عربستان هیلاری را می خواهد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۴    ۱۳۹۵/۳/۱۳ کد خبر: 116573 منبع: پرینت

عربستان امیدوار است هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان بی سی، باب مک نالی رییس شرکت مشاوره ای راپیدان گروپ گفت که کشورهای نفت خیز خاورمیانه شامل عربستان خواستار روی کار آمدن هیلاری کلینتون بعنوان رییس جمهور بعدی آمریکا هستند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و دو رقیب اصلی این انتخابات یکی هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و دیگری دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه هستند.

مک نالی در آستانه نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که قرار است فردا (پنجشنبه) در وین برگزار شود، به سی ان بی سی گفت: بر کسی پوشیده نیست که سعودی ها و دیگر قدرت های (عربی) منطقه خلیج فارس از کلینتون حمایت می کنند.

وی افزود: نگرانی و تشویش بسیاری وجود دارد از بابت اینکه روی کار آمدن ترامپ در آمریکا چه در پی خواهد داشت.

مک نالی با اعلام اینکه احتمال دارد باراک اوباما رییس جمهوری فعلی آمریکا همین حالا هم در راس کار نباشد، دولت وی را دولتی بسیار ناتوان برشمرد.
براساس این گزارش، ترامپ در گذشته از عربستان انتقاد کرده و گفته است که اگر سعودی ها به روند به اصطلاح مبارزه آمریکا با داعش کمک نرساند، واشنگتن باید خرید نفت از ریاض را متوقف کند.

در همین حال، کوین کرامر مشاور ترامپ اخیرا از وی خواست اوپک را بدلیل مدیریت ماهرانه بهای نفت به باد انتقاد گیرد.

وی به ترامپ اینگونه توصیه کرد: باید ببینیم کدامیک از شرکایمان در بازار جهانی، منصفانه بازی می کنند.

ترامپ چندی پیش طرح خود در زمینه انرژی برای آمریکا را در جریان سخنرانی در یک کنفرانس نفتی در داکوتای شمالی مطرح کرد. طرح وی، استقلال کامل از واردات نفتی فرامرزی، نظارت کمتر و حفاری های بیشتر را در بر می گیرد. ترامپ ظرفیت انرژی آمریکا را دست نخورده دانست و آن را به زخمی تشبیه کرد که از سوی این کشور ایجاد شده است. در این میان ممکن است فاکتورهای خاصی در رقم خوردن آینده روابط آمریکا و عربستان نقش داشته باشد.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از توان لازم برای تاثیر بر مناسبت های واشنگتن و ریاض برخوردار است. روابط شخصی بین رییس جمهوری، پادشاه و دست های پشت پرده طرفین در تعیین سیاست خارجی دو کشور حایز اهمیت است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در صورت احراز پست ریاست جمهوری در این کشور به احتمال قوی مناسبات کشورش با سعودی ها را تداوم می بخشد. اما تاثیر ریاست جمهوری دونالد ترامپ که اکنون نامزدی اش از جناح جمهوریخواه محرز شده است بر روند مناسبات آمریکا با عربستان چندان آشکار نیست.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است