انتخاب هیبت الله دقیق است
انتخاب مولوی هیبت الله آخوندزاده بایک سناریوی دقیق و سنجش شده تعیین شده است. او عالم دینی و شیخ الحدیث است 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۹    ۱۳۹۵/۳/۷ کد خبر: 116329 منبع: پرینت

طالبان پنج روز پس از کشته شدن ملا منصور، هبت الله آخوندزاده را در مسند رهبری این گروه گماشتند. طالبان در خبرنامه ای کشته شدن رهبر پیشینشان را در حمله هواپیماهای بی سرنشین آمریکا در بلوچستان و پاکستان تایید می کنند و می گویند که سراج الدین حقانی و ملایعقوب پسر ملاعمر به عنوان معاون رهبر تازه طالبان تعیین شدند. گفته می شود که سرپیچی و یاغی گری ملامنصور از دستورات پاکستان باعث کشته شدن وی شده است اما آیا ملاهیبت آخوندزاده می تواند توقعات پاکستان رابرآورده سازد؟

احمد سعیدی، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «فراخبر» گفت: انتخاب مولوی هیبت الله آخوندزاده بایک سناریوی دقیق و سنجش شده تعیین شده است. وی عالم دینی و شیخ الحدیث است. پنجاه و پنج سال عمر دارد، متولد قندهار و از قوم نورزی است. وی به این دلیل انتخاب شده است که از یک طرف معاون ملا اختر منصور بود و عالم دین و شیخ الحدیث است. از نگاه باورهای دینی کسی را که می خواهند امیرالمومنین کنند باید عالم جید باشد تا اعتراض نشود. ملا اختر منصور چنین خصوصیتی را نداشت.

وی، در خصوص دلیل انتخاب معاون های رهبر تازه طالبان بیان داشت: سراج الدین را به این دلیل برای معاونت، انتخاب کرده اند که یکی از مهره های خوب برای جنگ و رابطی خوب با گروه های تروریستی است و می تواند جنگ را در افغانستان ادامه دهد. پسر بیست و شش ساله ملا عمر را هم به این دلیل انتخاب کرده اند که ملا عمر بین طالبان نفوذ زیادی داشته است و بایدبتواند اتحاد طالبان را از سر بگیرد و گروه های جدا شده را بازگرداند. با انتخاب اختر منصور، شاخه های طالبان جدا شدند و آی اس آی کوشش کرد آنها را یکجا کند اما نتوانست.

سعیدی، در مورد کشته شدن ملامنصور اظهار کرد: در این شکی نیست که پاکستانی ها از قبل، از قصد کشته شدن ملا منصور آگاه بودند اما پاکستانی ها ملا منصور را به عنوان تحفه ای به آمریکایی ها به خاطر اعتمادسازی دادند. به این ترتیب که نیت کردند آمریکا به پاکستان اعتماد کند و آنها بزرگترین تحفه را به آمریکا دهند.

این آگاه سیاسی، در ارتباط با اوضاع افغانستان، پس از آغاز کار رهبری جدید طالبان بیان داشت: با انتخاب مولوی هیبت الله آخوندزاده، جنگ ها چند روزی در افغانستان شدید خواهد شد. طالبان و حامیان شان از جمله آی اس آی سعی می کنند زورآزمایی های دیگری را نشان دهند. بعد از آن شدت و حدت جنگ، برمی گردد به اینکه پاکستان چه سناریوهای دیگری را طراحی می کند و آمریکا در کجای قضیه قرار دارد و رهبران افغانستان کار خانگی خود را در این پروسه به چه شیوه ای انجام می دهند.

وی، با بیان اینکه ساختار و سناریوی جنگ های افغانستان به دست آی اس آی است و طرح ها و پلان ها هم مربوط به آن است، افزود: انتخاب این رهبر جدید توسط پاکستان بسیار زیرکانه بوده است. وی، در زمان طالبان رییس محکمه نظامی طالبان بوده است که نقش زیادی در اعدام ها و کشتار ها داشت. اکثر صفوف طالبان از اقوام نورزی است. یعنی در فراه و شیندن و نیمروز و قندهار. بنابراین این فرد انتخاب شده است تا نقش قوم نورزی برجسته تر گردد.

سعیدی، در پایان گفت: متاسفانه حکومت وحدت ملی، برای جنگ و صلح در افغانستان هیچ برنامه ای ندارد. برای این حکومت چندان فرقی نمی کند که رهبر طالبان چه کسی باشد. چراکه نداشتن هدف و برنامه در جنگ و صلح بسیار مشهود است و رهبران، غم ملت خود را ندارند. با این نوع رهبری وضعیت ما به طرف بحران می رود و به طرف زدودن بحران نمی رود. اگر حکومت وحدت ملی یک بار دیگر در تمام سیاست های خود تجدید نظر کند و بر گذشته خود خط بطلان بکشد و ملت را در کنار خود قرار دهد، بسیار موفق خواهد بود. چرا که همیشه سرنوشت حکومت ها را ملت ها تعیین می کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چگونگی انتخاب رهبری طالب ها در روز روشن ودر داخل کویته حاکی از حمایت کامل پاکستانی ها ازین حرکت است وباز شاغلی نواز شریف کشته شدن ملامنصور را ولو به ظاهر محکوم مینماید ومنصور در کویته کشته میشود وجانشین اونیز در همانجا تعیین میگردد ولی پاکستانی ها میگویند که ما ازین گروه حمایت وپشتیبانی نمی نمایم!!! حتی درزمان مقاومت نیروهای رزمی وفوج انها مستقیما داخل کشور ومصروف نبرد بودند وهمیشه حکمتیار وطالب را علیه حکومت ها وملت افغانستان استعمال مینمایند وباز ارگ نشین های ما بی شرمانه با انها در یک میز بخاطر صلح واصلاح می نشینند گرچه ارگ نشینان خود ما جزءی برنامه اند واقعیت های موجودرا میدانندواینها وانها همه ازیک منبع تمویل وتسلیح میگردندودر یک مسیردر حرکت اند لیکن برای فریب عوام وتخدیر اذهان ملت شورای عالی صلح ساخته اند ودوره ای اول تا پنجم مذاکرات صلح را سازمان دادند وبدین وسیله دشمنان مردم افغانستان را تخت پوشش صلح یک یک داخل می اورند وقاتلین ملت را می بخشند وامتیار میدهند امروز یا فردا ملاهیبت الله وسراج الدین حقانی ودیگران را هم می اورند وکشور رابرای انها تسلیم میکنند
جاندار از جاغوری

>>>   پاکستان بخاطر دوستی بیش از حد افغانستان باکشورهندوستان احساس خطر میکند وبه همین خاطر به دشمنان افغانستان کمک میکند در جنگ بین چندین کشورقوی جریان دارد مثلا یکطرف .روسیه.ایران.هند.وچین ودر طرف دیگر امریکاومتحدان غربی اش.پاکستان.ترکیه میباشد این جنگ پایان زود ندارد چهل سال دوام کرده وچهل سال دیگرهم ادامه خواهد داشت این غ وع ها واین ملاعمرها ومنصورها همگیشان آله دست است تا وقتی که صاحبانشان نخواهد اینها کوچکترین حرکتی انجام داده نمیتواند باوجودیکه از بیکاره گی وفساد پیشه گی حکومت فعلی وقبلی همه مردم افغانستان وجهان آگاه هستند اما باز هم به زور بالای مردم تحمیلا"به پشتیبانی زورمندان جهانی سرمردم حکومت میکنند واگر نه مردم افغانستان یک لحظه هم بودن زیرحکومت غ و ع را قبول ندارند .
احمد

>>>   ملاهیبت آخوندزاده می تواند توقعات پاکستان رابرآورده سازد؟
طوریکه ربانی حکمتیار خالص خلیلی نور محقق مولوی نبی و دیګران توقعات را در ګذشته براورده میساخت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است