سکوت هراتی ها باعث زور گویی بیشتر می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۳    ۱۳۹۵/۳/۱۱ کد خبر: 116491 منبع: پرینت

موضوع لوحه دانشگاه هرات بر می گردد به حدود سه یا چهار سال قبل و یا بیشتر. بالاخره بنا شد تا ولایت هرات به عنوان یک ولایت پیشتاز در قسمت تفاهم و احترام به زبان های رسمی افغانستان نام دانشگاه به فارسی و پشتو پوهنتون نوشته شده در لوحه دانشگاه هرات نصب شود.

این درحالی است است که تحقیقات نشان می دهد، در دانشگاه های ننگرهار، قندهار، هلمند اصلا واژه دانشگاه در کنار پوهنتون دیده نمی شود و چنین معلوم می شود که ولایات شرق و جنوب افغانستان اصلا به تفاهم و احترام به زبان های رسمی افغانستان چیزی را درک نکرده اند و این فقط ولایت هرات است که باید این تفاهم را یک طرفه به مرحله اجرا در بیاورد.

در این صورت در هرات فقط زورگویی حاکم بوده تعداد محدودی بر اکثریت مردم فارسی زبان هرات زور می گویند و از احترام و تفاهم خبری نیست. (بهتر است پوست کننده صحبت شود) در این میان استادان ولایت هرات و ریاست دانشگاه و بزرگان هرات و مدیریت انجمن ادبی هرات که از نام اش پیدا است در مرحله اول پاسدار زبان و هویت این مرز و بوم باشد، بی تفاوت بوده و در مقابل خواسته های مردم هرات، سکوت نکنند.

این تعصب نیست، بلکه این احترام به زبان های رسمی و رایج در افغانستان می باشد.
زبان ستیزان، قدرت خود را در هرات بنمایش می گذارند، رسمی بودن دو زبان را در افغانستان نادیده گرفته تلاش دارند، فقط نام های پشتون را روی مغازه ها و ادارات همه ولایات افغانستان به خصوص هرات بنویسند، که این را فقط زبان ستیزی می نامند.

چرا در ولایت قندهار چنین چیزی نیست و همه نام ها روی ادارات و مغازه ها به زبان پشتون نوشته می شود در صورتی که ده ها هزارنفر فارسی زبان در قندهار زندگی می کنند! اینکه مجلس نمایندگان افغانستان باید تصمیم بگیرد، که فارسی زبانان می توانند به زبان مادری خود گپ بزنند و یا بنویسند، نشان می دهد که تعصب گسترده ای درافغانستان حاکم می باشد.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری. فارسی زبان مادری من است هرکس به زبان مادری من احترام کرد به زبان ماردی اش احترام دارم. اگر به زبان مادری من احترام نداشت من هم به زبان مادری اش احترام ندارم. در این مورد همیشه جوانان کوشش کردن تا هویت خود را داشته باشند ولی کهن سالان ما در غم جیب و مردن خود هستند. نه کاری از دست شان بر میاد و نه اصلا احساسی در وجود شان نهفته است. مردم هرات نباید زور گوی را قبول کنند و بخاطر رفع این مسکل باید کسی را بعنوان پیش قدم انتخاب نمایند که لیاقت و غیرت اشته باشد نه مانند کسانیکه زره سوار میشوند و پلو میخورند
بدخشانی

>>>   جناب مجنم زاده عزیز:
هرات و هراتیان بخاطر تبعض نژاده نظر به فرموده حضرت محمد (ص) نمی روند. اما شما در ولایتی زندگی میکنید که اگر دید شما چند کیلو متر یا حتی داخل شهر شما حد اقل بیشترین ملیت زبان مادر شان پشتو است. اما فرمودید دوکان ها در قندهار چرا به فارسی تابلو ندارد. خود فارسی زبانان در آن جا نمی خواهند و اگرنه کسی جلو گیری نمی کند. اما در پنجشیر و تعدادی از ولایات شمالی اگر در پوهنتون یا دانگاه پشتو گپ بزنند مورد آزار و اذیت قرار میگیرند.
بخاطر خدا اگر به اسلام فکر میکنید، به این گپ ها دامن نزنید، واگر نه دنیا و آخرت شما تباه است. چون از قول رسول خدا (ص) اطاعت نکردید.
یک جوان مسلمان

>>>   جناب منجم زاده عزیز :
هرات همانند سایر شهرهای افغانستان با اکثریت پشتون سروکار دارد و شما خیلی زود فراموش کرده اید که هرات چند درصد ان پشتون و چنددرصد ان تاجیکان عزیز ما هستند ..
جناب شما که در لیسه انقلاب اسلامی افغانستان درس میخواندید شاید یادتان رفته باشد که نود درصد شاگران همان صنف شما پشتون ها بودند
بهرصورت باید یاداوری کنم اگر موضوع پشتون و تاجیک را خواسته باشید در هرات دامن بزنید بدون شک شما بازنده این بازی خواهید بود چنانکه تمامی زیی های هرات پشتون و از جمله پانزده والسوالی هرات 80 در صد کاملا پشتون بوده و باقی هم مربوط به سایر اقوام عزیز افغانستان میشود.
جناب منجم زاده عزیز : خدمت شما عرض میکنم اینکه خواهشانه به موضوعات پشتون و تاجیک دامن نزنید که اتش این موضوع سوزنده تر از حدی خواهد بود که تصورش را کرده باشید .
کوچیک شما ا احسان

>>>   زمانیکه شروع به خواندن کردم فهمیدم که ازین مقاله بوی تعصب می آید وکسی دیگری ننوشته است جز منجم زاده
خداوند همه بندگانش را هدایت نماید وبه ایشان نیز فرصت بدهد تا خودشان را اصلاح سازند وازتحلیل های که بوی تعصب می آید خود داری نمایند.
به نظر بنده ایشان شهرهرات را محدود به همان محله های خود شان ( محله های قدیمی ) میدانند درحالیکه هرات امروزی متشکل از تمامی اقوام افغانستان است وبرادران پشتون ما نیز بیشترین نفوس وحضور را دارند.
باید ایشان از ساحه ی شهر بیرون شوند وبه ولسوالی ها نیز سفر نمایند تا ذهن شان بازشود تنها نمیشود آلمان رفت وباز به محل شوره خانه برگشت؟؟؟
هراتی

>>>   کاشکی پشتو میبود اکثرا پشتوی پاکستانی سلات از پشتو اردو انگلیسی

>>>   بلي برادر عزيز درست است كه در زمان عبدالرحمن نادر و أمان الله خاين مردم كوه و صحراه نشين را بنام ناقلين اوردند به هرات شريف ولي فرهنك دري قويتر از ان بود كه اين سفاك هاي زمانه فكر ميكردند جنانجه شما ميتوانيد ببينيد همه ناقلين زبان مادري شان يعني بشتو از ياد شان رفت و زبان و فرهنك دري جايش را كرفت روي همين أصل حالا شما به هرات شريف تشريف ببريد همه قوم بشتون مشل تركي اجكزي مومند غيره و غيره تشريف دارند ولي باور كنيد أصلا بشتو صحبت نميتوانند و نوشته نميتوانند ولي باز هم مردم بافرهنك هرات با همه زبان هاي وطن احترام دارد. درست است كه جلال أباد لوكر قندهار و ديكر ولايات بشتون نشين به مقاييسه هرات از دانش هرهنك و جامعه شناسي بسيار اندكي برخورداراند ولي بايد احترام و همزيستي متقابل را در نظر داشته باشند تا باشد كه وطن همه ما اباد شود.
با عرض ادب.
ح.... از أمريكا

>>>   متأسفانه پشتون ها مردم خود بین و خود خواهی هستند که به حقوق دیگران احترام نمی گذارند. موجودیت این قوم باعث بدنامی، بدبختی و ناآرامی افغانستان شده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است