دستاویز ریاض برای عادی سازی روابط با اسراییل
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۱    ۱۳۹۵/۳/۹ کد خبر: 116386 منبع: پرینت

عربستان رخدادهای منطقه ای و بحران‌های موجود در آن را فرصت مناسبی برای برقرای روابط با اسراییل دیده با طرح دستاویزهایی مانند دفاع از اهل تسنن و مذهب آنان در برابر تهدیدها می‌داند و به توجیه این رویکرد می‌پردازد.

به گزارش پایگاه خبری العهد، به نظر می رسد رخدادهای منطقه ای فرصت مناسبی را برای عربستان فراهم کرد تا با استفاده از آن برقرای روابط و همکاری با اسراییل را توجیه کرده و و در این خصوص دستاویزهایی مانند دفاع از اهل تسنن و مذهب آنان در برابر تهدیدها را مطرح کند اما سوال این است: اسراییل چقدر سنی است؟

گام های برنامه ریزی شده عربستان برای نزدیک شدن به اسراییل
به هر حال ریاض برای تحقق اهداف مورد نظر خود گام های بررسی شده ای را اتخاذ کرد تا مجال را برای علنی کردن این روابط فراهم کند که نمونه آن موضوع فرودآمدن هواپیمای سعودی در فرودگاه بن گوریون بود حال آنکه این فرودگاه تا فرودگاه های لبنان و اردن فقط چند دقیقه فاصله دارد.

نمونه دیگر مصاحبه انور عشقی مهره نزدیک به خاندان حاکم سعودی با روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» بود که در جریان آن وی، نتانیاهو را به قبول ابتکار صلح عربی در مقابل اعتراف به همکاری در تمام زمینه ها فراخواند.

اما در صدر اقدامات سعودی برای عادی سازی روابط با اسراییل دیدارهای علنی انور عشقی با «دوری گولد» مدیر کل وزارت خارجه اسراییل در واشنگتن قرار دارد.

تحول مواضع عربستان در قبال رژیم صهیونیستی
این تحولات نشان می دهد که مواضع علنی عربستان در قبال رژیم صهیونیستی کاملا متحول شده است به گونه ای که ریاض بر اساس مواضع جدید حاضر است انواع مختلف همکاری دو جانبه را برای رویارویی با آنچه از آن تحت عنوان «خطر ایران» یاد می کند، مورد بررسی قرار دهد.

حضور فعال اسرائیل در ایتلاف های منطقه ای سعودی
در همین راستا عربستان به فکر تشکیل ائتلاف های منطقه ای افتاد که اسرائیل نیز یکی از اعضای تاثیرگذار و فعال آن باشد.

فراهم شدن مجال عادی سازی روابط عرب ها با اسراییل
نکته قابل ملاحظه اینکه تاثیر تغییر مواضع علنی عربستان در قبال اسراییل فقط به داخل این کشور محدود نماند بلکه کشورهای عربی به ویژه عرب های منطقه خلیج فارس این وضعیت را فرصتی برای علنی کردن روابط پنهان خود با دشمن اسراییلی دیدند.

خطر مواضع عربستان بر حقوق فلسطینی ها
بی تردید خطرناک ترین نتیجه حاصل از این مواضع سعودی بازتاب و نتایج حاصل از آن بر کشمکش فلسطینی- اسراییلی و حقوق ملی فلسطین است به ویژه اینکه اسراییل با مطرح کردن راه حل منطقه ای مبتنی بر عادی سازی روابط با کشورهای عربی در تلاش برای پایان دادن به این کشمکش و پایمال کردن این حقوق است.

اسراییل در این راه می‌کوشد تشکیل مناطق خودمختار در فلسطین و در نقطه ای دور از کرانه باختری را محور قرار دهد و بیم آن می رود که کشورهای عربی این راه حل را بپذیرند؛ راه حلی که در چارچوب بازنگری در نقشه منطقه از سوی آمریکا و متحد شماره یک آن یا همان اسراییل جا دارد.

ملک سلمان به دنبال جلب دوستی صهیونیست ها
نکته دیگر اینکه وبلاگ نویس مشهور سعودی معروف به «مجتهد» گفت که ملک سلمان از دهه هشتاد با صهیونیست ها در مغرب در ارتباط بوده و نشست برگزار کرده است.

به گفته وی، سلمان در آن زمان پادشاه نبود و در این ملاقات ها به عنوان نماینده عربستان شرکت نمی کرد بلکه این کار را به طور شخصی انجام داده و به دنبال جلب دوستی صهیونیست ها بود تا از طریق آنان آمریکایی ها را به تقویت جایگاه خود در راس قدرت و افزایش فرصت پادشاهی اش متقاعد کند.

سلمان در مقابل قول داد که شرکت تحقیقات و بازاریابی که مالکیت آن را روزنامه الشرق الاوسط در اختیار دارد، در خدمت عادی سازی روابط فرهنگی، فکری و آموزشی با اسرائیل قرار دهد.

رسانه های صهیونیست زده سعودی
به گفته مجتهد، ملک سلمان به قول خود عمل کرد و روزنامه الشرق الاوسط و سایر روزنامه های سعودی همسو با آن ماموریت صهیونیستی شدن را به خوبی انجام دادند.

وی در توضیح این مطلب گفت که یک تیم که خطرناک ترین شخصیت ها برای فرهنگ عربی و اسلامی به شمار می آیند در رسانه های سعودی و شبکه های ماهواره ای نفوذ کرده اند.

جالب اینکه عادی سازی روابط با اسرائیل اکنون به دستور مستقیم ملک سلمان صورت نمی گیرد زیرا وضع عقلی او چنین امکانی را به وی نمی دهد اما ساختار قدرت اطراف او یا همان محمد بن سلمان و محمد بن نایف ادامه دهنده راهی هستند که او آغاز کرده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است