الآن بدون اجازه دولت هر کاری خواست انجام می دهد؟!
زلمی از بدخشان

>>>   درست جناب اقای کرزی ریس جمهور منتخب مردم در دو دوره گذشته بود وفعلا وظیفه اش ختم است در دو دوره ریاست جمهوریش هر چه به حق ملت خود کرد یا نکرد مردم میداند وتاریخ هم قضاوت خواهد کرد او فعلا منیحث یک فرد عادی جامعه بوده کدامفرقی از شهروندان دیگر جامعه ندارد اما اینکه امروز از ییشنه وظیفوی خود استفادهمیکند زیاد تر مربود دولت وحدت نا ملی فعلی میباشد چرا جلو بی بند وباری کرزی را نمیگرد چون اشرف غنی کرزی هر دو اجیر کشور امریکا ودیگر کشور های غربی بوده دست در یک کاسه بوده مردم این همه زرگری های غنی وکرزی را میدانندو جناب اقای دیسکو عبدالله عبدالله هم که خود را نماینده مجاهدین جا زده در موقیف تقریبا نخست وزیری میداند ورفت وامد های خارج با مصرف مفت وگزاف چکر های خود را با یک دسته از هم فکران خود مصروف عیاشی در خارج بوده از هم چیز خودش را بیخبر وانمود منماید یا اینکه یشت تربیون گاه از گاهیخودش را طوری وانمود میسازد که نماینده سی ملیون از کشور هستم در حالیکه با این کار هم خود را وهم مردم را فریب میدهد درین مورد یعنی فعالیت های اقای کرزی مردم وجامعه مدنی تصمیم بگرد در غیر ان مردم در حال واینده در همین جنگ وخون ریزی زندگی شان را ادامه دهند

>>>   این که دولت نیست که اسمش را هم.گذاشتن دولت وحدت ملی وحدت ملی که اینجوری نیست همان کرزای خیلی از این دوتا نوکر بهتر بود زمان کرزای این همه کشتار و گروگان گیری نبوده در دولت وحدت ملی چقدر گروگان گیری و کشتن زیاد شده کرزای وقتی آمد به مهاجرین کشورهای همسایه رسمیت بخشید ولی دولت وحدت ملی بی ارزش کرده مهاجرین را و .......غیره

>>>   از دوستی که نوشته اند "... او (کرزی) فعلا منحیث یک فرد عادی جامعه بوده کدام فرقی از شهروندان دیگر جامعه ندارد..."!!! یک سوال دارم: آیا افراد دیگر عادی جامعه هم دور خانه های خود را مانند کرزی که سه چهارم عرض سرک وزارت خارجه را با دیوار کانکریتی 6 متره بند انداخته، حصار کشیده اند؟؟؟؟ خدایا این مردم ما خو یکوقت اینقدر ساده نبودند حال چرا اینطور شده اند!!!!!!

>>>   دیگر ملت شریف افغان به شعار فریب نمیخورند بسا کسا نی که علیه این وان شعار های انقلابی سر میدهند درواقع بیشتر از همه با ان مراجع علاقه وارتباط دارند اگر خارجی ها برای سرپوش گذاشتن به دموکراسی ناکام ونیم بند خود راه وچاره ای میداشتند وراه خلاص برای قانون اساسی می یافتند هرگز این اقا که زرنگ تر از سایر اجنت ها اند به کنار نمی کشیدند حال هم که ظاهرا کمی دور تر از ارگ اما در نیم کیلومتری ان قرار دارندکارها را به مشوره ای هم وبا تفاهم انجام میدهند ودر گذشته نیز اقای غین وشاغلی خلیل زاد که در ظاهر کمی دور تر از خانه ای خلق به نظر می رسیدند واقعیت چنان نبوددریک کمیته وبرنامه وروی یک استراتیجی کار مینمودند انها روی یک کمیسیون نوبتی کار میکنند وبه توافق رسیده اند ودر تبانی وموافقه ای همه جانبه همکاری دارند نزد خارجی ها تطبیق پروگرام های جنرال است واین نقشه در ظاهر با موافقه ای همه قدرت های بزرگ ویا لا اقل سه قدرت به ظاهر متخاصم طرح وعملی میگردد غرب وروس وچین اینها همه از یک چیز رنج می برند وان نقوذ اسلام ومسلمین است واینها خود گروه های افراطی اسلامی را ایجاد نموده اند تا این دین مقدس را در انظار عامه افراطی وخشین معرفی نمایند اما نه خیر یک کسی اسلام را مطالعه ای عمیق نماید دران از ترور ووحشت چیزی نمی یابی درین دین ذکر است اگر کسی یک انسان ویا یک نفس را اعم از کافر ویا مسلمان به قتل میرساند گویا تمام دنیارا به قتل رسانیده باشد ودر قرانکریم امده است{ ادعوا الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتی هی احسن }هرگاه میخواهی کسی را باسلام دعوت نمای اورا با حکمت ودانش وعلم وفلسفه ای معقول دعوت نما وبسیار موعظه ونصیحت به طریقه ای نیکورا اختیار کن هرگاه نقاش وجدلی بمیان می ایدان را نیز بصورت احسن ونیکو و روش پسندیده اختتام ببخش با ملاحظه ای این دستورات نجات بخش همه تبلیغات وروش های خصمانه ای متحدین علیه این دین نقش براب گردیده وانشا الله همه راه نجات وسعادت را در می یابند ومیدانند که اسلام انچه نیست که داعش وطالب وحکمتیار میگوید بلکه اسلام انست که قران وسیرت رسول مفبول {ص } وایمه وخلفای اسلام است
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   کرزای دزد سر گردنه بود , چه پولهایی که از کمک های آمریکایی ها به جیب زد و برای خود سرمایه گذاری کرد در تجارت و ساخت هتل , خانه های مجلل , خزانه کشور را خالی به غنی تحویل داد و حالا مردم تمام مشکلات کشور را سر غنی خالی میکنند

>>>   همین حامد کرزی نمک ب...ه با ملت مظلوم افغانستان صادق بود ونه است ونه با امریکا که انرا از پاکستان اورد وبر بالای مردم افغانستان مدت چهارده سال حاکم ساخت از رفتار وکردار حال وگذشته ان معلوم میگردد که ارتباط مستقیم وتنگنا تنگ با طالبان داشته ودارد در کجای دنیا دیده شده که یک ریس جمهور مخلوع بعد از ختم دوره کاری اش ماهانه چهار لک دالر را بنام دفتر اش از خزانه دولت برایش داده شده که به کرزی داده می شد واینکه بعد از افشای ان توسط مسولین وزارت مالیه وبلند کردن صدای نارضایتی مردم اکنون هم برایش داده میشود یا خیر ما چیزی نمیدانیم ودیگر اینکه کدام ریس جمهور بعد دوره کاری اش در کاخ ریاست جمهوری با فامیل اش بودو باش منحیث خانه خودشکار گرفته که حامد کرزی اینکار را کرده است ازین ها که بگذریم کدام ریس جمهور تاریخ تیر شده کوشش نفاق افگنی ونا امنی وباعث بدنامی دولت جدید بعد خودش گردیده که حامد کرزی در صدداینکار است پس تمام کشمکش ها وجنجال های دیروز زمان قدرت خودش بحیث ریس جمهور وکشمکش های امروز در دولت وحدت ملی مسبب اصلی ان همین شخص است که نگذاشت طالبان از بین بروند ونابود گردند.

>>>   مـــی خواهد از شاه شجاع هم شاه شجاعتر شود
زلمی درست میگوید همین شیخ طاوس گفته بود بدون اطلاع حکومت کسی حق ندارد با خارجی ها در ارتباط شود اما حالا خودش با افراد بی هنری چون ضرار احمد ودیگران تمام سال سرگردان نزد کشورهای همسایه هستند همانند زمانیکه به گفته خودش هر روز با زلمی رسول به دفتر مرکزی سی آی ای میرفتند

>>>   کرزي هیچ وقت نمی تواند مثل مردم عادی زندگی کند خودشم این را میداند حتی کرزي نمی تواند نصف روز ویا یک ساعت دربین مردم قدم بزند تا آخر عمرش با ترس و اضطراب زندگی می کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است