کشته شدن ملا منصور امتیازگیری پاکستان از امریکا
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۹    ۱۳۹۵/۳/۱۰ کد خبر: 116460 منبع: پرینت

ملا منصور فرد درجه یک و رهبرجدید طالبان که در این اواخرا بر اساس کشمکش های درونی طالبان سمت رهبری طالبان را به پیش می برد، اما مورد اعتماد شبکه استخباراتی پاکستان نبود، که پاکستان تلاش کرد تا در پشت صحنه بازی قرار گرفته اهداف خود را با گرفتن یک امتیاز بزرگ از امریکا و نشان دادن تغییر استرایژی سیاسی در قبال افغانستان در قبال کشته شدن ملا منصور همکاری نماید.

باید گفت که بدون همکاری استخبارات پاکستان کشتن ملا منصور امکان پذیر نبود. بصورت واضح این موضوع می رساند که حکومت افغانستان و حکومت امریکا باید همیشه دروازه گفتگو در قبال طالبان با پاکستان باز کند زیرا صلح با رهبران طالبان هیچ درد را دوا نمی کند، تا ما صلح را با پاکستان نداشته باشیم، صلح با شبکه های طالبان فایده ندارد. زیرا کشته شدن رهبری القاعده، اسامه بن لادن، در هیبت اباد پاکستان، ‌دست گیری ملا اختر محمد توسط طالبان،‌ کشته شدن ملامحمد عمر در پاکستان و نگهداری ان مدت شش ماه در پاکستان، سرانجام قتل سران دیگر طالبان مانند ملامنصور در همه این موارد پاکستان نقش کلیدی را در دستگیری و از بین بردن رهبران طالبان نقش کلیدی را بازی نموده است. پس باید ما بدانیم که طرف مقابل گفتگو باید پاکستان باشد نه کشور های همسایه دیگر یا کشور های عربی تا زمانیکه پاکستان صادقانه دست همکاری بخاطر از بین بردن لانه های تروریزم در افغانستان ندهد، هیچ دروازه برای صلح باز نخواهد شد.

با وجود این بی اعتمادی ها در مقابل طالبان حکومت افغانستان باید از تغییر جهت دادن بخاطر امیتازگیری پاکستان و انعطاف پذیری سیاست اوباما حد اقل از این فرصت استفاده اعظمی نماید.

در مابین طالبان اختلافات فکری بعد از کشته شدن ملا محمد عمر و فامیل ملاعمر تنش های داغ تر شده احتمال می رود که یک کشمکش درونی میان طالبان در انتخاب گزینه های احتمالی مانند (ملا منان برادر ملا محمد عمر، سراج الدین حقانی، ذاکر قیوم یک از رهبران نظامی طالبان شخص مورد اعتماد طالبان و‌ ملا دادالله صورت بگیرد که این کشمکش ها می تواند فرصت باشد برای مذاکره با گروه های طالبان و از هم پاشاندن رهبران طالبان با همکاری پاکستان.

انعطاف پذیری اوباما رهبر امریکا بخاطر داشتن یک امتیاز برای مردم امریکاهم می تواند در همکاری همه جانبه اش صادقانه در این اواخر قدرت خویش صادقانه عمل نماید.

از هم پاشیدن رهبران جدید طالبان و سست شدن روحیه طالبان در قسمت مرگ زود هنگام رهبران شان هم یک صدمه بزرگ است برای طالبان که در قسمت گرفتن رهبری طالبان ریسک مرگ زودهنگام را تحمل گردن است که این جرئت را دیگر به رهبران طالبان کمتر می دهد.

تضعیف روحیه جنگی طالبان با کشته شدن رهبران ارشد خود در شرایط حساس.
بنا من به عنوان یک پژوهشگر مسایل سیاسی بدین باور هستم که افغانستان بیشتر توانایی های مذاکره را با طرف معامله اصلی که پاکستان است و شبکه های تروریزم و لانه های ان از این ادرس اب می خورد اغاز کند نه کشور های همسایه و شبکه های کوجک طالبان.

گلاب میر رحمانی
پژوهشگر مسایل سیاسی و استاد دانشگاه در افغانستان


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پاکستان چند سال است که دولت و ملت افغانستان را فریب میدهد. هنوز دامن پاکستان را باید گرفت ؟ دروغ و دیوانگی را فراموش کنید ، طالبان ، گلبدین ، پاکستان همه در یک دیگ و کاسه نان میخورند و لقمه گوشت شان بدن بیمار ملت ماست . از براه خداوند منان اگر عقل ندارید طلب معرفت و خرد کنید و اگر عقل دارید وجدان خود را ذلیل و بی مایه نسازید. وطن حیثیت مادر را دارد .

>>>   اگر حقیقت را بگویم طالبان و تمام مخالفین از کشور همسایه آب مینوشند و هدف شان منافع خودشان است نه افغانستان.
حبیب الله یوسفزی

>>>   ملا منـــفـــــور وهر ملای دیگر صرف برای کشته شدن انتخاب میشود تا پیش مرگ حقانی هاباشند چون کاندید ومورد اعتماد آی اس آی جاهلترین خائنترین وطنفروش ترین است که درین زمینه حقانی از همه مستحقتر است وهم به گفته حمید گل حقانی پاکستانی است
ر

>>>   همه مشكلات از خود ما افغانها است، قدرت عقلي ما افغاني ها كمتر از ديگران است، و هميشه ملامت بايد ديگران باشند، بخاطريكه ما چون جامدات بي حس، بي شعور هستيم، جهادي ما خود را به دامن دشمن خود، امريكا و روسيه و هند و چين مياندازد، طالب عمري خود را در اغوش دشمن عمر مياندازد، و در آخر ميگويند كه جانب مقابل ملامت بود، ما را فريب دادند.
ملا جمبوري


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است