سخنرانی رییس جمهور در قصر دارلامان
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۶    ۱۳۹۵/۳/۱۰ کد خبر: 116462 منبع: پرینت

قصر تاریخی دارالامان را با شان و شوکتی که ملت استحقاق آن را دارند و با اراده حکومت وحدت ملی و از امکانات داخلی کشور احیا می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، غنی طی نشستی که در دارالامان داشت برای اولین بار در مورد دورنمای شهری برای کابل سخن راند و گفت: طی 18 ماه گذشته مطالعات و هماهنگی های لازم بوجود آمده است و هم اکنون کاری را آغاز می کنیم که آیندگان زمانی که به تاریخ حکومت وحدت ملی می رسند وضاحت عملکرد ما را در این سال ها ببینند و راهی را که برای آنان ساخته ایم را ادامه بدهند.

غنی در ادامه گفت :تصویری که برای سال 2025 داریم دارای برنامه هایی واضح است اما در بخش اهداف عمومی نیاز به جمع بندی دارد، تا بتوانیم در هر 3 بخش خود را بسنجیم و پولی را که از بیت المال خرج می شود را به وضوح اول به خود بعد به مردم و شورای ملی و جامعه مدنی حساب پس بدهیم.

او ابراز داشت:می دانید امروز ما در جایگاه مصونی نیستیم اما هدف ما برای سال 2025 این است که هر شهروند افغان در هر جایی از شهر ها دارای جایگاهی شرعی، مصون و قابل اعتبار باشند. تجربه جهانی نشان دهنده این است که وقتی جایگاه از عرفی به شرعی بدل می شود میزان اعتبار دهی مردم 4 برابر افزایش می یابد و این قدمی بزرگ برای ما است و نکته دیگر اینکه شهرهای افغانستان انکشاف جهت داری نداشتند و یک علت آن استفاده نادرست از زمین بوده است. بعنوان راهکار باید سهم حکومت و مردم از زمین در یک دسته بندی مشخص به همگان ارایه شود.

وی با ابراز امیدواری از موقعیت طبیعی افغانستان اظهار داشت: هیچ یک از کشورهایی که در منطقه ما قرار دارند به اندازه ما از نعمت زمین های حاصلخیز برخوردار نیستند بنابراین نحوه بهره گرفتن صحیح از اراضی را به یک اصل تبدیل خواهیم کرد و با وجودی که در سکتور خصوصی الکوزی صاحب و همکارانشان اقداماتی در جهت انکشاف شهری افغانستان انجام دادند و مراتب امتنان را از ایشان داریم، اما متاسفانه چارچوبی قانونی و مستحکم در این زمینه وجود ندارد و همین موجب خسارات شده است.

غنی گفت: نقش جامعه مدنی در ایجاد یک دیدگاه جامع، برای ساختن شهرها اساسی است. شهر نقطه اتصال تمام مردم و نماد وحدت ملی است و هر فرد باید درهر نقطه ای از شهر که بخواهد بتواند زندگی کند. در اینجا این امید را به شما می دهم که رهبری مدرن شهری در شهرداری ها در حال شکل گیری است و پیشنهادهای شما مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی در پایان ابراز امتنان کرد که قصر تاریخی دارالامان را با شان و شوکتی که ملت استحقاق آن را دارند و با اراده ی حکومت وحدت ملی و از بودجه و امکانات داخلی کشور احیا می کنیم و در آینده نیز شاهد افتتاح پارلمان در کنار این بنا خواهیم بود و بزودی ستره محکمه نیز به اینجا انتقال خواهد یافت.


کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ریس جمهور نه، ریس خیانت و تقلب بر اساس تعصب۰

>>>   آيا بازسازى ساختمان پارلمان دارلامان خواست ملت است ?
1- ساختمان پارلمان دارلامان به گونه ساختمان پارلمان آلمانى , "رايشتاگ سابق " (Reichstag ) و "بوندي ستاگ" کنونى (Bundestag) آلمان ازسوى هارتن و وهليم ريک و ١٩ مهندس ديگر آلمانى ساخت شده بود .
ساختمان سابق اش به شيوه "رنسانس نو" Neorenaissance (دورهٔ نوزایی یا عصر نوزایی یا دورهٔ نوزایش، جنبش فرهنگیِ مهمی بود که آغازگر دورانی از انقلاب علمی و اصلاحات مذهبی و پیشرفت هنری در اروپا شد) از سال ١٨٨٤ تا ١٨٩٤ در شهر برلين وليهمينى آباد شده بود. که در در ايوان اش جمله "قدرت دولتى در دست شاه است" حذف شد و بجاى آن "قدرت در دست شهروند است" درج شد.
به تاریخ 28 فوریه فبرورىسال 1933، از گنبد ساختمان ریشستاگ شعله هاى آتش بلند شد. بعد از تقسيم آلمان غرب پارلمان آلمان غرب فدرال در بن و کشور دموکراتيک آلمان شرق در برلين به معنى "تالار شهروند" پارلمانهاى آلمان بود.
پس از اتحاد دو آلمان ريشتاگ به شيوه اکوتک (فناوری زیست‌ محیطی Ecotechnology ) باز سازى شد. و گنبد اش کلا شيشه اى شد و نماد از شفافى شد يعنى که پت و پتکانى و کتمان وجود ندارد.
و اما همين ساختمان پارلمان در ستان افغان به کاخ امان در دار امان تبديل شد. در اين قصر تفکر شهروند نبود! بلکه تفکر شاروال و اولس مشر بود و نه از شهريار!
چه شد که غين تغير نظر داد?

2- هنرمند مریم غنى, دختر امريکايى اعلیحضرت اشرف خان احمدزى تاریخچه مختصری از کاخ دارالامان را به نمايش و همايش گرفته و آنهم به انگليسي چون دخت و پسر مرد اول ستان افغان و مغزمتفکر دوم جهان زبان مادرى شکر دارند و او انگريزى امريکانى است. شايد افغانى ياد داشته باشند, اما پشتو و فارسى?
پرسش اينجاست که بازسازى ستان افغان چه پيوند فرهنگى با يک ساختمان پارلمان آلمانى , "رايشتاگ سابق " (Reichstag ) و "بوندي ستاگ" کنونى (Bundestag) دارد که ازسوى هارتن و وهليم ريک و ١٩ مهندس آلمانى ساخت شده بود ?
کهتر پارلمان که هندوستان به شهروندان ساخت بلاخره هندو ايرانى وتورانى است. اين فرهنگ مهندسى از خود مان است گنبد بهرام گور است که سامانيان, تيموريان و بابريان آنرا جهانگير و عالمگير نمودند. امروز بابر, اين فرزند کبير کابل از کوه شيردروازه که در مقابل کوه هندوان آسمايى (بخوان آسه مايى "اميد مادر") قرار دارد به پارلمان و گنبد مغولى نگاه مى کند. گنبدى مانند تاج محل!
بعد از ١٥ سال بازسازى!!!
تاريخ بازسازى افغان ستان همه را به گريان انداخت
چه رسد به پيشرفت اش
"حتى خدايان به گريان شدند در کندهار" (فلم)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است