صلح، با حزب اسلامی نیک است
با مذاکراتی که میان حزب اسلامی حکمتیار و دولت صورت گرفته، یکی از برنامه ها پایان یافتن حضور نظامی خارجی ها در افغانستان است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۹    ۱۳۹۵/۳/۵ کد خبر: 116273 منبع: پرینت

بعد از سال ها مخالفت حزب اسلامی با دولت افغانستان، بالاخره مقام های این حزب برای گفتگو برای صلح به افغانستان آمدند. مسوده صلح با گلبدین حکمتیار در منزل سید احمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح امضا شده است. این مسوده دارای یک مقدمه، سه فصل و ۲۶ ماده ترتیب شده که در سه فصل آن روی اصول اساسی موافقتنامه، مکلفیت دو طرف و احکام متفرقه توجه شده است.
گفته می شود که حزب اسلامی در پیشنهادهای خود هیچ سفارتخانه، وزارتخانه و مقامی به عنوان امتیاز برای خود نخواسته است.

موسی فریور، استاد دانشگاه در برنامه « پس از خبر» گفت: ما مردم افغانستان باید از تلاش های صلح استقبال کنیم. چرا که اگر جنگ تدوام داشته باشد این ملت ما است که در آتش آن می سوزد و قربانی ملت ما است. هر کسی که در این میان با آمدن صلح مخالفت می کند بدین معنا است که منافع خود رادر تضاد با آمدن صلح می بیند و وضعیت موجود و جنگ و ویرانی را به نفع خود می بیند. پس ما باید به عنوان شهروندان خواهان صلح افغانستان، هر جناحی را که به صلح متمایل می شود، قدر بدانیم.

وی، آمدن حزب اسلامی را به صلح، نیک دانسته و بیان داشت: با مذاکراتی که میان حزب اسلامی حکمتیار و دولت صورت گرفته، یکی از برنامه ها پایان یافتن حضور نظامی خارجی ها در افغانستان است. دولت افغانستان هم گفته است که در صورتیکه صلح در افغانستان تامین شود ما نیازی به حضور خارجی ها در افغانستان نمی بینیم. بنابراین گمان ها بر این می رود که با آمدن یک بدنه از مخالفان مسلح در نظام موجود، دیگر مخالفان نیز تشویق می شوند که به کوشش های دولت لبیک بگویند.

فریور، در خصوص مذاکره میان دولت و حزب اسلامی اظهار کرد: اشرف غنی قصد دارد باب مذاکره و مفاهمه را با تمام مخالفان مسلح دولت باز کند یکی از نکته های مثبت در مذاکره با حزب اسلامی این بود که مذاکرات بین الافغانی بود و پای خارجی ها به میان نیامد. اعتقاد من بر این است که اگر پای خارجی ها به میان می آمد، این مذاکره هم مانند مذاکرات چهارجانبه به نتیجه خاصی نمی رسید. بنابراین مذاکرات بین الافغانی یگانه راه حل است و یک پیام خوبی را به طالبان می دهد که آنها نیز به صلح بپیوندند.

با آمدن حکمتیار به پایتخت و حضور وی، تغییری در ترکیب قدرت سیاسی به وجود می آید. در مذاکراتی که بین سفیران آمریکا و انگلیس با حزب اسلامی صورت گرفته است، آنها این تضمین را هم به دولت و هم به مقام های مذاکره کننده حزب اسلامی داده اند که هرگاه مذاکرات به انجام رسید و معاهده میان اشرف غنی و مقام های حزب اسلامی امضا شد، به طور طبیعی نام مقام های حزب اسلامی از لیست سیاه حذف خواهد شد.

وی، در پایان گفت: پروسه صلح به معنی رسیدن به یک امر بزرگ است. آن امر بزرگ هم خاتمه جنگ است. بنابراین در مذاکرات صلح دو طرف باید از جایگاه خود قدری تنازل کنند وبه خواست های هم اهمیت دهند. هر گونه پیش شرط از دو طرف مذاکره کننده برای اقامه صلح در حقیقت مانعی برای صلح است. بنابراین پیش شرط ها باید کاملاً حذف شوند. در گذشته شورای عالی صلح برای مخالفان مسلح پیش شرط تعیین می کرد و این موضوع به شکل طبیعی مذاکره را با مشکل مواجه می کرد. حالا شورای عالی صلح به این نتیجه رسیده است که برای پیشبرد و آغاز مذاکرات با مخالفان پیش شرط ها حذف شوند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حالا یک آدم هوشیار پیدا شد وبه واقعیت هم چنین است که مزاکرات صلح با حزب اسلامی یک پروسه بین لافغانی بوده وهه به این پروسه ه دیده قدرمیبیند ،بجز کسانیکه منافع حزبی وسمتی شان در خطر است ،انشائ الله عمل نافرجام از دست مخالفان صلح سر نزند .
عبدالله ریحان

>>>   حکمتیار اگر در وطن بیا ید انشا لله که ادراه خو بی دارد و یک سیا ست مدار بر جسته است نه اینکه ما نند جها دو مقاو مت

>>>   شخصیت دانشمند و حقیقت گو

>>>   سلام خدمت جناب فریور !
سوال اینجاست که اقای حکمتیار برای مردم افغانستان که عامل کشتار هزارها افغان و در سوگ نشانده هزارها خوانواده افغان در این مدت زمان بوده است ایا کدام جواب منطقی و استوار با عقلانیت دارد چگونه مردم را راکت باران کردن و به کدام روی عازم کابل مشود. همچنان کسانیکه موضوف را به پنچشیر دعوت نموده اند چه دلیل موجه به خود دارند تعدادی از افغانها به رفتن خارجیها جهت ادای احترام به احمد شاه مسعود اشاره مینمایند این واضح و اشکار است که خارجی است مگر برای حکمتیار حتی جای پا در وطن نیست به گفته رولا غنی کلبدین مهره سوخته است بخاطر بقیه عمرش در زادگاهش زنده گی نماید.
اما کلبدین برای مردم جنوبی خود را جنوبیوال و شمالی خود را شمالی وال وانمود مینماید در حالیکه تذکره بابیعت پاکستان و انگلیس را در بغل دارد. جنت گل کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است